حقایق جالب درباره آلانیا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 1861
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا مطلبی درباره شهر زیبای آلانیا شنیده‌اید یا به آن سفر کرده‌اید؟ آلانیا یکی از شهرهای دیدنی و شگفت‌انگیز در جنوب کشور ترکیه است که از جمله شهرهای ساحلی این کشور به حساب می‌آید. جاذبه های گردشگری، تاریخی، آب‌وهوای دل‌انگیز و مدیترانه‌ای، سواحل شنی، غذاهای خاص و پرطرفدار ترکی و... همگی را می‌توان در این شهر یافت. اگر می‌خواهید حقایق جالب درباره آلانیا را بدانید سعی می‌کنیم در این مقاله شما را یک سفر کوتاه به آلانیا ببریم. برخی از حقایق چنان جالب و شنیدنی هستند که مسلماً تا کنون آن‌ها را در جایی نخوانده یا نشنیده‌اید. شهر آلانیا چنان زیبا و تاریخی است که هر چه درباره شگفتی و حقایق آن بگوییم باز هم حق مطلب را ادا کرده‌ایم.

حقایق جالب درباره آلانیا

علت تغییر نام آلانیا

آلانیای سابق بخشی از امپراتوری ایران، قسمتی از سرزمین پامفیلیا و بخشی از سرزمین کیلیکیا بوده است. سپس آن را رومیان و یونانیان تسخیر کرده و بعد از آن به نام کوه زیبا در زمان امپراتوری روم شناخته شد. علاوه‌بر آن علاءالدین کیقباد پادشاه قرن سیزدهم سلجوقی، نام این شهر را به «علیه» تغییر داد. نهایتاً آلانیا در سال 1471 با تلاش‌های فراوان به ضمیمه امپراتوری عثمانی در آمد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

موقعیت جغرافیایی آلانیا

آلانیا از زمان امپراتوری‌های سلوکی، بیزانس، عثمانی، بطلیموس و بسیاری از امپراتوری‌های دیگر به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود در دامنه رشته کوه‌های توروس بوده است. همچنین این جزیره کوچک و استثنایی در دریای مدیترانه همواره سنگر خوبی برای این امپراتوری‌ها به شمار می‌رفت.

موقعیت جغرافیایی آلانیا

همه چیز درباره بدروم - معرفی کامل شهر تاریخی تفریحی بدروم ترکیه

قلعه آلانیا

یکی از مشهورترین بناهای تاریخی موجود در آلانیا، قلعه آلانیا است. قلعه آلانیا نه تنها در خود شهر آلانیا مورد استقبال عموم قرار دارد، بلکه در کل کشور ترکیه نیز به عنوان یکی از بناهای بسیار مهم و قدیمی شناخته می‌شود. همچنین این قلعه توسط سلجوقیان روم اداره می‌شد و چندی بعد توسط علاءالدین کیقباد در قرون وسطی فتح گردید؛ و در آخر به افتخار او این شهر به نام او نامگذاری شد. کشتی‌سازی، قلعه آلانیا و برج سرخ از جمله بناهای تاریخی و معروفی هستند که به دست سلطان کیقباد ساخته شده‌اند و به یادگاری بر جای مانده‌اند.

قلعه آلانیا پس از به صلح در آمدن این منطقه توسط امپراتوری عثمانی روی استحکامات دوره روم و بقایای دوره بیزانس ساخته شد. این قلعه کاملاً دفاعی بوده و در داخل آن در قرن 19 دیواره‌هایی بنا گردید. همچنین در حال حاضر این قلعه به عنوان یک موزه در فضای باز مورد بازدید عموم مسافران و توریست‌ها قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که بیشتر بخش‌های این قلعه برای افراد بازدیدکننده آزاد بوده؛ اما بازدید از قسمت‌هایی از داخل دیواره‌های بنا نیز تنها با خرید بلیط امکان‌پذیر خواهد بود.

قلعه آلانیا

غار داملاتاش

غار داملاتاش نمونه یک غار به تمام معنا و شگفت‌انگیز در آلانیا است و از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب این شبه جزیره زیبا قرار دارد. این غار در سال 1948 بعد از انفجار یک دینامیک و برای کشف یک توده سنگ در زمان ساخت بندر آلانیا، به صورت کاملاً تصادفی آشکار شد. سپس مردم با دیدن این غار عجیب و غریب، شگفت‌زده شده و برای دیدن آن از دهانه غار وارد آن شدند. بلافاصله بعد از این اتفاق برای منفجر شدن دهانه را بستند و به جای دیگری رفتند.

جنگ جهانی دوم در آلانیا

روزی گلیپ دره خبری را در یکی از روزنامه‌ها خواند که بسیار توجهش را جلب کرده بود. او خواند در یکی از روزهای مهیب و دردآور جنگ جهانی دوم زمانی که سربازان آلمانی هیچ‌جا و مکانی برای فرار نداشتند تا در برابر بمب و تیراندازی‌ها در امان بمانند، به غاری پناه برده‌اند. یکی از سربازان به آسم مبتلا بود که در این غار بهبود یافت. گلیپ دره در داخل غار به یاد کشف غاری که در خبرها شنیده بود افتاد. او برای اثبات این خبر روزنامه را به نزد معاون شهردار آلانیا یعنی احمد توکوس برد و به او گفت چنانچه این اتفاق ادامه می‌یافت بدون شک از آلمان به آلانیا نیز می‌رسید. اولین تحقیق بعد از ورود مسئولان و کارشناسان به آلانیا توسط دکتر سلیمان ترکنان و دکتر تیموچین آیگین زمین‌شناسان معروف انجام شد. سپس با انجام تحقیقات بیشتر و با حضور برخی شیمیدانان حرفه‌ای و مجرب در این حوزه دریافتند که این غار مانند غار کشف شده در آلمان است.

جنگ جهانی دوم در آلانیا

آغاز صنعت گردشگری در آلانیا

برای جلوگیری از تجمع زیاد و ورود افراد به داخل غار گلیپ دره پیشنهادی به شهردار آلانیا داد که برای مدتی به کمک یک دروازه آهنی دروازه غار را ببندند. غار کشف شده در آلانیا که می‌تواند افرادی که مبتلا به آسم هستند را نجات دهد تیتر تمام روزنامه‌های شهر شد. سپس از تمامی قسمت‌های این غار عکس‌های مختلفی تهیه گردید و به روزنامه‌ها برای چاپ ارسال شد. ناگهان با سیل عظیمی از جمعیت که برای بازدید از غار به آلانیا آمده بودند مواجه شدند که هیچ هتلی ظرفیت اقامت آن‌ها را نداشت.

مردم عام در کل شهر آلانیا برای میزبانی از این افراد و کمبود مکان اقامتی مجبور شدند از آن‌ها در خانه‌هایشان پذیرایی کنند. بنابراین از این رو مردمان شهر توانستند به منفعت‌های زیادی دست یابند؛ زیرا افرادی که خانه‌های چند طبقه داشتند آن‌ها را به مسافران اجاره می‌دادند. همچنین با ورود این افراد به آلانیا زمینه را برای گسترش صنعت گردشگری و شروع آن مساعد کرد.

صنعت گردشگری در آلانیا

درمان آسم در غار داملاتاش

طبق آمار و ارقام، آزمایشات و تحقیقات انجام شده برای درمان موثر آسم 4 راه‌ حل ارائه گردید. جهت بهبود و کمک به درمان آسم آرامش و رادیواکتیویته بسیار قوی عمل خواهند کرد. همچنین رطوبت غار داملاتاش و دی‌ اکسید کربن نسبت به غار کشف شده در آلمان بیشتر بوده و این خود سبب گرم‌تر شدن هوای درون غار است. بنابراین هوای داخل غار را تقریباً 71 درصد نیتروژن، 25 درصد دی اکسید کربن، 5/20 درصد اکسیژن و مابقی نیز دیگر گازها مانند رادیواکتیو و یونی تشکیل می‌دهند.

درمان در غار داملاتاش چگونه است؟

بنابراین افراد بیمار برای سازگاری و هماهنگ شدن با فضای غار به طبقه بالای آن می‌روند و در آن‌جا استراحت می‌کنند. سپس روی نیکمت‌های مخصوصی که در طبقه پایین برای آن‌ها تهیه و آماده شده‌اند می‌نشینند. بیماران بالای 10 سال به ویژه افراد بین 40 تا 60 سال با وارد شدن به این غار و قرار گرفتن روی نیمکت‌ها احساس راحتی و تنفس بهتری می‌کنند. افراد زیر 10 سال در این دوره درمانی 21 روزه به طور کامل بهبود خواهند یافت. در رابطه با افرادی که آسم مزمن و حاد دارند اگرچه بهبود کامل حاصل نشود؛ اما احساس بهتری خواهند داشت.

درمان در غار داملاتاش

دره سپادره

در 40 کیلومتری قسمت مرکزی آلانیا دره‌ای زیبا، قدیمی و تاریخی به نام سپادره قرار دارد. لایه‌های این دره چنان قدیمی هستند که قدمت برخی از لایه‌ها به بیش از 1000 سال نیز می‌رسند. همچنین عامل اصلی به وجود آوردنده این دره فرسایش یخ، آب و باد به مرور زمان و طی سالیان دراز است. گونه‌های جانوری و گیاهی در این درنه بسیار زیاد بوده و برخی از آن‌ها بسیار کمیاب و نادر هستند.

دره سپادره

قلعه احمدک

یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی دوره علاءالدین کیقباد، قلعه احمدک است. این قلعه حتی توسط کیقباد زمانی که سلجوقیان به آلانیا حمله کرد نیز تخریب نشد. علاوه‌بر این‌ها وجود حمام‌های ترکی در این قلعه بر زیبایی هرچه بیشتر آن افزوده است.

موزه آتاتورک در آلانیا

از جذاب‌ترین و خاص‌ترین بناهای تاریخی ترکیه که در منطقه ساکرانه آلانیا قرار دارد می‌توان به موزه یا خانه آتاتورک اشاره کرد. آتاتورک در سال 1935 برای بازدید از این ساختمان ارزشمند به آلانیا آمد و برای مدتی در آن استراحت کرد. بنابراین از این‌رو بسیاری از اقلام و یادگاری‌های آتاتورک در این خانه بر جای مانده‌اند که امروزه به عنوان موزه از آن یاد می‌کنند.

موزه آتاتورک در آلانیا

شهر بندری آیتاپوس

سال 40 پیش از میلاد شهر باستانی بندی آیتاپوس ساخته شد و ثبت آن توسط همسر آنتیوخوس به انجام رسید. شهر باستانی آیتاپوس یکی از آثار فوق‌العاده ارزشمند آلانیا به شمار می‌رود که در جاده اصلی قاضی پاشا و آلانیا قرار دارد.

شهر بندری آیتاپوس

کاروانسراهای قدیمی در آلانیا

از آنجایی که آلانیا یک شهر بسیار قدیمی و تاریخی است بنابراین بناها و کاروانسراهایی که در آن وجود دارند نیز با قدمت چندین ساله هستند. کاروانسراهای تاریخی در این شهر بسیار به چشم می خورند که یکی از دیگری زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند. سراپسا، کاروانسرای آلانیا و آلارا از مشهورترین کاروانسراهای ساخته شده در آلانیا محسوب می‌شوند.

سیستم حمل و نقل در آلانیا

سیستم حمل‌ونقل عمومی و شخصی در شهر آلانیا بسیار فعال و قوی است؛ به طوری که هیچ مشکلی در زمان تردد در داخل این شهر نخواهید داشت. همچنین شما می‌توانید از هرگونه وسایل نقیله که با آن راحت‌تر هستید به مسیر خود ادامه دهید و بدون دردسر از نقطه‌ای به نقطه دیگر در شهر بروید.

سیستم حمل و نقل در آلانیا

جمعیت ساکنین شهر آلانیا

هر چند شهر آلانیا وسعت زیادی ندارد؛ اما به نسبت پرجمعیت به شمار می‌رود. همچنین در این شهر ملیت‌ها و قومیت‌های گوناگون با فرهنگ و آداب و رسوم خاص در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. چنانچه 90 ملیت متفاوت در این شهر با بیش از 22000 ساکنین خارجی بدون کوچک‌ترین مشکلی با یکدیگر در تعامل هستند.

آب و هوای معتدل آلانیا

آب‌وهوای مساعد و فوق‌العاده آلانیا زمینه را برای انجام بسیاری از کارها و بازی‌ها و مسابقات فراهم کرده است. بنابراین زمین‌های گلف این شهر نیز گلف‌بازان زیادی را از شهرهای مختلف و از کشورهای گوناگون به سمت خود می‌کشاند. همچنین گلف‌بازان حرفه‌ای برای آموزش دادن گلف به این شهر آمده و مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.

آب و هوای معتدل آلانیا

رستوران های معروف آلانیا

رستوران‌های جذاب و مشهور دنیا اکثراً در آلانیا نیز شعبه دارند و افراد با مراجعه به این رستوران‌ها می‌توانند با غذاهایی با طعم و مزه‌های جدید آشنا شوند. همچنین با رفتن به رستوران‌های موجود در آلانیا با برندهای مختلف مانند برگر کینگ، مک دونالد، استارباکس و... حس‌وحال رفتن به کشورهای مختلف را خواهید داشت.

رستوران های معروف آلانیا

هزینه ارزان درمان در آلانیا

هزینه بیمارستان و دارو در شهر آلانیا برای کسانی که بیمار می‌شوند بسیار مناسب و مقرون‌به صرفه است. همچنین در جای جای شهر و به صورت کاملاً در دسترس می‌توانید به نزدیک‌ترین بیمارستان یا داروخانه مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید.

کلام آخر

آلانیا یکی از شهرهای بسیار جذاب در جنوب کشور ترکیه است که مورد استقبال بسیاری از مسافران و توریست‌های بین‌المللی و بومی قرار دارد. داشتن اطلاعات مفید و جذاب درباره آلانیا می‌تواند شور و اشتیاق دیدن این شهر را برای شما بیشتر کند. همچنین برخی حقایق درباره این شهر زیبا وجود دارند که آن‌ها را نشنیده‌اید. حقایق جالب درباره آلانیا چیست؟ هزینه کم درمان در آلانیا، آسان بودن حمل‌ونقل در این شهر، وجود قلعه احمدک، غار داملاتاش، دره سپادره، آب‌وهوای معتدل، درمان آسم در غار داملاتاش و... نمونه‌هایی از این حقایق هستند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر