بی ارزش ترین پاسپورت های دنیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 9792
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همه ی ما بارها در مورد پاسپورت و اهمیت وجود آن برای سفرهای خارجی شنیده ایم و می دانیم که بدون داشتن پاسپورت سفر به کشورهای خارجی محال است. اساساً، با داشتن گذرنامه از سایر کشورها اجازه می‌گیرید تا از مرزهای آن‌ها عبور کنید و حتی به صورت موقت بخشی از فرهنگ آن‌ها شوید. هدف از گذرنامه این است که به سایر کشورها نشان دهد که شما شهروند قانونی کشور اصلی خود هستید.و از این جهت برای کشور مقصد خود امن محسوب می‌شوید.  پاسپورت بعضی از کشورها از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. این اعتبار بیشتر به این معناست که با داشتن پاسپورت این کشورها می‌توانید کشورهای زیادی را بدون نیاز به ویزا سفر کنید. هرچه تعداد کشورهایی که می‌توانید با داشتن ویزای آن کشور به آن‌ها سفر کنید کمتر باشد اعتبار پاسپورت نیز کمتر است. در ادامه با ما در لحظه آخر همراه باشید تا 10 تا از بی‌ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا را به شما معرفی ‌کنیم.

 

رتبه دهم؛ کشور لیبی

لیبی کشوری است که سیاست‌های آن براساس دیکتاتوری اداره می‌شود و اخیرا 2 جنگ داخلی را پشت‌سر گذاشته است. بی ارزشی پاسپورت این کشور نیز عمدتا به همین بی ثباتی دولت و نگرانی های امنیتی نسبت داده می شود. با داشتن پاسپورت کشور لیبی فقط می‌توانید به 40 کشور بدون ویزا سفر کنید که بیشتر این کشورها در آفریقا هستند. دارندگان گذرنامه لیبیایی برای سفر به تمام کشورهای اروپایی و ایالات متحده نیاز به ویزا دارند و همین امر سفرهای اروپایی را برای تابعین این کشور سخت کرده است.  برخی از کشورهایی که به دارندگان پاسپورت لیبی ویزا می‌دهند عبارتند از: کلمبیا ، بورکینافاسو ، کامبوج ، گرجستان ، کمروس ، کوبا ، جیبوتی ، گینه بیسائو ، ایران ، اندونزی ، اردن ، کره جنوبی ، لائوس ، لبنان ، ماکائو ، ماداگاسکار ، مالدیو ، موزامبیک ، نپال ، رواندا ، سیشل ، سومالی ، سریلانکا ، زیمباوه ، ویتنام ، اوگاندا ، توگو ، تیمور لست ، تانزانیا ، تاجیکستان‏‏‏ ‏‏و ... .

 

رتبه نهم؛ کره شمالی

 کره ی شمالی که در بین بسیاری افراد به عنوان حکومتی کمونیستی دارای سخت‌گیری های افراطی شناخته می شود؛ برای خروج مردم خود محدودیت های بسیاری را وضع کرده است. محدودیت ها و قوانین سخت گیرانه ی دولت موجب انزوای مردم این کشور شده که همین امر سبب شده تا کره شمالی در لیست 10 تا از بی ارزش ترین پاسپورت های دنیا قرار بگیرد. از آنجایی که اکثر مردم کره شمالی اجازه خروج از کشور خود را ندارند، این گذرنامه به ندرت صادر می شود و سفر به خارج از کشور برای بسیاری از مردم کره شمالی غیرممکن است. سفر به خارج از کشور نیاز به مجوز از رهبر عالی آنها دارد و اغلب برای کار است. علیرغم داشتن یک دولت بسیار محدود، مردم با گذرنامه های کره شمالی می توانند بدون ویزا به 40 کشور دنیا از جمله بلاروس، میکرونزی، قرقیزستان، گامبیا و برخی مناطق کارائیب دسترسی داشته باشند.

 

رتبه هشتم؛ کشور فلسطین

فلسطین نیز که کشوری جنگ‌زده است و سالیان متوالی درگیر جنگ بوده، پاسپورت بی‌ارزشی دارد. نوسانات سیاسی و مسائل امنیتی که در این کشور وجود دارد، موجب شده که این کشور برای سالیان متوالی در لیست بی ارزش‌ترین کشور های دنیا جا بگیرد. در حال حاضر تنها 38 کشور هستند که بدون ویزا امکان سفر با داشتن پاسپورت فلسطین را به مردم این کشور می‌دهند که عمده ی این کشورها در قاره های آفریقا و آسیا قرار دارند. کشورهای بنگلادش، بولیوی، بوروندی، کامبوج، کمروس، دومینیکا، گینه بیسائو، هند، ایران، اردن، لائوس، مونت سرات، موزامبیک، پالائو، سریلانکا تیمور لست، توگو، اوگاندا، زامبیا، زیمبابوه از کشورهایی هستند که با داشتن پاسپورت فلسطین می‌توانید بدون ویزا به آن‌ها سفر کنید.

 

رتبه هفتم؛ نپال

یکی از بی ارزش ترین پاسپورت های جهان متعلق به کشور نپال است است که برخلاف تصور بسیاری از افراد پاسپورت این کشور حتی از کره شمالی هم کم ارزش‌تر است. این رتبه بندی ناامید کننده عمدتاً مربوط به بخشی از شهروندان نپالی است که بیش از حد مجاز ویزای موقت خود در کشورهای دیگر مانده اند و از این سبب موجب بی نظمی در اجرای قوانین شده اند. طبق آخرین لیست اعلام شده؛ دارندگان گذرنامه نپال می تواند به 35 کشور بدون ویزا سفر کند که بیشتر آنها کشورهای آفریقایی هستند. برخی از مقاصد مجاز برای این پاسپورت در آسیا و اقیانوسیه و تعدادی در قاره آمریکا هستند که از میان آنها می توان به سنگاپور، باربادوس، دومینیکا، پاکستان،گامبیا و فیلیپین اشاره کرد.

 

رتبه ششم؛ کشور سومالی

سومالی نیز که کشوری قحطی زده است و جنگ‌های داخلی زیادی را در سال‌های اخیر تجربه کرده از کشورهایی است که پاسپورت آن اعتبار زیادی ندارد و مردم آن فقط به 32 کشور دنیا می‌توانند سفر کنند. یکی دیگر از دلایل جای گرفتن این کشور در میان 10 تا از بی ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا پاسپورت؛ وجود دزدان دریایی است که کشتی‌های بزرگ را غارت می‌کنند و باعث ناامنی بیشتر مناطق اطراف می‌شوند. دارندگان این پاسپورت می‌توانند به 35 کشور دنیا بدون ویزا سفر کنند. از جمله این کشورها می‌توان کشورهای بنگلادش ، بورکینافاسو ، کامبوج ، کیپ ورده ، کمروس ، کوک آیلند ، جیبوتی ، ماداگاسکار ، ماکائو ، لبنان ، لائوس ، گویانا ، گینه بیسائو ، گرجستان ، مالدیو ، مالی ، موریتانیا ، موزامبیک ، پالائو ، رواندا ، اوگاندا ، توالو ، توگو ، تیمور لست ، سریلانکا ، سیشل ، ساموا ، سنت کیتس‏‏ را نام برد.

 

رتبه پنجم؛ یمن

جنگ جاری تا حدی دلیل رتبه بندی پاسپورت یمن است در میان 10تا از بی ارزش‌ترین پاسپورت های دنیا است. بنابراین، به دلیل ناامنی ناشی از وجود بمباران پروازهای بسیار کمی در سراسر این کشور وجود دارد. به همین خاطر طبق آخرین رتبه بندی تنها 34 کشور اجازه ورود مردم یمن را بدون داشتن ویزا صادر می‌کنند. در بین این کشور ها، 12 کشور در آفریقا، از جمله کیپ ورد، ماداگاسکار، و سیشل و 12 کشور در آسیا، و تعداد انگشت شماری از مقاصد در اقیانوسیه و آمریکای جنوبی هستند. اگرچه اتحادیه اروپا و بریتانیا گذرنامه‌های یمن را به رسمیت می‌شناسند، اما ورود دارندگان گذرنامه یمن باید قبل از ورود، همراه با ویزای شینگن یا ویزای مناسب باشد.

 

رتبه چهارم؛ کشور پاکستان

پاکستان که کشوری درگیر جنگ بوده از کشورهایی است که پاسپورت آن ارزش کمی دارد. اگرچه مردم این کشور بسیار به دنبال صلح هستند اما تروریست ها به نوعی با کشور ارتباط دارند و علت عمده وجود این کشور در میان بی ارزش‌ترین پاسپورت های دنیا هم عمدتاً ناشی از پیوندهای تروریستی درون کشور است.طبق لیست سال 2023 با داشتن پاسپورت کشور پاکستان فقط می‌توان به 33 کشور دنیا بدون داشتن ویزا سفر کرد. کشورهای بحرین ، کیپ ورده ، کمروس ، جیبوتی ، گینه بیسائو ، کنیا ، ماداگاسکار ، مالدیو ، موریتانیا ، موزامبیک ، میانمار ، تیمور لست ، تانزانیا ، سیشل ، ساموا ، پالائو ، نپال ، توگو ، ترینیداد و توباگو ، توالو ، اوگاندا ، وانواتو‏‏‏ ‏‏از جمله کشورهایی هستند که مردم پاکستان اجازه سفر بدون ویزا به آن‌ها را دارند.

 

رتبه سوم؛ کشور سوریه

درگیری های مسلحانه و تروریسم در کنار تنش‌های داخلی و ناپایداری های فراوان عوامل اصلی قرار گرفتن سوریه در قطب مخالف بهترین پاسپورت ها در جهان هستند. با این وجود، رتبه سوریه در میان 10 تا از بدترین پاسپورت های دنیا نسبت به رتبه دوم در سال گذشته بهبود پیدا کرده است. مردم این کشور در حال حاضر مجاز به ورود به 30 کشور بدون ویزا هستند ولی همچنان همه کشورهای اروپا و آمریکا برای دارندگان پاسپورت سوریه قبل از اجازه ورود به نوعی ویزا نیاز دارند. کشورهایی که می‌توان با داشتن پاسپورت سوریه سفر کرد عبارتند از : کامبوج ، کیپ ورده ، کمروس ، گرجستان ، گینه بیسائو ، ماداگاسکار ، مالدیو ، موزامبیک ، نپال ، پالائو ، ساموآ ، سیشل ، تاجیکستان ، تانزانیا ، تیمور لست ، توگو ، توالو ، اوگاندا ، یمن

رتبه دوم؛ کشور عراق

پاسپورت عراق دومین رتبه را در میان 10 عدد از بی ارزش‌ترین پاسپورت های دنیا در سال 2023 کسب کرده است. وجود بی ثباتی سیاسی، فقر، و مسائل اجتماعی پیچیده همگی به تضعیف پاسپورت عراق در سال‌های اخیر منجر شده است. عراق نیز مانند همه‌ی کشورهای گفته شده درگیر جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی بوده است؛ به همین دلیل از کشورهایی است که پاسپورت آن اعتبار کمی دارد. عراق همچنین با گروهک‌های تروریستی طی دهه‌ی گذشته درگیر بوده و همین دلیل باعث شده تا با پاسپورت این کشور فقط به 29 کشور دنیا بدون ویزا سفر کرد. کشورهای زیر از جمله کشورهایی هستند که اجازه ورود مردم عراق را بدون ویزا می‌دهد؛ کیپ ورده ، کمروس ، جیبوتی ، گینه بیسائو ، لائوس ، لبنان ، ماداگاسکار ، مالزی ، مالدیو ، موریتانیا ، موزامبیک ، پالائو ، ساموآ ، سیشل ، سریلانکا ، تانزانیا ، تیمور لست ، توگو ، ترکیه ، توالو ، اوگاندا، یمن ‏‏و ... .

 

رتبه اول؛ کشور افغانستان

افغانستان نیز که از کشورهایی است که سال‌ها درگیر جنگ بوده درصدر کشورهایی قرار می‌گیرد که پاسپورت آن بی‌ارزش است. افغانستان سال‌های طولانی درگیر جنگ‌های داخلی و سخت‌گیری‌های اجتماعی بوده است. قسمت‌های مختلف افغانستان تحت سلطه افراد وگروهک‌های مختلفی است و مردم این کشور به‌دلیل شرایط بد آن به کشورهای مختلف اطراف پناهنده شده‌اند؛ و این نیز دلیلی بر داشتن رتبه اول به عنوان 10 تا از بی ارزش ترین کشورهای دنیا برای این کشور  است. طبق فهرست سال 2023 مردم افغانستان می‌توانند بدون داشتن ویزا تنها به 28 کشور دنیا سفر کنند. کشورهایی که بدون ویزا به مردم افغانستان اجازه سفر و ورود می‌دهند عبارتند از: بنگلادش ، کیپ ورده ، کمروس ، جیبوتی ، گینه بیسائو ، پالائو ، موزامبیک ، موریتانیا ، مالدیو ، ماداگاسکار ، ساموا ، سیشل ، سریلانکا ، تیمور لست ، توگو ، توالو ، اوگاندا‏‏ و... .

جدول بی ارزش ترین پاسپورت های دنیا 

نام کشور

تعداد مقصد مجاز با پاسپورت

لیبی

40

کره شمالی

40

فلسطین

38

نپال

36

سومالی

35

یمن

34

پاکستان

33

سوریه

30

عراق

29

افغانستان

28

ارزش پاسپورت ایران چقدر است؟

طبق آخرین لیست ارائه شده در سال 2023، ایران در حال حاضر در رتبه 99 از میان 111 رتبه قرار دارد و شما می‌توانید با این پاسپورت به 44 کشور دنیا سفر کنید. در شما با اخذ پاسپورت ایران مجاز به سفر بدون ویزا به  کشورهایی از جمله ارمنستان، گرجستان، مالزی، قزاقستان، مالزی، لبنان، ترکیه و .... هستید. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مدت زمان اقامت در هر یک از این کشورها متفاوت است.

سخن آخر

پاسپورت به شما اجازه می‌دهد تا برای مدتی مشخص به یک کشور سفر کنید و تجربه ای متفاوت از زندگی در فرهنگ دیگر را برای خود رقم بزنید. داشتن پاسپورتی باارزش باعث می‌شود تا مردم یک کشور به راحتی به کشور های مختلف سفر کنند که همین امر باعث افزایش برگزاری تور خارجی در سراسر سال خواهد شد. کشورهایی که در زمان‌های طولانی درگیر جنگ بوده‌اند پاسپورت‌های بی ارزش‌تری دارند و سفر برای مردم آن کشورها با سختی های بیشتری همراه است. افغانستان بی ارزش‌ترین پاسپورت را در جهان دارد و پس از آن کشورهای دیگری مانند عراق و سوریه  به ترتیب بعد از افغانستان بی ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در دنیا را دارند.  کشور ایران که دارای وضعیت داخلی امنی است، نسبت به دیگر کشورها پاسپورت باارزش‌تری دارد و شما با داشتن این پاسپورت می‌توانید در بسیاری از تورهای خارجی در کشورهای همسایه شرکت کنید و تجربه ی لذت بخشی از سفر خود بسازید. برای اطلاع از تور ارمنستان، تور گرجستان و تور ترکیه می توانید از سایت لحظه آخر دیدن کنید تا با مقاصد خارجی مجاز برای سفر با پاسپورت ایرانیان بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر