نقشه جهان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 6539
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نقشه نمایشی بصری از یک منطقه یا کل آن منطقه است که به صورت‌های دو بعدی و سطحی یا به صورت سه بعدی ارائه می‌شود. نقشه جهان ارائه نمایشی نمادین از عنصرهای واقعی کره زمین در سطحی صاف است. نقشه‌ها به این دلیل که جزئیات را مانند مرزها، توپوگرافی، ویژگی‌های فیزیکی و آب و هوا را نشان می‌دهند. نقشه‌های جهانی که وجود دارند دو بعدی، سه بعدی، ایستا، پویا و تعاملی هستند که بسته به نیازتان می‌توانید هرکدام را که می‌خواهید تهیه کنید. نقشه‌ها از گذشته تا کنون مورد استفاده بوده است. نقشه‌ها از قرن 17 ام تا 19 ام دقیق‌تر شده است و کشورهای مختلف نقشه برداری کردن از بخش‌های مختلف را در این زمان به طور چشمگیری شروع کردند.

 

نقشه جهان

 

تاریخچه نقشه جهان و تکامل آن

نقشه‌های جهان حدود 8000 سال است که کشیده می‌‍شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقشه کشی برای اولین بار در یونان باستان آغاز شد که بدلیل وجود فیلسوفان و دانشمندان برجسته این کشور بود. زمین کروی در ابتدا بین فیلسوفان یونانی و از زمان ارسطو معرفی شد و به رسمیت شناخته شد. کشیدن نقشه از زمان انسان‌های اولیه مرسوم بود و با رسم شکل‌ها و نقاشی ها روی دیوار سعی می‌کردند تا مفاهیم را به نسل بعد از خودشان منتقل کنند. نقشه برداری در پیشرفت بشر بسیار تاثیرگذار بوده است. در دوران قرون وسطی نقشه‌های اروپایی بر اساس دیدگاه مذهبی رسم می‌شدند و در طول قرن 17ام تا 19ام نقشه‌های جهان براساس تکنیک‌های علمی کشیده می‌شد.

 

نقشه جهان

 

چند مدل نقشه جهان داریم؟

نقشه‌های جهانی که ارائه می‌شود انواع مختلفی دارد، که در ادامه همه انواع نقشه‌های جهان را معرفی می‌کنیم.
نقشه فیزیکی جهان: زمانی که مستندسازی کره زمین انجام به آن نقشه فیزیکی گفته می‌شود. در نقشه فیزیکی جهان کوه‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نشان داده می‌شوند و به طور معمول از رنگ‌های خاکستری یا قهوه‌ای استفاده می‌شود. رنگ سبز در این نقشه نشان دهنده منطقه‌های کم ارتفاع و جلگه‌ای است. این تصویر نقشه‌ای فیزیکی از زمین است که در آن منطقه‌های ساحلی کم ارتفاع با سبز تیره و ارتفاعات با رنگ‌های پرتقالی تا قهوه‌ای نشان داده می‌شود؛ و رودخانه‌ها و دریاها و اقیانوس‌ها با رنگ آبی نشان داده می‌شوند.
نقشه توپوگرافی دنیا: نقشه توپوگرافی نقشه‌ای فیزیکی است که ویژگی‌های فیزیکی آن توسط خطوط نمایش داده می‌شوند.

 

نقشه جهان

 

مساحت کل دنیا چقدر است؟

طبق اندازه‌گیری های انجام شده مساحت کره زمین 510.1 میلیون کیلومتر مربع است که 148.94 کیلومتر آن را خشکی‌های دنیا تشکیل داده است و 361.132 میلیون کیلومتر مربع آن را آب‌های دنیا تشکیل می‌دهد.

چه تعداد کشور در دنیا وجود دارد؟

تعداد کشورهایی که در کره زمین وجود دارد شامل 195 کشور است که روی استقلال برخی از این کشورها بحث و جدال وجود دارد و به همین دلیل برخی افراد آن را 144 مورد می‌دانند.
 

نظرات کاربران

  1. بنده خدا بنده خدا 1402/09/13
    1 نفر پسندیدند
    باسلام،میتوان درجهت آگاهی وتکمیل اطلاعات علمی مخاطبین اینگونه عنوان نمودکه ابن نقشه همان مکان پستیست که طبق فرمایش پروردگارعالمیان به سبب غفلت ونافرمانی حضرت آدم(صفی الله)وحضرت حوّا(س) دراثرفریب ودشمنی ابلیس رانده شده،به خواست وامر فرمانروای عالمیان خداوندیکتا، همگان ازبهشت خدا به این پستترین مکان نزول یافتیم که باتوبه حقیقی،اطاعت وعبادت محض وعمل به تمامی اوامرالهی منطبق باکتب‌قدسی آسمانی بویژه قرآن عظیم وهدایتگر که بطورخاص ایمان،تقوا وحیای خالص بعنوان شاخص اعمال آدمی برمحوریت صبوری واستقامت دربندگی وپیروی ازمقدسات الهی،مجددبه جایگاه اولیه خداوندیعنی بهشت خداوندسبحان،فردوس برین بازگردیم،امیداست درهرنقطه ومنطقه ای ازاین کره خاکی وفانی که قرارداریم باعنایت،مددوفضل الهی باداشتن کارنامه ای خداپسندانه در زمره یاران ودوستان پیامبران ومعصومین الهی(س) همچون شهیدان الهی درزمان ومکانی معین روزگاران بسیارخوش وروحانی همدیگررا دربهشت ملاقات خواهیم نمود،انشاءالله.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر