قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/11
بازدید: 17476
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرجستان به‌عنوان یک کشور نیمه اروپایی و نیمه آسیایی شناخته می‌شود که از نظر موقعیتی به‌عنوان همسایه ترکیه و هم‌مرز با کشور روسیه است. اگر چه کشور عزیزمان با گرجستان هیچ مرز مشترکی ندارد، ولی از نظر فاصله به هم نزدیک هستند. همین موضوع باعث مهاجرت ایرانیان زیادی شده که قبل از آن می‌بایست از قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان اطلاعات جامعی کسب نمایند.

شرایط سفر به گرجستان

شرایط سفر به گرجستان

گرجستان کشوری نیمه اروپایی بوده که بدون مرز مشترک با کشور ایران، مهاجران زیادی از این کشور می‌پذیرد. در حال حاضر فاصله نزدیک آن با کشور باعث یکی از مقاصد سفر‌های پر تکرار خارجی ایرانیان به این کشور شده است. از جهتی آداب و رسوم و فرهنگ‌های مشابه و از سویی دیگر روابط دیپلماتیک دوستانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد باعث شده تا این کشور به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود. با توجه به توافق نامه بین ایران و گرجستان در شرایط عادی و غیر‌کرونایی، سفر به این کشور جهت گردشگری نیازمند اخذ ویزا نیست و تنها با مدارکی چون رزیویشن هتل، بلیت بازگشت، بیمه مسافرتی و پول نقد کافی به این کشور می‌توان سفر کرد. مدت‌زمان اقامت در کشور برای گردشگری ۴۵ روز است و پس از آن مجبور به پرداخت جریمه و اخراج می‌شود. این کشور از نظر امنیت در وضعیت مناسبی قرار دارد. لاری به عنوان ارز رایج این کشور شناخته می‌شود که مسافر تنها مجاز به همراه‌داشتن ۱۰ هزار دلار است. به‌همراه‌داشتن مواد مخدر یا مسکن‌ها و دارو‌هایی که مواد مخدر و روان‌گردان دارند، مجازات‌های سنگینی از جمله حبس به دنبال خواهد داشت.

 

سفری ارزان به کشوری اروپایی

شرایط جدید سفر به گرجستان

درحال حاضر با توجه به باز نشدن مرز‌های زمینی، سفر به گرجستان تنها به شکل هوایی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه مسافران می‌بایست دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند و کارت الکترونیکی واکسن که کد Qr دارد را دریافت نمایند و یا تست پی سی آر منفی را ۷۲ ساعت قبل از پرواز ارائه نمایند. در زمان ورود می‌بایست بلیت برگشت، تأییدیه رزرو هتل، بیمه‌نامه مسافرتی نیز می‌بایست ارائه شود. افرادی که در این کشور دارای ملک یا اقامت معتبر هستند به جای بلیت برگشت و ووچر هتل، سند معتبری مبنی بر تأیید اقامتشان باید ارائه گردد. اگر در گرجستان ملک داشته اما اقامتی در آن ندارید، لازم است پاسپورت معتبر، QR کد واکسن، پرینت سند ملک، بیمه، بلیط برگشت، و پول همراه داشته باشید. برای وارد شدن به این کشور تنها واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، سینوفارم، سینوواک، جانسون‌اند جانسون مورد تأیید است.

زبان گرجستان - آشنایی با تاریخ پیدایش این زبان از صدها سال پیش از میلاد 

شرایط سفر هوایی به گرجستان

در صورتی که می‌خواهید به این کشور سفر کنید، برای تهیه بلیط گرجستان، لازم است از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. شرکت‌های هوایی زیادی به مقصد فرودگاه تفلیس (TBS) پرواز دارند. جهت تهیه بلیط تفلیس برای روز‌های مختلف هفته، به این شرکت‌ها می‌توانید مراجعه نمایید.

آشنایی با انواع ویزای گرجستان

آشنایی با انواع ویزای گرجستان

به طور کلی وقتی افراد قصد سفر به یک کشور را دارند می‌بایست ویزای آن کشور را اخذ نمایند اما گرجستان از جمله کشور‌هایی بوده که در حال حاضر روابط خوبی با کشورمان برقرار کرده که همین موضوع باعث توافقی میان مسئولان ایران و گرجستان شده است. بنابراین ایرانیانی که قصد سفر تفریحی به گرجستان را دارند، می‌توانند بدون نیاز به اخذ روادید یا همان ویزای گرجستان، به این کشور اوراسیایی سفر داشته باشند و از سفر خود لذت کافی را ببرند. این کشور همانند سایر کشور‌ها برای مسافران بین‌المللی به داخل مرز‌های خود قوانین و شرایط ویژه‌ای را تعیین نموده که این شرایط برای کشور‌های مختلف، متفاوت است. در رابطه با ویزا این کشور ۴ نمونه ویزا را ارئه می‌دهد که عبارتند از:

قوانین کشور گرجستان - بررسی قوانین اولیه و بسیار مهم این کشور در رابطه با مهاجرت اتباع خارجی

  •  ویزای تایپ A:

این نوع ویزا اغلب برای سیاستمداران و دیپلمات‌های خارجی بوده که افراد سیاسی جهت سفر‌های دیپلماتیک خود از این نوع ویزا بهره‌برداری می‌نمایند.

  •  ویزای تایپ B:

هیئت‌های خارجی، کارکنان ادارات، مامورین بین‌المللی و... جهت انجام امور خدماتی و سیاسی از این ویزا استفاده می‌کنند.

  •  ویزای تایپ C:

ویزای تایپ C ویزای اقامت کوتاه مدت بوده که حاکی از آن است افرادی که قصد دریافت ویزای گردشگری گرجستان را دارند، می‌توانند از ویزای تایپ C بهره‌مند شوند.

  •  ویزای تایپ D:

این نوع ویزا به نام ویزای اقامت بلند مدت شناخته می‌شود. افرادی که می‌خواهند در این کشور تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری یا هر گونه اقامت بلند مدت داشته باشند از ویزای تایپ D استفاده می‌نمایند.

ویزای تحصیلی گرجستان

ویزای تحصیلی گرجستان

هزینه‌ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی در این کشور باعث شده تا این کشور مقصدی برای افراد برای تحصیل باشد. جهت اخذ ویزای تحصیلی گرجستان در مقاطع مدرسه‌ای افراد می‌بایست با سرپرست قانونی خود به این کشور وارد شوند. جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری نیز برای هر یک می‌بایست ۴ سال، ۲ سال و ۳ سال را در کشور گرجستان مشغول به تحصیل شوند. هزینه‌های تحصیل پایین که حدوداً سالانه بین ۲ تا ۶ هزار یورو را در بر می‌گیرد. داشتن مدرک دیپلم ۱۲‌ساله و مدرک زبان گرجی حائز اهمیت بوده چرا که جهت‌پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های گرجستان ضرورت دارد.

جاهای دیدنی گرجستان - تماشای آثار نئو کلاسیک در کنار سواحل کم نظیر شهرهای تفلیس و باتومی!

ویزای کاری گرجستان

برای مهاجرت به این کشور اخذ ویزای کاری این کشور نیز یکی از روش‌ها بوده، افراد خارجی که قصد کار در این کشور را دارند لازم است تا جهت اخذ ویزای کاری گرجستان تلاش کنند. عدم برخورداری از ویزای کاری، امکان کار در این کشور وجود ندارد. شهروندان برخی از کشور‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد کشور گرجستان شوند. جهت دریافت ویزا کاری ابتدا باید درخواست داد.
در‌این‌خصوص شهروندان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و ۶۴ کشور دیگر بدون دریافت ویزا می‌توانند وارد این کشور شوند. طبق قانونی که در خصوص ویزای کاری در سال ۲۰۱۴ وضع گردید، افرادی که قصد کار در این کشور را دارند می‌بایست اقدام به دریافت ویزای بلند‌مدت نمایند، چرا که این نوع ویزا همچون مجوز کار عمل خواهد کرد. لازم به ذکر است مهم‌ترین مدرک در خصوص کاریابی در این کشور، اخذ پیشنهاد کاری معتبر از کارفرما مقیم این کشور است.


مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری گرجستان

  • فرم درخواست ویزا دریافت  شده و به طور کامل تکمیل گردد.
  • از دانشگاه معتبر در این کشور نامه پذیرش ارائه گردد.
  • 2 قطعه عکس
  • پاسپورت ارائه شده معتبر باشد و حداقل دارای اعتبار ۲ سال باشد.
  • ارائه عدم سوء پیشینه
  • در طول تحصیل متقاضی بیمه نامه تحصیلی ارائه گردد.
  • انگیزه نامه جهت مهاجرت به گرجستان
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • رسید پرداخت مبالغ در ارتباط با درخواست ویزا ارائه شود.
  • ارائه گواهی سلامت

ویزای کاری و تحصیلی گرجستان

 
ویزای گرجستان از طریق درمان

برای دریافت ویزای درمانی گرجستان می‌بایست پرونده پزشکی و توصیه‌نامه پزشک داشته باشید. در مرحله بعد اقدام به مذاکره با یک مرکز درمانی در گرجستان نمایید و سپس اقدام به دریافت ویزای گرجستان کنید. این ویزا برای افرادی است که به‌قصد مداوا به این کشور وارد می‌شوند. با‌توجه‌به قوانین ورود به گرجستان در‌صورتی‌که مدت زمان مداوای افراد بیشتر از ۹۰ روز باشد می‌بایست اقدام به دریافت ویزای درمان کنند ولی در‌صورتی‌که طول دوره مداوای آن‌ها از سه ماه کمتر است، بدون نیاز به ویزای درمانی می‌توانند به این کشور سفر داشته باشند.

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

مدارک لازم برای دریافت ویزای گرجستان

مدارک لازم برای دریافت ویزای کشور گرجستان با‌توجه‌به نوع مهاجرت یا سفر به این کشور متفاوت است، اما برای همه راه‌های مهاجرتی و سفر به این کشور لازم است. مدارکی همچون مدارک هویتی، پاسپورت، عکس پاسپورتی و... به طور مشترک همراه داشته باشید. بعضی از مدارک نیز به شکل اختصاصی و با توجه به نوع مهاجرت می‌بایست ارائه شود که عبارتند از:


مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی:
ارائه نامه تمکن مالی
ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
ارائه ریز نمرات تحصیلی
ارائه مدرک دیپلم
ارائه مدرک زبان


مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری:
مدارک مربوط به پیشنهاد شغلی
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
مدارک لازم در ارتباط با سابقه کاری در صورت نیاز

ویزای گرجستان برای ایرانیان

ویزای گرجستان برای ایرانیان

افرادی که می‌خواهند به‌عنوان توریست به گرجستان سفر داشته باشند و از جا‌های دیدنی کشور بازدید نمایند، به اخذ ویزا احتیاجی نخواهند داشت. ایرانیان در هر کجای دنیا اقامت داشته باشند می‌توانند یکبار مهر خروج از فرودگاه مبدا بر روی پاسپورت زده و در زمان ورود به یکی از فرودگاه‌های گرجستان، مهر ورود بر روی پاسپورت بزنند. در واقع ایرانیان در زمان خروج از گرجستان باید مهر خروج بر روی پاسپورتشان ثبت کنند. به طور کلی ویزای گرجستان یا به صورت یکبار ورود بوده یا چند بار ورود ثبت می‌شود. اعتبار ویزای یکبار ورود به مدت ۳۰ روز است اما ویزای چندبار ورود ۵ سال اعتبار دارد که در این صورت فرد در هر ۱۸۰ روز، ۹۰ روز در خاک گرجستان می‌تواند اقامت کند.

بهترین کافه های باتومی - آشنایی با برترین کافه های شهر باتومی گرجستان


 
سخن پایانی

کشور گرجستان به‌عنوان یکی از مقاصد مهم مهاجرتی و تجاری بوده که در‌حال‌حاضر قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان توجه افراد زیادی را به خود جلب نموده است. چنانچه قصد مهاجرت، تحصیل، مسافرت و یا سرمایه‌گذاری در کشور گرجستان را دارید می‌بایست قبل از اقدام به فعالیتی، اطلاعات جامعی از این کشور کسب نمایید.
 

نظرات کاربران

  1. تانیا تانیا 1402/09/14
    0 نفر پسندیدند
    واقعا خوب بود مخصوصا که من برای اولین بار دارم میرم خیلی مفید بود.
  2. زهرا عبدالرزاقی زهرا عبدالرزاقی 1402/09/12
    0 نفر پسندیدند
    بیشتر درباره انواع ویزا گفتید تا قوانین جدید
  3. امیر یزدی امیر یزدی 1402/09/12
    0 نفر پسندیدند
    گرجستانم برا ما شاخ شده😁

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 106 کاربر