راهنمای سفر به آمل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/18
بازدید: 1491
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در اطراف تهران شهرها و مناطق زیادی وجود دارند که برای گردش و تفریح مناسب هستند آمل یکی از شهرهای ایران درنزدیکی پایتخت است. این شهر زیبایی‌های خاصی دارد و با جاذبه‌های مختلفی که در آن وجود دارد باعث شده مورد توجه بسیاری از مردم در سراسر کشور قرار گیرد. اگر می‌خواهید در مورد آمل اطلاعات بیشتری داشته باشید در صفحه درستی قرار گرفته اید.

 

آمل

 

آمل کجاست؟

نزدیک‌ترین شهر به تهران آمل است که قدمتی سه هزار ساله دارد. این شهر از جنوب به استان تهران متصل است. موقعیت این شهر به صورتی است که فاصله کمی با شهرهای ساحلی دارد و همین باعث شده به یکی از شهرهای منحصربه فرد ایران تبدیل شود و بتوان پس از گردش در این شهر و مشاهده مناطق دیدنی آن به سواحل هم رفت و از دیدنی‌های دریا لذت برد. شما می‌توانید از صبح تا ظهر در آمل بمانید و عصر به یکی از مناطق ساحلی که در اطراف آمل وجود دارد بروید.

بهترین زمان برای سفر به آمل

از آنجایی که آمل هوای سردی دارد بهتر است فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید و فراموش نکنید که در تابستان هوای معتدل این شهر می‌تواند برای شما یک سفر فوق‌العاده را به وجود آورد. مسافرات به این شهر در فصل بهار هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد و شکوفه‌های بهاری و بوی خوش آن‌ها در یک سفر به همراه شما هستند تا برای شما فضای لذت بخشی را به وجود آورند.

جاذبه‌های گردشگری آمل

در آمل جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد مانند پارک‌های مختلف و مناطق تفریحی که برای مسافران به وجود آورده‌اند. فضاهای سبز اطراف شهر از جاذبه‌های این شهر است. بیشتر جاذبه‌های گردشگری آمل به صورت طبیعی در این منطقه به‌وجود آمده‌اند. گردش در آمل یکی از تجربه‌های بسیار جذاب است و وجود مناطق بسیار زیاد باعث شده بسیاری از مسافران وقت کافی برای گردش در همه مناطق نداشته باشند و با وقت کم مواجه شوند. برخی افراد در طول چندین سفر به تمامی این مناطق می‌روند و برخی دیگر با توجه به سلیقه‌های شخصی فقط از برخی از این جاذبه‌ها دیدن می‌کنند. برای مثال هرکس به تاریخ علاقه دارد به مناطق تاریخی می‌روند و برخی دیگر به جاهای دیدنی یا مذهبی می‌روند.

 

جاذبه های دیدنی آمل

 

جاذبه‌های طبیعی آمل

جاذبه‌های طبیعی آمل شامل جنگل‌ها و رودخانه‌ها و پارک‌های مختلفی می‌شود که در این شهر قرار دارند و برخی از آن‌ها قدمتی چندین ساله دارند. این جاذبه‌ها بسیار دیدنی هستند و از شهرهای مختلف برای گردش و تفریح و دیدن این جاذبه‌ها به آمل سفر می‌کنند. این جاذبه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند

  • پارک جنگلی میرزاکوچک خان جنگلی

این پارک در کیلومتر ۱۸ جاده تهران آمل قرار دارد و ۴۴۰ هکتار وسعت دارد‌. این پارک وسیع جزو بزرگترین مناطقی است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و همطمان تعداد زیادی مسافر می‌توانند به این پارک بروند و لحظات بسیار شادی را تجربه کنند. این پارک با جاده‌ای که در وسط خود جای داده یکی از بزرگترین جنگل‌های خاورمیانه است. دومین پارک جنگلی مازندران و دارای درختان انبوه و پر از میوه‌ می‌باشد. این پارک بسیار زیباست و یک سرسبزی بسیار وسیع در آمل محسوب می‌شود. به دلیل بارش‌های فراوانی که در آمل وجود دارد این جنگل سرسبزی و نشاط خود را حفظ کرده است. این جنگل امکانات تفرجگاهی زیادی شامل آلاچیق، سرویس بهداشتی، میزو نیمکت و قهوه‌خانه و رستوران و..‌ دارد. امکانات این جنگل باعث شده بتوانید به راحتی برای استراحت و تفریح به این جنگل مراجعه کنید و در فصل تابستان و بهار بهترین زمان برای مراجعه به این منطقه است.

  • جنگل الیمستان

الیمستان یکی از روستاهای توریستی شهر آمل است. از کشورهای زیادی به این منطقه می‌آیند تا این روستا و جاذبه‌های آن را مشاهده نمایند. این جنگل در این روستا برای رشد گیاهی به نام الیما وجود دارد که در اردیبهشت رشد می‌کند. این جنگل بسیار زیباست و تورهای زیادی برای دیدن این جنگل به آمل می‌آیند.

 

الیمستان

 

  • دریاچه دوخواهر گلگشی هیجان انگیز

دریاچه دوخواهران در آمل زیباترین منطقه در این شهر است که در ارتفاع بالایی واقع شده است و برای رفتن به این دریاچه باید از جاده هراز عبور کنید.
این دریاچه در ارتفاع ۳۸۸۰ متری از سطح دریا واقع شده و در فصل زمستان اطراف آن پر از برف است و در فصل تابستان با ذوب شدن برف‌ها ارتفاع این دریاچه هم افزایش پیدا می‌کند.

  • پارک جنگلی هلو مسر

این پارک در ابتدای ورودی جاده آمل واقع شده است و ۶۷ هکتار وسعت دارد. این پارک جنگلی هم امکانات زیادی را برای تفرج دارد که شما می‌توانید برای گردش یک روزه به راحتی در این پارک حضور یابید.

 

 

  • اماکن مذهبی آمل

امام زاده عبدالله یکی از اماکن مذهبی این شخر است که مکان بسیار زیبایی است. بسیاری از افراد برای زیارت به ابن بقعه متبرک که در ۱۲ کیلومتری باختری وجود دارد می‌روند. امام زاده سید حسن هم در بخش لاریجان آمل یکی دیگر از اماکن نذهبی این شهر است.

  • آبشار آب مراد

این آبشار در روستای ییلاقی دشت لاسم قرار دارد.  این آبشار ارتفاع زیادی ندارد اما از آنجایی که در تنگه قرار گرفته است زیبایی دوچندانی پیدا کرده و این آبشار یکی از زیباترین اماکن گردشگری و جاذبه‌های طبیعی آمل محسوب می‌شود. آب این آبشار بسیار زلال است و شفافیت آن باعث زیبایی بیشتر این آبشار شده و تبلور نور در ذرات ریز این آبشار دیدنی و تماشایی است. برای رفتن به کنار این آبشار باید فصل تابستان را انتخاب کنید زیرا هوای این منطقه بسیار سرد است و برای کودکان می‌تواند مسیر دشواری داشته باشد.

  • روستای بلیران

این روستا در نزدیکی آمل قرار دارد و جنگل‌های بلیران در آن واقع شده‌اند. این روستا هم یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آمل محسوب می‌شود و جای بسیار باصفا و بکری است. 

 

روستای بلیران آمل

 

جاذبه‌های تاریخی آمل

علاوه بر اینکه آمل دارای مناطق تفریحی، گردشگری و مذهبی زیادی است بناهای تاریخی آن هم مورد توجه مردن قرار گرفته و بسیاری از علاقه مندان به تاریخ برای دیدن این بناها به آمل سفر می‌کنند. تاریخ نشان‌دهنده بسیاری از آداب و رسوم ملل ماست. در ادامه به توضیح این بناهای تاریخی می‌پردازیم و به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • پل معلق یا پل فلزی آمل

این پل متعلق به دوره پهلوی است و قدمت طولانی دارد. این پل بسیار زیباست و از جاذبه‌های توریستی آمل هم محسوب می‌شود. این پل را از آن جهت معلق می‌خوانند که اگر زیر آن تخریب شود بالای پل خراب نمی‌شود و کمان‌هایی دارد که آن را نگه می‌دارند.

  • قلعه فرنگیس آمل

این قلعه مسیر بسیار سرسبزی دارد و درون آن حفره‌های زیادی وجود دارد که باعث زیبایی آن شده است. این بناهای تاریخی هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد و مسیر آن شب تندی دارد که رفتن به این قلعه را کمی دشوار کرده است.

 

جاذبه های دیدنی آمل

 

  • برج هشتل آمل

این برج به شکل مثلث ساخته شده و در کنار چهار برج مثلثی دیگر واقع شده‌ است. بنای اصلی آن چهارگوش و از داخل چهارگوشه است. معماری خاص این بناها باعث شده تبدیل به بناهای تاریخی و دیدنی شوند. 

آب و هوای آمل

این منطقه دارای آب و هوای سردی است که در فصل پاییز و زمستان بارندگی‌های بسیار زیادی دارد و در فصل بهار هم بارش‌های بهاری برای این شهر هوای سردی را به وجود می‌آورند. این شهر با بارش‌های زیادی که دارد یکی از شهرهای سرسبز ایران است. گاهی اوقات به دلیل بارش شدید برف یخبندان‌های طولانی در این منطقه به وجود می‌آید و در اکثر مواقع در شبهای زمستانی دمای هوا زیر صفر است. کوه‌های اطراف این منطقه همیشه دارای برف هستند و سفیدی آن‌ها مشهود است.

سوغات آمل

سوغاتی‌های زیادی در این شهر وجود دارد که یکی از ارزشمندترین آن‌ها عسل کوه دماوند است. اگر به آمل سفر کردید حتما شیرینی‌های محلی مانند ساق عروس و نان‌های محلی را خریداری کنید و برای سوغات به همراه خود ببرید.از دیگر سوغات این منطقه می‌توان به برنج، مرکبات، زیتون و... اشاره کرد.

 

سوغات آمل

 

هتل و اقامتگاه‌های آمل

از آنجایی که آمار مسافرانی که هر ساله به آمل می‌روند باید مکان مناسبی وجود داشته باشد تا مسافران بتوانند در آنجا اقامت داشته باشند و استراحت کنند. اینکه در آمل چه مکان‌هایی برای استراحت وجود دارد بستگی به این دارد که شما بخواهید از هول استفاده کنید و یا در پارک‌ها از چادر مسافرتی استفاده کنید. باتوجه به استقبال خوبی که از هتل‌ها شده در آمل هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی برای اقامت راحت مسافران وجود دارد که امکانات بسیار خوبی دارند. هزینه رزرو این هتل‌ها بستگی به کیفیت آن‌ها دارد. هتل‌های مختلف در این منطقه دارای اتاق‌هایی با ظرفیت‌های گوناگونی هستند و شما باید با توجه به تعداد مسافران این اتاق‌ها را رزرو کنید. مساحت اتاق‌ها باتوجه به ظرفیتی که دارند متفاوت است و هرچه اتاق بزرگتر باشد می‌توان برای جمع‌های خانوادگی مناسب‌تر باشد. در اتاق‌ها از تخت‌های بسیار باکیفیت برای خواب و استراحت استفاده شده و در برخی هتل‌ها رستوران‌ها هم غذاهای محلی را در منوی خود قرار داده ‌اند و هم غذاهای رسمی قابل سفارش است.
برخی افراد از اقامتگاه‌ها برای اقامت خود در شهر آمل استفاده می‌کنند که هزینه‌های بسیار کمتری را برای آن‌ها می‌پردازند. از هتل‌های آمل می‌توان به هتل شهر، هتل نیلوفر و هتل المپیک اشاره کرد و از اقامتگاه‌های این شهر می‌توان به اقامتگاه بوم گردی عاروس اشاره کرد. اقامتگاه‌های بوم گردی فضای بسیار ساده‌ای دارند اما هتل‌ها به‌روز تر هستند. در اقامتگاه‌ها می‌توانید از محوطه بزرگی که دارند هم استفاده کنید. اتاق‌های اقامتگاه‌ها بسیار ساده هستند و صبحانه در این اقامتگاه‌ها در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

 

هتل و اقامتگاه های آمل

 

بهترین رستوران‌های آمل

در آمل رستوران‌های زیادی وجود دارد که در برخی از آن‌ها غذاهای سنتی و در برخی دیگر غذاهای رسمی و معمول کشور وجود دارد. از رستوران‌های باکیفیت آمل می‌توان به رستوران سنتی سامون اشاره کرد. فضای این رستوران بسیار زیباست. همچنین رستوران رستمی هم یکی از بهترین‌های این شهر است و از دیدگاه مخاطبان درجه بسیار بالایی پیدا کرده و افراد زیادی برای سرو غذا به این رستوران مراجعه می‌کنند. رستوران رستمی دارای پاکینگ اختصاصی برای مراجعان است که باعث راحتی افراد مراجعه کننده شده است و سرویس‌دهی در این رستوران با نظم بسیار بالایی انجام می‌شود. گارسن‌ها با اخلاق بسیار خوبی با شما رفتار می‌کنند و بسیاری از خدمه از تجربه کافی برای برخورد با مشتری بهره‌مند هستند.

اگر به دنبال غذاهای فرنگی در شهر آمل هستید بهتر است سری به رستوران کوک آمل بزنید و تجربه یک غذای بسیار لذیذ خارجی را داشته باشید‌. آشپزان این رستوران تجربه‌ی بسیار زیادی در طبخ انواع غذای فرنگی دارند. این رستوران دارای غذاهای ایتالیایی فوق‌العاده است. تنوع منوی این رستوران خوب است و غذاها با سرویس‌دهی خوبی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید درون آلاچیق بنشینید و فضای سرسبزی داخل رستوران وجود داشته باشد بهتر است به رستوران سنتی روزی روزگاری مراجعه کنید زیرا فضای بسیار دل بخشی دارد. غذاهای این رستوران قیمت بهتری نسبت به رستوران‌های دیگر دارند و یک پارکینگ اختصاصی برای راحتی شما در این رستوران وجود دارد. اگر به دنبال یک رستوران شیک و مجلل می‌گردید بهتر است به رستوران لاله‌زار مراجعه کنید. در این رستوران وعده‌های مختلف ناهار و شام سرو می‌شود و محیط بسیار شیک و زیبایی دارد.

 

غذا و رستوران آمل

 

در آمل چه غذاهایی بخوریم؟

می‌توانید در این شهر غذاهای فرنگی و ایتالیایی را تجربه کنید و یا از غذاهای محلی این شهر میل کنید و لذت ببرید. غذاهای محلی شامل مرغ شکم پر آملی، پلو زعفرانی، اردک جوجه، سبزی پلون و... می‌شوند که پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاها را برای یکبار هم که شده میل کنید. طعم غذاهای محلی آمل بسیار لذیذ است و در رستوران‌های سنتی و محلی می‌توانید انواع این غذاها را میل نمایید.

چگونه به آمل برویم؟

برای رفتن به آمل از تورهای دسته جمعی استفاده کنید تا بتوانید سفر شاد و پرنشاطی داشته باشید و این تورها با قیمت‌های مختلفی در خدمت شما هستند. هزینه این تورها هم نسبت به سفرهای شخصی مناسب‌تر است و می‌توانید از مناطق دیدنی بسیاری دیدن نمایید و مشاور تور شما راهنمایی‌های لازم را به شما می‌کند. البته برای افرادی که علاقه به سفرهای مجردی و تنهایی دارند هم استفاده از وسیله شخصی امری لازم است.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید
12 مورد از شهرهای هند که باید در سال 2024 از آنها دیدن کنید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر