موزه‌ های مالزی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/01
بازدید: 1203
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال از موزه‌های مالزی دیدن کرده‌اید؟ شناختی از آن‌ها دارید؟ موزه‌های مالزی بی‌شک حرف‌های زیادی از گذشته برای ما دارد. آثار و عتیقه‌های موجود در این موزه‌ها میتواند گذشته را برای ما تداعی کند و اجازه ندهد که به این سادگی از درس‌ها و رویدادهای گذشته خداحافظی کنیم و آن‌ها را به فراموشی بسپاریم. مالزی، به عنوان یک کشور اسلامی از تاریخ غنی و پیشینه‌‌ای فاخر برخوردار است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی در مالزی به چشم می‌خورد. حتماً بازدید از موزه‌های این کشور را در برنامه سفر خود قرار دهید. موزه هنرهای اسلامی، موزه پتروساینس، موزه میراث بابانیونیا، موزه تاریخی طبیعی ساراواک و... نمونه‌هایی از آن هستند. 

موزه های مالزی

موزه هنرهای اسلامی مالزی

بزرگ‌ترین کلکسیون هنر اسلامی و آثار هنری سراسر جهان را می‌توانید در موزه هنرهای اسلامی مالزی بیابید. موزه هنرهای اسلامی مالزی، مکانی مناسب را برای کاوش در فرهنگ اسلامی در جنوب شرق فراهم گردیده است. تمرکز این موزه اغلب روی چین، هند و مالزی بوده و آثار این موزه، موضوعات اسلامی را در زمان‌های مختلف و فرهنگ‌های گوناگون را به نمایش در می‌آورد. شما می‌توانید در این موزه از ریشه‌های مذهب در ایران و خاورمیانه گرفته تا وضعیت دین به عنوان دین ملی مالزی می‌توانید اطلاع بیابید. تنها با گذراندن یک بعد از ظهر در این موزه، می‌توانید آگاهی خود را نسبت به موزه بالا ببرید. 

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

این موزه به هنر اسلامی اختصاص داده شده است. افتتاح آن به سال ۱۹۹۸ بر می‌گردد. بیش از ۷۰۰۰ مصنوعات اعم از طلا و جواهر تا ماکت مسجد مکه در موزه هنرهای اسلامی مالزی پیدا می‌شود. ۱۲ گالری متنوع و زیبا در این موزه موجود است که اقلام زیادی را به جای منطقه جغرافیایی، براساس نوع آن در آن‌ها چیده شده است. از این موزه با داشتن بیش از هشت هزار اثر هنری به عنوان یکی از برترین گنجینه‌های هنرهای تزئینی اسلامی در دنیا یاد می‌شود. روی همه‌ی آثار هنری این گالری‌ها،  پلاکاردهایی قرار دارد. روی این پلاکاردها توضیحاتی به زبان‌های انگلیسی، عربی و مالایی قرار گرفته است. 
هنرمندی و زبردستی استادان هنرهای اسلامی را در انواع جانمازهای دست دوزی‌شده، خطاطی‌ها، دست نوشته‌های ظریف و زیبا روی ظروف سفالی، قالی‌های دستباف و کاشی‌کاری‌های لعابی می‌توانید ببینید. جالب است که بدانید، ساختمان این موزه نیز اثری هنری به شمار می‌رود. ورودی ایوان مانند این موزه، پر از طرح‌های سرامیکی و آیات تزئین شده با قرآن است. در سقف این موزه شاهد گنبدهای فیروزه‌ای رنگ با کاشی‌کاری‌های ایرانی و تزئینات گچ کاری ازبکستانی هستید. 

موزه هنرهای اسلامی مالزی

موزه Petrosains مالزی

از این موزه، به عنوان مرکز اکتشاف و افتخاری برای شرکت قدرتمند مالزیایی پتروناس یاد می‌شود. آموزش نسل‌های آینده در زمینه علم و صنعت نفت، گاز و آب در این موزه صورت می‌گیرد. در یکی از بهترین مراکز تجاری کوالالامپور، برج‌های دوقلوی پتروناس واقع شده‌اند. این موزه متعلق به شرکت نفتی پتروناس است. اگرچه که به جز موزه‌ی پتروساینس، موزه‌های نفتی دیگری نیز در مالزی وجود دارد، اما در موزه پتروساینس فرصت خوبی است تا با چگونگی تشکیل نفت، مراحل مختلف زمین شناسی، تشکیل، استخراج و بهره‌برداری آشنا شوید. 

لوکس ‌ترین هتل‌ های مالزی - اقامت در بهترین و لاکچری‌ترین هتل‌های کشور مالزی!

در ورودی موزه، واگن‌های زیبایی به شکل قطره نفت وجود دارد. این واگن‌ها شما را به اعماق شبیه سازی شده‌ی زمین حمل می‌کنند. این مسیر تاریک و جذاب است. با تصاویر سه بعدی و جلوه‌های صوتی می‌توانید اعماق زمین را متصور شوید. همه‌ی این اتفاقات را در فضایی تقریباً محدود در طبقه سوم یک برج انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی شما شاهد چگونگی عملیات حفاری با شبیه‌سازی عملیات حفاری هستید. همچنین توضیحاتی در این زمینه به شما داده می‌شود. در قسمت پایینی پنل عملیات حفاری، می‌توانید شاهد قطرات طبیعی نفت باشید و رنگ، شکل و بوی نفت را از نزدیک ببینید. 
اوج ابتکار و خلاقیت موزه نفت پتروناس، در شبیه‌سازی مجازی فضایی برای نشان دادن فعالیت صنعتی روی سکوی نفتی است. بازدید کنندگان بعد از اینکه از سالن اصلی موزه خارج شدند، به قسمتی وارد می‌شوند که جهت دیدن سکوی نفتی باید سوار هلیکوپتر شوند. 

موزه پتروسیانس مالزی

موزه میراث بابا نیونیا مالزی

در این موزه، می‌توانید جزئیات تاریخچه اتحاد چینی-مالایی را ببینید. این اتحاد سبب شکل‌گیری فرهنگ غنی و منحصربه‌فرد پراناکان شد. این موزه، تمام تلاشش را برای حفظ آثار قرن ۱۹ به کار می‌گیرد. ساختمان این موزه، قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. در موزه میراث بابا نیونا، بقایای دنیای قدیم به خوبی نگهداری می‌شود. این موزه، توسط چان کیم لای، در سال ۱۹۸۶ بنا شد. تمرکز موزه میراث بابا نیونیا، روی نمایش تاریخی، محلی و قومی چین و مالزی قرار دارد. کارهای چوبی بی‌نظیر، مبلمان و ظروف چینی از سری علل معروفیت این موزه به شمار می‌رود. این موزه، جهت تجلیل ترکیب پیچیده و اعجاب‌انگیز از فرهنگ چینی و مالایی گسترش پیدا کرده است. در این موزه، شاهد صنایع دستی از جمله قطعات نجاری، ظروف سفالی و مبلمان هستید. نصب پرده‌های بزرگ و نقش‌دار روی دیوار، ترکیبی از فرهنگ چینی و غریبی در دنیای مالایی را به شما نشان می‌دهد.

موزه میراث بابا نیونیا

موزه تاریخی طبیعی ساراواک مالزی

شور و علاقه دانشمند علوم طبیعی، آلفرد والاس، سبب ساخت این موزه‌ی تاریخی شد. او نمونه‌های جدید حیات وحش جزیره اعجاب انگیز و ناشناخته بورنئو را جمع آوری کرد. از این رو، قدیمی‌ترین موزه‌ یاراواک ساخته شد. اکنون در این موزه، زندگی ساکنان بومی و قبایل مختلف آن به نمایش گذاشته شده است. از معدود موسساتی که در جنگ جهانی دوم و در دوران اشغال ژاپن مورد غارت قرار گرفت و صدمات زیاد دید، می‌توان به موزه ساواک اشاره کرد.

جاهای دیدنی مالزی - آشنایی با برترین جاذبه های گردشگری مالزی

این موزه جزو زیباترین نمونه‌های ویکتوریای قرن نوزدهم در این ایالت نیز به شمار می‌رود. در این نوزه، اغلب شاهد برگزاری نمایشگاه‌های محلی هستید. ساخت این موزه به سال ۱۸۸۸ برمی‌گردد. افتتاح این موزه جهت نمایش تاریخ و فرهنگ کهن منطقه در کوچبنگ ساراواک در سال ۱۸۹۱ صورت گرفت. تاسیس این موزه به تشویق آلفرد والاس، طبیعت شناس، توسط مسئولین وقت ساراواک صورت گرفت. از بهترین مجموعه‌های جنوب شرقی آسیا، می‌توان به موزه ساراواک اشاره کرد. طراحی این موزه قدیمی به سبک یک شهرک نورماندی صورت گرفته است. این موزه از یک مجموعه فرهنگ شناسی و مردم شناسی استثنائی، چند نمایش تاریخی طبیعی خوب و یک قسمت مرتبط با تاریخچه صنعت نفت در ساراواک تشکیل شده است. در طبقه اول حتماً از منبت کاری‌های سنتی چوبی دیدن کنید. در کنار ناحیه پیاده‌روی این ساختمان نیز غرفه‌هایی به چشم می‌خورد که برای رویدادها و نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محوطه موزه نیز شاهد یک آکواریوم، یک باغ گیاه شناسی و یادبود قهرمانان مالزی هستید. 

موزه تاریخی طبیعی ساراواک 

عمارت پینانگ پراناکان مالزی

عمارت پینانگ پراناکان درست برخلاف موزه بابانیول عمل کرده است و جزئیات، تنوع و تفاوت جوامع پنانگ را به شما نشان می‌دهد. این عمارت، اخیراً مورد بازسازی قرار گرفته است. عمارت پینانگ پراناکان در گذشته به یکی از خاندان‌های چینی پنانگ تعلق داشت. در این عمارت می‌توانید با فرهنگ پراناکان آشنا شوید. بیش از ۱۰۰۰ قطعه عتیقه و کلکسیون در این عمارت به چشم می‌خورد. در این عمارت، شاهد ترکیبی از کاشی‌های انگلیسی، آثار آهنی اسکاتلندی، هنر و مبلمان اروپایی و همچنین قاب‌های چوبی تراشیده شده چینی هستید. 

بهترین زمان سفر به مالزی - بهترین زمان برای سفر به کشور زیبای مالزی چه زمانی است

یادبودهای سنتی ساخته شده، اشیای عتیقه، درب‌های ظریف و مبلمان مروارید چیزهایی هستند که هرگز نباید بازدید از آن‌ها را فراموش کنید. این عمارت در قدیم، محل زندگی و دفتر کاپیتان چینا چونگ کنگ وی بوده است.  هزینه بلیط ورود به این موزه، برای بزرگسالان ۲۰ رینگت و برای کودکان ۶ رینگت در نظر گرفته شده است. معماری و طراحی داخلی منحصر به فرد این عمارت سبب شده که در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های تلویزیونی واقعی به نمایش گذاشته شود. 

عمارت پینانگ

موزه ملی مالزی

موزه ملی مالزی یا موزه نگارا در مرکز شهر کوآلالامپور واقع شده است. عتیقه‌ها و بافته‌های باستان‌شناسی در ابن موزه، بازتابی از فرهنگ این کشور و اوج و سقوط پادشاهی‌های مالزی است. همچنین می‌توانید از کلکسیونی از محصولات بومی در ساختمانی جدا در نزدیکی ساختمان اصلی بازدید کنید. این محصولات از مناطق روستایی شبه جزیره مالزی تهیه شده‌اند. طراحی این مجموعه‌ی مجلل و منحصر به فرد، به سبک مالایی صورت گرفته است. روی دیوارهای ورودی موزه، نقاشی از نمادهای مختلف فرهنگ و تاریخ مالزیایی به چشم می‌خورد. چشم‌اندازی فوق‌العاده در محل قرارگیری این موزه به چشم می‌خورد. 

تفریحات مالزی - آشنایی با بهترین تفریحاتی که در کشور مالزی باید آن ها را تجربه کنید!

موزه ملی مالزی از چهار قسمت اصلی شامل، موسیقی، اسلحه، میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی تشکیل شده است. جالب است بدانید که دراین موزه  در نمایشگاهی دائمی شما شاهد سیر تحول وسایل نقلیه در دوره‌های مختلف تاریخی هستید. تلفیقی از سنتی و مدرن در معماری این موزه صورت گرفته شده است. نمایشگاه‌هایی همانند تاریخ، اقتصاد، هنر و صنایع در این موزه وجود دارد. پارکینگ، مغازه‌های کوچک و اتاق‌های اجاره‌ای از سری امکانات این موزه به شمار می‌روند. خوشبختانه شما اجازه‌ی گرفتن عکس یادگاری در این موزه‌ی دیدنی را دارید. 

موزه ملی مالزی

موزه ارتش پورت دیکسون مالزی

هدف از ساخت موزه پورت دیکسون نشان دادن تاثیر ارتش و دستاوردهای آن برای کشور است. این موزه از نمایش هر ارتشی که به این خطه خدمت کرده و در شکل‌گیری نیروهای مدرن مسلح مدرن مالزی موثر بوده است، دریغ نکرده است. برای بازدید از این موزه، نیاز به پرداخت هزینه خاصی نیست. این موزه در نزدیکی ساحل زیبایSembilan  Negeri  واقع شده است. این موزه در نزدیکی پایگاه نظامی در حدود ۷ کیلومتری شهر پورت دیکسون در منطقه سیروسا قرار دارد. 

اختلاف ساعت مالزی و ایران - اختلاف ساعتی که بین ایران و مالزی وجود داره

نیروهای مسلح سلطنتی مالزی، مالک تین موزه هستند. علاوه بر ساختمان موزه، مجموعه عظیمی متشکل از وسایل نقلیه نظامی همچون هواپیماها، تانک‌ها و تفنگ‌های توپ خانه به چشم می‌خورد. همچنین در این مکان شاهد یک چشمه یادبود مختص به سربازانی که خود را وقف کشورشان، مالزی، کرده‌اند نیز هستید. در همه‌ روزها، این موزه از صبح تا شب آماده میزبانی از شما است و برای ورود به آن، نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارید.

موزه ارتش مالزی

موزه پراک مالزی

از قدیمی‌ترین موزه شبه جزیره مالزی، می‌توان به موزه پراک اشاره کرد. در این موزه، می‌توانید از مجموعه‌ای فوق‌العاده از زندگی و فرهنگ خارج از کوآلالامپور در خانه‌ای به نام عمارت آرت دکو دیدن کنید. پراک دارای بیشترین قبایل بومی منطقه در این شبه جزیره است. مجموعه‌ای از صنایع دستی قبایل و افسانه‌ها و روایات فرهنگی باستانی در این موزه به چشم می‌خورد. مردم محلی نیز از این موزه استقبال می‌کنند‌. در موزه پراک شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی از سفر برای نگهداری از عشق سرزمین به ریشه‌ها و مردمانش هستید. این موزه در سال ۱۸۸۳ توسط sir hugh low چهارمین رئیس جمهور مالزی ساخته شد.  
موزه پراک، نوعی موزه‌ی تاریخ طبیعی، قوم شناسی، زیست شناسی، زمین شناسی به شمار می‌رود. اسکلت جانوران دوران مختلف تاریخی در این موزه به چشم می‌خورد. قدمت آثار باستانی موجود در گالری‌های پراک به چند صد سال می‌رسد. علت محبوبیت این موزه، داشتن نمایشگاه‌های مسافرتی برای حفظ عشق این سرزمین به ریشه‌‌ها و مردمانش است. 

موزه پراک

موزه Wonderfood مالزی

پنانگ از زیباترین و معروف‌ترین شهرهای مالزی به شمار می‌رود. این موزه به تازگی در پنانگ ساخته شده است. در وموزه واندر فود،شاهد نگاهی عمیق به  فرهنگ غذایی مالزی و تقابل و تلفیق غذاهای اصیل با فست فودها و همچنبن عادات خوب و بد غذایی هستیم. هنر ژاپنی‌ها در همانند سازی غذا برای نشان‌ دادن غذاهای محبوب پنانگ و مالزی در گذشته در این موزه به نمایش گذاشته شده است. هرچند که شما نمی‌توانید این غذاها را امتحان کنید، اما بازدید از آن‌ها شما را سرگرم می‌کند. تماشای نمایشگاه رنگی از انواع غذاهای سنتی بسیار لذت بخش است.
 موزه غذاهای شگفت انگیز از سه قسمت  به نام Wow zone وEducation zone  و Info zone تشکیل شده است.  در هر یک از سالن‌ها کاری متفاوت انجام می‌گیرد. هریک از این سالن‌ها هدف خاصی دارند. قسمت اطلاعات موزه، به شما آگاهی‌های لازم را می.دهد. مهم‌ترین بخش آن، گالری دوم است. در این قسمت عجایب و دیدنی‌های موزه را مشاهده خواهید کرد. سالن سوم مختص به بخش آموزش موزه است. همه‌ی مدل‌های غذا در این موزه، فاصله بسیار کمی با واقعیت دارند. هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر فرصت دیدن از این موزه شگفت‌انگیز را دارید. 

موزه مالزی

سخن پایانی
مالزی، از کشورهای جنوب شرق آسیا، از فرهنگ و تاریخ غنی‌ای برخوردار است. موزه‌های منحصر به فرد  آن نیز می‌توانند گواهی برای درستی این ادعا باشند. مالزی، کشوری است که داستان‌های زیادی برای تعریف کردن برای گردسگران خود دارد. فرهنگ‌های زیادی این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و به زندگی مردم بومی آن ورود پیدا کرده است. موزه‌های این کشور، فرهنگ مردم، پوششش گیاهی و جانوری خاص جنوب شرقی آسیا را به نمایش گذاشته‌اند. موزه‌های مالزی از شگفتی.های ناشناخته‌ای برخوردار هستند که هرگز نباید از آن‌ها غافل شد. 
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر