دلایل رد ویزای تحصیلی کشورهای انگلستان و کانادا

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/08
بازدید: 1411
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر، نوبت به دریافت ویزا از کشور مقصد می‌رسد که با استرس زیادی برای دانش آموزان و دانشجویانی که نیت به ادامه تحصیل در خارج از کشور کردند، همراه است. به دلایل بسیاری درخواست ویزای تحصیلی شما ( ویزای دانش آموزی یا ویزای دانشجویی) ممکن است مورد تایید کشور مقصد کانادا یا انگلیس قرار نگیرد و به اصطلاح ویزای تحصیلی شما ریجکت شود. دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کشور به کشور و پرونده و به پرونده متفاوت هستند اما ما در این مطلب به بررسی عمده‌تری دلایل ریجکتی ویزای انگلیس و کانادا پرداختیم تا با ریسک کمتری وارد این مرحله شوید.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی انگلستان

در سال 2019، نرخ رد ویزای تحصیلی انگلستان، برابر 13% بود. برخی از متداول ترین دلایل برای رد ویزای تحصیلی انگلستان، در زیر ذکر شده‌اند.

فرم درخواست ناقص

مهم ترین بخش پرونده برای دانشجویان درخواست دهنده برای ویزای تحصیلی انگلستان، فرم(اپلای) درخواست ویزای تحصیلی انگلستان است. بیشتر اوقات، دانشجویان، اطلاعات ناقصی را ارائه می‌کنند که یکی از دلایل رد ویزای تحصیلی برای انگلستان می‌شود. فرم درخواست ویزا می‌تواند در ابتدا برای شما که  بار اول تان است، یک سند پیچیده باشد. این امکان وجود دارد که دانشجویان وسوسه شوند تا از سوالات برداشت غلط بکنند. در نتیجه، احتمال اشتباه کردن خیلی بالاست و باید در هر شرایطی اجتناب شود.

سوابق تحصیلی ضعیف

دانشجویانی که به دنبال اپلای(پذیرفته شدن) به دانشگاه‌ها در انگلستان هستند باید اثبات کنند که دستاوردهای آکادمیک آنها، استانداردهای تحصیلی فوق العاده ی تحصیلات عالی در انگلستان را برآورده می‌کنند. دانشجویانی که قادر به تامین چنین استانداردهایی نیستند، باعث کنسل شدن ویزاهای تحصیلی انگلستان خود می‌شوند. همچنین اگر متصدیان صادرکننده ی ویزا احساس کنند که دانشجو قادر نیست تا با سیستم تحصیلی کنونی سازگار شود یا دانشجو می‌تواند یک مانع (مکالمه ی) زبان انگلیسی در انگلستان تجربه کند، ویزای تحصیلی می‌تواند رد شود.

بودجه ی ناکافی

تمکن مالی یکی از دلایل رد ویزای تحصیلی است

دانشجویانی که به انگلستان می‌روند باید از لحاظ مالی قابلیت پرداخت هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی خود و سایر هزینه‌های ضروری در طی زندگی در کشور را داشته باشند. به لحاظ قانونی، دانشجویان باید الزاما بودجه‌های خود را از طریق مستنداتی که مخارج تحصیل و زندگی آنها را به مدت یک سال یا کل مدت دوره ی تحصیلی(هرچقدر که طول می‌کشد) پوشش می‌دهند، ارائه کنند.

تشریفات اداری ناقص

 دانشجویان، اهمیت اسناد پشتیبان را دست کم می‌گیرند. دانشجویان ملزم هستند تا همراه با فرم درخواست خود، اسناد پشتیبان را برای قوی کردن درخواست خود ارائه کنند. اسناد باید به زبان انگلیسی و مطابق با استانداردهای بین المللی باشند. اگر اسناد پشتیبان، طی فرآیند صدور ویزا ناقص باشند، احتمال از دست دادن ویزای شما بالا است.

فقدان مهارت‌های مصاحبه

مرحله مصاحبه ویزا، حیاتی است. این مصاحبه، عامل تعیین کننده در پذیرش درخواست ویزای تحصیلی شما است. دانشجویان باید قادر باشند تا اعتماد به نفس لازم را هنگام مصاحبه خود، نشان دهند. دانشجویانی که ناآماده باشند و پاسخ‌های مردد ارائه کنند، اغلب فرصت گرفتن ویزاهای دانشجویی را از دست می‌دهند. طی مصاحبه‌ها به موارد زیر دقت کنید:

  • ابراز اعتماد به نفس و جذابیت
  • آمادگی برای مصاحبه و اجتناب از پاسخ‌های مردد
  •  آماده سازی تمامی‌اطلاعات و آگاهی از تمام جزئیات مربوط به کشور، دانشگاه و تخصصی که می‌خواهید تحصیل کنید.

سال‌های وقفه تحصیلی

سال‌های وقفه تحصیلی شما وقتی که هیچ کار سازنده‌ای انجام نداده‌اید یا مدرکی ندارید که نشان دهد کار سازنده‌ای انجام داده‌اید ممکن است منجر به رد ویزا شود. حتی اگر هیچ کار یا مطالعه‌ای انجام ندهید باید به دنبال چیزی مربوط به کار خود باشید مانند یک دوره آنلاین کارآموزی یا هر فعالیتی که می‌تواند به عنوان مرتبط در نظر گرفته شود و بتواند در حرفه ی آینده ی شما مفید باشد.

تخصص و مهارت زبان انگلیسی

دانشجویانی که درخواست  ویزای تحصیلی انگلستان (Tier 4 Student Visa ) برای دنبال کردن تحصیلات عالی می‌دهند، ملزم هستند تا معیار زبان انگلیسی مقرر شده توسط دانشگاه یا مدرسه را برآورده کنند. اگر صادر کننده ویزا حس کند که شما به حد کافی در زبان انگلیسی مهارت ندارید تا در انگلستان زندگی کنید، شاید درخواست ویزای شما را رد کند.

نیت و قصد بازگشت (به وطن)، خیلی مهم است.

دانشجویان بین المللی باید همیشه یک برنامه پشتیبان آماده برای برگشت به کشور وطن خود داشته باشند. دانشجویان باید به یاد داشته باشند که آنها فقط با یک ویزای دانشجویی مسافرت می‌کنند. بنابراین باید صادرکننده‌های ویزا را متقاعد کنید که وقتی مدت اقامت قانونی به پایان می‌رسد، به وطن خود باز خواهد گشت. دانشجویانی که قادر نیستند تا قصد برگشت به کشور وطن خود را بعد از تحصیلات شان بیان و ارائه کنند می‌توانند باعث کنسل شدن درخواست ویزای خود شوند.

سابقه پرونده کیفری

وزارت کشور(انگلستان)، در مورد موشکافی پرونده‌ها، سخت گیر است. گاهی اوقات، متقاضیان ویزا، به طور آگاهانه یا ناآگاهانه، تاریخچه ی سوابق کیفری خود را فاش نمی‌کنند. وجود هر نوع تفاوتی، به طور عمدی یا غیر عمدی، می‌تواند منجر به رد شدن ویزای شما شود. شما باید برای پذیرفته شدن ویزای تان، هر سابقه ای را که دارید نشان دهید.

پس از رد ویزای تحصیلی انگلستان چه باید کرد؟

بعد از رد ویزای تحصیلی انگلستان، نمی‌توان برای تجدیدنظر درخواست داد. بنابراین، تنها گزینه ی موجود بعد از رد یک ویزای تحصیلی انگلستان، درخواست مجدد برای ویزا است. هنگام ارسال مجدد درخواست ویزای انگلستان، مطمئن شوید که فرم به درستی پر شده است و تمام اطلاعات مربوطه را ارائه کرده اید تا از رد مجدد درخواست ویزا جلوگیری کنید. درخواست دهنده ‌ها باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • نامه ی رد ویزا را به دقت مرور کنند.
  • دلایل رد شدن را در نظر گرفته و در مورد آن تفکر کنند.
  • درخواست ویزا را با اصلاح  و برطرف کردن دلایل رد شدن، مجددا بنویسند.

قبل از درخواست مجدد برای ویزای انگلستان پس از رد شدن، نیازی نیست برای مدت خاصی منتظر بمانید. احتمالا بتوان در اسرع وقت برای دریافت ویزای انگلستان اقدام کرد، به خصوص اگر دلایل رد کردن ویزا غیرمنطقی باشد. شانس و احتمال گرفتن ویزای تحصیلی انگلستان پس از رد شدن، مستقیماً به دلیل رد شدن ویزا بستگی دارد.

پیشنهاد ویژه: تحصیل در انگلستان در بلو اسکای - برای مشاوره بیشتر و بررسی دلایل ویزای ریجکتی با بلو اسکای تماس بگیرید.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

دانشجویانی که می‌خواهند در کانادا تحصیل کنند، باید یک مجوز تحصیلی و یک ویزای ورودی داشته باشند. فرآیند درخواست برای کسب ویزای تحصیلی کانادا و مجوز تحصیلی، پس از پذیرش از یک موسسه آموزشی شروع می‌شود. در حال حاضر، افزایش در درخواست‌ها، منجر به یک مازاد در رد ویزای تحصیلی کانادا شده و بیشتر این رد شدن‌ها، بر اساس برخی از دلایل متداول هستند.

با یک افزایش دائم در درخواست‌های ویزا، هر ساله، ویزاهای فراوانی کنسل می‌شوند. طبق گزارشات، بیش از 30 درصد ویزاهای تحصیلی کانادایی، هر ساله کنسل می‌شوند. دانشجویانی که برای لیسانس خود برای تحصیل در کانادا اقدام کرده بودند بیشترین رد شدن و آنهایی که برای دکتری خود درخواست داده بودند کمترین آسیب را متحمل شدند. آمار مشاهده شده برای رد ویزای تحصیلی کانادایی بر اساس نوع درخواست، در  نمودار ارائه شده اند.

دلایل برای رد ویزای تحصیلی کانادا

دانشجویان بین المللی که به دنبال ویزای تحصیلی کانادا هستند، و کل معیارهای حداقل برای پذیرش را برآورده می‌کنند، معمولا در مورد این تصمیم، خوش بین هستند اما مشاهده شده است که یک مجوز(ویزای) تحصیلی، حتی وقتی که متقاضی، نیازمندی‌ها و شروط آکادمیک و پذیرش را برای یک موسسه برآورده می‌کند، شاید رد شود. برخی از دلایل متداول برای رد ویزای تحصیلی توسط IRCC  در زیر ارائه شده اند:

ناکافی بودن بودجه

مدرک وجود سرمایه و بودجه کافی برای اولین سال برنامه یا  دوره تحصیلی، حداقل شرط لازم برای تحصیل در کانادا است.

متقاضیان می‌توانند این مشکل را با تضمین این که فقط روی حداقل سرمایه مورد نیاز تمرکز نمی‌کنند، برطرف کنند. بررسی کنید و دریابید که هزینه ی تحصیل و زندگی در کانادا چقدر است.

برای مشاوره رایگان برای تحصیل در کانادا - کلیک کنید.

انتخاب برنامه (تحصیلی)

اگر صادر کننده ویزا، انتخاب برنامه تحصیلی انتخاب شده توسط متقاضیان را زیر سوال ببرد، ویزای تحصیلی کانادای شما ممکن است رد شود. در مواردی که در آنها، برنامه ی منتخب با سابقه ی تحصیلی یا شغلی درخواست دهنده، هماهنگ نباشد، احتمال رد ویزا افزایش می‌یابد.

نامه ی پذیرش

یک نامه ی پذیرش از DLI  کانادا، جهت درخواست برای مجوز یا ویزای تحصیلی مورد نیاز است. اگر نامه ی پذیرش درخواست دهنده شک بر انگیز باشد، ویزای تحصیلی کانادا ممکن است رد شود. متقاضیان، ملزم هستند تا همراه با نامه ی پذیرش، حداقل شروط ورودی برای آن موسسه ی خاص را برآورده کنند. اگر صادر کننده ویزا در مورد برآورده شدن شروط حداقل توسط متقاضی، شک کند، ویزای تحصیلی ممکن است رد شود. میزان اعتبار موسسه آموزشی در این مورد بسیار مهم است.

مهارت و تخصص زبان انگلیسی

دانشجویان بین المللی انگلیسی زبان غیر بومی، باید مدرک مهارت زبان خود را ارائه کنند. متقاضیان باید هنگام درخواست نمرات آزمون زبان استاندارد حداقل (تافل/آیلتس) را داشته باشند. حتی اگر متقاضی حداقل نمره را داشته باشد که الزامات DLI/ ELP را برآورده کند، ناتوانی در برآورده کردن شروط برنامه ممکن است منجر به رد ویزای تحصیلی برای کانادا شود.

قصد و نیت بازگشت به کشور مبدا

یک ویزای تحصیلی کانادا، یک مجوز موقتی است و دارای یک تاریخ انقضا است. دانشجویان بین المللی هنگام مصاحبه ویزا باید مامور صادر کننده ویزا را متقاعد کنند که پس از تحصیل به کشور خود باز خواهند گشت. به هر حال اگر مامور صادر کننده، حس کند که یک دانشجو، یک مهاجر بالقوه است، می‌تواند ویزای تحصیلی را رد کند.

اسناد مسافرتی یا هویتی ناقص

در مواردی که تاریخچه سفر قابل توجهی در پاسپورت وجود نداشته باشد، مجوز تحصیلی ممکن است رد شود. اگر اسناد شناسایی یا هویتی، ناقص باشند یا خواندن آنها سخت باشد، احتمال رد ویزای تحصیلی کانادا افزایش می‌یابد.  اسناد هویتی ارائه شده باید واضح باشند و به راحتی قابل خواندن باشند تا تضمین شود که ویزا به دلایل مذکور، رد نشود.

رد ویزا به دلایل بیومتریک

اگر یک دانشجو، موفق به آپلود هر نوع مدرک بیومتریک نشود یا اسناد بیومتریک به طور صحیح اسکن نشوند، سفارت کانادا، حق مسلم رد ویزا را دارد. به دانشجویان توصیه می‌شود که اسناد بیومتریک را به طور صحیح و به موقع برای هموار شدن فرآیند تصدیق ویزا، آپلود کنند.

نکات و ترفندهای ارزشمند برای کاهش احتمال رد ویزای تحصیلی کانادا

اکنون که برخی از دلایل متداول برای رد ویزا شناخته شدند، چند ترفند ارزشمند را برای اجتناب از رد ویزای تحصیلی در ابتدای کار ارائه می‌کنیم.

  • یک فهرست از اسناد ضروری مورد نیاز برای ارائه جهت گرفتن یک ویزای تحصیلی ایجاد کنید.
  • فرم ویزا را با دقت و کامل پر کنید. مطمئن شوید که هیچ ستونی خالی نمانده باشد.
  • همچنین دانشجویان باید یک کپی از توصیه نامه‌ای را آپلود کنند که از یک کالج یا دانشگاه رسمی‌در کانادا دریافت کرده‌اند.
  • متقاضی باید قادر باشد تا مدارک بودجه‌ای را نشان دهد، توصیه می‌شود که یک گواهی سرمایه گذاری تضمین شده(Guaranteed Investment Certificate) با انتقال 10, 200 دلار کانادایی به بانک داشته باشید.
  • اگر متقاضی تجربه کاری داشته باشد، باید فیش‌های حقوقی یا صورت حساب‌های بانکی را به عنوان مدرک ارائه کند.
  • به تمام سوالات پرسیده شده در وب سایت CIC( مهاجرت و تابعیت کانادا)، هنگام درخواست آنلاین پاسخ دهید.
  • انگیزه نامه(statement of intent)، مهم ترین گزارش کتبی است که متقاضی را به مامور صادر کننده ویزا معرفی خواهد کرد. به دستاوردهای آکادمیک و قصد برای تحصیل در کانادا اشاره کنید. این انگیزه نامه می‌تواند پرونده ی شما را خراب یا موفق کند.

اگر ویزای تحصیلی(کانادا) رد شود، چه باید کرد؟

متقاضیانی که ویزای تحصیلی آنها برای کانادا رد می‌شود، می‌توانند نسبت به رد درخواست خود، اعتراض کنند. سه روش برای ادامه روند با استیناف در برابر رد ویزا وجود دارد. اینها عبارتند از درخواست ارزیابی مجدد، استیناف در برابر تصمیم در دادگاه فدرال، و ارائه ی درخواست نامه ی جدید.

اگر متقاضی، برای اولین بار برای یک ویزای تحصیلی کانادا درخواست می‌دهد، توصیه می‌شود از مشاوران ویزای باتجربه بلو اسکای (blueskystudy.org) کمک بگیرد. مشاوران ویزای متخصص می‌توانند در ویرایش انگیزه نامه و ایجاد یک پرونده قوی، یاری کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر