بزرگ ترین شهرهای ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/29
بازدید: 90769
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

معرفی بزرگترین شهرهای ایران

ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر وسعت است. وسعت کشور ما برابر با ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع بوده که دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. ایران از چندین شهر تشکیل شده که از نظر وسعت و جمعیت با یکدیگر متفاوت هستند. بزرگ‌ترین شهرهای ایران، هم از نظر وسعت و هم از نظر جمعیت با یکدیگر مقایسه می‌شوند و برخی از آن‌ها پر جمعیت و برخی دیگر کم جمعیت به شمار می‌روند. وسعت شهرها هم به همین صورت بوده و با یکدیگر مقایسه شده که برخی وسیع و برخی کوچک محسوب می‌شوند.

بزرگترین شهرهای ایران

بزرگترین شهرهای ایران از نظر جمعیت

پس از شناخت جمعیت جهان، اگر بخواهیم شهرهای ایران را از نظر جمعیت با یکدیگر مقایسه کنیم، چندین شهر در کشور ما وجود دارند که جمعیت بسیار زیادی در آن‌ها زندگی می‌کنند. تهران و مشهد جزو پرجمعیت‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شوند. آخرین سرشماری در کشور ما در سال ۱۳۹۵ بوده است که نشان می‌دهد جمعیت ایران در آن سال 78 میلیون نفر بوده است.

تهران

شهر تهران که پایتخت کشور ایران و مرکز استان تهران است نقریبا جمعیتی برابر با ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دارد. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود. این شهر از نظر جمعیت دومین شهر غرب آسیا و سومین شهر خاورمیانه به شمار می‌رود. تهران از نظر اقتصادی قطب اقتصادی ایران محسوب شده و اقوام گوناگونی با زبان‌های مخصوص به خود در این شهر زندگی می‌کنند. رایج‌ترین زبان در شهر تهران، فارسی با لهجه تهرانی است. این شهر را شیعیان و اقلیت‌های سنی و مسیحی تشکیل می‌دهند.

تهران

مشهد

شهر مشهد که مرکز استان خراسان رضوی است جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر دارد. این شهر که دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود و نام عربی آن به معنای محل شهادت است، همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. به دلیل وجود حرم امام رضا در این شهر اهمیت سیاسی و مذهبی بسیار بالایی دارد. شهر مشهد دومین مرکز بزرگ تولید خودرو در کشور بوده و اقتصاد آن بر پایه‌ی کشت میوه، شیرینی‌جات، سوغاتی و سنگ‌های قیمتی است.

اصفهان

مرکز استان اصفهان شهر اصفهان نام دارد که جمعیت آن بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است. در زمان صفوی این شهر به اوج خود رسیده بود و به همین دلیل لقب نصف جهان را روی این شهر قرار دادند. اصفهان با معماری‌های بی‌نظیر ایرانی-اسلامی در زمره زیباترین شهرهای دنیا قرار گرفته است. مرکز شهر اصفهان پنجمین بازار خرید بزرگ جهان بوده و با در اختیار داشتن بازارهای متعدد، چندین پل و کلیساهای بزرگ یکی از مراکز بزرگ گردشگری ایران و جهان به شمار می‌رود. شهر اصفهان به دلیل تولید فرش‌های زیبا و غذاهای لذیذ بریانی در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا شهرت یافته است.

اصفهان

کرج

شهر کرج یا ایران کوچک مرکز استان البرز بوده و جمعیت آن حدوداً به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. در گذشته‌ای نه چندان دور استان البرز یکی از مناطق تهران بود. سرانجام در سال 1389 به‌طور رسمی استان البرز به ثبت رسید. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی ایران محسوب می‌شود که صفویان و قاجاریان در توسعه و آبادانی آن نقش مهمی داشته‌اند.

شیراز بزرگترین شهر جنوبی ایران

پنجمین شهر بزرگ ایران در قسمت جنوبی کشور ما قرار گرفته که شیراز نام دارد. این شهر مرکز استان فارس بوده و مهد بزرگانی چون حافظ و سعدی است که یاد آن‌ها تا ابد در ذهن همگان باقی خواهد ماند. شیراز در سه دوره صفویان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده است. بر اساس سرشماری در سال ۱۳۹۵ این شهر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شیراز

تبریز

تبریز، شهری که از دیار شهریاران که شاعر نامداری چون بهجت تبریزی ملقب به شهریار را در قلب خود پرورش داده است. قطب صنعتی شمال غرب کشور نیز محسوب می‌شود. تبریز، ملقب به شهر بی گدا، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌رود که ۲۴۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت این شهر بر اساس آخرین سرشماری یک میلیون و پانصد و پنجاه و هشت هزار نفر بوده است.

کشور ایران - هرآنچه که درباره کشور ایران لازم است بدانیم!

قم دومین شهر بزرگ مذهبی ایران

پس از شهر مشهد، شهر قم دومین شهر بزرگ مذهبی ایران است. جمعیت این شهر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده که سالانه گردشگران زیادی برای گردش و زیارت حرم معصومه به این شهر سفر می‌کنند. این شهر که بین دو کلان شهر تهران و اصفهان قرار دارد، دارای آب و هوای گرم و خشک است.

قم

اهواز

شهر اهواز هشتمین شهر پرجمعیت کشور ایران است. این شهر یک میلیون و ۱۸۴ هزار نفر جمعیت دارد. شهر اهواز مرکز استان خوزستان بوده و اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی ایران در این شهر جای گرفته‌اند. یکی از دلایل افزایش جمعیت این شهر وجود همه این شرکت‌ها و کارکنانی است که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

قدیمی ترین شهرهای ایران - آشنایی با شهرهای باستانی و تاریخی ایران

کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین ایران

یکی از شهرهای پرجمعیت کشور ما که در بخش مرکزی غرب کشور قرار گرفته و بزرگ‌ترین شهر کردنشین کشور محسوب می‌شود، کرمانشاه است. موقعیت این شهر به دلیل تاریخی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و اکثر زائران کربلا از این مرز برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنند. این شهر ۹۴۷ هزار نفر جمعیت دارد.

کرمانشاه

رشت 

از شهرهای خوش آب‌ و هوای کشور که جمعیت زیادی دارد می‌توان به شهر رشت اشاره کرد. این شهر بزرگ‌ترین شهر ساحلی دریای خزر بوده و اکثر ساکنان آن مردم گیلکی هستند. آب و هوای ناب رشت، آن را به مقصدی عالی برای یک تعطیلات به یاد ماندنی تبدیل می‌کند. این شهر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد.

ارومیه شهر پاریس ایران

به دلیل وجود دریاچه ارومیه در شهر ارومیه این شهر را به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی معرفی کرده‌اند. شهر ارومیه یکی از زیباترین شهرهای ایران است که لقب پاریس ایران را به یدک می‌کشد. ارومیه حدوداً ۷۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها کرد و آذری هستند.

ارومیه

زاهدان

یکی دیگر از بزرگ‌ترین شهرهای ایران مرکز استان سیستان و بلوچستان است. زاهدان در منطقه خشک و بی‌آبی قرار گرفته که آب آشامیدنی آن از شهرستان زابل تامین می‌شود. البته ناگفته نماند که این شهر بر خلاف روزهای گرم، شب‌های خنکی دارد. این شهر پرجمعیت کشور حدود ۵۸۷ هزار نفر را در خود جای داده است.

همدان

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای پرجمعیت ایران که در دامنه کوه الوند قرار دارد همدان یا هگمتانه قدیم است. در زمان هخامنشیان این شهر به عنوان پایتخت کشور بود و امروزه یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. شهر همدان ۵۷۷ هزار نفر را در خود جای داده است.

همدان

کرمان

شهری در کویر که پهنای بسیار زیادی دارد و با نام دیار کریمان که معروف شده کرمان است. این شهر جمعیت زیاد و آب و هوای گرم و خشکی دارد. ۵۳۷ هزار نفری که در این شهر زندگی می‌کنند موجب شده این شهر هم یکی از شهرهای پرجمعیت کشور محسوب شود.
سخن پایانی
کشور ایران جمعیت زیادی در خود جای داده و بسیاری از مردم کشور ما از قبایل مختلفی در کشور زندگی می‌کنند. شهرهای پرجمعیت ما امکانات متعددی دارند. این شهرها مشکلات خاصی هم دارند که به دلیل شلوغی در آن‌ها به وجود آمده است. امیدواریم اطلاعات این مقاله لحظه آخر درباره جمعیت شهرهای مختلف ایران برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. جوان هستم جوان هستم 1402/10/22
    17 نفر پسندیدند
    خوزستان اقتصاد کل ایران و جرج کل ایران داره به تنهای میدع وخوداستان و شهرهای دیگه اش هیچ امکاناتی نداره جای تاسف داره بااین پول ثروتی که خوزستان دارخ نباید اینطوری مردمش تو سختی باشن
  2. Nimahasani Nimahasani 1402/10/02
    15 نفر پسندیدند
    وسعت شهر کرمان که در حد و انداره شیراز هست و جمعیت آن از زاهدان و همدان به مراتب بیشتره اما روستاییان اغلب آمار در شهر خودشون دادن که بعد اصلاح شد و الان شهر کرمان حداقل هفتصد هزار نفر جمعیت ثابت داره با احتساب افاغنه و افراد مهاجر و حاشیه نشینان وصل به شهر هستن به بیش از یک میلیون نفر میرسه
  3. سمانه سهرابی سمانه سهرابی 1402/09/08
    11 نفر پسندیدند
    واقعا بین بزرگ ترین شهرهای ایران اصفهان زادگاه من یه چیز دیگس

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 128 کاربر