کتابخانه امام خمینی مشهد

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 12500
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کتابخانه امام خمینی مشهد، پس از گذشت بیست و سه سال از انقلاب اسلامی در پانزده بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی و استادان علم شناسی و اطلاعات، و چند تن از نمایندگان مجلس و... افتتاح شد. پروژه این کتابخانه در سال ۱۳۷۴ کلنگ زده شد که کتابخانه امام خمینی با زیربنای ۱۱۵۰۰ مترمربع بوده است. این كتابخانه تنها سه ماه پس از افتتاح، در سامانه سامان نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، جزو پنج كتابخانه برتر در حوزه تعداد امانت‌ كتاب كشور شد. در ادامه به صورت کامل با این کتابخانه و بخش های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

کتابخانه امام خمینی مشهد

معرفی کتابخانه امام خمینی مشهد

بعد از شش ماه از افتتاح کتابخانه امام خمینی مشهد، این کتابخانه با بخش‌های مختلف و بزرگ و همچنین فعالیت‌های متنوع، مورد استقبال و علاقه دوست‌داران کتاب قرار گرفت. کتابخانه عمومی امام خمینی بعد سه ماه از افتتاح شدن در سامانه نهاد کتابخانه‌ها جزو پنج کتابخانه برتر در حوزه امانت کتاب کشور شد.

زیبایی کتابخانه امام خمینی مشهد

هنگامی که شما از پله‌های ورودی اصلی کتابخانه بالا می‌روید، زیبایی‌ای که سردر این کتابخانه دارد، شما را محو خود می‌کند. این سردر زیبا را شما در هیچ‌ کدام از کتابخانه‌ها نمی‌بینید، زیرا در ساخت این کتابخانه زمان زیادی را صرف کرده‌اند. همچنین در طراحی و معماری این بنا سعی شده از معماری ایرانی و مدرن استفاده شود. پنجره‌هایی با اشکال هندسی و حفاظ سنگی‌ای که در جلو در آن واقع شده نشان دهنده خانه‌های قدیمی ایران بوده است. طراحی و مصالحی که در بخش داخلی کتابخانه امام خمینی مشهد استفاده شده نشان دهنده معماری مدرن آن خواهد بود.

کتابخانه امام خمینی مشهد چند طبقه دارد؟

این کتابخانه متشکل شده از شش طبقه که دارای بیش از چهل بخش بوده است. مانند زیر زمین، تحویل مدرک، مخزن اصلی، آرشیو نشریات و صحافی، سرای نسخ که بخش‌های مختلف این کتابخانه را پوشش می‌دهند. در طبقه منفی یک این کتابخانه، مخزن اصلی امانت گرفتن و باز گردانی کتاب قرار دارد و تحویل مدارک، سرای نسخ و آرشیو نشریات و صحافی‌ها از دیگر بخش‌ها بوده که با توجه به علاقه و کارتان می‌توانید به آن مراجعه کنید.در قسمت همکف کتابخانه امام خمینی مشهد، برای کودکان و مرجع نشریات و خدمات نابینایان بوده است. ورودی این قسمت از ساختمان کاملا از ورودی اصلی جدا بوده، در این طبقه شما می‌توانید با خیال راحت کودکانتان را بگذارید تا با هم ‌سن و سال‌های خودشان معاشرت کنند و کتاب بخوانند. این طبقه نسبت به طبقات دیگر فضایی آروم‌تر دارد. طبقه اول آن تشکیل شده از سالن جلسات دیداری و شنیداری، نمازخانه، خدمات ناشنوایان، استان شناسی و گالری است. در طبقه دوم کتابخانه اتاق رئیس و معاون کتابخانه، رستوران، مدیریت آموزش سیار و شعب و کتابفروشی قرار دارد. در طبقه سوم کتابخانه سالن مطالعه خصوصی آقایان، سایت آموزش، کلاس آموزشی، پایگاه اطلاعات، فهرست نویسی قرار گرفته است. و همچنین طبقه آخر این کتابخانه سالن مطالعه بانوان، سالن مطالعه گروهی و خصوصی خواهد بود.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

کتاب های در قفسه کتابخانه امام خمینی

کلاس ‌های آموزشی در کتابخانه امام خمینی مشهد

کلاس‌های آموزشی کتابخانه امام خمینی مشهد، در طبقه سوم تشکیل می‌شود. این کلاس‌های آموزشی برای سه گروه از رده سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و نابینایان برگزار می‌شود. در موضوع‌های متنوع مانند مهارتی، دینی، روانشناسی، کاردستی و... از موضوعاتی هست که در این کلاس‌های آموزشی برقرار می‌گردد. همچنین نمایش خوانی و شاهنامه خوانی برای کودکان به زودی در این کتابخانه بزرگ مشهد برگزار می‌شود.

بهترین زمان سفر به مشهد - اگر قصد سفر به مشهد رو داری در این فصل ها به اون سفر نکن

چگونه به کتابخانه امام خمینی مشهد برویم؟

از امتیاز زیادی که می‌توان به این کتابخانه داد در مورد تابلو‌های علامت برای نشان دادن بخش‌های متنوع این کتابخانه هست. این موضوع به افراد کمک کرده تا راحت‌تر بخش مورد نظر خود را پیدا کنند و در کتابخانه سردرگم نباشند. برای رفتن به کتابخانه امام خمینی مشهد لازم است به قسمت ضلع غربی  میدان هفت تیر مشهد بروید. این مسیر خیلی سر راست و راحت بوده و شما می‌توانید به راحتی به این کتابخانه دسترسی پیدا کنید.

ساختمان کتابخانه امام خمینی مشهد

مترو مشهد - قطار شهری مشهد سالانه میلونها زائر و گردشگر را جابه جا می کند. برای دیدن اطلاعات کامل مترو مشهد کلیک کنید.

کلام اخر

نمای دیدنی شهر از پشت پنجره‌های طبقه آخر این کتابخانه واقعا جالب و زیبا است. وجود موکت‌هایی که در زمین سالن مطالعه استفاده شده برای حفظ سکوت و مزاحم ‌نشدن افراد تهیه شده است. میز و نیمکت‌های کتابخانه امام خمینی با رنگ ملایم و آرامش‌بخش، با صندلی‌های آرگونومیک که نشستن در ساعات طولانی را ممکن می‌کند تهیه شده و همچنین وجود گل‌های آپارتمانی به زیبایی سالن مطالعه افزوده است.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. صداقت صداقت 1402/04/10
    3 نفر پسندیدند
    کتابخونه بسیار فضای دلنشین و خوبی داره اما منابع به شدت نقصان دارن

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر