غذاهای سنتی کیش

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/01
بازدید: 1573
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره بی‌نظیر کیش که جزو یکی از جذاب‌ترین مناطق توریستی ایران، دارای نکات مثبتی چون به ‌روزترین مناطق تفریحی، رستوران، مراکز خرید و هتل‌های مجللی که این منطقه را به مکانی پرطرفدار برای سفر و تفریح تبدیل کرده ‌است. همچنین یکی‌ از پایه‌های اساسی مسافرت برای درک و دریافت لذت بیشتر، بعد از در نظر گرفتن محل اسکان و قیمت بلیط، خوردن و چشیدن طمع غذاهای محلی آن منطقه است. هر شهری با در نظر گرفتن ذائقه، سلیقه و فرهنگ مردم محلی‌اش، غذاهای سنتی و مخصوص به خودش را دارد که اتفاقا برای اغلب مسافرها، غذاهای محلی و سنتی، قسمتی از خوشمزه‌ترین و به ‌یاد ماندنی‌ترین جاذبه‌های سفر محسوب می شوند. اگر مسیرتان به سمت کیش افتاد و مسافر این جزیره شدید، با  میل ‌کردن غذاهای خوش ‌خوراک و خاطره‌انگیز تجربه‌های سفرتان را چندین برابر کنید.

سمک مشوی

اغلب افراد ساکن جزیره کیش عرب‌های بخش جنوبی کشور هستند، همین موضوع مزید بر علت شده تا غذاهای عربی در این ناحیه جزو با قدمت‌ترین و محبوب‌ترین غذاها شوند. سمک مشوی هم نام یک غذای عربی محبوب و لذیذ است که اساسی‌ترین قسمت آن را ماهی‌های خلیج فارس تشکیل می‌دهند. در واقع ماهی که برای این غذا انتخاب می‌شود بستگی به نوع سفارش شما دارد که می‌تواند سرخ شده یا کبابی باشد که در ترکیب تند و مطبوعی از ادویه‌های عربی، طعم کمیابی دارد.

سمک مشوی

مضروبه ماهی

 مضروبه نوعی حلیم محلی کیش و از چندین هزار غذای خوشمزه کیش است که در آن برای طعم‌سازی ماهی از: سیر، سبزیجات، زنجبیل و فلفل استفاده می‌کنند. به گفته محلی‌ها، برخی از سبزی‌های محلی ‌که بسیار نایاب بوده و اغلب در بیابان‌ها یافت می‌شوند، طعم و عطر این غذا را چنان خوشمزه و لذیذ می‌کنند که کمتر کسی می‌تواند دست رد به آن بزند.

تور جزیره کیش - سفر به محبوب ترین جزیره گردشگری ایران با کمترین قیمت بازار

مضروبه ماهی

قلیه ماهی

قلیه ماهی غذایی دلپذیر و دارای ارزش غذایی زیادی است. این غذا در واقع نوعی خورش تند محسوب می‌شود که ماهی از مواد اصلی تشکیل ‌دهنده آن است. در مراحل طبخ قلیه ماهی از ماهی‌های منطقه جنوب مثل ماهی شیر، هامور، شوریده، سنگسر، راشکو، حلوای سیاه و معمولا ماهی‌هایی که دارای استخوان کمتری هستند، استفاده می‌‌شود. در مواقعی خاص نیز برای تهیه این غذا از میگو استفاده خواهد شد. همچنین برای طبخ این غذا از سبزی‌‌هایی مانند گشنیز و شنبلیله و ادویه‌‌هایی نظیر فلفل و زردچوبه و موادی تکمیلی همچون سیر، پیاز، روغن و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. همینطور استفاده از تمرهندی باعث ترش‌ مزه شدن این غذا خواهد شد. این غذا به علت داشتن مواد مغذی چون سبزی و سیر، غذایی خوش طعم، خوش عطر و خوش رنگ است. این غذا را هم می‌‌توان به تنهایی و هم با نان میل کرد ولی اکثرا همراه با پلو سرو می‌‌شود.

غذاهای قشم - لیستی کامل از بهترین و لذیذترین غذاهای جزیره قشم!

قلیه ماهی

خورشت میگو

این خورشت دریایی، جزو غذاهای قدیمی و سنتی مردم این ناحیه است که در مناسبت‌ها و مهمانی‌های مختلف سرو می‌شود. البته قلیه میگو شبیه به خورش قلیه ماهی است و تمایز آن در استفاده ماهی و میگو است. همچنین قلیه میگو در شهرهای بوشهر، آبادان و بندرعباس بسیار معروف بوده و این خورش لذیذ، علاوه بر طعم عالی فواید و خواص بسیاری برای سلامتی نیز دارد. به ‌گونه‌ای که میگو غنی از امگا ۳ و آهن بوده و برای کنترل فشار خون و رفع کم ‌خونی افراد بسیار سودمند است. این غذا کالری کمی داشته و در حفظ رژیم غذایی شما تاثیر به سزایی دارد. از دیگر خواص آن باید به تأثیر بر عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن، هضم راحت و بهبود اختلالات تیروئید اشاره کرد.

خورشت میگو

کله کندی

محلیان کیش از این ماهی برای طبخ نوعی غذا به نام کله کندی استفاده می‌کنند. اسم این غذا هم به این علت است که اول سر ماهی را قطع می‌کنند تا فقط گوشت آن بماند، بعد با مواد معطر آن را طعم‌ سازی کرده و طبخ می‌کنند. پس از پخت نیز به آن ادویه و پیاز داغ و روغن محلی اضافه می‌شود.

کله کندی

مارگوگ

مرقوق یا مرگوگ یکی دیگر از غذاهای کیش بوده که نسبت به سایر غذاهای جنوبی تفاوت دارد و از ماهی در طبخ آن استفاده نمی شود. مرگوگ از مخلوط سبزیجاتی مثل بادمجان، سیب زمینی، پیاز، سیر، هویج و ادویه‌های مخصوص جنوب و گوشت قرمز پخته می‌شود. رستوران‌های کیش این غذا لذیذ را در کنار برنج سرو می‌کنند.

کیش -  همه چیز درباره جزیره زیبا و مرجانی کیش !

پودینی

پودینی با کوسه ماهی یا سفره ماهی طبخ شده و طعم متفاوت و بی نظیری نسبت به سایر غذاهای دریایی دارد .چون که برای تهیه پودینی، گوشت کوسه را کاملا از استخوان جدا می‌کنند، خوردن آن راحت بوده و بسیار لذیذ است.  

پودینی

حمسه الخرت

هنگامی صدف مروارید را باز می‌کنید، یک ‌تکه گوشت به نام محار در آن قرار دارد. البته اکثر بخش‌های محار خوردنی نیست و باید تکه‌های قابل مصرف آن قبل از پختن جدا شود. در زمان پختن حمسه الخرت هم از پیاز داغ و ادویه استفاده می‌شود تا طعم و مزه لذیذی به غذا اضافه شود.

بهترین زمان سفر به کیش - بهترین زمان سفر از نظر آب و هوا، هزینه های سفر و تفریحات

برنج مجبوس

مجبوس یکی از پلوهای به نام بوده که بسیار خوش طعم و خوش عطر است که به پلو کویتی هم مشهور یوده و این پلو با گوشت و با مرغ هم طبخ می‌شود. طرز طبخ آن نیز آسان بوده و اغلب این پلو به صورت دمی با آب مرغ یا گوشت تهیه می‌شود.

برنج مجبوس

برنج بریانی

برنج بریانی در رستوران‌های هند از غذاهای اصلی بوده و همچنین یک وعده خوشمزه برای عروسی‌ها در هند و پاکستان است، بریانی پلو را اکثر اوقات با مرغ سرو می کنند ولی در کشور هند به علت جمعیت زیاد، گوشت و مرغ کمتر استفاده شده و بیشتر تلاش می‌کنند این غذا را با سبزیجات تهیه کنند. ادویه کاربردی در مزه سازی مرغ، هل و زنجبیل است.

سفر به کیش -  صفر تا صد راهنمای سفر به کیش | هزینه ها+ نکات سفر

محمر کیش، غذایی شیرین در جزیره کیش

محمر نوعی برنج شیرین شده با شکر یا عسل است که همراه با آن ماهی نیز سرو می‌‌شود. معمولا برای تزئین و شیرینی بیشتر آن، هنگام سرو غذا از کشمش، هویج استفاده می‌کنند. در سفر به جزیره کیش، این غذا لذیذ را از قلم نیندازید.

محمر کیش

هریسه جنوبی

هریس از فعل عربی هرس به معنی کوبیده گرفته شده است. هریسه غذایی طبخ شده از بلغور گندم یا جو بوده که با گوشت سرخ شده در ادویه تهیه می‌شود. در واقع هریسه مانند حلیم بوده که در شهرهای جنوبی ایران پخت می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

خبیصه کیش

خبیصه معمولاً خوراکی شبیه حلوا است که آرد گندم یا برنج با شکر و آب مخلوط شده و تهیه می‌شود. اول آرد را باید روی حرارت سرخ کنیم. در ظرفی دیگر ترکیب آب و شکر را نیز حرارت می‌دهند. در آخر نیز این مواد را با هم مخلوط می‌کنند تا حلوای خبیصه تهیه شود.

فذای خبیصه در کیش

دم پخت میگو

حتما می‌دانید که این غذای معطر اصالتا متعلق به استان‌های جنوب کشورمان بوده و با روش‌های متنوعی تهیه می‌شود. برای طبخ دمپخت میگو و معمولا غذاهایی که مخلوطی از میگو و برنج دارند شایسته است از میگوهایی با سایز کوچک استفاده شود تا ظاهر غذا شکیل و مجلسی‌تر گردد.

غذاهای گیاه خواری سنتی کیش

برای جماعت ایرانی‌ گیاهخوار شدن کار بسیار دشواری است. هر وقت در جمعی سخن از غذای گیاهی ایرانی می‌شود خیلی از افراد ذهنشان به سمت ناحیه شمال کشور می‌رود. ولی برای افراد ساکن جنوب، دال عدس نیز یکی از خوشمزه‌ترین اطعام جنوبی است که با ترکیب کردن دال عدس قرمز و رب و پیاز و سیر درست می‌شود.

دال عدس

دال عدس یکی از غذاهای محلی و سنتی هست که اغلب آن را به صورت تند مصرف کرده و به عنوان یک پیش غذای مقوی سرو می‌شود. مواد تشکیل دهنده دال عدس عبارتند از سیر، پیاز، عدس قرمز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و... است.

دال عدس کیش

یریش، یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش

این یک غذای سنتی و قدیمی خوزستان است که بسیار برای درمان سرماخوردگی مفید است و به علت طعم لذیذش طرفداران زیادی دارد. یریش غذایی با پخت اسان ولی بسیار مقوی است. برای تهیه این غذا از: کشمش، بلغور گندم، پیاز، اب و نمک و زردچوبه استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت + آدرس

فلافل و سمبوسه

فلافل و سمبوسه از چندین غذاهای بومی، محبوب و ارزان این منطقه بوده که به علت دارا بودن نخود، ماده غذایی مقوی محسوب شده و جایگزین خوبی برای رفع نیاز قسمتی از پروتئین بدن است. همچنین وجود فیبر، یکی از بهترین تنظیم‌ کننده‌های دستگاه گوارش و گردش خون بدن انسان محسوب می‌شود. محبوبیت این دو غذا به قدری زیاد است که در تمامی شهرهای ایران نیز، تهیه و به مردم عرضه می‌شود.

فلافل و سمبوسه

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

شیرینی محلی جزیره کیش

از شیرینی‌های محلی این ناحیه، می‌توان به خبیصه، ساگو، لگیمات، رنگینه، خنفروش، نشاء، بلالیط ، عصیده، عرریت و جلاب اشاره کرد. شیرینی‌های محلی کیش بسیار مقوی هستند، برای مثال در تهیه رنگینه از خرما، پودر دارچین، گردو، پودر هل و... استفاده شده است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر