نقشه پاکستان

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 10653
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نام رسمی پاکستان، جمهوری پاکستان است. این کشور در جنوب آسیا و شبه قاره هند قرار دارد. پاکستان از جنوب و غرب با دریای عمان و ایران هم مرز است. از راه شمال و شمال شرق هم با افغانستان و چین مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور اسلام آباد بوده اما شهر بزرگ آن کراچی است. پاکستان به عنوان دومین کشور بزرگ مسلمان دنیا شناخته می‌شود.

نقشه پاکستان

نقشه پاکستان

پاکستان کشوری در جنوب آسیا است که دارای مساحتی بالغ بر 881913 است. پایتخت این کشور شهر بزرگ اسلام آباد بوده و مردم آن مسلمان هستند. این شهر در موقعیتی جغرافیایی 30 درجه عرض ملی و 70 درجه طول شرق قرار دارد. پاکستان از سوی شمال و شمال شرق با کشور هند و از سوی غرب هم با کشور ایران هم مرز است. همچنین این کشور از سمت جنوب و جنوب غرب، به دریای عمان راه دارد.

در این کشور سهم بیشتر سرزمینی به ایالت پنجاب با 9.25% تعلق دارد. بعد از پنجانب، ایالت سند با 7.71% و سرحد با اندازه 4.9% از سرزمین پاکستان سهم دارند. البته ایالت بلوچستان در پاکستان هم 6.33% سهم از اراضی سرزمینی این کشور را دارد. پاکستان به 3 قسمت اصلی کوهستان، فلات بلوچستان و دشت پنجاب تقسیم می‌شود. این سه قسمت راه ارتباطی خوبی با دیگر همسایگان پاکستان را فراهم کرده‌اند. دسترسی به آب‌های آزاد در این کشور به آسانی فراهم است. البته باید خاطرنشان کرد که قسمت‌های بیابانی در پاکستان، نسبت به قسمت‌های سرسبز بیشتر است.

نقشه خاورمیانه - نقشه کامل کشورهای خاورمیانه برای آشنایی و سفر به این کشورها

نقشه پاکستان

جمعیت پاکستان

طبق آخرین آمار در سال 2020 جمعیت پاکستان چیزی حدود 220 میلیون نفر است. این کشور در رتبه پنجم جمعیتی قرار دارد و جمعیت آن از روسیه بیشتر و از برزیل کمتر است. البته باید به این نکته اشاره داشت که بررسی و تخمین دقیق جمعیت در پاکستان کمی دشوار است. علت این دشواری نیز تفاوت‌های کاملاً روشن در میزان دقت سرشماری و نبود هماهنگی در بین دیگر بررسی‌ها در رابطه با نرخ رشد جمعیتی است. نرخ رشد جمعیتی پاکستان در دهه 1980 به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. جمعیت پاکستان در اول ژوئیه 2005 در حدود 162 میلیون نفر شد. نرخ رشد جمعیتی در پاکستان 34 در هزار و نرخ مرگ و میر نیز 10 در هزار، البته نرخ رشد طبیعی جمعیت 4/2% برآورد شده است.

جمعیت پاکستان

نقشه آب و هوای پاکستان

در پاکستان ویژگی‌های طبیعی بسیاری مانند سواحل شنی مردابی و باتلاق‌های حرا، جنگل‌های مختلف با هوایی معتدل و مرطوب، کوه‌های یخ هیمالیا و قراقورم، هندوکش و... وجود دارند. در پاکستان بیش از 105 قله بلند با ارتفاعی 7000 متری قرار دارند که تمامی آن‌ها از برف و یخچال‌های یخی پوشیده شده‌اند. کوه‌های کی 2 در منطقه بلتستان و نانگا پاربات با ارتفاعی بیشتر از 8000 متر، بلندترین قله‌های یخی هستند. در قسمت‌هایی از منطقه کشمیر که به دست دولت هند اداره می‌شود تا برخی از ناحیه‌های شمالی پاکستان رود سند جریان دارد.

قسمت شمال پاکستان گردشگرپذیرترین منطقه این کشور است. کوهنوردان ماهر در دنیا معمولا بلتستان را به عنوان مقصد کوهنوردی خود انتخاب می‌کنند. در قسمت غربی رودخانه سند پاکستان، بیابان‌های خشک و تپه مانند ایالت بلوچستان به چشم می‌خورند. در شرق پاکستان هم شن‌های روان بیابان تار، تجربه جالبی از کویرنوردی خواهند بود. در ایالت و دشت‌های پنجاب و برخی از بخش‌های رود سند هم دشت‌های حاصل‌خیز بهترین گزینه برای کشاورزی هستند.

در کشور پاکستان زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها گرم هستند. آب و هوای شما این کشور هم معتدل است. در جنوب نیز معمولاً هوا از اقیانوس هند تاثیر می‌پذیرد. در مرکز پاکستان تابستان‌ها به قدری گرم هستند که دما به 45 درجه سانتی گراد می‌رسد. زمستان‌ها به قدری در این منطقه سرد است که همه چیز منجمد می‌شود. مقدار بارش نهایت از بین 250 تا 1250 میلی‌متر متغییر خواهد بود. البته این بارش‌ها بیشتر با دنای موسم که کاملاً غیرقابل اطمینان از جنوب غرب و در اواخر تابستان رخ می‌دهند؛ در نوسان قرار دارد. مسائل مربوط به کم آبی در پاکستان هم با ساخته شدن سدهای مختلف برروی رودخانه‌های پر آب و استفاده از چاه‌های آب تا حدودی در منطقه‌های خشک حل شده است.

نقشه آب و هوای پاکستان

پرچم پاکستان

پرچم کشور پاکستان برای اولین بار در 11 اوت 1947 رونمایی شده و کاملاً به رسمیت شناخته شد. این پرچم، نشان ملیت پاکستان بوده که ابعادی 2 در 3 دارد. رنگ پرچم این کشور سبز تیره با دو نشانه مشخص ماه و ستاره است. در سرود ملی پاکستان از این پرچم با عنوان پرچم هلال و ستاره یاد می‌شود. در همه ادارات، مدرسه‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی پاکستان، هرروز صبح به همراه سرود ملی، پرچم هلال و ستاره به اهتزاز در خواهد آمد و بعد از غروب آفتاب هم پرچم را پایین می‌آورند.

در پرچم پاکستان رنگ سبز به نشانه اکثریت جمعیت مسلمان کشور است. نوار سفید موجود در قسمت چپ این پرچم، نشانه اقلیت‌های دیگر غیر مسلمان از جمله هندوها، مسیحیت، سیک‌ها، زرتشت و... است. همچنین وجود ماه در این پرچم نشانه پیشرفت  بوده و ستاره نیز نشانه‌ای از نور و علم در این کشور شناخته می‌شود. به صورت کلی پرچم پاکستان نمادی از تعهد این کشور به دین مبین اسلام و حقوق دیگر اقیلت‌های مذهبی است.

پرچم پاکستان

تاریخ کامل پاکستان

تا پیش از به استقلال یافتن پاکستان، تاریخ آن کاملاً به تاریخ هند شباهت داشت. در هزاره سوم قبل از میلاد مسیح در پاکستان تمدن خاص و ویژه‌ای یافت شده است. پاکستان در هنر، معماری و فرهنگ آثار گسترده و مهمی دارد. در سال 512 داریوش سوم قسمت‌هایی از پنجاب و رود سند را فتح کرد و بیستمین ولایت امپراتوری خود را تاسیس کرد. سلطان محمود غزنوی و نادرشاه افشاریه هم موفق به فتح پاکستان در دوره‌های خود شدند.

زبان فارسی در پاکستان زبان رسمی اعلام شده بود به حدی که حدود 800 سال در این کشور پابرجا بود و رتبه بسیار والایی داشت. کشور پاکستان توانست در سال 1947 به استقلال برسد. رهبر سیاسی جنبش استقلال پاکستان محمد علی جناح بود. نقش محمد علی جناح در تاریخ سیاسی پاکستان بسیار پررنگ بوده است. کشور پاکستان از ابتدای استقلال یک جمهوری فدرال بود که عقیده‌های آن هم مبتنی بر دین اسلام هستند.

پاکستان تاریخی گسترده و در عین حال منظم دارد. در تمام تاریخ کشور پاکستان از خونریزی‌های گسترده و کشتار خبری نیست. دولت‌مردان این کشور همیشه در تلاش بودند تا از راه‌های دوستانه و مسالمت‌آمیز مشکلات خود را حل کنند و راه پیشرفت خود و ملت را باز نمایند. در تمام ساختار سیاسی پاکستان همیشه و در همه حال خواسته و نظر مردم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در طی سال‌های گذشته وسعت پاکستان بیشتر شده و تمامی زیر ساخت‌های اقتصادی و... آن همیشه در حال پیشرفت‌های خوبی بوده است.

تاریخ پاکستان

سخن پایانی

کشور پاکستان در جنوب آسیا قرار گرفته است. پاکستان در سال 1947 توانست مستقل شود. این کشور از ابتدا یک جمهوری فدرال بود که مبتنی بر قوانین دین اسلام است. ایالت پنجاب و سند و سرحد بزرگ‌ترین اراضی زمینی پاکستان را دارند. همچنین پاکستان دارای چند قسمت مختلف از  جمله مناطق کوهستانی، دشت و بیابان بوده و قسمت شمالی پاکستان گزینه خوبی برای تفریح و گردشگر است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر