نقشه ایتالیا

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/14
بازدید: 1471
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

وقتی به نقشه اروپا نگاه کنیم، در جنوب این قاره، جایی در اعماق دریای مدیترانه کشوری را می‌بینیم که نقشه آن بی‌شباهت به یک چکمه نیست. نقشه ایتالیا که شکلی شبیه به چکمه دارد، از سه بخش تشکیل شده که شامل شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه می‌شوند. واحد پول ایتالیا، یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود ۶۰٫۴ میلیون نفر است که حدود ۹۰ درصد این مردم را مسیحیان تشکیل می‌دهند. امروزه ایتالیا کشوری بسیار محبوب در میان گردشگران است. شباهت آب‌وهوا، طعم جذاب غذا و خونگرمی مردم ایتالیا باعث می‌شود که ایرانیانی که این کشور را به عنوان مقصد سفر یا مهاجرت خود انتخاب می‌کنند، احساس غربت کمتری کنند. در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا نقشه ایتالیا را با هم بررسی کنیم و سری به مهم‌ترین شهرهای این کشور بزنیم.

 نقشه ایتالیا و کشورهای همسایه

 همه ما عبارت معروف "اصفهان، نصف جهان" را شنیده‌ایم؛ ولی بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی‌از میراث فرهنگی جهانی در کشور ایتالیا واقع شده است. ایتالیا کشوری کوچک است که فقط ۰/۲۵ ٪ از کل خشکی‌های جهان را در بر می‌گیرد؛ ولی تنوع آثار فرهنگی آن برابر با نیم دیگر دنیا است؛ پس گویا نصف جهان واقعی ایتالیا است. این کشور توریستی که در جایی در جنوب اروپا واقع شده، با ۶ کشور، مرز مشترک دارد. مرزهای ایتالیا ۲۹۳۲۱ کیلومتر است که این مرزبندی‌ها با کشورهای همسایه ایتالیا به شرح زیر است.

 نام کشور

 میزان مرز مشترک

اتریش

 430 کیلومتر

فرانسه

 488 کیلومتر

واتیکان

 3.2 کیلومتر

 سان مارینو

 39 کیلومتر

اسلوونی

 232 کیلومتر

سوئیس

 740 کیلومتر

 لازم به ذکر است که دو کشور واتیکان و سان مارینو درون خاک ایتالیا قرار گرفته‌اند. واتیکان در داخل شهر رم پایتخت ایتالیا قرار دارد و کشور سان مارینو در شمال ایتالیا و در دل ایالت امیلیا رومانیا قرار گرفته است.

تور اروپا | لیست قیمت بهترین تورهای اروپایی را از اینجا ببینید!

 تقسیمات کشوری ایتالیا

 زمانی که در نقشه ایتالیا دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این کشور از ۲۰ ناحیه تشکیل شده است. کشور ایتالیا یک جمهوری فدرال است در واقع نواحی ایتالیا در سال ۱۹۴۸ بر طبق قانون اساسی، به صورت نواحی فدرال ولی متحد درآمدند. به همین خاطر هم‌اکنون ایتالیا دارای ۲۰ ناحیه فدرال است که هر کدام به استان‌هایی، تقسیم شده‌اند. از میان این نواحی، ۵ ناحیهٔ آن دارای نوعی خودمختاری در وضع قوانین محلی است و امور این نواحی توسط انتخاب‌شدگان آن منطقه به انجام می‌رسد. این نواحی ایتالیا در کل شامل ۱۱۰ استان و ۸٬۱۰۰ شهر تقسیم می‌شوند. تقسیمات کشوری ایتالیا به شرح تصویر زیر است:

نقشه ایتالیا
نقشه های ایتالیا
نقشه جغرافیایی ایتالیا

 نقشه شهرهای ایتالیا

 وقتی به نقشه ایتالیا دقت کنیم، در تقسیم‌بندی این کشور موارد جالبی را خواهیم دید. برای مثال دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند. همچنین یک تکه از ایتالیا، بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود. کامپیونه دیتالیا، شهری از استان کومو، در حاشیه جنوبی دریاچه لوگانو است. این شهر کمتر از یک کیلومتر با ایتالیا فاصله دارد؛ ولی به‌خاطر وجود پستی و بلندی‌های بسیار، مسیر رفت‌وآمد تا شهر بعدی درون خاک ایتالیا، نزدیک به ۱۴ کیلومتر است. ایتالیا از ۸۱۰۰ شهر تشکیل شده ولی مانند دیگر کشورهای جهان، بعضی شهرهای ایتالیا، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. شهر رم که پایتخت ایتالیا به حساب می‌آید با جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر، بیشترین جمعیت را در میان دیگر شهرهای کشور دارد. پس از رم، شهرهای میلان، ناپل، تورین و پالرمو، پرجمعیت‌ترین شهرهای ایتالیا به شمار می‌روند. در ادامه ما قصد داریم تا نقشه مهم‌ترین شهرهای توریستی ایتالیا را برای شما معرفی کنیم.

راهنمای سفر به ایتالیا - سفر به کشور زیبای ایتالیا

 نقشه شهر فلورانس؛ شهری برای درک رنسانس

 شهر فلورانس در استانی با همین نام در ناحیه توسکانی واقع شده و مساحتی معادل ۱۰۲/۳۲ کیلومتر مربع دارد. این شهر که جز ده شهر پرجمعیت ایتالیا به حساب می‌آید، در حال حاضر جمعیتی معادل با ۴۰۰ هزار نفر دارد. فلورانس، شهری قدیمی و تاریخی است که آب و هوا و طبیعت جذابی دارد. این شهر به خاطر درختان سرو، تپه‌های بلند، مزارع انگور و غذاهای خوشمزه‌اش بسیار معروف است. البته اگر در مورد تاریخ رنسانس کنجکاو هستید، شهر فلورانس بهترین مکان برای درک این دوران نیز است. بسیاری از افراد این شهر را به عنوان زادگاه رنسانس می‌شناسند. در این شهر مکان‌هایی همچون، خانه آثار لئوناردو داوینچی و میکل آنژ، پونته وکیو و باغ‌های بوبولی وجود دارد. علاوه بر آثار تاریخی دوره رنسانس، در این شهر، یکی از معروف‌ترین گالری‌های هنری در جهان به نام خانه گالری اوفیزی را می‌توان از نزدیک دید. جالب است این را بدانید که محبوبیت این مکان به حدی است که سالانه صدها هزار نفر فقط برای دیدن آثار معروف هنرمندان تاریخی مانند رافائل، میکل آنژ، داوینچی، بوتیچلی، جوتو و تیتیان به فلورانس سفر می‌کنند. علاوه بر گالری‌های هنری، فلورانس معماری بسیار باشکوهی دارد که چرخ زدن در کوچه‌های آن را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

 نقشه شهر فلورانس ایتالیا

 نقشه شهر رم؛ جایی برای تماشای نبرد گلادیاتورها

 نام ایتالیا با شهر رم پیوند خورده است. رم، پایتخت زیبای این کشور است و با داشتن حدود ۵ میلیون نفر جمعیت، شلوغ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. این شهر در مرکز ناحیه لاتزیو، قرار گرفته و مساحت آن برابر با ۱۳۶/۲۸۷ کیلومتر است. ایتالیا سرشار از زیبایی است؛ ولی اگر می‌خواهید اوج لذت را تجربه کنید، بهتر است سفرتان را با رم آغاز کنید. رم یک شهر باستانی است که هر کجای آن که بروید، ساختمان‌های فوق‌العاده قدیمی و شگفت‌انگیزی پیدا خواهید کرد. اگر به فیلم‌های مربوط به نبرد گلادیاتورها علاقه دارید، کولوسئوم دقیقاً جایی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید. کولوسئوم در واقع بزرگ‌ترین آمفی تئاتر جهان است که در سالهای ۷۰ تا ۸۰ میلادی ساخته شده است. شهر رم قلب معنوی، فرهنگی و سیاسی این کشور است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

 نقشه شهر رم ایتالیا

 نقشه شهر میلان؛ شهر خانه‌های مد

 شاید از میان شهرهای ایتالیا نام رم، ونیز و فلورانس را بیشتر شنیده باشید؛ ولی میلان شهری است که از بسیاری جهات بر دیگر شهرهای ایتالیا برتری دارد. میلان به دلیل خانه‌های مد تاریخی و چهار هفته مد سالانه، به عنوان پایتخت مد ایتالیا شناخته می‌شود. این شهر مرکز ناحیه لومباردی است و در استان میلان واقع شده است. میلان دومین شهر پرجمعیت ایتالیا محسوب می‌شود. علاوه بر خانه‌های مد بسیار شیک این شهر، میلان مکانی عالی برای دیدن معماری گوتیک اروپا به حساب می‌آید. کلیسای جامع میلان، بعد از کلیسای جامع سنت پیتر در رم و کلیسای جامع سویا، سومین کلیسای جامع بزرگ جهان است. میلان یکی از ثروتمندترین و شیک‌ترین شهر ایتالیا است که می‌تواند مکان بسیار خوبی برای سفری دلپذیر و عاشقانه باشد.

راهنمای سفر به میلان - سفر به زیباترین شهر ایتالیا

نقشه شهر میلان ایتالیا

 نقشه شهر ونیز؛ شهر بدون خودرو

 بدون شک ونیز یکی از بهترین شهرها برای سفری رمانتیک است. ونیز یکی از شهرهای منحصربه‌فرد ایتالیا است که در آن هیچ جاده‌ای وجود ندارد و جابه‌جایی در آن فقط از طریق کانال‌ها و خیابان‌های هزارتو صورت می‌گیرد. این مکان، جزیره‌ای در شمال ایتالیا است که در خلیجی از تالاب ونیزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار گرفته است و به صورت جزیره‌های کوچک است. نام ونزیا در ایام قدیم به تمام منطقه ونتو و فریولی گفته می‌شد؛ ولی در حال حاضر این نام فقط بخشی از ناحیه ونتو که استان ونیز در آن واقع شده است، را شامل می‌شود. علاوه بر بافت جذاب شهر، خانه‌های رنگی، کلیسای سنت مارک، کافی‌شاپ‌های زیبا و گالری‌های هنری، باعث زیبایی صد چندان شهر شده اند. شهر ونیز به‌خاطر ساختار متفاوت و تعدد آثار تاریخی و معماری، در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین موجب شده سالانه میلیون‌ها نفر به این شهر کم‌نظیر سفر کنند.

نقشه اروپا | آنلاین + pdf نقشه اروپا با کیفیت    

نقشه شهر ونیز

 نقشه شهر کومو؛ شهری میان کوه‌های آلپ

 نام شهر کومو را شاید کمتر شنیده باشید؛ ولی وقتی فهرست بهترین شهرهای ایتالیا را نگاه کنید، نام این شهر را قطعاً خواهید دید. مساحت شهر کومو ایتالیا تقریباً ۳۷.۳۴ کیلومترمربع است و براساس آخرین سرشماری ایتالیا، در حدود ۱۰۰ هزار نفر در این شهر ساکن‌اند. وقتی به نقشه ایتالیا نگاه کنید، می‌توانید این شهر را در ناحیه لومباردی در استان کومو بیابید. یکی از علل اصلی مهم بودن این شهر، وجود شهر کامپیونه دیتالیا در نزدیکی آن است. این شهر در استان کومو، درون ایالت تیچینوتوی کشور سوئیس قرار گرفته و توسط کوه‌ها از بقیه خاک ایتالیا جدا شده است. شهر زیبا و سبز کومو، به دلیل نزدیکی به دریاچه کومو و کوه آلپ و وجود مکان‌های هنری و تاریخی همچون کلیساها، باغ‌ها، موزه‌ها، تئاترها، پارک‌ها و کاخ‌ها، یک شهر مهم گردشگری در ایتالیا به حساب می‌آید.

راهنمای سفر به اروپا | جامع ترین راهنمای گردشگردی برای سفر به اروپا

نقشه شهر کومو ایتالیا

 نقشه شهر ناپل؛ مکانی برای خوردن بهترین پیتزاها

 ناپل یک منطقه شهری در ایتالیا است که از شهر ناپل و تعدادی شهرداری دیگر تشکیل شده است. ناپل، شهری با مساحت حدود ۱۱۹ کیلومتر مربع است. این شهر در حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و سومین شهر پرجمعیت ایتالیا به شمار می‌آید. شهر ناپل مرکز ناحیه کامپانیا و استان ناپل و در واقع مرکز اقتصادی و فرهنگی جنوب ایتالیاست. این شهر در آغاز یک شهرک یونانی به نام نئوپولیس بوده که بعدها تحت تسلط جمهوری روم درآمده و نام آن به ناپل تغییر کرده است. جالب است این را بدانید که بسیاری از ساکنان ناپل، ایتالیایی را به شدت با لهجه‌ای متفاوت از ایتالیایی استاندارد صحبت می‌کنند و همین موضوع آهنگ‌های این منطقه را نسبت به دیگر شهرهای ایتالیا متمایز کرده است. اگر از طرفداران پیتزا باشید، بدون شک خوردن پیتزاهای ناپل می‌تواند تجربه جذابی برایتان باشد. علاوه بر این ناپل به بسیاری از نقاط ساحلی ایتالیا از جمله جزایر کاپری و ایسکیا، شهر زیبای سورنتو و البته ساحل آمالفی و پوزیتانو نزدیک است.

نقشه شهر ناپل ایتالیا

نقشه شهر تورین؛ شهر نوتلا

 اگر کسی عاشق شکلات باشد، غیرممکن است که طعم بی‌نظیر شکلات فندقی نوتلا را دوست نداشته باشد. تورین اولین پایتخت ایتالیا، مرکز سینمای ایتالیا و زادگاه نوتلا است. تورین، شهری در شمال غربی ایتالیا و مرکز استان پیه مونته، مرکز شهرستان تورینو است. این شهر در فاصله سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، پایتخت ایتالیا بوده است. شهر شکلاتی تورین، به لحاظ جمعیّتی چهارمین و به لحاظ اقتصادی سومین شهر مهم ایتالیا به شمار می‌رود. میلان و تورین هر دو کلان‌شهرهای شیک ایتالیا هستند که به راحتی از خط ساحلی، کوه‌ها و دریاچه‌ها قابل‌دسترس هستند. شهر تورین در یک فلات نسبتاً مسطح، در نزدیکی کوه‌های آلپ پوشیده از برف، قرار گرفته است و در محل برخورد دو رود پو و دورا ریپاریا واقع شده است. علاوه بر پو و دورا، رودهای استورا دی لنزو و سنگونه نیز در آن جریان دارند. به همین جهت، تورین به «شهر چهار رودخانه» نیز شهرت دارد. مهم‌ترین مشخّصه‌های جغرافیایی شهر تورین واقع شدن در کوهپایه آلپ و گذر رود پو از داخل آن است. این شهر دارای بناهای تاریخی مهمی از جمله میدان معروف Piazza Castello و کاخ ماداما یا Palazzo Reale است. بسیاری افراد تورین را به دلیل گذشته سلطنتی و معماری شکوهمند و خاصش، به عنوان "پاریس ایتالیا" می‌شناسند.

ز

 نقشه شهر پیزا؛ جایی برای معروف‌ترین برج کج جهان

 غیرممکن است کسی نام برج پیزا را نشنیده باشد. این برج که بعضی افراد آن را به‌عنوان برادر دوقلوی منارجنبان اصفهان می‌شناسند، در شهر زیبای پیزا واقع شده است. وقتی به نقشه ایتالیا نگاه کنیم، شهر پیزا را در مرکز این کشور، درون ناحیه توسکانی خواهیم یافت. این شهر زیبا بر کرانهٔ شرقی دهانهٔ رود آرنو در دریای تیرنی قرار دارد. مساحت این شهر ۱۸۵ کیلومتر است و طبق آخرین سرشماری این کشور بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اگرچه شهر پیزا بیشتر به خاطر وجود برج پیزا در آن معروف است؛ ولی این مکان دارای بیش از ۲۰ بنای تاریخی دیگر مثل کلیسا، کاخ و پل‌هایی بسیار خاص است. کاتدرال پیزا یکی دیگر از ساختمان‌های مهم این شهر است که نمونه بی‌نظیری از معماری گوتیک اروپا به شمار می‌رود. علاوه‌برآن، این شهر، خاستگاه دانشگاه پیزا است که قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد.

 نقشه شهر پیزا ایتالیا

 ایتالیا؛ جایی برای درک تاریخ اروپا

 ایتالیا یک کشور فراقاره‌ای است که در اروپا جنوبی و اروپا مرکزی قرار گرفته و پایتخت آن، شهر تاریخی رم است. این کشور یکی از ده کشور برتر توریستی دنیا محسوب می‌شود. همچنین ایتالیا نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده است. به‌طورکلی، شبه‌جزیره ایتالیا سه کشور را ایتالیا، سان مارینو و واتیکان را شامل می‌شود. آب و هوای ایتالیا مدیترانه‌ای است. در شمال ایتالیا به دلیل وجود رشته‌کوه آلپ، شاهد آب و هوای سرد هستیم؛ ولی هوای قسمت‌های جنوبی، خشک است. در کل ایتالیا کشوری تقریباً گرم است و در بیشتر شهرهای آن شاهد آب‌وهوایی نسبتاً معتدل هستیم. در این مقاله از سایت لحظه آخر به بررسی نقشه ایتالیا پرداختیم و اطلاعاتی درباره تقسیمات این کشور و مهم‌ترین شهرهای آن به شما ارائه دادیم. اگر در مورد نقشه ایتالیا سوالی دارید یا دوست دارید در مورد بخش‌هایی از این کشور اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید با نوشتن نظرات خود ما را از آن‌ها مطلع نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر