بزرگ ترین شهرهای ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/24
بازدید: 108433

وقتی صحبت از بزرگترین شهرهای ایران می‌شود، دو مسئله جمعیت و مساحت حضوری پررنگ دارند. تا حدودی این دو مسئله با یکدیگر  ارتباط داشته و در اغلب مواقع بزرگترین شهرهای ایران از نظر مساحت، همان‌هایی هستند که جمعیت بیشتری هم دارند؛ اما شاید همیشه این طور نباشد. مسئله‌ای که در ادامه قصد داریم بررسی کنیم، فهرست شهرهای ایران بر پایه مساحت و جمعیت است. همراه ما باشید تا این شهرها را بشناسید.

بزرگترین شهرهای ایران

بزرگترین شهرهای ایران به ترتیب وسعت و مساحت؛ از تهران تا اهواز

وسعت و مساحت شهرهای ایران متغیر است. در حال حاضر بزرگترین شهر ایران تهران، پایتخت کشورمان است. این شهر چه از نظر مساحت و چه از نظر جمعیت حرف اول را می‌زند؛ اما ایران چندین شهر بزرگ یا به اصطلاح کلان شهر دیگر دارد. در ادامه بزرگترین شهرهای ایران به ترتیب مساحت را بررسی خواهیم کرد.

بزرگترین شهرهای ایران به ترتیب وسعت و مساحت؛ از تهران تا اهواز

تهران؛ رتبه اول در فهرست شهرهای ایران بر پایه مساحت

همانطور که انتظار می‌رود، شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، اولین شهر از بزرگترین شهر ایران به ترتیب است. تهران در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران پایتخت و مرکز سیاسی حکومت بوده و مساحتی برابر با 790 کیلومتر مربع دارد. این شهر اصلی‌ترین  کلان شهر ایران محسوب می‌شود.

تهران؛ رتبه اول در فهرست شهرهای ایران بر پایه مساحت

اصفهان؛ معروف به نصف جهان

شهر اصفهان با مساحت 551 کیلومتر مربع، دومین مورد از بزرگترین شهرهای ایران است. جالب است بدانید این شهر روزگاری بزرگترین شهر جهان هم محسوب می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت شهرهای دنیا و ایران، رتبه دوم را از آن خود کرده است.

اصفهان؛ معروف به نصف جهان

مشهد؛ سومین شهر بزرگ و مذهبی ایران

سومین شهر بزرگ ایران از نظر جمعیت شهر مقدس مشهد است. این شهر به دلیل قرارگیری حرم امام رضا، بزرگ‌ترین  قطب مذهبی ایران نیز شناخته می‌شود. مساحت شهر مشهد حدود 330 کیلومتر مربع است.

مشهد؛ سومین شهر بزرگ و مذهبی ایران

تبریز؛ پایتخت ایران قدیم

شهر تبریز، رتبه چهارم در بزرگترین شهرهای ایران را به خود اختصاص داده است. این شهر در دوران حکومت‌های روادیان، اتابکاند آذربایجان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، صفویان و... برای مدت‌های طولانی پایتخت ایران بوده است. شهر تبریز 325 کیلومتر مربع مساحت دارد.

شیراز؛ شهر تاریخ ایران زمین

شهر شیراز با مساحتی حدود 240 کیلومتر مربع، پنجمین شهر از بزرگترین شهرهای ایران از نظر مساحت محسوب می‌شود. این شهر بزرگ و زیبا، با آثاری مانند تخت جمشید، تخت رستم و پاسارگاد (مقبره کوروش بزرگ) شهری با قدمت طولانی و مهم در ایران زمین است.

شیراز؛ شهر تاریخ ایران زمین

کرج؛ شهری در جوار تهران  

شهر کرج قالب بر 160 کیلومتر مربع مساحت دارد و با این مساحت، رتبه ششم در بزرگترین شهرهای ایران را به خود اختصاص داده است. جالب است بدذانید شهر کرج لقب ایران کوچک را دارد؛ چرا که بعد از تهران بزرگترین شهر مهاجرپذیر ایران محسوب می‌شود.

قم؛ هفتمین شهر بزرگ ایران

شهر قم که یکی از شهرهای زیارتی ایران محسوب می‌شود، مساحتی برابر با 115 کیلومتر مربع داشته و با این مساحت هفتیم شهر از بزرگترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر در دوره‌های اسلامی و سلسله‌های اموی و عباسی به پایتخت مذهبی ایران تبدیل شد.

قم؛ هفتمین شهر بزرگ ایران

کرمانشاه؛ بزرگترین شهر کرد زبان ایران

شهر کرمانشاه یکی از شهرهای اصلی غرب ایران شناخته می‌شود. این شهر در حال حاضر حدود 93.389.956 متر مربع مساحت دارد و این مسئله موجب شده تا اسم آن در میان شهرهای بزرگ ایران قرار گیرد.

کرمانشاه؛ بزرگترین شهر کرد زبان ایران

اهواز؛ بزرگترین شهر جنوب کشور

در نهایت شهر اهواز با 18650 هکتار  مساحت، نهمین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود. این شهر به دلیل داشتن کارخانه ها، شرکت‌ها و میدان‌های نفتی بزرگ، مهم‌ترین  شهر ایران هم شناخته می‌شود.

بزرگترین شهرهای ایران به ترتیب بیشترین جمعیت

مقیاسی دیگر برای بررسی بزرگترین شهرهای ایران، جمعیت آن‌‌هاست. در این بخش قصد داریم بزرگترین شهرهای ایران از نظر جمعیت را بررسی کنیم. پرجمعیت‌ترین  شهرهای ایران به شرح زیر است:

تهران؛ بزرگترین شهر ایران از نظر جمعیت

باز هم تهران اول است. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران به عنوان اولین و بزرگترین شهر ایران از نظر جمعیت و مساحت شناخته می‌شود. شهر تهران بر اساس آخرین سرشماری 8.694 میلیون جمعیت داشته است.

تهران؛ بزرگترین شهر ایران از نظر جمعیت

مشهد؛ پایتخت مذهبی ایران

دومین شهر بزرگ ایران از نظر جمعیت، شهر مشهد است. این شهر طبق آخرین سرشماری انجام شده غرب بر 3 میلیون جمعیت داشته است و در حال حاضر انتظار می‌رود جمعیتی بیشتر از 3 میلیون داشته باشد.

اصفهان؛ نهمین شهر پرجمعیت غرب آسیا

کلان شهر اصفهان با سه میراث جهانی یونسکو، سومین شهر پرچمعیت ایران، صد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان شناخته می‌شود. این شهر در مرکز فلات ایران قرار داشته و در دوران قدیم پایتخت امپراتوری آل بویه و سلجوقیان شناخته می‌شد.

اصفهان؛ نهمین شهر پرجمعیت غرب آسیا

کرج؛ مرکز استان البرز

کرج، به عنوان مرکز شهر البرز، رتبه چهارم از پرجمعیت‌ترین  شهرهای ایران را به خود اختصاص داده است. این شهر با 1.592 میلیون جمعیت یکی از بزرگترین شهرهای ایران و بیست و دومین کلان شهر پرجمعیت خاورمیانه نیز شناخته می‌شود.

قدیمی ترین شهرهای ایران - آشنایی با شهرهای باستانی و تاریخی ایران

شیراز؛ مرکز استان فارس در جنوب کشور

در نهایت آخرین مورد از بزرگترین شهرهای ایران از نظر جمعیت، شهر شیراز است. شیراز جمعیتی قالب بر 1.955.500 نفر دارد. این شهر پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • امیرعلی افشاری امیرعلی افشاری 1403/04/26
    2 نفر پسندیدند
    از لحاظ وسعت و بزرگی اصفهان دومین شهر بزرگ ایرانه با ۵۵۰ کیلومتر، اما مشهد فقط۳۳۰ کیلومتره ، از لحاظ جمعیت مشهد به خاطر مهاجرین افغان دومین شهره پرجمعیت ایرانه،
  • لحظه آخر لحظه آخر 1403/04/31
    0 نفر پسندیدند
    درود بر شما دوست من. مانلا درست میفرمایید، مشهد از نظر جمعیت، بنا بر سرشماری سال 1395، دومین شهر پر جمعیت ایران هست.اما مطلب این بلاگ در خصوص وسعت شهرها می‌باشد.
  • امیرحسین امیرحسین 1403/04/11
    2 نفر پسندیدند
    ارومیه اکثریت اذری زبان(تورک)هستن بقیه که میشه هفت درصد کرد زبان و ارمنی و مسیحی و اینا هستن .
  • Farhad Farhad 1403/03/23
    3 نفر پسندیدند
    اطلاعات اصلا به روز نیستند ، خصوصا در مورد شیراز ، در بعضی سایتها مساحت شیراز ۲۴۰ کیلومتر مربع نوشته شده در برخی دیگر بیش از ۸۹۱ کیلومتر بزرگی یا کوچکی مهم نیست ، مهم اینهمه تناقض هست که معلوم نیست از کجا میاد و‌ کدامیک واقعا درست هست..! در سایت شهرداری شیراز با استناد به مستندات قانونی، شیراز را بعد از مشهد سومین شهر بزرگ‌ ایران معرفی میکنه ، در جایی دیگه چیز دیگر اما از همه عجیبتر ، نقشه هوایی گوگل ارت هست که با مقیاس مشخص و یکسان از تمام‌شهرهای ایران ، شیراز را دومین شهر بزرگ ایران نمایش میده ، خودتون اگر ببینید متوجه می‌شوید ، به هر روی امیدوارم اطلاعات و مشخصات دقیق با سورس موثق جایگزین این اطلاعات قدیمی شود.
  • لحظه آخر لحظه آخر 1403/03/24
    2 نفر پسندیدند
    درود بر شما دوست من، این مطلب بنا بر تحقیقات " مرکز آمار ایران " تهیه شده و در این آمار ، شیراز پنجمین شهر بزرگ ایران هست.
  • حسن حسن 1403/01/03
    0 نفر پسندیدند
    تبریز شش میلیون نفرجمعیت داره وحدوددوبرابرمشهدوسعت دارد
  • جوان هستم جوان هستم 1402/10/22
    27 نفر پسندیدند
    خوزستان اقتصاد کل ایران و جرج کل ایران داره به تنهای میدع وخوداستان و شهرهای دیگه اش هیچ امکاناتی نداره جای تاسف داره بااین پول ثروتی که خوزستان دارخ نباید اینطوری مردمش تو سختی باشن
  • Nimahasani Nimahasani 1402/10/02
    19 نفر پسندیدند
    وسعت شهر کرمان که در حد و انداره شیراز هست و جمعیت آن از زاهدان و همدان به مراتب بیشتره اما روستاییان اغلب آمار در شهر خودشون دادن که بعد اصلاح شد و الان شهر کرمان حداقل هفتصد هزار نفر جمعیت ثابت داره با احتساب افاغنه و افراد مهاجر و حاشیه نشینان وصل به شهر هستن به بیش از یک میلیون نفر میرسه
  •  دلارام دلارام 1403/02/25
    1 نفر پسندیدند
    بله کرمان از لحاظ جمعیتی هم که نگاه نکنیم توی نقشه اگه دقت کنین از لحاظ بزرگی و وسعت شاید اولین شهر بزرگ ایران باشه
  • سمانه سهرابی سمانه سهرابی 1402/09/08
    17 نفر پسندیدند
    واقعا بین بزرگ ترین شهرهای ایران اصفهان زادگاه من یه چیز دیگس
  • ملیکا ملیکا 1402/09/08
    7 نفر پسندیدند
    توی بزرگ ترین شهر های ایران فقط شیرااااز به نظرم باید پایتخت میشد
  • بهار بهار 1402/09/05
    4 نفر پسندیدند
    من بچه که بودم دهات مون بنظرم بزرگترین شهر جهان بود، یادش بخیر! گاهی برین به محل زندگی اولیه تون سر بزنین.
  • Amir Amir 1402/04/10
    20 نفر پسندیدند
    یعنی واقعا اردبیل و یکی از شهرهای مازندران و ... چنتای دیکه جایی بین این شهرها نداره اللخصوص اردبیل نصف این ادمها و این شهرها کوچکترین تعطیلیهارو تو شهرهای اردبیل و مازندران هستن اونوقت. هیچ‌اسمی هم ازشون نیست ؟ دلیلش ؟ چی باعث شده ک ....
  • کمیل اصغری کمیل اصغری 1401/12/27
    46 نفر پسندیدند
    نه خانم . من خودم اهل ارومیه هستم ولی بعد از تهران به ترتیب . مشهد ، اصفهان ، کرج و به شیراز و بعد تبریز است تو کتاب درسی هم هستش
  • شاذ شاذ 1401/12/26
    15 نفر پسندیدند
    احست مهسا جان گل گفتی
  • مهسا مدیری مهسا مدیری 1401/12/20
    29 نفر پسندیدند
    سلام، اردبیل به این زیبایی و ارزون البته برای مسافران و تمیزی هوا و انواع غذا و طبیعت و .... حتما سفر کنید
  • سونیا سونیا 1401/12/08
    47 نفر پسندیدند
    اطلاعات درمورد تبریز اشتباهه بعد تهران بزرگترین شهر ایران تبریزه و اژ لحاظ جمعیت هم سوم
  • مصطفی مصطفی 1402/03/13
    9 نفر پسندیدند
    چشم حتما بهش میگم یعنی تمامی آمار غلطه حرف شما درست😂
  • علی علی 1402/09/01
    5 نفر پسندیدند
    اگر یا گوگل مپ از بالا نگاه کنی خیلی ساده میتونی ببینی اگر طرقبه و شاندیز مشهد که کاملا داخل مشهد هستند رو جز شهر حساب کنند .مطمئن باش مشهد بزرگترین شهر ایران بود.تبریز که جز 4 و 5 شهر ایرانه
  • Amir Amir 1402/11/02
    0 نفر پسندیدند
    آقا سونیا راست میگه اصلا تبریز از چین هم بزگتره🥳🥳 از لحاظ جمعیت هم قبل کره زمین اول هستش ،😇😇، چرا اطلاعات اشتباه به مردم می دین ، شوخی کردم بخندیم ، یاشاسین تبریز یا حق
  • خادم خادم 1403/03/03
    2 نفر پسندیدند
    تو تبریزی هستی مگه نه چون اینو هر کسی میدونه که بزرگترین شهر ایران هم از نظر جمعیت و هم وسعت مشهد هست تا حالا رفتی مشهد اصلا از این ور تا اون روش ۴۰ تا ۵۰ دقیقه باید بری تا برسی به آخرش شهر به این خوبی دارای آب و هوای معتدل هر سال برف میاد از همه مهمتر جاذبه های توریستی از جمله آرامگاه فردوسی و حرم امام رضا علیه السلام

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.5 از 5 | از 134 کاربر