طولانی ترین رود دنیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 19651
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هنوز به طور قطعی مشخص نشده که طولانی‌ترین رود دنیا کدام رود است. برخی رود نیل و برخی رود آمازون را طولانی ترین رود دنیا می‌‌‌دانند. رودها چه بزرگ و کوچک شریان‌های اصلی حیات زمین هستند که نقش بسیار مهمی‌‌‌در حفاظت از اکوسیستم دارند. جالب است بدانید با اینکه بحث‌های زیادی در رابطه با اینکه کدام رود طولانی ترین رود است، می‌‌‌شود؛ اما با همه پیشرفتی که علم بشر داشته هنوز اندازه‌گیری رودها امری تقریبی است. در اینکه رود نیل یا رود آمازون طولانی ترین رود دنیاست، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد ما در ادامه طولانی ترین رودها را به ترتیب معرفی می‌‌‌کنیم.

 

طولانی ترین رود دنیا

 

رود آمازون

آمازون در مسیر خود به سمت اقیانوس اطلس، از چندین کشوری که در قاره آمریکا مانند برزیل، پرو، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی و سوینام عبور می‌کند. رود آمازون نقش اساسی در در زندگی زمین دارد. رود آمازون با طول 6853 طولانی ترین رود دنیا شناخته می‌‌‌شود البته اظهارات فراوانی زیادی وجود دارد که این بزرگترین رود دنیا رود نیل است و هنوز به قطعیت نمی‌‌‌توان گفت طولانی ترین رود دنیا کدام رود است. سرچشمه رود آمازون همان سرچشمه رودخانه آپوریماک است طی مطالعاتی که انجام گرفته شده برخی سرچشمه این رود را همان منبعی میدانند که رودخانه مانتارو از آن سرچشمه گرفته شده است. رود آمازون در برخی از بخش‌ها به قدری پهنارو است از یک کرانه، کرانه دیگر را نمیتوان دید.در فصول خشکی و کم آبی پهنای رود آمازون به 11.6 کیلومتر در ساعت میرسد.آمازون با تمام پهناوری رودی کند رو است. آمازون از شاخه‌های زیادی تشکیل شده که 12 شاخه فرعی آن بیش از 1500 کیلومتر طول دارد. در فصل بارندگی عرض آمازون به بیش از 40 کیلومتر میرسد و میزان آبی که از آمازون به دریا میریزد حدود یک پنجم کل آب‌های شیرین در سراسر دنیاست. بیش از دو سوم رود آمازون ا جنگل‌های بارانی عبور میکند که این جنگل‌ها به جنگل‌های خشک و کوهستانی تقسیم می‌‌‌شوند.  

 

رود آمازون

 

رود نیل

رود نیل 6853 کیلومتر طول دارد و اگر بخواهیم این مقدار را به مایل حساب کنیم، طول آن 4258 مایل می‌‌‌باشد. رود نیل یک رودخانه بین المللی است که از 11 کشور آفریقایی عبور میکند. منبع رود نیل، کشور سودان و مصر است. بسیاری از منابع طولانی ترین رود دنیا را رود نیل معرفی کرده اند برخی مستندات نشان داده اند که، دریاچه ویکتوریا منبع نیل سفید است که از کاگرا تغذیه میشود و میتوان دو انشعاب اصلی آن را از رودخانه‌های نیابرونگو و روویورونزا دانست. که این دو رود در نزدیکی خارطوم (پایتخت سودان) به یکدیگر متصل می‌شوند. این رود بعد از گذر از اوگاندا، سودان و مصر به دریای مدیترانه میریزد. این رود رگ حیاتی کشور مصر محسوب می‌‌‌شود. این رود در ایجاد و بقای تمدن بزرگ و چند هزار ساله مصر نقش مهمی‌‌‌داشت و آثار باشکوهی از آن به جا مانده است. 97 درصد از جمعیت مردم مصر در دروه این رودخانه زندگی می‌‌‌کنند. وقتی صحبت از رود نیل میشود بسیاری از افراد به یاد تمساح‌های خشن و ترسناک می‌‌‌افتند. در این رود آبزیان متنوعی زندگی می‌‌‌کنند، فیل، بوفالو و حیوانات وحشی دیگر نیز در اطراف رود زندگی خود را مدیون این رود هستند. این رود در فرهنگ و مقدسات مصر نقش اساسی دارد که مردم آن برای نیل اشعار زیادی سروده اند. 

 

رود نیل

 

رودخانه یانگ تسه کیانگ

یانگ تسه کیانگ به عنوان سومین رودخانه بزرگ دنیا است که در چین به عنوان طولانی ترین رودخانه آسیا شناخته می‌‌‌شود. رودخانه یانگ تسه 6300 هزار طول دارد و اگر بخواهیم این اندازه را با طول نشان دهیم3917 مایل است. دولت چین منبع این کود را کوه‌های تانگولا می‌‌‌شناسد و نام جدید چینی آن چانگ جیانگ است که چینی‌ها این نام را در نقشه‌های خود بکار می‌‌‌برند. سد سه دره بزرگترین سد جهان نیز بر روی این رودخانه ساخته شده است. 

می‌‌‌سی سی پی

رودخانه می‌‌‌سی سی پی نیز در لیست طولانی ترین رود دنیا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این رود 3902 مایل یعنی 6275 کیلومتر طول دارد. تمام طول این رودخانه در داخل خاک ایالت متحده واقع شده است که از دریاچه آیتاسکا در ایالت مینه سوتا جریان می‌‌‌یابد. این رودخانه 31 ایالت از کشور آمریکا، 2 استان از کانادا را در بر گرفته است.

 

می سی سی پی

 

ینی سئی

ینیسئی بزرگترین آبراه اقیانوس قطب شمال پنجمین رود طولانی دنیا به شمار میرود. سرچشمه این رود رودخانه سلنج است که 992 کیلومتر طول دارد و به دریاچه بایکال میریزد. طول این رودخانه بر حسب کیلومتر 5539 کیلومتر است. 

 

ینی سئی

 

رود زرد

هوانگ هو، یا رود زرد دومین رود بلند چین و ششمین رود جهان است که 5464 کیلومتر طول دارد. این رود از کوه‌های بایانهار سرچشمه می‌گیرد. طول حوضه آبریز رود زرد از شرق به غرب 1900 کیلومتر و از شمال به جنوب 1100 کیلومتر می‌‌‌باشد. رود زرد را سرچشمه تمدن چین خوانده اند زیرا حوزه آبخیز آن زادگاه تمدن شمال چین و غنی ترین منطقه چین بوده است. طغیان‌های زیاد و ناگهانی این رودخانه به آن لقب مصیبت چین را می دهد.

 

رود زرد

 

رود اوب

 اب یا اوب رود بزرگی در غرب سیبری است که عنوان هفتمین رود طولانی جهان را از آن خود کرده است. این رود غربی ترین رود میان سه رود بزرگ سیبری است که در انتها به اقیانوس منجمد شمالی ختم می‌‌‌شود. با اینکه رود اوب نیمی‌‌‌ از سال یخبندان است و اکثرا سیلابی می‌شود اما در مسیر اصلی حمل و نقل قرار گرفته شده که انتقال گاز طبیعی و نفت و گندم و ... از این راه صورت می‌‌‌پذیرد. نووسیبیرک و بارنوئل از مهمترین شهرهای ساحلی این رود به شمار می‌روند.

 

رود اوب

 

 رود پانارا

پانارا رودی به طول 4880 کیلومتر است که از برزیل، پاراگوئه، آرژانتین عبور می‌کند و دومین رود طویل آمریکا است. سرچشمه اصلی این رود رود گرانده در بوکاینا است که 1360 کیلومتر طول دارد. این رود همچنین از رودخانه‌های پارانیبا، مینایس گرایس برزیل سرچشمه گرفته شده است.

 

رود پانارا

 

رود کنگو

کنگو رودی در آفریقا است که عنوان عمیق ترین رود دنیا را از آن خود کرده است. این رود عمقی بیش ار 220 متر دارد! از این رو سومین رود بزرگ جهان می‌‌‌باشد. بعد از رود نیل این رود طولانی ترین رود آفریقاست که عنوان دومین رود عمیق دنیا را نیز از آن خود کرده است. طول این رود 4700 کیلومتر است و از کشورهای آنگولا، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، گابن، کنگو، رواندا، تانزانیا و زامبیا عبور می‌‌‌کند. نام این رودخانه از پادشاهی کنگو که در ساحل جنوبی قرار دارد گرفته شده است. 

 

رود کنگو

 

رود آمور

رود آمور یکی از طولانی ترین رود‌های دنیاست که در غرب آسیا قرار دارد و یک حوضه بین المللی شناخته میشود؛ زیرا از طریق بخش از خاک مغولستان، روسیه، چین میگذرد. نام چینی رود آمور  "اژدهای سیاه" است و استان هیلونگ جیانگ چین و استان آمور نام خود را از این رود برگرفته اند. آمور در مسیر خود از زمین‌های بیابانی، استپ‌ها و مناطق تایگا عبور می‌‌‌کنند. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با مقایسه رودخانه‌های بزرگ جهان اطلاعاتی درباره طولانی‌ترین رود دنیا را با شما درمیان بگذاریم. در پایان باید بگویم که رودخانه نیل با طول 6695 طبق داده طولانی‌ترین رود دنیا است. همانطور که در مقاله گفته شد این رودخانه در شکل‌گیری تمدن مصر باستان نقش و مهم و حیاتی ایفا کرده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 103 کاربر