کشورهای اسکاندیناوی

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 5470
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال شبه جزیره اسکاندیناوی به گوش شما خورده است؟ آیا از تعداد و کشورهای این شبه جزیره اطلاعاتی دارید؟ اسکاندیناوی یک شبه جزیره در قاره اروپا بوده که در قسمت شمالی این قاره قرار گرفته است. کشور‌های اسکاندیناوی به علت موقعیت جغرافیایی که دارند دارای ویژگی‌های مهم و مشترکی هستند که در این مقاله لحظه آخر به آن‌ها می‌پردازیم.

اسکاندیناوی کجاست؟

شبه جزیره اسکاندیناوی یک شبه جزیره در شمال قاره اروپا بوده که شامل کشور‌های دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند می‌شود. کشورهای فوق، ۵ عضو رسمی این منطقه به شمار می‌روند. این منطقه از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بزرگ‌ترین شبه جزیره‌های اروپا بوده؛ چرا که این شبه جزیره از بالای دایره قطب شمال تا سواحل دریای بالتیک امتداد پیدا کرده است. اما چرا به این شبه جزیره اسکاندیناوی می‌گویند؟ این اصطلاح برای اولین بار در قرن ۱۸ میلادی و با توجه به حمایت دانشگاه‌های سوئد، دانمارک و نروژ از تاریخ، اساطیر، هنرها و فرهنگ مشترک این ۳ کشور مورد استفاده قرار گرفت.

اسکاندیناوی

اما از نظر جغرافیایی این شبه جزیره علاوه‌ بر کشور‌های فوق که نام برده شد، شامل گرینلند و جزایر فارو نیز می‌شوند. اما کشورهای فنلاند و ایسلند از نظر جغرافیایی با این شبه جزیره بسیار فاصله دارند. اما چون از نظر فرهنگی شبیه به دیگر کشورهای این شبه جزیره هستند، جزوی از این شبه جزیره به حساب می‌آیند.

کشورهای اسکاندیناوی کدامند؟

پس تا به الان بدون شک متوجه شده‌اید که این شبه جزیره را می‌توان در دو حالت مختلف بررسی کرد:

  • حالت اول از نظر جغرافیایی:

این شبه جزیره شامل 3 کشور که شامل دانمارک، سوئد و نروژ است.

  • حالت دوم از نظر فرهنگی:

این شبه جزیره شامل 6 کشور که شامل دانمارک، نروژ، فنلاند، ایسلند، سوئد و جزایر فارو می‌شود. اگر بخواهیم شبه جزیره اسکاندیناوی را از ظر فرهنگی بیشتر بشناسیم، باید اطلاعات کلی از هر کدام از کشورهای فوق یعنی نروژ، فنلاند، ایسلند و سوئد داشته باشیم.

نروژ

نروژ

بدون شک اسم نروژ را به عنوان یکی از زیباترین کشورهای جهان و اروپا شنیده‌اید. این کشور در بین دریای شمال و اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است. آب‌وهوای این کشور در حالت کلی به صورت سرد و مرطوب است اما در برخی نقاط آن آب‌وهوا بسیار دلپذیر می‌شود. به عنوان مثال در مناطقی که جریان آتلانتیک شمالی باشد آب‌وهوای آن نقطه مطلوب و عالی است. سواحل‌های موجود در این کشور جزو مناطق فوق به حساب می‌آید.

دو سوم مناطق کشور نروژ کوهستانی و صعب العور هستند. به طوری که در آن بیش از 300 قله وجود دارد که هر کدام از آن‌ها بیش از 2 کیلومتر ارتفاع دارند. کشور نروژ دارای وسعتی به اندازه ۳۸۵ هزار کیلومتر مربع و پایتخت این کشور بسیار جذاب اسلو است. اقتصاد این کشور وابسته به صادرات نفت و گاز، رونق بازارهای کشتی‌سازی و ماهیگیری است. به همین خاطر روزبه‌روز شما شاهد افزایش و پایداری اقتصاد نروژ هستید.

 زبان نروژی
 مذهب مسیحیت
 جمعیت  5 میلیون نفر 

سوئد

کشور سوئد یکی از کشورهای بزرگ در شبه جزیره اسکاندیناوی است. کشور سوئد با کشورهایی چون نروژ و فنلاند هم مرز بوده؛ از طرف دیگر این کشور در آب‌های آزاد بالتیک و خلیج بوتینا قرار دارد. همچنین کشور سوئد دارای 450 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته که چیزی در حدود ۳ هزار کیلومتر آن خط ساحلی است.

معرفی کشور سوئد - آشنایی با کشور سوئد + جغرافیا و فرهنگ مردم و ...

سوئد

سوئد بسیار دیدنی و جذاب بوده و دارای ارتفاعات مختلفی است که بلندترین نقطه ارتفاع آن کوه کیناکا محسوب می‌شود که در شمال غرب این کشور قرار دارد. این ارتفاعات باعث می‌شود تا آب‌وهوای این کشور در حالت کلی مناسب و ایده‌آل به حساب بیاید. همچنین این کشور دارای اقتصاد بسیار قوی و پایداری است. چرا که اقتصاد این کشور وابسته به بخش‌های قوی تولیدی، الوار و انرژی است که همین موضوع باعث پایدار بودن اقتصاد آن می‌شود.

 پایتخت استکلهم
 مذهب مسیحیت
 جمعیت  10 میلیون و 400 هزار نفر 

دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای بسیار قدرتمند در جهان است. این کشور شادترین کشور در جهان محسوب می‌شود. کشور دانمارک در شمال خود با کشور آلمان هم مرز است. این کشور دارای دو جزیره به نام‌های Sjaelland و Fyn بوده که مساحت کل کشور همراه با این جزایر به 43 هزار کیلومتر مربع می‌رسد.

کشور دانمارک از دشت‌های بسیار وسیع و پهن تشکیل شده است. این کشور دارای یک کوه بسیار بلند به نام Mollehoj / Ejer Bavnehoj بوده که ارتفاع آن به 171 متر می‌رسد. همچنین این کشور پهناور دارای آب‌وهوای بسیار معتدل و خنکی است. نکته بسیار مهم در خصوص آب‌وهوای این کشور این است که این کشور، زمستان های بسیار سرد همراه با وزش باد شدیدی دارد.

فنلاند

کشور فنلاند زیباترین کشور در بین کشورهای اسکاندیناوی به حساب می‌آید. فنلاند یا جمهوری فنلاند یکی از کشور‌های شمالی در اروپا است. پایتخت این کشور بسیار زیبا هلسینکی نام دارد. این کشور بین روسیه و سوئد قرار گرفته و از طرفی در شمال خود با نروژ نیز هم مرز است. کشور فنلاند مساحتی در حدود 238 هزار متر مربع دارد. این کشور دارای 1200 کیلومتر خط ساحلی در امتداد دریای بالتیک، خلیج فنلاند و بتنیا است.

فنلاند

کشور فنلاند از دشت‌های کم و دریاچه‌های بسیار زیاد تشکیل شده است. بالاترین نقطه در این کشور نقطه  Haltiatunturi است که ارتفاعی در حدود 1200 متر دارد. این کشور بر خلاف موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب‌وهوای بسیار معتدل و مناسبی است. کشور فنلاند دارای رشته کوه‌های مختلفی بوده که اغلب آن‌ها در نیمه شمالی این کشور واقع شده‌اند.

ایسلند

کشور ایسلند که یک کشور کاملا جزیره‌ای در اسکاندیناوی است در قسمت جنوب حلقه قطب شمال قرار دارد. کشور ایسلند در اقیانوس اطلس، جنوب ایرلند و جنوب غربی گرینلند واقع شده  که همین موضوع باعث می‌شود تا 5 هزار کیلومتر مربع خط ساحلی داشته باشد. این کشور از یک جزیره بسیار بزرگ و تعدادی جزیره کوچک تشکیل شده است.

ایسلند

تمامی این جزایر در اقیانوس اطلس یا همان آتلانتیک شمالی قرار دارند. کشور ایسلند دارای مساحتی در حدود 103 هزار کیلومتر است. از این میزان مساحت 408 هزار کیلومتر آن را دریاچه‌ها تشکیل می‌دهند. فاصله جغرافیایی کشور ایسلند با دیگر کشور‌های عضو جزیره اسکاندیناوی یعنی نروژ، اسکاتلند، جزایر فائروس و گریلند به ترتیب برابر با 970، 812، 435 و 290 کیلومتر است.

ایسلند در طول سال دارای آب و هوای بسیار معتدل و مناسبی است. همچنین این کشور زمستان‌هایی با بادهای فراوان  و تابستان‌های بسیار مرطوب دارد. این کشور جمعیتی در حدود 370 هزار نفر را در خود جای داده است. کشور ایسلند با اختلاف بسیار کم، کم جمعیت‌ترین کشور در اسکاندیناوی به حساب می‌آید.

ایسلند یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق آتشفشانی در جهان محسوب می‌شود. چرا که در توپوگرافی خود، این ناحیه دارای بسترهایی از مواد مختلف مانند گوگرد است. همچنین در کشور ایسلند شما می‌توانید انواع سنگ فرش‌ها، دره‌ها و آبشارها را مشاهده کنید.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

حقایقی جالب درباره اسکاندیناوی

اسکاندیناوی یک شبه جزیره بسیار جالب در اروپا است. این شبه جزیره و تمام کشورهای آن تلاش خود را می‌کنند تا خود را از کشورهای اروپایی جدا کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شبه جزیره در حالت کلی شامل ۳ کشور یعنی دانمارک، نروژ و سوئد می‌شود. بعدها ایسلند و فنلاند نیز به دیگر کشورها و این شبه جزیره اضافه شدند. هنگامی که جلساتی بین ایسلند، نروژ و دانمارک تشکیل می‌شود آن‌ها غالبا با زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

علت آن تفاوت در گویش‌ها و لهجه‌های این سه کشور است. این تفاوت گویش‌ها به قدری زیاد بوده که 3 کشور فوق برای جلوگیری از سوتفاهم‌های احتمالی از زبان دیگری مانند انگلیسی استفاده می‌کنند. نروژ یکی از مناطق بسیار مهمی است که در خود گوزن‌های بسیار زیادی جای داده است. به این نوع حیوانات گوزن‌های قطب شمالی می‌گویند. چرا که در شمالی‌ترین نقطه نروژ زندگی می‌کنند. مردم این کشور در ابتدا این گوزن‌ها را شکار می‌کردند. اما امروزه یاد گرفتند که چگونه آن‌ها را اهلی و از شیر و گوشت آن‌ها بهره‌مند شوند.

اسکاندیناوی در برف

از طرفی دیگر و در کشور سوئد شما بیش از هر چیزی با علامت هشدار دهنده گذرگاه گوزن برخورد خواهید کرد. این کار توسط دولت سوئد و برای راحتی این حیوانات انجام می‌شود. این کشور همچنین برای راحتی زندگی این حیوانات، مناطق بیشتری از کشور سوئد را در اختیار این حیوانات قرار می‌دهد.

از دیگر مطالبی که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد اختراعات و نوآوری‌های مربوط به کشور سوئد است. این کشور از بزرگ‌ترین تولید کننده لوازم مختلف مانند یخچال، ضربان ساز قلب، پروانه دریایی و لوازم مربوط به کامپیوتر مانند موس در جهان به شمار می‌آید. این لوازم توسط خود مردم سوئد ساخته و اختراع می‌شوند. این شبه جزیره همواره در تلاش برای متفاوت بودن از دیگر کشورهای اروپایی است. به همین خاطر همواره لیگ فوتبال خود را در فصل تابستان آغاز می‌کند. این در حالی است که کشورهای اروپایی لیگ فوتبال خود را در فصل زمستان برگزار و به بازی‌های خود می‌پردازند.

سخن پایانی

اسکاندیناوی شبه جزیره‌ای در اروپا بوده که در پی جداسازی خود از دیگر کشورهای اروپایی است. این شبه جزیره شامل کشورهایی از جمله سوئد، دانمارک، فنلاند، جزایر فارو و ایسلند می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص  خود را دارند. این شبه جزیره از نظر موقعیت جغرافیایی برای مردم ایران و جهان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. اقتصاد پایدار و پیشرفته این کشورها و تولیدکننده بودن آن‌ها سبب مجزا بودن نسبت به اروپا می‌شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر