موزه های آنکارا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 691
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه یکی از شهرهای مهم این کشور به‌شمار می‌رود که به عنوان خانه موزه‌های جالب متعددی شناخته می‌شود. تاریخ ترکیه را می‌توان در آنکارا به‌خوبی مشاهده کرد. آثار تاریخی و موزه‌های این شهر همگی حکایت از تاریخچه پربار آنکارا و کشور ترکیه دارند. موزه‌ های آنکارا سفری جذاب را در دل تاریخ، هنر و فرهنگ این مرزو بوم ارائه می‌دهند و برای بازدیدکنندگان این امکان را فراهم می‌سازند تا میراث ترکیه را کشف نمایند. خواه به تمدن‌های باستانی، جنبش‌های هنری مدرن یا تجربیات یادگیری تعاملی علاقه‌مند باشید، موزه‌های آنکارا دانش و الهام زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. دوستداران تاریخ‌ در سراسر دنیا هرساله برای بازدید از موزه‌های آنکارا روانه این شهر می‌شوند. در همه موزه‌های این شهر می‌توان رد پای تاریخی غنی و کهن را مشاهده کرد.

موزه های آنکارا

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

تاریخچه ای کوتاه از موزه های آنکارا؛ سفری جذاب در دل تاریخ

در زمان تاسیس جمهوری، موزه‌ها در شهر آنکارا تاسیس شده‌اند. آتاتورک که برای مطالعه حول محور تاریخ ترکیه و جمع‌آوری آثار فرهنگی و هنری این کشور اهمیت بسیاری قائل بود، در ابتدا دستور تاسیس موزه ملی و موزه هیتی را در این شهر صادر کرده و در سال 1925 ساخت موزه قوم نگاری آغاز گردید. پس از افتتاح موزه قوم نگاری در سال 1928، آثار مربوط به دوره پیش از هیتی و هیتی جمع‌آوری شده بودند. بعدها این موزه به موزه باستان شناسی آنکارا تغییر نام داده و در سال 1967 مجددا سازماندهی شد و به عنوان موزه تمدن‌های آناتولی افتتاح شد. حال موزه‌های شهر آنتالیا به‌خوبی توانسته‌اند فرهنگ و تاریخ مردمان ترکیه را به جهانیان نشان دهند. موزه‌های این شهر به قدری ارزشمند هستند که از نظر تاریخی و اشیاء نگهداری شده نمی‌توان نظیر آن‌ها را یافت.

موزه آنکارا

موزه تمدن آناتولی؛ کسب عنوان بهترین موزه اروپا در سال 2002

یکی از مهم‌ترین موزهای آنکارا، موزه تمدن آناتولی نام دارد که آثار باستانی و هنری بسیاری را از دوره آناتولی‌ها در خود جای داده است. عمر عمده آثار تاریخی موجود در این موزه به دوره پالیتیک بازمی‌گردد. از عصر پالیتیک در دوره آناتولی تا به امروز بیشتر از 200 هزار اثر تاریخی برجای مانده‌اند. در سال 2002 موزه تمدن آناتولی به علت ارزشمندی فراوان و آثار تاریخی مهم، از سوی سازمان میراث جهانی عنوان بهترین موزه اروپا را از آن خود کرد. این موزه دارای بهترین امکانات تفریحی بوده که به همین علت گردشگران بسیاری را به خود جذب نمود. از برنامه‌های اصلی و ثابت موزه آناتولی می‌توان به برپایی کنسرت، تئاتر و برگزاری مراسمات مختلف اشاره کرد. قدمت قسمت اصلی موزه به بیش از 8000 سال قبل بازمی‌گردد. این موزه زیبا از دو ساختمان اصلی تشکیل شده که در قرن 15 طراحی و بنا شده‌اند. این موزه به دست مبارک گالیپ در سال 1921 میلادی تاسیس گردید. در ساختمان موزه آناتولی به روی بازار  Ottoman Mahmut Paşa در منطقه جنوب آنکارا گشوده می‌شود. این بازار سرپوشیده و تاریخی باعث زیبایی و چشم‌نوازی هرچه بیشتر موزه آناتولی شده است. در بدو ورود به موزه شما مجسمه‌هایی از جنس برنز و شکل گوزن را در کنار دیوار نگاره‌های زیبا و استخوان‌ها و سنگ‌هایی با قدمت 2000 تا 8000 سال پیش از میلاد مسیح مشاهده خواهید کرد. در زیرزمین این موزه می‌توانید مجموعه‌ای از مشهورترین لوازم تاریخی، مبلمان‌ چوبی کار شده، لوازم روم و یونان باستان و مصنوعات مختلفی که در هزاره پیش از میلاد مسیح ساخته شده‌اند نظاره‌گر باشید. موزه آناتولی در 2 طبقه بنا شده که طبقه اول 30 اتاق و طبقه زیرزمین 28 اتاق را در خود جای داده‌اند. نکته جالب در رابطه با این موزه چینش تمامی وسایل برخلاف عقربه‌های ساعت است. موزه آناتولی موفق شده تا در سال 1997 از بین 65 موزه در 21 کشور اروپایی، عنوان بهترین موزه سال قاره اروپا را از آن خود نماید.

تور آنکارا - لیست قیمت تور های ارزان آنکارا + وقت سفارت

موزه قوم نگاری

موزه قوم نگاری؛ مهم ترین موزه آنکارا

بعد از این‌که ترکیه به عنوان جمهوری شناخته شد، آتاتورک دستور داد تا برای برجای ماندن آثار تاریخی جمهوری ترکیه موزه قوم نگاری در آنکارا تاسیس گردد. موزه قوم نگاری که یکی از مهم‌ترین موزه‌های آنکارا به‌شمار می‌رود در سال 1925 به دست معماران بزرگ حمداله صوفی تانری اور و عارف حکمت کویونلو اوغلو بنا شده و در سال 1927 فعالیت خود را آغاز کرد. البته بازدید از این موزه از سال 1930 برای عموم مردم ترکیه و گردشگران آزاد شد. موزه قوم نگاری در ساختمان مرمر قدیمی که در دوره عثمانی بنا نهاده شده بود قرار دارد. همچنین آرامگاه آتاتورک نیز تا سال‌های متمادی در این موزه واقع بود. بعدها بعد از انتقال آرامگاه آتاتورک، مقبره او را در سالن ورودی نگه داشته‌اند. این موزه زیبا و پربار از تاریخ جمهوریت ترکیه روی تپه نمازگاه واقع شده است. برای رسیدن به موزه هم می‌توان از وسایل نقلیه کمک گرفت و هم پیاده به آنجا رسید. هنرنمایی ترکیه در این موزه از دوره سلجوقیان تا به حال در 12 قسمت مختلف به نمایش گذاشته شده است. این قسمت‌ها عبارتند از:

  • سالن اول تماما مختص لباس‌های سنتی ترکیه، جواهرات و زیورآلات دست‌ساز مربوط به قرون 18 و 19 است.
  • در سالن دوم شما می‌توانید هنر زیبای گلدوزی کشور ترکیه را روی پوست و پارچه‌های پنبه، ابریشم، مخمل و کتان مشاهده نمایید.
  • سالن سوم موزه، تنها مختص فرش‌ها و قالیچه‌هایی دستباف از زمان میلاس، برگاما و اوشاک است.
  • در موزه قوم نگاری سالن چهارم را به مصنوعات فلزی و ابزارآلات نقره‌ای اختصاص داده‌اند.
  • در سالن پنجم شما شاهد طراحی اتاق ختنه به سبک سنتی و قدیمی در کشور ترکیه هستید.
  • سالن ششم موزه قوم نگاری به قهوه و ملزومات آن اختصاص داده شده است.
  • در سالن هفتم شما شاهد کاشی‌ها، گلدان‌ها و شیشه‌های بسیار زیبایی از دوره سلجوقیان خواهید بود.
  • سالن هشتم این موزه را به آثار هنری، هنرمند بزرگ آتالای و سلاح‌ها، شمشیرها و زره‌ها اختصاص داده‌اند.
  • سالن نهم موزه قوم نگاری آنکارا آثار خطی، جوهر و نامه‌هایی از قرن 14 را در دل خود جای داده است.
  • در سالن دهم شما می‌توانید انواع و اقسام لوازم چوبی کشور ترکیه را مشاهده کنید.
  • شما در سالن یازدهم شاهد بهترین مصنوعات سنگی از دوره اسلامی ترکیه خواهید بود.
  • در سالن دوازدهم و آخرین سالن شما شاهد زیباترین البسه عروس سنتی، وسایل تزئینی، جواهرات و لباس‌های کهن ترکی هستید.

موزه معروف جنگ استقلال آنکارا

موزه جنگ استقلال؛ مهم ترین موزه آنکارا

یکی از مهم‌ترین موزه‌های آنکارا، موزه جنگ استقلال است. این موزه در ساختمان تاریخی که قدمت آن به سال 1915 بازمی‌گردد و در میدان اولوس واقع شده، قرار دارد. به غیر از موزه جنگ استقلال، ساختمانی که موزه در آن قرار گرفته به لحاظ معماری بسیار ارزشمند است. ساختمان این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که این بخش‌ها عبارتند از:  

  • اتاق کمیسیون
  •  اتاق مدیریت
  •  راهروها
  •  اتاق قانون‌گذاری
  •  مسجد 
  •  سالن اجتماعات

در جای‌جای موزه جنگ استقلال آنکارا انواع اسناد، سلاح و مدارک نظامی مربوط به این جنگ به چشم می‌خورند. اگر به تاریخ پربار کشور ترکیه علاقه‌مند هستسد هر روزه، به غیر از روزهای دوشنبه از ساعت 8 صبح تا چهار و نیم عصر می‌توانید به موزه جنگ استقلال مراجعه نمایید.

نقشه ترکیه - راهنمای کامل مناطق مختلف ترکیه به همراه تصاویر

موزه جمهوری

موزه جمهوری؛ ساختمان ثانوی مجلس ترکیه

موزه جمهوری نیز یکی دیگر از جذاب‌ترین و پربارترین موزهای آنکار به‌شمار می‌رود. این موزه بین سال‌های 1924 تا 1960 در ساختمان مجلس کشور ترکیه تاسیس شد. موزه جمهوری به عنوان ساختمان ثانوی مجلس ترکیه شناخته می‌شود. موزه جمهوری آنکارا در میدان اولوس قرار داشته و فاصله چندانی با موزه جنگ استقلال ندارد. پس از بازدید از موزه جمهوری حتما به سمت شمال شرق این موزه بروید و از موزه جنگ استقلال نیز بازدید نمایید. در این موزه آثار تاریخی مهمی مانند تصویر سران ترکیه از روز اول تا به حال، سکه‌های ضرب شده دولت و اسکناس‌های چاپی آن نگهداری می‌شوند. موزه جمهوری در سال 1981 و به مناسبت جشن تولد 100 سالگی آتاتورک، به‌وسیله وزارت فرهنگ ترکیه تاسیس گردید.

موزه هنر و مجسمه سازی؛ قدم به تاریخچه‌ ای از هنر و زیبایی آنکارا

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به هنر و مجسمه‌سازی علاقه دارید، حتما از موزه هنر و مجسمه‌سازی آنکارا بازدید نمایید. این موزه یکی از مهم‌ترین موزهای این شهر به‌شمار می‌رود؛ چراکه در آن آثار ارزشمندی از بهترین مجسمه‌سازان نگهداری می‌شوند. این موزه آثاری را از قرن 18 میلادی تا به امروز در خود جای داده است. در موزه هنر و مجسمه‌سازی گالری‌های هنری و نقاشی زیادی نیز برگزار می‌گردند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

موزه گردی در آنکارا

موزه هوانوردی | موزه های آنکارا

موزه هوانوردی ترکیه در سال 1998 تحت نظارت نیروی هوایی این کشور فعالیت خود را آغاز کرد. موزه هوانوردی در 16 کیلومتری آنکارا واقع شده؛ اما بازدیدکنندگان برای بازدید از لوازم و اجسام قرار گرفته در آن به این موزه مراجعه می‌کنند. موزه هوانوردی ترکیه در واقع یک کلکسیون کامل از هلیکوپتر و هواپیماهای جنگی است. این موزه دو محیط باز و بسته دارد؛ چراکه برخی از اقلام بزرگ‌تر را می‌بایست در فضای باز به نمایش بگذارند. همچنین در موزه هوانوردی هواپیماهایی از کشورهای لهستان، چین و... نیز نگهداری می‌شوند. این موزه شعبه دیگری نیز در شهر استانبول دارد. هر دو موزه آثار گران‌بها و خاصی را نگهداری می‌کنند.

موزه رادیو و تلویزیون؛ بازدید از اولین های تصویر در آنکارا

یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های آنکارا، موزه رادیو و تلویزیون این شهر است. این موزه در ساختمان هیات مدیره رادیو و تلویزیون کل ترکیه واقع گردید. در موزه رادیو و تلویزیون، همه اولین‌ها در این زمینه نگهداری می‌شوند. بدون شک بازدید از موزه رادیو و تلویزیون آنکارا و آشنایی با قدیمی‌ترین رادیو و تلویزیون‌ها برای شما جذاب خواهد بود.

موزه رادیو تلویزیون آنکارا

 

پایتخت ترکیه - راهنمای جامع سفر به پایتخت ترکیه (آنکارا)

سخن پایانی
آنکارا، پایتخت کشور ترکیه موزه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز بسیاری را در خود جای داده که پیشنهاد می‌شود که در سفر خود به این کشور به بازدید از آنکارا و موزه‌های خاص و زیبای آن بروید. بدون شک می‌توان گفت آثاری که در موزه‌های آنکارا نگهداری می‌شوند در هیچ موزه دیگری یافت نخواهند شد. موزه تمدن آناتولی به عنوان بهترین موزه در کل اروپا شناخته شده و آثار ارزشمندی را در خود جای داده است. مهم‌ترین موزه کشور ترکیه موزه قوم نگاری آنکارا نام دارد، زیرا این موزه به‌خوبی تمدن و تاریخ کشور ترکیه را در 12 بخش مختلف به نمایش می‌گذارد. در سفر به آنکارا حتما به موزه جنگ استقلال، جمهوری، هوانوردی و رادیو و تلویزیون نیز سری بزنید. با مراجعه به موزه‌های آنکارا می‌توانید بیشتر و بهتر با تاریخ کشور ترکیه آشنا گردید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر