راهنمای سفر به باکو

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/27
بازدید: 1439
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تاکنون می‌دانستید که می‌توانید با ماشین شخصی خود به یک سفر خارجی بروید؟ آیا شما هم دوست دارید به مقصدی سفر کنید که شکل و شمایلی اروپایی همراه با بافتی سنتی دارد؟ آیا می‌دانید یکی از مقاصد پرطرفدار برای مسافرت ایرانیان کدام کشور است؟

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. معرفی شهر باکو
    1. چرا باید به باکو سفر کنیم؟
  2. دانستنی های شهر باکو
  3. راه های دسترسی به باکو
    1. سفر به باکو با تور
    2. سفر هوایی و خرید بلیط هواپیمای باکو
    3. سفر زمینی به باکو
  4. دیدنی های معروف باکو
    1. آتشگاه؛ معبدی عجیب و دیدنی در باکو
    2. بافت سنتی شهر
    3. مرکز فرهنگی حیدر علی اف
    4. بلوار باکو
    5. کاخ شروانشاهان 
    6. بام باکو (پارک هایلند)
  5. راه های دسترسی از فرودگاه باکو به مرکز شهر
  6. در باکو کجا اقامت کنیم؟
    1. هتل های لوکس باکو
    2. هتل های میان رده باکو
    3. هتل های ارزان قیمت باکو
    4. هاستل و هتل آپارتمان در باکو
  7. مراکز خرید باکو
    1. ۲۸ مال
    2. مرکز خرید پورت
    3. مرکز خرید مترو پارک
    4. مرکز خرید بلوار پارک
    5. مرکز خرید گنجلیک
    6. بازار صدرک
    7. تازه بازار
  8. سوغاتی های باکو
    1. فرش و قالی؛ یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر باکو
    2. جواهرات؛ سوغاتی ارزشمند شهر باکو
    3. تخته نرد
    4. استکان های شیشه آرمادو
    5. ظروف سرامیک
    6. کلاه و روسری ابریشمی
    7. نقاشی با نفت
    8. ظروف مسی
    9. مربای گیلاس سفید
  9. بهترین زمان سفر به باکو
    1. فصل پر گردشگر باکو
    2. فصل کم گردشگر باکو
  10. حمل و نقل عمومی باکو
    1. نقشه و ایستگاه های مترو و باکو
  11. سیم کارت های آذربایجان
  12. غذاهای معروف باکو
  13. امنیت در باکو
  14. رستوران‌های معروف باکو
    1. رستوران سوماخ
    2. رستوران موزه شیروان شاه
    3. رستوران فیروزه
    4. رستوران یمنی السعید در باکو
    5. رستوران اورونرو
    6. رستوران‌های زنجیره‌ای اینتری بیکریز
  15. وسایل مورد نیاز برای سفر به باکو

اگر شما نیز تاکنون مواردی مانند پرسش‌های بالا به ذهنتان خطور کرده باید بگوییم که باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان یکی از بهترین و پرطرفدارترین گزینه‌های سفر برای مسافرت ایرانیان با خودروی شخصی است. یکی از دلایلی که بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند سفر زمینی به این شهر داشته باشند، نزدیک بودن فاصله آن با کشور ایران است. شهر باکو از آنجا که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد فضای سنتی و مدرن را با هم در دل خود جای داده است. در ادامه می‌خواهیم اطلاعات بیشتری را از شهر باکو، دیدنی‌ها و راه‌های دسترسی به آن، اطلاعاتی را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم تا اگر در فکر سفر خاطره‌انگیز هستید از سفر به باکو غافل نشوید.

شهر باکو

معرفی شهر باکو

باکو را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای قاره آسیا دانست. چرا که شما در هر نقطه از شهر زیبایی‌های وصف‌نشدنی آن را خواهید دید. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور آذربایجان است که زمانی جزء خاک ایران محسوب می‌شد. شهر باکو مساحتی حدود ۲۸۵ کیلومتر مربع و جمعیت معادل ۲۳۷۴۰۰۰ دارد.

چرا باید به باکو سفر کنیم؟

اگر می‌خواهید در سفر خود سرزمینی را مشاهده کنیم که رنگ و لعاب شرقی با فرهنگ غربی دارد، بهترین مقصد برای شما شهر باکو در جمهوری آذربایجان است. سفر به باکو به قدری برای شما شگفت‌انگیز و فوق‌العاده خواهد بود که قطعا به یکی از تجربه‌های تکرارنشدنی شما تبدیل خواهد شد. در باکو علاوه بر آنکه شما می‌توانید دسترسی به دریای خزر داشته باشید، جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بسیاری را نیز مشاهده خواهید کرد.

تور باکو - سفری شگفت انگیز به کشوری اروپایی در همسایگی ایران

دانستنی های شهر باکو

از آنجایی که برای سفر به هر کشوری باید اطلاعات و دانستنی‌های لازم در مورد آن را پیش از سفر بدانید، در مورد شهر باکو نیز لازم است تا از موارد زیر مطلع باشید.

دانستنی های شهر باکو

  • شهر باکو اختلاف زمانی ۳ ساعته با شهر تهران دارد.
  • زبان رسمی مردم آذربایجان ترکی آذربایجانی است.
  • برای سفر به باکو شما نیاز به ویزا خواهید داشت.
  • واحد پول باکو منات آذربایجان و دین اکثریت آن‌ها اسلام است.
  • بهترین زمان سفر به باکو فصل بهار و تابستان خواهد بود.
  • برخی از شماره‌های ضروری باکو عبارتند از: آتشنشانی: ۱۰۱، پلیس: ۱۰۲، آمبولانس: ۱۰۳، کد تلفن باکو: ۱۲

راه های دسترسی به باکو

برای سفر به باکو شما راه‌های زیادی را پیش‌رو خواهید داشت که عبارتند از: سفر زمینی، سفر هوایی به صورت شخصی یا سفر با تور. از این رو می‌توانید برای سفر باکو به هر طریقی که احساس راحتی بیشتری دارید سفر نمایید.

سفر به باکو با تور

یکی از بهترین گزینه‌های سفر به باکو انتخاب تور مناسب است.  چرا که در سفر با تور شما هیچ دغدغه‌ای از قبیل محل اسکان، نوع خورد و خوراک و چگونگی سفر نخواهید داشت. امروزه تورهای گردشگری سفرهای هوایی را برای سفر به باکو در نظر گرفته‌اند تا افراد بتوانند به راحتی و بدون دردسر در زمان کوتاهی خود را به باکو برسانند. در این میان برخی از تورها نیز سفر با قطار یا اتوبوس را به مسافران پیشنهاد می‌دهند تا اینگونه بتوانند از جاذبه‌های دیدنی مسیر نیز استفاده کرده و سفری مهیج را تجربه کنند.

سفر به باکو

 

سفر هوایی و خرید بلیط هواپیمای باکو

اگرچه سفر با هواپیما سفری هزینه‌‌بر است اما راحتی مسافرت با هواپیما بسیار ارزش دارد. چرا که شما با استفاده از هواپیما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به باکو سفر کرده و اوقاتی خوش را در آنجا سپری کنید.

سفر زمینی به باکو

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم شهر باکو به خاطر مسافت کمی که با کشور ایران دارد به راحتی می‌توان با سفر زمینی خود را به آنجا رساند. راه‌های رسیدن به شهر باکو از طریق سفر زمینی به شرح زیر است.

سفر به باکو با خودروی شخصی

اگرچه اکنون کم‌تر کسی برای سفر به باکو از خودروی شخصی خود استفاده می‌کند، اما جالب است بدانید که این نوع سفر تجربه‌ای جذاب و فراموش‌ نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. شهر باکو حدود ۴ ساعت از مرز ایران فاصله دارد و شما می‌بایست ابتدا مدارک مورد نیاز خود برای ورود به کشوری دیگر مانند پلاک بین‌المللی را آماده کنید. داشتن پلاک بین‌المللی به شما کمک می‌کند تا از برخی دردسرهایی که ممکن است در آن سوی مرز آذربایجان برای شما رخ دهد جلوگیری شود. اینگونه شما می‌توانید با آرامش خاطر و با خودروی شخصی خود در باکو سفر کنید.

سفر به باکو با تاکسی

برای سفر به باکو برخی از ایرانیان تصمیم می‌گیرند تا با وسیله نقلیه شخصی خود به آستارا بروند. سپس در آنجا ماشین خود را پارک نمایند و ادامه مسیر را با تاکسی‌های موجود که برای رفتن به باکو تدارک دیده شده است طی کنند. به جرئت می‌توان گفت که تاکسی‌های موجود در این مسیر به مراتب بهتر از تاکسی‌های سواری ایرانی بوده و کیفیت سواری معقولی را به مسافران ارائه می‌دهند. برای سفر به باکو با استفاده از تاکسی باید هزینه حدود ۵۰ تا ۸۰ منات را بپردازید.

سفر به باکو با اتوبوس

اتوبوس از دیگر وسایل نقلیه عمومی است که بسیاری از ایرانیان برای سفر به باکو آن را انتخاب می‌کنند. اگر با وسیله نقلیه شخصی خود بخواهید تا مرز آستارا بروید، پس از آن می‌توانید ماشین خود را پاک کرده و پس از گذاشتن از گمرک آذربایجان با استفاده از اتوبوس‌های گردشگری خود را به باکو برسانید. هزینه اتوبوس‌های گردشگری که مقصد آن‌ها باکو است حدود ۳۰ تا ۴۵ منات بوده و مناسب‌تر از هزینه تاکسی‌های آن مسیر خواهد بود.

هزینه سفر به باکو - هزینه سفر به باکو چقدر است؟

سفر با قطار و اتوبوس

 

سفر با قطار به باکو

یکی از مهیج‌ترین وسایل نقلیه سفر به باکو را می‌توان قطار دانست که اکنون تور‌های گردشگری بسیاری از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از قطار شما در طی مسیر می‌توانید با عبور از جنگل‌ها از طبیعت بکر کشور ایران و آذربایجان لذت ببرید.

دیدنی های معروف باکو

شهر باکو علاوه بر آنکه پایتخت آذربایجان است، جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که اغلب توریست‌ها و گردشگران برای بازدید از این اماکن به باکو سفر می‌کنند. در باکو شما می‌توانید به مکان‌های گردشگری شهر رفته و از دیدن جاذبه‌های تاریخی و باشکوه شهر لذت ببرید. همچنین در این شهر برای کسانی که علاقه‌مند به مکان‌های مذهبی هستند، چندین مسجد قدیمی وجود دارد که معماری آن‌ها منحصربه‌فرد بوده و دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. چند نمونه از دیدنی‌های معروف باکو عبارتند از:

جاهای دیدنی باکو - اگر قصد سفر به باکو دارید کلیک کنید و جاهای دیدنی این شهر را بشناسید تا برنامه ریزی بهتری در سفر داشته باشید.

آتشگاه؛ معبدی عجیب و دیدنی در باکو

در بیرون از شهر باکو معبدی عجیب و زیبا وجود دارد که نام آن آتشگاه است و هندوها و زرتشتیان از آن به عنوان محلی برای عبادت استفاده می‌کردند. در هر اتاق آتشگاه پانل‌های کاملی وجود دارد که در مورد تاریخ معبد زائران و آیین زرتشتی در آن توضیح داده شده است. همچنین شعله‌ای در مرکز آتشگاه نیز وجود دارد که به عقیده مردم باکو نماینده خدا روی زمین است.

آتشگاه باکو

بافت سنتی شهر

همواره در هر شهری بافت سنتی آن اولین چیزی است که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. در شهر باکو نیز شما کوچه پس کوچه‌های باریک با خانه‌های سنتی را مشاهده خواهید کرد که بسیار حیرت‌انگیز هستند. از جمله دیدنی‌های این قسمت از شهر باکو می‌توان به برج دختر، فروشگاه‌های صنایع دستی و کاخ موزه شروان شاهان اشاره کرد.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف و بافت سنتی شهر

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

یکی از خاص‌ترین ساختمان‌ها در شهر باکو که هر فرد با تماشای معماری جذاب آن متعجب می‌ماند مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف است. با بازدید از این مرکز شما با زندگی حیدرعلی‌اف، نخستین رئیس جمهور آذربایجان آشنا خواهید شد و علاوه بر این می‌توانید از چندین مجموعه موزه موجود در آن نیز دیدن کنید.

بلوار باکو

در شهر باکو بلواری قرار دارد که بسیاری از گردشگران در آن منطقه به شهرگردی، پیاده‌روی و بازارگردی می‌پردازد. همچنین در نزدیکی این بلوار برج‌های معروفی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها دیدن کنید. اگر در هنگام قدم زدن و بازارگردی در این منطقه احساس گرسنگی به شما دست داد، می‌توانید به یکی از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف بلوار رفته و غذای مورد علاقه خود را میل نمایید.

بلوار باکو و کاخ شروانشاهان 

کاخ شروانشاهان 

از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی باکو که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد می‌توان به کاخ شروانشاهان اشاره کرد‌. کاخ شروان‌ شاهان جزء آن دسته از دیدنی‌های معروف باکو است که بسیاری از افراد تنها برای دیدن آن به این شهر سفر می‌کنند.

بام باکو (پارک هایلند)

اگر به شهر باکو سفر کردید برای آن که بتوانید تمام شهر را در زیر پای خود تجسم کنید باید به بام باکو بروید. در این بام شما می‌توانید شهر باکو را در کنار دریا همراه با نورپردازی‌های جذاب شهر تماشا کرده و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. اگر تصمیم دارید که به بالای بام باکو بروید، می‌بایست سوار بر قطار کابلی شده یا از پله‌های آن بالا بروید تا اینگونه بتوانید چشم‌انداز زیبایی از شهر را در اختیار داشته باشید.

راه های دسترسی از فرودگاه باکو به مرکز شهر

اگر برای سفر به باکو سفر هوایی را انتخاب کردید، لازم است تا اطلاعاتی را درباره فرودگاه باکو و وسایل حمل و نقل آن برای رسیدن به مرکز شهر داشته باشید. مهم‌ترین فرودگاه باکو فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر باکو قرار داشته و شما پس از یک ساعت و نیم پرواز از شهر تهران به آنجا خواهید رسید. پس از رسیدن به فرودگاه برای رفتن به مرکز شهر می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه و اتوبوس های موجود در آن منطقه استفاده نمایید.

 

برای استفاده از تاکسی هزینه آن بسته به مسافتی که طی می‌کند دارد که اصولا از ۶۰ منات به بالا خواهد بود.

اگر می‌خواهید برای رفتن به مرکز شهر از اتوبوس استفاده کنید، می‌توانید یکی از اتوبوس‌هایی که با نام‌های N16,H1 وجود دارند را سوار شده و به سمت مرکز شهر باکو بروید. این اتوبوس‌ها هر یک در ایستگاه متفاوت توقف داشته و شما برای رسیدن به مرکز شهر نزدیک به یک ساعت در راه خواهید بود. هزینه استفاده از اتوبوس نیز برابر با ۱.۵ منات بوده و بسیار ارزان‌تر از تاکسی است.

در باکو کجا اقامت کنیم؟

شهر باکو از آنجایی که یکی از شهرهای توریستی کشور آذربایجان است و سالانه توریست‌ها و گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی را برای آن‌ها تدارک دیده است. در سفر به شهر باکو شما می‌توانید بسته به بودجه خود در یکی از هتل‌ها، هاستل‌ها، مهمان‌خانه‌ها و آپارتمان‌ها اسکان داشته باشید. از این رو به خاطر تنوع بسیار در محل‌های اقامت مسافران می‌توانند به راحتی هزینه سفر خود به باکو را مدیریت کرده و در عین حال سفری خاطره‌انگیز را تجربه کند. چند نمونه از محل‌های اقامت مسافران در باکو عبارتند از:

هتل های لوکس باکو

در شهر باکو چندین هتل لوکس وجود دارد که افرادی که توانایی مالی بالایی دارند می‌توانند شبی خاطره‌انگیز را با اقامت در این هتل‌ها سپری کنند. هتل ۵ ستاره فیرمونت هتلی در طبقه ۳۳ برج‌های شعله بوده که هزینه اقامت در آن شبی ۱۵۰ دلار است. از دیگر هتل‌های باشکوه شهر باکو هتل فورسیزن است که در کاخ قدیمی واقه شده و چشم‌اندازی رو به دریای خزر دارد. از جمله امکانات بی‌نظیر این هتل اتاق‌های با سقف طاقی شکل و شیشه ای، استخر سرپوشیده، اسپا و سالن ورزشی است. هتل فورسیزن باکو در کنار بلوار باکو و در جنوب ایچری‌شهر قرار داشته و کم‌ترین هزینه اقامت در آن برای هر نفر معادل ۵۸۵ منات است.

 

هتل های باکو

 

هتل های میان رده باکو

هتل‌های میان‌رده شهر باکو برای آن دسته از افرادی مناسب است که توانایی مالی متوسطی داشته و می‌خواهند شب‌های اقامت خود را در هتل سپری کنند. هتل شاه پلاس هتلی بسیار زیبا در یک خانه سنتی است که سقف‌های بلند و اتاق‌های آراسته آن  نظر مسافران را به خود جلب می‌کند. هتل شاه پلاس یکی از هتل‌های ۴ ستاره شهر باکو بوده و مسافران می‌توانند با ۴ دقیقه پیاده‌روی خود را به برج دختر، یکی از جاذبه‌های دیدنی باکو برسانند. هزینه اقامت در هتل شاه پلاس برای هر نفر از ۱۲۶ منات شروع می‌شود.

از دیگر هتل‌های میان‌رده شهر باکو می‌توان به هتل شالیماربوتیک نیز اشاره کرد که اتاق‌های تمیز و راحتی را در اختیار مسافران قرار داده است. این هتل در محدوده ایچری‌شهر قرار داشته و هزینه اقامت در آن از شبی ۷۳ منات به ازای هر نفر شروع می‌شود.

هتل های ارزان قیمت باکو

اگر می‌خواهید در سفر به باکو هزینه کمی را برای اقامت خود بپردازید، می‌توانید به مینی هتل باکوبوتیک بروید. این هتل امکانات رفاهی اولیه و مناسبی را در اختیار مسافرانی که بودجه کمی در اختیار دارند قرار داده است. اگرچه هتل باکوبوتیک هتلی ارزان قیمت در شهر باکو است اما حتما شما با مراجعه به آن از رفتار خوب کارکنان و اتاق‌های تمیزی که دارد استقبال خواهد کرد. برای اقامت در این هتل می‌بایست هزینه معادله ۱۹ منات برای هر نفر را بپردازید.

 

هتل های ارزان و زیبای باکو

 

هاستل و هتل آپارتمان در باکو

هاستل‌ها یکی دیگر از مکان‌های اقامتی در شهر باکو هستند که شما می‌توانید تنها با ۴ دلار یک تخت در آنجا کرایه کرده و اقامت نمایید. از جمله هاستل‌های شهر باکو می‌توان به هاستل ساحیل با دکوراسیونی زیبا و دنج اشاره کرد. قیمت یک شب اقامت در این هاستل برای هر نفر ۱۰ منات است. از دیگر هاستل‌های شهر باکو می‌توان به مستر هاستل باکوهوم و خمسه نیز که در همین رنج قیمت قرار دارند اشاره کرد.

اگر در سفر به شهر باکو به صورت خانوادگی سفر کرده‌اید، بهتر است به جای کرایه هاستل از هتل یا آپارتمان استفاده کنید. در این مورد توجه داشته باشید که قیمت واحدهای اقامتی بستگی به متراژ، امکانات و موقعیت مکانی آن‌ها دارد.

 هتل آپارتمان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت‌های چند نفره در شهر باکو هستند که حداکثر قیمت آن‌ها برای یک شب ۱۰۲ منات خواهد بود. از جمله هتل آپارتمان‌های مرکز شهر باکو می‌توان به هتل آپارتمان کوایت‌اندکوزی اشاره کرد که اجاره آن برای هر نفر معادل ۴۸ منات است.

مراکز خرید باکو

شهر باکو مراکز خرید بسیاری دارد که می‌توان با بازدید از آنجا در کنار خرید از امکانات تفریحی موجود نیز استفاده کرد.

مراکز خرید باکو - آشنایی با بهترین مراکز خرید و فروشگاه‌های  باکو + بهترین زمان خرید

چند نمونه از مراکز خرید شهر باکو عبارتند از:

۲۸ مال

از جمله مراکز خریدی که بسیاری از گردشگران در سفر به باکو از آن دیدن می‌کنند مرکز خرید ۲۸ مال است. این مجموعه به خاطر نزدیکی به ایستگاه مترو ۲۸ می به این نام، نامگذاری شده است. مرکز خرید ۲۸ مال یک مجموعه پنج طبقه بوده که مساحت حدود ۲۵ هزار متر دارد و شما در آن بیش از ۷۰ برند محلی و بین‌المللی را می‌توانید ببینید. در این مجموعه امکانات دیگری مانند سینما و ۱۶ کافی‌شاپ نیز وجود دارد که افراد می‌توانند در کنار خرید از آن‌ها نیز استفاده کنند.

مرکز خرید 28 مال و مرکز خرید پورت

مرکز خرید پورت

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید باکو، مرکز خرید پورت است. مرکز خرید پورت حدود ۳۲ هزار متر مربع مساحت دارد و در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است و ۳۰۰ برند مشهور جهان در آن وجود دارد. از جمله فروشگاه‌های معتبر در این مرکز خرید می‌توان به برند امیلیو پوچی، برند چورن و برند رالف‌لورن اشاره کرد. پس از رفتن به این مرکز خرید شما می‌توانید برای رفع خستگی به کافه‌ها و رستوران‌های آنجا رفته و طعم غذاهای منحصر‌به‌فرد باکویی را بکشید.

مرکز خرید مترو پارک

در روبروی ایستگاه مترو نریمانف چهار مرکز خرید را مشاهده خواهید کرد که یکی از آن‌ها، یک مجموعه هفت طبقه بوده و ۲۲ هزار متر مساحت دارد. این مجموعه که به عنوان یکی از بهترین مراکز خرید باکو شناخته می‌شود، برند‌هایی از جمله باتا، سیلور، مانگو، پنتی‌کالین و غیره را در خود جای داده است.

در این مرکز خرید شهربازی نیز مخصوص کودکان وجود دارد که شما می‌توانید برای سرگرم کردن کودکان خود از آنجا استفاده کنید. همچنین اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید به رستوران‌ها و کافه‌های موجود در این مرکز خرید رفته و غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را میل کنید.

مرکز خرید مترو پارک و مرکز خرید بلوار پارک

مرکز خرید بلوار پارک

از دیگر مراکز خرید باکو که درست در قلب آن و در ساحل دریای خزر قرار دارد، مرکز خرید چند طبقه بلوار پارک است. اگر تاکنون به باکو سفر کرده باشید قطعا نام این مرکز خرید را شنیده‌اید. چرا که این مرکز خرید یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید باکو بوده که دارای ۶ طبقه در مساحت ۱۷ هزار متری است. در این مرکز خرید ۹۹ فروشگاه وجود دارد که در هر یک از آن‌ها می توان بهترین برندهای دنیا را یافت. همچنین با رفتن به این مرکز خرید شما می‌توانید در کنار خرید کردن به گشت‌و گذار و دیدن فیلم‌های سینمایی در یکی از ۶ سالن سینمایی آنجا بپردازید. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های موجود در این مرکز خرید نیز بهترین کیفیت غذاها و نوشیدنی‌های شهر باکو را به مردم ارائه می‌دهند.

مرکز خرید گنجلیک

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و بهترین مراکز خرید باکو که معماری جذاب آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند مرکز خرید گنجلیک است. در فروشگاه‌های موجود در این مرکز خرید طیف گسترده‌ای از علایق و سلایق مختلف افراد در نظر گرفته شده است تا هر فرد با آمدن به آنجا دست خالی بازنگردد. مرکز خرید گنجلیک دارای چهار طبقه است که در طبقات مختلف آن می‌توانید از فروشگاه‌های متعدد، سینمایی چند منظوره، کافه‌های متنوع و مرکز سرگرمی برای کودکان استفاده کنید. از دیگر نکات مثبت مرکز خرید گنجلیک دسترسی آسان به آن از مرکز شهر باکو است و افراد می‌توانند به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آنجا برسانند.

مرکز خرید گنجلیک و بازار صدرک

بازار صدرک

اگر در شهر باکو به دنبال کالاهای وارداتی و داخلی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب هستید، بهتر است به بازار صدرک مراجعه کنید. برای رفتن به این بازار توجه داشته باشید که باید یک روز کامل را برای رفتن به آن در نظر بگیرید تا بتوانید به طور کامل از بخش‌های مختلف آن دیدن کرده و کالای مدنظر خود را خریداری نمایید. به جرئت می‌توان گفت که وسعت بازار صدرک به حدی زیاد است که شما می‌توانید تمامی کالاهای مورد نیاز خود مانند لوازم آرایش، عطر، لباس، وسایل آشپزخانه و میوه و سبزیجات را از آنجا تهیه کنید.

تازه بازار

تازه بازار باکو جزء بازارهای قدیمی باکو است که قدمتی ۸۰ ساله دارد. در این بازار شما می‌توانید انواع مختلف ادویه‌جات، ترشی‌جات، غذاهای دریایی، سبزی‌ها و خاویار سیاه را خریداری کنید. همچنین در این مرکز مغازه‌های نیز وجود دارند که در آن‌ها اقلام سنتی باکو مانند فرش، ظروف سفالی و سرامیکی و روسری‌های ابریشمی وجود دارد. اگر به شهر باکو سفر کردید فراموش نکنید که حتما برای خرید سوغاتی از تازه بازار نیز دیدن کنید. چرا که رنگ و لعاب این مرکز حتما شما را به خود جذب خواهد کرد.

سوغاتی های باکو

بی شک یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر مسافرت، خرید سوغاتی برای خود یا عزیزانتان از آن سفر است. خرید سوغاتی و تماشای آن‌ها بعد از چند سال موجب می‌شود تا حال و هوای سفر دوباره برای شما تداعی شود و یادآور روزگار خوش برای شما باشد. شهر باکو نیز از آنجایی که شهری توریستی به حساب می‌آید سوغاتی‌های متنوع بسیاری داشته که افراد می‌توانند بسته به سلیقه و علاقه خود ظروف سنتی، خوراکی‌ها و... را خریداری کنند. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از سوغاتی‌های شهر باکو را برای شما بیان نمایین تا اگر به این شهر سفر کردید با سوغاتی‌های معروف آنجا آشنایی داشته باشید.

سوغاتی های باکو

فرش و قالی؛ یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر باکو

در شهر باکو فرش و قالی یکی از افتخارات ملی و گران‌ترین سوغاتی آن به حساب می‌آید. چرا که هنر فرش‌بافی از سالیان دور در بین مردم آذربایجان رواج داشته و از آن به عنوان سمبلی ملی یاد می‌کنند. البته ناگفته نماند که فرش‌های آذربایجانی بسیار نرم و بدون کرک هستند و از آن‌ها بیشتر به عنوان تزیین زمین، دیوار، چادرها، خانه‌ها و کلبه‌ها استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید فرش و قالی به عنوان سوغات را دارید بهتر است به ایچری‌شهر یا ارگ باکو بروید.

جواهرات و فرش و فالی

جواهرات؛ سوغاتی ارزشمند شهر باکو

یکی از ارزشمندترین سوغاتی‌های شهر باکو جواهرات آن هستند که می‌توان آن را در نقاط مختلفی از شهر پیدا کرد. به طور کلی در شهر باکو طلاسازی فرهنگی غنی و سابقه‌ای طولانی دارد. بدین خاطر در شهر باکو جواهرات در قالب دو مکتب به نام‌های Shekebe  وHatamkarling ساخته و پرداخته می‌شوند. تکنیک اول اجرایی بسیار سخت و پیچیده دارد که ساخت آن نیازمند سال‌ها تجربه است. در این تکنیک، زیورآلات ظاهر توری شکل داشته و از فلزهای طلا و نقره ساخته می‌شوند. تکنیک بعدی نیز رویکردی کاملا متفاوت با تکنیک اول دارد و سازندگان آن به ساعت‌های طولانی زمان دارند تا طرحی مخصوص را روی فلزهای طلا و نقره پیاده‌سازی کنند. در این خصوص خنجر سنتی آذربایجان که با تکنیک دوم ساخته شده یکی از بهترین سوغاتی‌های شهر باکو برای مردان است.

تخته نرد

اگر علاقه‌مند به بازی تخته نرد هستید، بهتر است به عنوان یادگاری و سوغات از شهر باکو برای خود یک تخته نرد تهیه کنید تا همواره با دیدن آن خاطرات خوش سفر به باکو برای شما زنده شود. تخته نرد که قدیمی‌ترین بازی ثبت شده در تاریخ است، بازی بسیار هیجان‌انگیز بوده که ریشه آن به دوران امپراتوری ایران بازمی‌گردد. در زمان قدیم افراد روی صفحه‌های چوبی یا سنگی با تاس‌های شماره‌گذاری شده از جنس استخوان، سنگ، چوب یا سفال بازی تخته نرد را انجام می‌دادند. اگر چه امروزه تخته نرد در تمامی کشورهای دنیا پیدا می‌شود اما بهترین نوع آن را از باکو باید خریداری کنید که عمدتا به صورت دست‌ساز بوده و نقش‌های مخصوص آذری روی آن وجود دارد.

استکان های شیشه آرمادو

از آنجایی که نوشیدن چای یکی از بخش‌های مهم در فرهنگ کشور آذربایجان است، بنابراین شما می‌توانید در این کشور استکان‌های شیشه‌ای سنتی آذری به نام آرمادو را مشاهده کنید که مواد مختلفی از جمله نقره در ساخت آن به کار رفته است. اگر شما نیز پس از سفر به باکو علاقه‌ای به نوشیدن چای در استکان‌های خاص آذری را پیدا کردید، می‌توانید از این شهر استکان‌های دست‌ساز با طرح‌های گلدار را تهیه کنید.

استکان ها و ظروف سرامیک

ظروف سرامیک

یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای سوغاتی از شهر باکو ظروف سرامیکی آن است که ریشه در تاریخ این کشور دارند. در ارگ باکو شما می‌توانید مجموعه‌ای گسترده از سرامیک‌های ساده، لعاب‌دار و بدون لعاب و تزئینی را مشاهده نمایید. از این میان یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های سرامیکی شهر باکو ظرفی است که ظاهری مشابه چراغ‌های نفتی دارد. نمکدان و فلفل‌دان باکو نیز از دیگر مواردی است که برای خرید سوغاتی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کلاه و روسری ابریشمی

اگر تا کنون به شهر باکو سفر کرده باشید قطعا کلاه و روسری‌های ابریشمی را در مغازه‌های مختلف یا بر سر مردم آنجا بسیار دیده‌اید. کلاه و روسری‌های ابریشمی آذری یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر باکو بوده و هر مسافری قطعا در میان سوغاتی‌های خود یکی از آن‌ها را به همراه دارد. روسری‌های ابریشمی آذربایجان بسیار با کیفیت هستند و طرح های ملی بته جقه روی آن‌ها وجود دارد. اگرچه ممکن است در نگاه اول این طرح‌ها ظاهری مشابه قطره‌های آب داشته باشند، اما جالب است بدانید که نشانگر زبانه های آتش، نماد کشور آذربایجان هستند.

نقاشی با نفت

همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و طلای سیاه کشور آذربایجان است. بدین خاطر در این کشور می‌توان نقاشی‌های بسیار زیبایی با استفاده از نفت خام را مشاهده کرد. یکی از نقاشان مشهور این کشور که مشتریان زیادی نیز داردSabir Copuroglu است. این هنرمند در زمان کودکی خود، تصاویری از اسب‌ها با استفاده از بطری‌های کوچک از نفت که در حمام های لوکس استفاده می‌شد طراحی کرده و همین امر موجب شهرت او در دنیا شده است.

ظروف مسی

یکی از سوغاتی‌هایی که به وفور می‌توانید آن را در شهر باکو ببینید ظروف مسی هستند. این ظروف نمایانگر فرهنگ کهن آذربایجان بوده و به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین موارد برای سوغاتی شناخته می‌شوند.

ظروف مسی

مربای گیلاس سفید

کشور آذربایجان اصولا خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه‌ای دارد که یکی از آن‌ها مربا‌هایی با طعم‌های مختلف است. مربای توت‌فرنگی، مربای گیلاس سفید، مربای شاتوت، گردو و غیره یکی از لذیذترین سوغاتی‌های باکو بوده که خوردن آن‌ها در کنار چای، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما به ارمغان خواهد آورد. باقلوا و حلوا نیز از دیگر مواردی هستند می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان خریداری کنید.

بهترین زمان سفر به باکو

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم آذربایجان را سرزمین آتش و باکو را سرزمین باد‌ها می‌دانند. از این رو اگر چه آب و هوای باکو در طی سال تقریبا یکسان است و تغییر چندانی نمی‌کند اما ممکن است در برخی ایام بادهای ناگهانی شدیدی آغاز شده و سفر را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی بهترین زمان سفر به باکو را می‌توان در دو دسته فصل پرگردشگر باکو و فصل کم‌گردشگر تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین زمان سفر به باکو

فصل پر گردشگر باکو

بهترین زمان از نظر آب و هوا برای سفر به باکو بین ماه‌های خرداد تا شهریور است که روزهای گرم و آفتابی و به دور از ورزش باد دارد. برای سفر در این فصل از سال باید توجه داشته باشید که هزینه هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما نسبت به دیگر ماه‌ها گران‌تر است و برای کاهش هزینه‌های خود می‌توانید از چندین ماه قبل محل اقامت و بلیط هواپیمای خود را رزرو کنید.

فصل کم گردشگر باکو

آبان و آذر یکی از خلوت‌ترین ماه‌های گردشگری باکو هستند. با سفر در این فصل از سال به باکو شما می‌توانید بهترین هتل‌ها را با ارزان‌ترین قیمت رزرو کنید. در فصل زمستان نیز اگر چه دمای هوا پایین می‌آید اما برفی نخواهد بارید و اصولا هوا بارانی و مه‌آلود خواهد شد. از این رو با سفر در این ماه‌های سال شما شکل جدیدی از باکو به همراه با بارش‌های باران را خواهید دید که قطعا‌ تجربه‌ای لذت بخش است.

حمل و نقل عمومی باکو

به طور کلی حمل و نقل و جابه‌جایی در باکو کار بسیار ساده‌ای است و اگر در هتل‌های مرکز شهر اقامت داشته باشید، هرگز نیاز به استفاده وسایل حمل و نقل عمومی پیدا نخواهید کرد. چرا که شما می‌توانید با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از مرکز شهر به تمامی نقاط مختلف دسترسی داشته باشید و از دیدن شهر لذت ببرید. در این میان اگر تصمیم داشته باشید که از مرکز شهر فاصله گرفته و به دیدن دیگر اماکن اطراف شهر بروید باید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنید.

حمل و نقل عمومی باکو

در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز هرگز جای نگرانی نیست. چون اگر در هر نقطه‌ای از شهر که گم شدید می‌توانید خود را به یک ایستگاه مترو برسانید و در آخرین ایستگاه آن که ایچری‌شهر است پیاده شوید. بلیط های اتوبوس و مترو نیز بسیار ارزان بوده و حدود ۲۰ قپیک هستند. البته ناگفته نماند که اگر کارت گردشگری باکو به همراه خود داشته باشید تردد در سطح شهر با اتوبوس و مترو برای شما رایگان خواهد بود.

نقشه و ایستگاه های مترو و باکو

مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر باکو است که برای افرادی که می‌خواهند به اطراف شهر رفته و جاذبه‌های دیدنی آن را ببینند بسیار مناسب است. در شهر باکو مترو تقریبا در هر دو کیلومتر یک ایستگاه داشته و تمامی افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. ساعت کاری مترو نیز از ۶ صبح تا یک نیمه شب بوده و کرایه یک سفر یک طرفه آن حدود ۳۰ قپیک است.‌

در روی نقشه مترو باکو دو خط اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها به رنگ سبز و دور مرکز شهر کشیده شده است و خط دیگر به رنگ قرمز بوده که قطار آن در محور شمال غربی به جنوب شرقی حرکت می‌کند. همچنین روی نقشه دو ضمیمه کوچک دیگر نیز وجود دارد که به رنگ زرد و بنفش دیده می‌شوند. دو خط قرمز و سبز که خطوط اصلی مترو باکو هستند، در ایستگاه مرکزی که ایستگاه جعفر‌جابرلی یا ۲۸ مه نامیده می‌شود به یکدیگر می‌رسند.

سیم کارت های آذربایجان

در کشور آذربایجان و شهرهای آن سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که عبارتند از: باکسل، آذرسل و آذرفون. از این میان تنها باکسل سیمکارت‌هایی را به توریست‌ها ارائه می‌دهد که هزینه خرید آن‌ها ۷۰ منات است. اگر تصمیم داشتید که از دو پراتور دیگر سیمکارت تهیه کنید باید بدانید که هزینه نهایی آن‌ها بر اساس بسته‌هایی که انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود. از میان اپراتور‌های فوق آذرسل بهترین کیفیت را نسبت به باکسل داشته و بسیاری از افراد آن را تهیه می‌کنند.

سیم کارت آذربایجان

غذاهای معروف باکو

نزدیکی باکو به کشور ایران و تاریخ مشترکی که در زمان قدیم با یکدیگر داشته‌اند، موجب گشته تا شباهت زیادی میان غذاهای باکو و ایران مشاهده شود. از این رو از معروف‌ترین غذاهای باکو می‌توان به دلمه، کباب، انواع پلو، کوفته بزباش، دوشبارا، لاوانگی یا همان مرغ شکم‌پر و بالیق که نوعی خوراک ماهی ترش است اشاره کرد.

امنیت در باکو

با توجه به آمار و ارقام جنایت در شهر باکو می‌توان باکو را یکی از امن‌ترین شهرهای آذربایجان دانست. چرا که نرخ جرائم مختلف در آن مانند دزدی از ماشین و منزل، جیب‌بری، پخش مواد مخدر، گروگان‌گیری و غیره در آن بسیار پایین است. البته لازم است توجه داشته باشید که هنگامی که به عنوان توریست وارد یک کشور ناآشنا می‌شوید قطعا طعمه خوبی برای کیف قاپ‌ها و دزدها خواهید بود. از این رو باید نکات ایمنی را در هنگام سفر رعایت کنید.

رستوران‌های معروف باکو

با قدم زدن در خیابان‌های باکو شما می‌توانید کافه‌های مدرن، رستوران‌های غربی و دکه‌های کوچک اغذیه فروشی را مشاهده کنید. هزینه غذا در شهر باکو رابطه مستقیمی با ذائقه و عادت غذایی شما و توانایی مالیتان دارد. چرا که اگر به خیابان نظامی و اطراف میدان فواره بروید، بی شک رستوران‌هایی را مشاهده خواهید کرد که غذاهای آن‌ها بسیار گران‌تر از سایر رستوران‌ها هستند. در این حین اگر کمی دورتر از سایت‌های گردشگری قرار گیرید، خواهید توانست تنها با ۸ دلار یک پرس غذا به همراه سالاد و دیگر مخلفات تهیه کنید. در خیابان‌های فرعی و بازارها نیز غذاخوری‌های کوچکی وجود دارند که با قیمتی بسیار پایین، غذاهای بسیار خوبی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در ادامه چند نمونه از رستوران‌های معروف باکو را به شما معرفی خواهیم کرد که قطعا در سفر به شهر باکو این اطلاعات به دردتان خواهد خورد.

رستوران های باکو

رستوران سوماخ

رستوران سوماخ، رستورانی با چیدمانی قرمز رنگ است که بسیار خودنمایی می‌کند. این رستوران به تازگی بازسازی شده و متعلق به گروه رستوران‌های بیت است. اولین چیزی که در هنگام ورود به رستوران سوماخ نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند دکوراسیون مدرن، دیوار‌های رنگی و نورپردازی شده، استفاده از عناصر چوبی و بالش‌ها و ناز بالش‌های از جنس گلیم در آن است. در این رستوران آشپزخانه به صورت اپن بوده و مهمانان می‌توانند آماده شدن غذای خود را به وضوح مشاهده کنند. در رستوران سوماخ شما می‌توانید همه غذاهای آذربایجانی از جمله سالاد منقل، نان تندوری،  کباب بره، پلو، دلمه، خوراک مرغ، قطاب سبزیجات و کدو تنبل را در منوی این رستوران مشاهده کنید. همچنین اگر از نظر هزینه برای پرداخت غذا مشکلی ندارید می‌توانید خاویار معروف دریای خزر را از این رستوران سفارش دهید.

رستوران موزه شیروان شاه

اگر به دنبال رستورانی با دکوراسیون سنتی هستید، رستوران موز شیروان‌شاه یا شروان‌شاه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همچنین ارائه خدمات عالی و غذاهای بسیار خوش‌طعم آن موجب گشته تا بسیاری از مشتریان داخلی و خارجی برای سرو غذا این رستوران را انتخاب نمایند. رستوران شروان‌شاه در فاصله نسبتا دوری از مناطق توریستی و در ساختمانی دو طبقه قرار دارد که زمانی در آنجا کاروانسرا بوده است. طراحی رستوران به گونه‌ای صورت گرفته تا چیدمان آن‌ها ریشه در تاریخ داشته باشد و بتوان ساعت‌ها با دیدن آثار هنری و صنایع دستی آن در تاریخ غرق شد. در رستوران موزه شیروان‌شاه علاوه بر تالارهای بزرگی که در آن میزها و صندلی‌ها چیده شده است، اتاق‌هایی نیز به صورت خصوصی طراحی شده تا افراد بتوانند مهمانی‌های خصوصی را در آنجا برگزار کنند. اگر به رستوران موزه شیروان‌شاه رفتید فراموش نکنید که حتما دلمه‌ها و قطاب‌های این رستوران را در کنار موسیقی آرام‌ بخش سنتی امتحان کنید.

رستوران موزه شیروان شاه

رستوران فیروزه

رستوران فیروزه رستورانی در میدان فواره باکو است که بسیاری از وبسایت‌ها، هتل‌ها و راهنمایان تور رفتن به آن را پیشنهاد داده‌اند. این رستوران همانند بسیاری از اماکن سنتی آذری در زیرزمین یک ساختمان قرار داشته و فضایی بسیار دل‌انگیز دارد. یکی از غذاهایی که پس از رفتن به رستوران فیروزه حتما‌ باید آن را سرو کرد پلوهای آنجا است که طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای دارد.

رستوران یمنی السعید در باکو

رستوران یمنی السعید در باکو رستورانی است که غذاهای یمنی در اختیار مردم قرار می‌دهد. این رستوران نیز همانند بسیاری از رستوران‌های باکو در زیرزمین واقع شده و در آنجا می‌توان انواع غذاهای بین‌المللی و فست‌فودی را پیدا کرد.

رستوران یمنی السعید در باکو

رستوران اورونرو

رستوران اورونرو یکی از بهترین رستوران‌های شهر باکو است که دکوراسیونی سیاه و طلایی دارد. این رستوران در هتل ماریوت قرار داشته و غذاهای ایتالیایی را ارائه می‌دهد. اگر در شهر باکو هوس غذایی به جز غذاهای باکویی را کردید بهترین مکان برای شما رستوران اورونرو خواهد بود. همچنین فضای داخلی این رستوران به قدری شیک و هیجان‌انگیز است که با رفتن به داخل آن هرگز نمی‌خواهید خارج شوید. تراس خارجی طراحی شده در این رستوران به گونه‌ای است که می‌توانید ساعت‌ها در آنجا نشسته و به همراه عزیزان خود یک فنجان قهوه بنوشید.

رستوران‌های زنجیره‌ای اینتری بیکریز

اگر در شهر باکو به دنبال رستوران‌های زنجیره‌ای اینتری بیکریز برای خوردن صبحانه بین‌المللی هستید، می‌توانید به شعبه‌های متعددی از این رستوران که در شهر باکو هستند بروید. از آنجایی که صبحانه‌های آذری شباهت بسیاری به صبحانه‌های ایرانی دارد و نان، پنیر، مرباجات صیفی‌جات، املت و نیمرو را در خود جای داده، ممکن است برخی از گردشگران این موارد باب میلشان نبوده و بخواهند  صبحانه‌ای به سبک غربی‌ها را میل کنند. بدین خاطر رستوران‌های زنجیره‌ای اینتری بیکریز بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای سفر به باکو

اگر قصد سفر به شهر باکو را داشتید بهتر است وسایل مورد نیاز خود در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را به همراه داشته باشید.

  • کیف ضد سرقت
  • پوشاک مناسب
  • لوازم جانبی موبایل
  • لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری
  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • کلاه و عینک آفتابی
  • بطری مجهز به تصفیه کننده آب
  • ژله ضدعفونی کننده و ماسک

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا نیز بیان کردیم باکو یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است. در فصل‌های مختلف سال بسیاری از گردشگران این شهر ایرانیان هستند که آن هم به خاطر فاصله اندکی  است که تا مرز ایران دارد. در اینجا سعی بر آن داشتیم تا اطلاعات کاملی را در مورد راهنمای سفر به باکو در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی نسبتا کاملی به باکو سفر کنید. در سفر به باکو همواره به یاد داشته باشید که از تمامی مکان‌های دیدنی و تاریخی آن دیدن نمایید تا اینگونه با گذشته و تاریخ این شهر نیز آشنا شوید. همچنین پس از گشت‌و‌گذار در باکو فراموش نکنید که دست شما برای خرید سوغاتی بسیار باز خواهد بود و با خرید یادگاری از این شهر می‌توانید خاطرات این سفر را تا سالیان دراز برای خود زنده نگه دارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر