قدیمی ترین تمدن جهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 4915
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هنگامی که به قرن‌ها و تاریخ نگاهی می‌اندازید، متوجه می‌شوید که تمدن‌هایی وجود داشتند که امروزه برخی از آن‌ها نابود و برخی دیگر همچنان وجود دارند و قدمت کشورشان را گسترش می‌دهند. اما شاید نتوان به صورت دقیق بیان کرد که کدام کشور تمدن باستانی‌تری دارد. در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم تا قدیمی‌ترین تمدن جهان را نام ببریم.

استرالیایی ها ابورجینال

از تمدن ابورجینال می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین تمدن در جهان یاد کرد که حدود 50 هزارسال پیش از میلاد اشاره دارد؛ اما برخی افراد تمدن بین النهرین را به عنوان اولین تمدن در جهان می‌شناسند، ولی ابورجینال مهد پیدایش بشر است. این تمدن در قاره استرالیا زندگی می‌کردند و همچنین برخی از اجداد این تمدن همچنان در قید حیات هستند؛ همچنین بر این باورند که تمدن ابورجینال به 75 هزارسال پیش زندگی بر روی کره‌زمین را تجربه کرده‌اند.

استرالیایی ها ابورجینال

 

تمدن چتل هویوک

از دیگر تمدن‌هایی که در این لیست قرار دارد، تمدن چتل هویوک است که در ترکیه امروزی واقع شده بود؛ همچنین قدمت انسان‌هایی که در این سرزمین حضور داشتند به 7500 سال پیش از میلاد اشاره دارد. این مردمان به عنوان اولین تمدن یکجانشینی و سکونت در یک منطقه در دنیا را دارند و همچنین کار کشاورزی را انجام می‌دادند. میزان انسان‌هایی که در این منطقه و محیط زندگی می‌کنند، به 5 تا 7 هزار نفر می‌رسید و همچنین به نظافت خانه سفالیشان ارزش قائل بودند.

تمدن چتل هویوک

 

تمدن عین غزال

تمدن عین غزال یکی از تمدن‌های باستانی به حساب می‌آید که در اردن و عمان امروزی زندگی می‌کردند، همچنین در کار کشاورزی و دیگر کارها نظیر مجسمه‌سازی مهارت زیادی داشتند. همچنین از گچ برای ساخت مجسمه‌ها استفاده میشد و 15 بت و 15 مجسمه در این منطقه پیدا شده است که براساس تاریخ 200 سال فاصله دارند.

محصولاتی که تمدن عین غزال از کشاوری کشت می‌کرد، عموما جو، نخود، عدس، لپه و گندم بود؛ همچنین حیواناتی نظیر گوزن، خرگوش، روباه، خوک و ... هم شکار می‌کردند تا بتوانند از گوشت آن‌ها استفاده نمایند.

تمدن عین غزال

 

مصر

مصر با تمدن 3100 سال پیش از میلاد یکی از قدیمی‌ترین تمدن در جهان است که شاهد تمام قلمروها و حکومت‌های قدیم الایام بوده و هست. همچنین مصری‌ها از خط 4 هزارساله هیروگلیف استفاده می‌کردند که به عنوان دومین خط نوشتاری در جهان می‌شود؛ همین امر می‌تواند تمدن مصر را ثابت کند.

در طول تاریخ افراد و حکومت‌های زیادی توانسته‌اند بر روی مصر پادشاهی کنند که از این حکومت‌ها می‌توان به: سلطه امپراطوری پارس‌ها، عرب‌ها و عثمانی‌ها اشاره داشت. به همین دلیل مصر از قرن 9 – 10 میلادی توانست تحت تاثیر دین اسلام و رواج زبان عربی قرار بگیرد.

تمدن مصر

 

روم

تمدن و قدمت روم به ششم پیش از میلاد اشاره دارد. با اینکه افسانه‌ها و داستان‌های زیادی بر قدرت روم روایت شده، قدرت حکومت روم به قدری بوده که بر روی اطراف دریای مدیترانه امروزی حاکمیت داشتند. اما روم با انتخاب کردن هفت پادشاه این قدرت خود را ازدست داد و به یک جمهوری تبدیل شد. همچنین روم شاهد برخی پادشاهی‌های بزرگ مانند آوگوستوس و ژولیوس سزاز بود. تمدن شاهکار و عالی روم توانست سربازان، نویسندگان، دولتمردان و سیاستمداران را به دنیا معرفی کند.

قدیمی ترین کشور جهان - با کهن ترین و قدیمی ترین کشور جهان آشنا شوید.

 

تمدن روم

 

نورته چیکو

نورته چیکو که نام دیگر آن کارل سوپنام است، از دیگر تمدن‌های باستانی محسوب می‌شود که در این لیست می‌باشد. تمدن 3500 سال پیش از میلاد نورته چیکو در قاره آمریکا امروزی زندگی می‌کردند؛ اما قاره آمریکا در سال 1492 توسط کریستف کلمب کشف شد. با توجه به تحقیقاتی که بسیاری از محققان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که این تمدن پیش از دوره سرامیک زندگی می‌کردند. همچنین معماری و تزئین کردن خانه‌ها و میدان‌های اطراف در این تمدن از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بود و این اهمیت حتی در تپه‌ها هم مشاهده میشد.

نورته چیکو

 

مایا

تمدن 1200 ساله پیش از میلاد مایاها از دیگر تمدن‌های این لیست به شمار می‌رود که حدود 950 سال در مناطق اطراف مکزیک و آمریکای مرکزی زندگی می‌کردند. این تمدن با جمعیت 19 میلیون نفری که داشته، توانسته به عنوان یکی از پیچیده‌ترین تمدن‌های تاریخ شناخته شود.

تمدن مایا

 

یونان

یونان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان حساب می‌آید که علوم زیادی را به در دنیا پرورش داد. تمدن و حکومت یونان توانست تمدن‌های مترقی اروپا را که مربوط به 3200 سال پیش از میلاد است را رشد دهند. همچنین آتن که یکی از شهرهای یونان محسوب می‌شود، در سال 508 پیش از میلاد توانسته بود به عنوان بهترین منطقه دموکرات در جهان شناخته شود.

تمدن یونان

 

تمدن جیاهو، چین

تمدن جیاهو یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های کل تاریخ به حساب می‌آید که قدمتی بالغ بر 5 تا 7 هزار پیش از میلاد دارد. جیاهو که امروزه به چین شناخته می‌شود، نخستین فرهنگ‌های چین را به وجود آورده است. برخی از محققان بر این باورند که فرهنگ جیاهو درکنار فرهنگ پیلی گانگ قرار داشته است. اما با توجه به اطلاعاتی که امروزه بدست باستان‌شناسان و محققان رسیده، نشان می‌دهد که این دو تمدن از یکدیگر جدا هستند.

همچنین مردمان جیاهو فرهنگ کشت برنج و آلات موسیقی سنتی نظیر فلوت را در این کشور پرورش دادند. همچنین امکان دارد اولین نوشته چینی از این تمدن به وجود آمده است.

تمدن جیاهو، چین

 

تمدن بین النهرین

از دیگر تمدن‌هایی که توانسته بر روی پیشرفت فرهنگ بشریت کمک شایانی بکند، تمدن بین النهرین است که حدود 10 هزارسال پیش از میلاد توانست عصر نوسنگی را ایجاد کند. مردمان بین النهرین که توانستند بذر عصر نوسنگی را بکارند، به پرورش و کشت گندم، جو  و همچنین اهلی کردن برخی حیوانات مشغول بودند. غذاهایی نظیر سوپ، نان و حریره از محصولات این تمدن به حساب می‌آیند.

تمدن‌هایی که در منطقه بین النهرین زندگی می‌کردند، توانستد اختراعات جدیدی را در بشریت پرورش دهند که این اختراعات عبارت‌اند از:

  • بافندگی
  • تجارت
  • چرم کاری
  • فلزکاری
  • سنگ تراشی
  • سفالگری

اما علاوه بر همه این موارد، بزرگترین و بهترین اختراعی که در تمدن بین النهرین تقدیم بشریت شد؛ ابداع چرخ بود که به 3500 سال پیش از میلاد اشاره دارد.

تمدن بین النهرین

 

ایران

وجود نام ایران در این لیست دور از ذهن نیست و بسیاری افراد پیش از مطالعه مقاله می‌دانستند که ایران هم در لیست قرار دارد. ایلام ایران یکی از شهرهای باتمدن و فرهیخته کشور ایران به شمار می‌رود که سیستم نوشتاری به خط میخی را از 3000 تا 2001 هزارسال پیش از میلاد توسعه داد. همچنین شواهدی نشان می‌دهد که این کشور در هزاره دوم قبل از میلاد مورد توجه گروه‌های پروتو – ایرانی قرار گرفته است؛ اما براساس تاریخ، هخامنشیان که بزرگترین حکومت در تاریخ ایران را دارند، از سال 350 الی 550 تواسته‌اند بر روی این سرزمین حکمرانی کنند.

قدیمی ترین شهر جهان - آیا می دانید قدیمی ترین شهر جهان چقدر قدمت دارد؟

منظور از قدیمی ترین تمدن جهان چیست؟

هنگامی که قصد داریم از تاریخ باستان اطلاعاتی بدست آوریم. ابتدا باید به مواردی دقت داشته باشیم که منظورمان دقیق از قدیمی ترین تمدن و حکومت جهان چیست؟ 

تمدن، معنای آن را دقیقتر متوجه شوید!

تمدن به معنای شکل‌گیری یک جامعه توسط مردمان آن دوره است که با توجه به موقعیت اجتماعی، سبک زندگی و غذاهایشان تعیین میشد. مردمان هر تمدن با یکدگیر تعاملاتی برقرار می‌کنند که این ارتباطات باعث گسترش و پیشرفت آنان میشد. برخی از تمدن‌هایی که بر روی زمین زندگی کردند، اسنادی از خود نتوانستند برجا بگذارند که همین امر باعث شده تا اثبات اغلب تمدن‌ها برای باستان‌شناسان چالش‌برانگیز باشد.

حکومت در قدیمی ترین تمدن جهان

حکومت‌ها پس از تشکیل تمدن‌ها به وجود آمده‌اند و زمانی پیشرفت کردند که مردمان هر تمدن مفهوم قدرت و اتحاد را درک کرده بودند. حکومت‌ها هنگامی که به وجود آمدند باعث قانون‌گذاری و نظارت برای مردمان هر تمدن شدند. همچنین حاکمان هر تمدن توسط مردمان آن دوره انتخاب میشد تا مردمان بتوانند از دستوران آن پیروی کنند. البته گاهی اوقات همیشه حاکمان هر تمدن توسط مردمان انتخاب نمیشد و گاها سلسله‌های پادشاهی موروثی بودند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر