اردکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/22
بازدید: 3174
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر قصد دارید برای مسافرت آخر هفته و یا سفر تفریحی یک تجربه جدید داشته باشید. بهتر است دست از شهرهای شمالی و مقاصد تکراری بر دارید. شهر‌های مرکزی ایران با وجود کویری بودن، زیبایی‌هایی دارند که کمتر شناخته شدند. از آن جایی که ما این شهرها را تنها به عنوان مناطقی خشک و بی آب و علف می‌شناسیم گاها در حق آن‌ها کوتاهی کرده و لذت بردن از مناظر بکر و بی‌نظیر آن‌ها را از دست می‌دهیم. از جمله زیباترین مناطق کویری کشورمان یزد است که شهرستان اردکان دومین شهر پرجمعیت این استان و نمونه کوچکی از گردهم آیی برترین نمونه‌های سازه خشتی و گلی در جهان می‌باشد. در ادامه مطلب راهنمای سفر به اردکان یزد، با لحظه آخر همراه باشید. 

 

یزد

 

همه چیز در مورد شهر اردکان

اردکان یزد از جمله شهر‌های زیبای کویر مرکزی ایران است. سازه‌های زیبای خشتی و گلی این شهر مشابه سبک معماری یزد است. این شهر مقصد بسیاری از توریست‌ها و گردشگرانی است که به ایران می‌آیند. این شهر در جاده تهران به بندر عباس و کرمان واقع شده است.

 

اردکان یزد

 

تاریخچه اردکان یزد

طبق آنچه از اسناد تاریخی و آثار باستانی باقی مانده  اردکان در ابتدا نام اقلیمی در ده کیلومتری شهر اردکان امروزی بود است. آنچه امروز از آن زیستگاه کهن برجای مانده است را زردک می‌نامند و در اثر گذشت زمان و عوامل فرسایشی تنها چندين خرابه از مسجد، خانه‌های مسکونی، بازار، قلعه و حسینی قدیمی آن باقی مانده است. علت تغییر مکان مردم از شهر قدیمی به اردکان فعلی در کتاب‌هایی تاریخی چنین آمده است که شیب زمین در شهر جدید برای احداث قنات مناسب‌تر بوده است. به علاوه در گذشته رودی بزرگ وجود داشت که از زابلستان به سمت کرمان و یزد حرکت در حرکت بود و تا نزدیکی نائین ادامه داشت است. نزدیکی شهر جدید به این رود از دیگر علت‌های مهاجرت مردم به آن بود است. به علاوه ده‌ها رود فصلی دیگر نیز در اطراف این منطقه وجود داشتند که علت اصلی به وجود آمدن شهر‌های این منطقه بودند.

 

تاریخچه اردکان یزد

 

بنای اولیه شهر فعلی اردکان در قرن هشتم پایه گذاری شد است. آنچه امروز از ساخت قدیمی شهر اردکان باقی مانده است محله چرخاب و محلات اطراف میدان قلعه هستند که تا حدودی سالم باقی مانده‌اند و بافت قدیم خود را حفظ کردند. طبق شواهد پس از اینکه محل جدید احداث شهر را تعیین کردند مردم  اولین بنا را در میدان قلعه پایه گذاری نمودند. پس از مدتی و با افزایش جمعیت بناهایی در میدان پایین ده را احداث کردند. مسجد پایین ده در جنوب و میدان پایین ده از این بناها هستند. سپس در کنار مسجد جامع بازار بزرگ و چهارسوق و حمام را بنا کردند. درباره‌ی وجه تسمیه اردکان نیز گفته اند که این نام از دو بخش ارد و کان تشکیل شد است. که بخش اول این نام را به ارت به معنای صداقت و راستی نسبت دادند. بهش دوم نیز به معنای سرزمین است. پس به طور کامل اردکان به معنای سرزمین راستین یا سرزمین مقدس است. به همین جهت احتمال می‌رود که بنیان گذاراران شهر اردکان زرتشتی بودند. بافت تاریخی اردکان به دلیل دور بودن از گزند عوامل فرسایشی نظیر برف و باران همچنین دوری از مرز که موجب در امان ماندن از حملات می‌شود به بهترین نحو سالم مانده است. اردکان از دوره افشار به بعد جزعی از شهر استان یزد بود است. 

 

تارخچه اردکان یزد

 

فرهنگ مردم شهر اردکان یزد

اردکان شهری قدیمی و با فرهنگی قدیمی چند صد ساله است. شهرستان اردکان دارای فرهنگی بسیار خاص و مختص به خودش است که به همین علت در قرن هفتم هجری آن‌ را یونان کوچک می‌نامیدند. آداب و رسوم مردم اردکان بسیار متفاوت از آداب و رسوم یزد است. از جمله آداب و رسوم خاص این شهرستان می‌توان به اشعاری اشاره کرد که در پایان مراسمات ختم می‌خوانند. بسته به این که متوفی مرد یا زن باشد و یا پیر و جوان اشعار با هم متفاوت هستند و همگی در مدح متوفی سروده می‌شوند.
از دیگر رسومات مردمان اردکان که از سایر شهرستان‌ها متفاوت است رفتن به درب منازل برای گرفتن عیدی است. به این صورت که در شب‌های عید مخصوص عید نیمه شعبان نوجوانان و کودکان با ظرفی به درب خانه بزرگترها می‌روند و تقاضای عیدی می‌کنند. این نوجوان هنگام کوبیدن درب اشعار خاصی را نیز بر زبان می‌آورند( شبو و نیم برتی، انجیر و خرما درتی، اگر ندهی، علی تارتی) که معنای آن می‌شود شب عید است برادر انجیر و خرما بده اگر ندهی مانند علی که یک شخصیت خسیس بوده است هستی. اگر علاقمند هستید که بیشتر درباره‌ی آداب و رسوم مردم اردکان بدانید می‌توانید به کتاب آداب و رسوم مردم اردکان که توسط علی سپهری نوشته شد است مراجعه کنید. وی در این باره می‌گوید با مراجعه به پیران و سالخوردگان اردکان توانستم مجموعه‌ای از آداب و رسوم کهن این سرزمین را جمع آوری کنم و در این کتاب به رشته تحریر دربیاورم. 

 

فرهنگ اردکان

 

مردم محلی اردکان یزد

اغلب مردم محلی اردکان مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. نیاکان این مردم همه اصالت ایرانی داشتند و به زبان پارسی آمیخته با لهجه یزدی تکلم می‌کنند. اهالی اردکان بسیار متدین و مذهبی هستند. در بین اهالی این شهر اقلیت‌های مسیحی و زرتشتی با نسبت بسیار کم زندگی می‌کنند. پیشه اصلی مردمان این دیار کشاورزی و پرورش باغات پسته است. به علت خشک و کویری بودن این اقلیم مردم به ناچار برای تامین آب مورد نیاز خود برای کشاورزی و معاش به کندن قنات رو آوردند امروزه تعداد زیادی قنات در جای جای این شهر وجود دارد که البته بیشتر آن‌ها خشک شدند. اما وجود همین قنات‌ها نشان از همیت و تلاش این مردمان دارد.  امروز با احداث کارخانجات فولاد در این منطقه بسیاری از مردم به کار در کارخانه روی آورده‌اند. البته عده‌ای از مردم هم به شغل پخت و تولید حلوا اراده و روغن کنجد که سوغات اصلی این شهر است می‌پردازند. 

 

حلوا ارده

 

جمعیت شهرستان اردکان یزد

جمعیت شهر اردکان طبق آخرین سرشماری که در سال هزار و سیصد و نود و پنج صورت گرفت، در حدود 75.271 نفر بود. 

بهترین زمان برای سفر به اردکان یزد 

همانطور که همه ما می‌دانیم شهر اردکان در اقلیمی گرم و خشک واقع شده است. پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید بدانید که این شهر و تمام شهر‌های دیگر استان یزد آب و هوای کویری و خشک دارد. به همین علت اول تابستان هوا در اردکان بسیار گرم و در زمستان به شدت سرد و خشک است. اگر قصد سفر گردشی به اردکان را دارید بهترین زمان بهار است. از اواسط اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت هوای این شهر بهاری است. میانگین دمای اردکان در این ماه‌ها 16درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته اگر هدف شما از سفر به اردکان کویر گردی است بهترین زمان برای مسافرت ماه آخر تابستان و تمام پاییز است. آب و هوا در کویر در فصل پاییز مساعدتر است زیرا هوا نه آن قدر گرم که گرما زده شوید و نه آن قدر سرد است که بیمار شوید. به راحتی می‌توانید در این فصل به کویر بروید و از شب‌های پر ستاره‌اش لذت ببرید. 

 

بهترین زمان برای سفر به اردکان

 

طبیعت اردکان یزد

جالب است بدانید که بخشی از طبیعت این شهرستان به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش ایران انتخاب شده است. این بخش یکی از ناشناخته‌ترین بخش‌های حیات وحش ایران است. این منطقه حفاظت شده پارک ملی سیاه کوه نام دارد. این پارک کویری گونه‌های جانوری غنی را در خود جای داده است. حیواناتی همچون شاه روباه، یوزپلنگ و کاراکال مهم‌ترین حیوانات سیاه کوه را تشکیل می‌دهند. ارتفاعات این کوه محل اصلی زندگی حیواناتی چون قوچ، میش و بز کوهی است. استفاده از طور اردکان طبیعتی کویری دارد و طبیعت آن بیشتر مورد پسند کویر نوردان قرار می‌گیرد. از نظر بسیاری از دوست‌داران کویر، این بخش از طبیعت جذاب‌ترین شکل آن است. البته اگر تا به‌حال شب‌های آسمان کویر را ندیده باشید ممکن است به این حرف چندان باور نداشته باشید. دیدن میلیون‌ها ستاره و اشکال کهکشان‌های مختلف به دور از آلودگی نوری می‌تواند حتی بیشتر از تماشای دریا و جنگل زیبا باشد. 

 

کویر یزد

 

جاذبه‌‌های تاریخی و دیدنی اردکان یزد 

اردکان شهری است که در آن می‌توانید ساباط‌ها را به وفور ببینید. ویژگی‌ که در هیچ یک از شهر‌های دیگر ایران قابل مشاهده نیست. ساباط‌ها کوچه‌های سقف داری هستند که خانه‌های روبه رو را به متصل می‌کنند. این سقف‌ها برای ایجاد سایه در روز‌های گرم سال روی سر رهگذران ساخته شدند. این تنها نمونه کوچکی از معماری منحصر به فرد این اقلیم است در ادامه شما را بیشتر با جاهای دیدنی اردکان آشنا می‌کنیم. 

 

جاهای دیدنی یزد - لیست تمامی جاذبه های گردشگری یزد را اینجا ببینید!

 

مسجد جامع اردکان 

این سازه که به دوره صفویه تعلق دارد در بافت قدیمی شهر اردکان واقع شد است. طی 500 سال گذشته پنج بار در دست مرمت قرار گرفته که هر بار گنبد و بخش‌هایی از ایوان احیا شدند. درب این مسجد یکی از زیبا‌ترین بخش‌های آن و یک اثر بسیار با ارزش است. تاج این در با صد‌ها قطعه چوب پنج ضلعی با ظرافت تمام تزئین شده است. روی دماغه این در نیز چهار قطعه فلز قرار دارد که از شواهد پیدا است چهار قطعه دیگر هم وجود داشته که ناپدید شدند. روی این فلز‌ها به خط کوفی اسامی الله و محمد حکاکی شده است. داخل این مسجد زیراندازی قرار دارد که قدمت آن به بیش از 390سال پیش باز می‌گردد و اکنون در موزه شهر اردکان نگهداری می‌شود. در سال 1377این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مسجد اردکان

 

خانه تقدیری‌ها 

این خانه که آن را به عنوان گنجینه قنات اردکان نیز می‌شناسند بهترین جاذبه گردشگری اردکان است. این بنا دارای معماری بسیار خاص و منحصر به فرد است. این خانه که در قلب استان یزد قرار گرفته است یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. ساخت بنای این خانه به دوره قاجار باز می‌گردد که توسط تاجری اردکانی به نام تقدیری انجام گرفته است. این خانه صد سال تحت تملک تقدیری‌ها بود تا اینکه سرانجام با محاجرت آنها در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت. خانه تقدیری‌ها در خیابان حائری واقع شد است. این بنا نیز در سال 1377به ثبت ملی رسید.  جالب است بدانید که قنات معروف اردکان یعنی قنات بهاءالدین در بخشی از مسیر خود از این خانه عبور می‌کند. معماری این منزل با همان سبک معروف خا‌نه‌های کویری یعنی حیاط مرکزی و سازه چهار وجهی ساخته شد است. این خانه با گیری بزرگ و زیبا در ضلع جنوبی خود دارد. از این بادگیرها برای ایجاد هوای خنک در تابستان‌های گرم این منطقه و بالا بردن رطوبت هوای منزل در زمستان‌های خشک است. 

 

خانه تقدیری

 

پیر سبز چک چک 

زیارتگاه چک چک عجیب‌تر از آن است که فکرش را بکنید. این کوه که محل عبادت زرتشتیان بود است را چکچکو نیز می‌نامیدند. علت این نامگذاری صدای چک چک آبی است که از سنگ‌های دیوار این غار به گوش می‌رسد. زرتشتیان همه سال از روز 24خرداد به بعد چهار روز در این زیارتگاه جمع می‌شوند و به عبادت می‌پردازند. 
نقل است در زمان عمل اعراب به ایران به فرماندهی عمر نیک بانو دختر یزدگرد فرار کرده و به این کوه پناه آورده و بعد از مدتی ناپدید شد. این زیارتگاه برای وی ساخت شد است. در این غار تعدادی اتاق وجود دارد که به آن‌ها خیله می‌گویند در یکی از این خیله‌‌ها چاهی با عنق بیش از 50متر وجود دارد. طبق تحقیقاتی که توسط زمین شناسان هلندی در این مکان صورت گرفته این غار ردی یک کسل با عمق یک کیلومتر قرار گرفته است. آب هم از طریق همین گسل به داخل کوه تراوش می‌کند و از میان آهک‌ها نفوذ کرده به بیرون راه پیدا می‌کند. این آب در سراسر سال قطع نمی‌شود و منبع تامین آب چک چک است. 

 

اردکان

 

پیر سبز هریشت اردکان 

یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو یا مروارید در فاصله چند کیلومتری وی دفن شده است. این مقبره به نان پیر هریشت معروف است. این مکان یک نیایشگاه و آتشکده متعلق به زرتشتیان بود‌ است که در 930 کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. زرتشتیان شریف آباد در روز 18فروردين به این آرامگاه رفته و به زیارت و جشن و پایکوبی می‌پردازند. 

 

اردکان

 

کاروانسرا و برج ارجنان

یکی دیگر از بناهایی که در شهر اردکان به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است کاروانسرا و برج ارجنان است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می‌گردد. برج دارای8متر ارتفاع است و کاروانسرا نیز سه اتاق دارد. این ساز و مقابل روستای قدیم ارجنان واقع شده است. این دو بنا در مرداد سال هشتاد و چهار به ثبت ملی رسیدند.

 

کاروانسرا اردکان

 

پارک ملی سیاهکوه

در منطقه بکرترین پارک ملی کشور است. در این محل بیش از ده گونه جانوری و گیاهی نادر تحت حفاظت قرار گرفتند. از جمله حیواناتی که در این زیست گاه حفاظت شده زندگی می‌کند یوزپلنگ آسیایی، آهوی جبیر، کاراکال، شاه روباه، شغال، گرگ، کفتار، تشی، بالابان، دلیجه، عقاب طلایی، کبک تیهو و هوبره هستند. به علاوه این‌ها گونه‌های گیاهی کمیاب زیادی نظیر بادام کوهی، آویشن شیرازی، پرند و انواع دیگر در این پارک یافت می‌شوند.

 

پارک سیاه کوه

 

غار اشکفت یزدان

این غار تماشایی روی یکی از کوه‌های اطراف اردکان به نام شگفت قرار دارد. دهانه این غار در بیشترین حالا 60 متر و در کمترین 40متر است. این غار یکی از بزرگترین‌ غهر‌های طبیعی ایران است. شواهد نشان میدهد که زرتشتیان در قرن نهم هجری آتش مقدس خود را به طور پنهانی به این غار منقل کرده و حدود سی سال از آن نگهداری کردند و بعد از آن به آتشکده بهزاد منتقل کردند. آثار باقی مانده از چند آتشدان بزرگ این گفته را تایید می‌کند.

 

غار اردکان

 

کوچه ضیایی

ای کوچه به همراه ساباط‌ها و دربندهایش در سال 1383به ثبت ملی رسید. معماری و ساخت این کوچه به و دوره قاجار باز می‌گردد و آثار باستانی زیادی چون خانه سنائی، ضیایی، انصاری و مجدالعلما در این کوچه قرار دارد.

 

کوچه ضیایی

 

مسجد چرخاب اردکان 

مسجد چرخاب در محله چرخاب قرار دارد این مسجد از دو بخش تابستانی و زمستانی تشکیل شده است. بخش تابستانی این مسجد سه بادگیر دارد و حدود سی سال بعد از بخش زمستانی ساخته شد است. این مسجد نیز در سال1377به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. طاق و تویزه‌های شبستان علاوه بر ایجاد گرما در فصل زمستان زیبایی خاصی به مسجد داده است. 

 

چرخاب اردکان

 

خانه خاتمی ( موزه مفاخر اردکان )

این خانه قدیمی شهر اردکان که مطلق به آیت الله خاتمی بود است امروز به عنوان موزه مفاخر در معرض دید عموم قرار گرفته است. در حیاط کوچک این خانه چندین درخت صدساله انار مشاهده می‌کنید. تالار‌های دلباز و اتاق‌های تو در تو از دیگر دیدنی‌های این خانه ساده و صمیمی هستند. این خانه در بخشی از بافت تاریخی شهر اردکان و در مجاورت موزه فرش این شهر واقع شد است. این منزل در سال 1382 به میراث فرهنگی واگذار شد و در سال 1383 کاربری آن به موزه تغییر کرد.  این خانه بیش از 150سال پیش و توسط آیت الله خاتمی برای زندگی خود و خانواده‌اش بنا شد. این منزل نیز مشابه با سایر خانه‌های کویری از الگوی حیاط مرکزی و سه طرف ساخت برخوردار است. درب وردی این منزل چوبی است و داخل یک دهلیز باریک و طویل باز می‌شود در انتهای این دهلیز به حیاطی‌ با حوض کوچک فیروزه‌ای می‌رسید. بعد از آن هم سه در که هر کدام به بخشی از خانه منتهی می‌شوند. 

 

خانه خاتمی ( موزه مفاخر اردکان )

 

کویر مغستان اردکان

کویر مغستان را بعضی ریگ زرین نیز می‌شناسند که علت آن هم برگزاری کمپی به همین نام در دل این کویر است. حدود جغرافیایی این کویر از سمت شمال متصل به بلندای نارمک، از جنوب به گریگون و کوه نمک، همچنین از غرب به نوگبند و بیابان‌های نایین است. این کویر را به عنوان زیباترین و پرطرفدار‌ترین کویر و ریگزار ایران می‌شناسند. در این کویر زیبایی‌های طبیعت در میان کوه‌ها و تپه‌های شنی به شکل کاملا هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده ‌شده است. در میان این کویر کوهی به نام سیاه کوه با ارتفاع‌ 2050 کیلومتر وجود دارد. این کوه کاملا سنگی و محکم است و ساختار آن با کوه‌ها و سنگ‌های شنی فرق می‌کند. تماشای ستارگان شب در دل این کویر از جذاب‌ترین خاطرات کویرنوردیتان خواهد شد. از جمله پوشش گیاهی اندک این منطقه درختان گز و گیاهان دارویی همچون تره تیزک، کاکوتی، اسفناج وحشی و خارشتر هستند. 

 

کویر مغستان

 

زیارتگاه پارس بانو اردکان

اگر قصد دارید برای دیدن زیارتگاه پارس بانو بروید باید از اردکان خارج‌ شوید و به دره‌ای باریک که اطراف آن را کوه‌های پوشیده از درختان بادام و انجیر کوهی پر کردند بروید. در دل روستای زرجوع زیارتگاه پیر بانو یا پارس بانو را پیدا می‌کنید. این مکان یکی دیگر از زیارتگاه‌های زرتشتیان است. همه ساله از 13تا17،تیر ماه زرتشتیان برای اجرای مراسم مذهبی در این مکان مقدس جمع می‌شوند. این زیارتگاه در 54 کیلومتری اردکان در روستای زرجوع قرار دارد. پارس بانو دختر یزدگرد سوم بود که پس از کشته شدن پدرش به دست یک آسیابان از یزد گریخته و به زرجوع پناه آورد و در شکاف کوه ناپدید شد. بعد از مدتی به خواب یک نا بینا آمده وی را شفا داد و از او خواست زیارتگاهی برای یا بودش ساخته شود. 

 

اردکان

 

موزه مردم شناسی اردکان

این موزه به عنوان نخستین موزه اختصاصی یزد در سال 1370و با تلاش‌های علی شپهری بنیان گذاری شد. در این موزه می‌توانید هر چه بیشتر با پوشش و سبک زندگی مردمان این دیار از گذشته تا کنون آ‌شنا شوید. اغلب وسایل این موزه با همت علی سپهری و هدایای مردم جمع‌آوری شده است. 

 

موزه مردم شناسی

 

موزه فر‌ش اردکان 

موزه فرش اردکان در یکی از خانه‌های قدیمی این شهر در محله چرخاب قرار دارد. این خانه با 1200متر زیر بنا متعلق به ملک افضلی بوده است. در جای جای این خانه بزرگ و زیبا امروزه دار‌های قالی و فرش‌ها و زیلو‌های قدیمی از گذشته برای بازدید عموم قرار گرفته است. 

 

موزه فرش

 

دربند 

دربند‌ها کوچه‌های مسقفی هستند که در اردکان دیده می‌شوند. این سازه‌ها برای مقابله‌ با گرمای تابستان و تابش خورشید ساخته می‌شدند. در هر یک از این دربندها چندین درب وردی برای خانه‌ها وجود داشته است. اغلب در دو طرف این درب‌ها سکوهایی برای نشستن تعبیه شد است. از جمله دربند‌های معروف اردکان می‌توان دربند مجدالعلما که به دلیل قرار گرفتن خانه مجدالعلما در آن به این نام شناخته می‌شود اشاره کرد. علاوه بر آن  دربند حاج ملا تقی، دربند صدرالفضلا و دربند حکیم باشی نیز در این شهر وجود دارد. 

 

دربند اردکان

 

قنات و آب‌ انبار اردکان

اردکان شهر خبره‌ترین مقنیان ایران است. سند این ادعا هم وجود بیش از 250 رشته قنات در این شهر است. این شهر بعد از تفت بیشترین تعداد قنات را در کل یزد دارد. طولانی‌ترین قنات اردکان، قنات صدر آباد است. از بین تعداد بسیار زیاد قنات‌های که در گذشته با مهارت و ذکاوت ساخته شد بوند تنها 7، نمونه از آن‌ها فعال است. قنات‌های عیش آباد، تقی‌آباد، قاسم آباد، علی‌آباد، زین‌آباد و قطب آباد از جمله قنات‌های فعال اردکان هستند. بازدید از قنات این نشان اصلی تعامل دوستانه انسان با طبیعت می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. قنات‌ها مهم‌ترین ابزار تامین آب انسان‌ها در گذشته و قدیمی ترین ابزار تکنیکی‌ آن‌ها برای مقابله با موانع حیات بودند.

 

قنات اردکان

 

رستوران‌های معروف اردکان

اردکان رستوران‌های با کیفیت زیادی دارد که می‌توانید در سفر خود به آن‌ها سر بزنید. رستوران‌های اردکان غذا‌های محلی ایران و غذاهای فرنگی را به خوبی سرو می‌کنند. از جمله این رستوران‌ها رستوران ترنج، رستوران هتل باغ سرا، رستوران هتل اردکان، رستوران هتل جهانگردی، رستوران سنتی شبستان، رستوران امیر، رستوران کاریز و فسفود قارچ طلایی هستند.

 

رستورانهای اردکان

 

مراکز خرید اردکان یزد

در این بخش از جاذبه‌های گردشگری اردکان یزد به معرفی چندین نمونه از مراکز خرید اردکان یزد می‌پردازیم. این مراکز طبق نظر سنجی انجام شد از مشتریان به عنوان بهترین انتخاب شدند. مرکز خرید مارال، فروشگاه نوین، پوشاک بلوط و بازارچه تاریخی مزرعه سیف از جمله مراکز خرید این شهر هستند.

 

مراکز خرید اردکان

 

غذاهای محلی اردکان یزد

اردکان شهری است با مردمانی خوش‌ خوراک، مردمانی که در مواجه با آن‌ها به سادگی متوجه می‌شوید که همچنان فرهنگ و اصالت خود را حفظ کردند. غذاهای محلی این شهر بسیار معروف و خوش طعم هستند. غذا‌های اصیل که از دل تاریخ بجای مانده‌اند و ایرانی‌الاصل هستند. از جمله این غذا‌ها خورش‌ها معروف یزدی یعنی، قیمه نخود، فسنجان یزدی، خورشت سیب و خورش به آلو هستند. علاوه بر این‌ها یزد و همچنین اردکان خوراک‌ها و غذا‌های خوش طعم دیگر دارند که مخصوص به خودشان است و این غذاها با نان سرو می‌شوند. اشکنه یزدی، آبگوشت یزدی، کوفته نخودچی، کوفته برنجی، کوفته هویج، کشک خیار، تاس کباب یزدی و قلیه کدو از جمله آن‌ها هستند. در کنار این موارد از آش‌های این منطقه ام نمی‌توان چشم پوشی کرد. آش شولی، آش گندم، آش جو گاو و آش انار هستند.

 

غذای محلی اردکان

 

سوغات اردکان 

سوغات اصلی شهر اردکان به طور کلی فرآورده‌های هستند که از ارده تولید می‌شوند محصولاتی مانند حلوا ارده، روغن کنجد، ارده شکلاتی برای صبحانه و ارده که با کیفیت بالا در این شهر و کل استان تولید می‌شوند. کارخانه‌های این منطقه محصولات خود را در مقدار انبوه به کل کشور صادر می‌کنند و تامین کننده بهش بزرگی از نیاز کشور هستند. 

 

ارده شکلاتی

 

اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های اردکان 

اگر به اردکان سفر کردید بهترین گزینه برای اقامت و استراحت رفتن به اقامتگاه‌های بوم گردی این شهرستان است. اقامتگاه‌های با کیفیت و زیبایی که با بهترین امکانات آماده پذیرایی از مسافران هستند. اقامت در این مکان‌ها علاوه بر امکانات خواب‌شان امکان  بهره بری از زیبایی‌های این اقامتگاه‌ها را نیز دارد. چند نمونه از اقامتگاه‌های بوم گردی اردکان ننه بی‌بی، خانه طبایی، نی باد کویر زرین، خانه سلامت، هشت و ماه، ماه بی‌بی، شبستان خالومیرزا و انار است.

 

اقامت در اردکان

 

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به اردکان یزد 

اردکان از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی یزد قرار دارد فاصله اردکان تا یزد تنها 60 کیلومتر است که برای رسیدن به آن 45 دقیقه زمان لازم است. فاصله تهران تا اردکان 565،کيلومتر است و رفتن از تهران تا اردکان 6،ساعت به طول می‌انجامد. اردکان در شمال شرق تهران واقع شد است. 

 

اردکان


سخن پایانی

اگر قصد دارید به اردکان یزد بروید حتما از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی این شهر بازدید کنید و برای خود سفری خاطره‌انگیز بسازید. شهریزد شهری رویایی است که انبوهی از جاذبه‌های تاریخی درون خود دارد و برای دوری از شلوغی و ازدحام شهری مکان مناسبی است. امیدواریم این مطلب از لحظه آخر برای شما مفید واقع شده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر