معروف ترین غذاهای تایلند

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/14
بازدید: 2104
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور تایلند در بین گردشگران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. افرادی که به این کشور سفر کرده‌اند، از طبیعت زیبای این کشور و همچنین غذاهای متنوع و لذیذ آن تعریف می‌کنند. بخش مهمی از فرهنگ مردم تایلند را غذاهای متنوع تشکیل می‌دهد. اصلی‌ترین ماده غذایی موجود در غذاهای تایلندی برنج است که به ‌صورت برنج چسبناک و برنج سفید دسته بندی می‌شود. غذاهای تایلندی ترکیب خاص و منحصربه‌فردی از طعم‌ها هستند. اگرچه اکثر غذاهای این کشور طعم و عطری تند و تیز دارند، اما غذاهای متنوعی برای تمامی ذائقه‌ها وجود دارد. غذاهای تایلندی شهرت خود را مدیون طعم و عطر عجیب و لذت بخش ترشی‌ها و ادویه‌ها هستند.

پد تای | Pad Thai

پد تای غذایی ساده و معروف در تایلند است که از مقدار فراوانی میگوی تازه، نودل‌های برنجی پهن یا نازک، بادام زمینی ریز شده، پیاز، تکه‌های توفو، تخم مرغ، سبزیجات و جوانه‌ لوبیا خرد شده تهیه می‌شود. با افزودن آبلیمو به‌عنوان طعم‌دهنده، پد تای می‌تواند تبدیل به یکی از غذاهای مورد علاقه شما شود. این غذای معروف در همه جا یافت می‌شود و آن را در رستوران‌های کوچک یا بزرگ و معروف و هم در خیابان‌ها می‌توانید پیدا کنید.

پدتای تایلند

سام تام | Som Tum

سام تام، نام یک سالاد خوشمزه تایلندی است که از سس ماهی، آب لیمو، شکر، سیر، بادام زمینی، لوبیا سبز، هویج، گوجه فرنگی و پاپایا نارس کوچک تهیه می‌شود. سالاد سام تام از معروف‌ترین سالادهای تایلندی به ‌شمار می‌رود و چهار طعم متفاوت شیرینی، شوری، تندی و ترشی را در خود جای داده است. اگر به شکم گردی علاقه دارید، امتحان سالاد سام تام را در برنامه خود قرار دهید.

آشنایی با کشور تایلند - همه چیز درباره کشور تایلند

سام تای

تام یام گونگ | Tom Yum Goong

تام یام گونگ نوعی سوپ است که طعم لذیذ آن باعث محبوبیت این سوپ در جهان شده است. تام یام گونگ عطر و بویی ترش و تند دارد. برای تهیه این غذا از میگوی آبدار و بزرگ، فلفل تازه، سس ماهی، آبلیموی ترش، موسیر و علق لیمو استفاده می‌شود. به‌ علت استفاده از سبزیجات بومی تایلند در تهیه تام یام گونگ، این غذا عطر و طعمی خاص و دل‌انگیز دارد که هیچگاه از یادتان نخواهد رفت.

تام یام گونگ

یان نوا | Yam Nua

یان نوا نام یک غذای تایلندی فوق‌العاده تند است که برای علاقه مندان به تندی و غذاهای تند یک غذای محبوب به ‌شمار می‌رود. یان نوا از تکه‌های گوشت گاو و همچنین استویا، سس ماهی، لیمو تازه، گوجه فرنگی‌های شیرین، پیاز قرمز، پیاز سبز، سیب زمینی و برگ نعناع تازه تهیه می‌شود. همه این مواد در آب آشامیدنی و فلفل پخته سرو می‌شوند.

یام نوا

تام خا گای | Tom Kha Gai

تام خا گای یک سوپ تایلندی که ماده اصلی آن تکه‌های سینه مرغ و قارچ آسیایی است. دیگر محتویات این سوپ شامل ادویه‌جاتی نظیر زنجبیل تازه و ترکیبات معطری نظیر لیمو ترش، گالانگال، علف لیمو و شیر نارگیل می‌شود. افرادی که از خوردن غذای تند لذت می‌برند می‌توانند به این سوپ، فلفل اضافه کنند. اما به‌طورکلی این غذا به علت اختیاری بودن فلفل برای تمامی افراد با تمامی ذائقه‌ها مناسب است.

تام خا گای

پد خائو | Khao Pad

پد خائو یک غذای خوشمزه تایلندی که ماده اصلی آن برنج پخته شده و سرخ شده است. به برنج، مواد غذایی از جمله دانه چند گیاه، فلفل، ریحان، پیاز، تخم مرغ و مرغ افزوده می‌شود. اگر از غذاهای دریایی تایلندی خسته شده‌اید یا به دنبال غذایی می‌گردید که زیاد تند نباشد، پد خائو بهترین گزینه برای شماست.

جاهای دیدنی تایلند - آشنایی با 22 جاذبه گردشگری تایلند که ایرانیان عاشق آنند.

مرغ سبز | Gaeng Keow Wan Kai

کاری مرغ سبز غذای خوشمزه و لذیذ تایلندی است که با مرغ، شیر نارگیل، سس ماهی و خمیر کاری درست می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا مرغ، شیر نارگیل و سس ماهی را با یکدیگر ترکیب نموده و آنقدر می‌پزند تا مرغ پخته و نرم شود. سپس در ظرفی جداگانه شیر نارگیل را آنقدر می‌جوشانند تا غلیظ شود. پس از آن، خمیر کاری را اضافه می‌کنند و در آخرین مرحله به مرغ پخته شده سس افزوده می‌شود؛ سپس ترکیب نخود، برگ‌های لیمو، فلفل و ریحان را به آن اضافه می‌نمایند.

مرغ سبز

گائنگ دائنگ | Gaeng Daeng

گائنگ دائنگ به معنی کاری مرغ قرمز است. این غذا با گوشت‌های لقمه‌ای درست شده و مزه نسبتا شیرینی دارد. در تهیه گائنگ دائنگ از شیر نارگیل تند استفاده شده و با خمیر کاری قرمز، سس ماهی، برگ‌های ریحان شیرین و برگ‌های لیموی کفیر طعم‌دار می‌شود. گائنگ دائنگ را با برنج سرو می‌کنند.

علت مسافرت ایرانیان به تایلند - چرا تایلند برای ایرانی‌ها محبوب است؟

پد سی ئیو | Pad See Ew

پد سی ئیو از غذاهایی است که از نودل سرخ شده تهیه می‌گردد. طبق دستور غذایی تایلندی پد سی ئیو از نودل برنجی، گوشت سرخ شده، سبزیجات تازه فصل، تخم مرغ، پیاز و سیر اماده می‌شود. هنگام سرو پد سی ئیو سس صدف و سس سویا را به عنوان طعم دهنده در کنار آن قرار می‌دهند. 

کوئو پد | Khao Pad

کوئو پد یک غذای محبوب و مشهور است که آن را به ‌راحتی و تقریبا در تمامی رستوران‌ها و غذاخوری‌های تایلندی می‌توانید پیدا کنید. این غذا روش پخت آسانی داشته و یکی از پروتئین‌ها مانند گوشت گاو، خرچنگ، میگو یا مرغ  در ان استفاده می‌شود که آن را با برنج، پیاز، سیر و تخم مرغ مخلوط می‌کنند. کوئو پد دستور پخت آسانی داشته و تنها باید همه مواد آن را در ظرفی بریزید و روی شعله اجاق گاز سرخ کنید. زمانی که تمام مواد درون ظرف بپزند و ترکیب شوند، غذای شما حاضر است. 

کائو پد ساپارود | Khao Pad Sapparod

کائو پد ساپارود غذای تایلندی محبوبی است که از برنج تایلندی، آناناس و میگوهای تازه تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه دستور پخت ساده و سریعی دارد و معمولا برای طعم دار کردن آن از سس ماهی، سس صدف، سس میگو و پودر کاری استفاده می‌شود. اگر تصمیم دارید در سفر خود به تایلند شکم گردی را تجربه کنید، کائو پد ساپارود را فراموش نکنید.

سفر به کشور تایلند با جاذبه‌های گردشگری فوق العاده دیدنی!

گائنگ پد گای | Gaeng Ped Gai

برای تهیه گائنگ پد گای ابتدا خمیر قرمز رنگی را از ترکیب صدف، ادویه کاری قرمز مایل به زرد یا ادویه کاری خشک شده با سیر و زنجبیل خرد شده بدست می‌آورند. با استفاده از این خمیر، سینه مرغ برش داده شده را طعم دار نموده و آن‌ها را با شیر خامه‌ای نارگیل مخلوط می‌کنند. به این مخلوط گوجه فرنگی، قارچ و بادمجان اضافه می‌کنند. در این مرحله وقت افزودن برگ ریحان و لیموی تازه کفیر لایم است. این غذای خامه‌ای با برنج بخارپز شده سرو می‌شود.

گائنگ پد

گائنگ کیو وان گای | Gaeng Keow Wan Gai

گائنگ کیو وان گای تندترین غذایی است که می‌توانید در تایلند پیدا کنید. سس این غذا مخلوطی از ترشیجات، ادویه‌ها، شیر نارگیل و سبزیجاتی نظیر برگ‌های لیموی تازه کفیر، زردچوبه، سیر، زنجبیل آبی، صدف و ریحان تایلندی است. به این سس، سیب زمینی و بادمجان نیز افزوده می‌شود. این کاری از فلفل تند سبز تهیه می‌شود و می‌توانید آن را با مرغ، گوشت گاو یا انواع ماهی‌ها سفارش دهید. 

گائنگ ماسامان گای | Gaeng Massaman Gai

گائنگ ماسامان گای دارای طعم فوق‌العاده‌ای از ترکیب مزه‌های شوری، شیرینی و ترشی است. نام گائنگ ماسامان گای از کلمه مسلمان گرفته شده و این غذا از منطقه‌ای در نزدیکی مرز مالزی و در جنوب تایلند که محل زندگی مسلمانان بوده به تایلند آورده شده است. این غذا معمولا همراه با برنج سرو می‌شود و ترکیبی از شیره نارگیل، بادام زمینی بو داده، سیب زمینی، دارچین، شکر، گوشت مرغ یا گوشت گاو و تمر هندی خواهد بود. 

گائنگ پنانگ گای | Gaeng Panang Gai

گائنگ پنانگ گای یک غذای لذیذ تایلندی است که معمولا با برنج سرو می‌شود. برای تهیه این غذا نیاز است سس مخصوصی از شیر نارگیل، خمیر کاری قرمز، بادام زمینی، سس میگو، دانه‌های زیره سبز و دانه‌های گشنیز تهیه شود. سپس مرغ و برگ لیموی تازه کفیر لایم را درون سس قرار می‌دهند. 

Mookata Thai BBQ

روش پخت این غذا یک اختراع تایلندی به ‌شمار می‌رود که از یک سطح گنبدی شکل جهت کباب کردن فیله‌های گوشت استفاده می‌گردد. اطراف این سطح گنبدی شکل فرو رفتگی دارد که برنج در آن قرار گرفته و طبخ می‌شود. این غذا بسته به سلیقه سفارش دهنده با ماهی‌های مختلف، گوشت یا سبزیجات سرو می‌شود. 

PLA Nueng Manow

نوئنگ مانو در واقع ماهی بخار شده به روش تایلندی است. این غذا با یک سس مخصوص طعم دار می‌شود. سس مخصوص نوئنگ مانو از آب مرغ، آب لیمو، سس ماهی، سیر و چیلی تهیه می‌شود. این غذا بسیار لذیذ بوده و از عطر خوبی نیز بهره‌مند است. در سفر خود به تایلند حتما این غذا را امتحان کنید. 

کرا پائو مو | Kra Pao Moo

کرا پائو مو نام یکی دیگر از غذاهای معروف تایلندی است که تقریبا در تمامی رستوران‌ها و غذاخوری‌های این کشور سرو می‌شود. این غذا از گوشت، سس ماهی، کمی شکر و سس صدف تهیه می‌شود. کرا پائو مو روش پخت سریع و آسانی دارد. تمامی مواد آن را بجز گوشت تا زمانی که به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند، پخته و سپس سرخ می‌کنند. پس از آن، گوشت را به ترکیب افزوده و آن را با دیگر مواد طبخ می‌نمایند. هنگام سفارش این غذا در رستوران، می‌توانید درخواست کنید که تخم مرغ نیز با آن سرو شود. 

کرا پائومو

گائی پد مد موآنگ | Gai Pad Med Muang

گائی پد مد موآنگ را می‌توان یکی از بهترین و محبوب‌ترین غذاها در تایلند دانست که بهتر است فرصت امتحان آن را از دست ندهید. این غذا از گوشت مرغ و آجیل‌های گیاهی تهیه می‌شود که هر دو به‌ شکل کامل پخته و سپس سرخ می‌شوند. این ترکیب را به ‌همراه قارچ، چیس، سیر، صدف و پیاز سرو می‌کنند. مواد غذایی در گائی پد مو موآنگ ترکیب جالب و لذیذی را در کنار هم ایجاد کرده‌اند و از امتحان کردن این غذای محبوب پشیمان نخواهید شد. 

تود میون پیا | Tod Mun Pia

تود میون پیا نوعی کیک ماهی است که از ماهی تازه و مخلوطی از لوبیا، ریحان تایلندی و برگ‌های لیموی کفیر لایم تهیه می‌شود. این ترکیب را سرخ کرده و پس از آن کیک ماهی را با میزان فراوانی از موسیر، بادام زمینی، خیار، شکر، فلفل و سس ماهی بسیار تند طعم‌دار می‌کنند. تود میون پیا یک غذای عالی و تند است که اگر از خوردن غذاهای تند لذت می‌برید، در سفر خود به تایلند فرصت امتحان آن را از دست ندهید. 

Poh Pia Tod

این غذا یک رول لذیذ تایلندی است که انواع مختلفی از مواد غذایی نظیر گوشت، سبزیجات، پیاز و نودل برنجی در تهیه آن استفاده می‌شوند. برای تهیه Poh Pia Tod ابتدا نودل خرد شده را با سیر سرخ شده، سویا، فلفل، جوانه لوبیا، کلم و هویج ترکیب کرده و سپس آن را به‌ صورت ورق‌هایی از خمیر رول می‌کنند. این رول‌ها را می‌توان هم به‌شکل خام و هم به‌صورت سرخ شده سرو کرد. 

Banana Roti

این پنکیک، مزه‌ای فوق العاده داشته و غذای خیابانی محبوبی است. در تهیه این پنکیک از موز استفاده می‌شود و سپس دو طرف آن را تا طلایی رنگ شدن سرخ می‌کنند. پس از آن، پنکیک ترد و طلایی را در شیره‌ای از ترکیب شکر و شیر فرو می‌برند. بعضا ممکن است در تهیه Banana Roti از توت فرنگی نیز استفاده شود. این پنکیک علی‌رغم دارا بودن میزان فراوانی از قند، همچنان محبوبیت زیادی دارد. 

ماه هور | Mah Hor

ماه هور نام یک میان وعده و غذای قدیمی و سنتی تایلندی است که در گذشته در قصر طبخ می‌شد. ماه هور از ترکیب مرغ، آناناس، بادام زمینی، گشنیز، فلفل قرمز و شکر بدست می‌آید و بسیار لذیذ و خوشمزه است. این میان وعده و غذای لذیذ توانسته از گذشته‌های دور تاکنون محبوبیت خود را در تایلند حفظ کند. 

کائو سوی | Khao Soi

کائو سوی از معروف‌ترین غذاهای تایلندی است که به ‌ویژه در چیانگ مای واقع در همسایگی برمه طرفدار دارد. این غذا طعمی بسیار تند دارد. کائو سوی نوعی سوپ است که از شیر نارگیل تهیه می‌شود و معمولا به ‌همراه نودل‌های گندم، رشته‌های فرنگی سرخ شده و گوشت سرو می‌گردد. در برخی مناطق تایلند به کائو سوی ترشی و سبزیجات اضافه می‌کنند.  

سای آوا | Sai Oua

سای آوا نوعی سوسیس بلند تایلندی است که به وفور در بازارهای این کشور یافت می‌شود. این سوسیس دارای رنگ قهوه‌ای قرمز در لایه بیرونی خود و رنگ طلایی مایل به زرد و سبز در درون خود است. سای آوا معمولا با گوشت گاو درست شده و به‌ وسیله فلفل، گشنیز، موسیر، کفیر لایم تازه، گالانگال و برگ لیمو ترس مزه دار می‌شود. 

نام پریک اونق | Nam Prik Ong

نام پریک اونق غذایی بسیار محبوب در بخش شمالی کشور تایلند است. مزه این غذا شیرین و اندکی نیز تند بوده و برای تهیه نام پریک اونق ابتدا گوشت و سس گوجه فرنگی تند را در یک کاسه کوچک ریخته و در بشقاب دیگری بادمجان، گل کلم، بامیه، لوبیا سبز و کلم خام می‌ریزند. این غذا را در برخی مناطق دیگر تایلند با تخم مرغ پخته شده، سوسیس تایلندی و گوشت سرخ شده سرو می‌کنند. برای استفاده از طعم دهنده‌های غذا کاملا آزادانه می‌توانید از طعم دهنده‌های معمول و مرسوم نظیر سس سویا، گالانگال یا لیمو استفاده کنید. نام پریک اونق با هر یک از این طعم دهنده‌ها مزه فوق‌العاده‌ای دارد. 

خانم جین نام نگیاو | Khanom Jeen Nam Ngiaw

سوپ خانم جین نام نگیاو از نودل برنجی صاف و نازک درست می‌شود. ابتدا نودل‌های برنجی را در آب و گوشت می‌پزند. سپس برای سرخ کردن آن از سیر، گشنیز، جوانه‌های لوبیا، فلفل، ترشی، خردل و کلم استفاده می‌کنند. پس از آن، این ترکیب را دودی می‌کنند. سوپ خانم جین نام نگیاو یک سوپ تند و چرب است. 

کائنگ سام | Gaeng Som

کائنگ سام نوعی سوپ است که ماده اصلی آن ماهی خواهد بود. این سوپ بیشتر در جنوب تایلند محبوبیت دارد و به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید. برای تهیه سوپ کائنگ سام، ابتدا ماهی را به همراه زردچوبه و خمیر کاری طبخ می‌کنند. رنگ زرد این سوپ به علت استفاده از زردچوبه است. در پخت سوپ کائنگ سام معمولا از پاپریکای سبز، شاخه‌های بامبو و تکه‌های آناناس استفاده می‌شود. 

کوا کلینگ | Khua Kling

کوا کلینگ غذایی است که از گوشت یا مرغ تهیه می‌شود. در تهیه این غذا گوشت یا مرغ را با کاری خشک طبخ می‌کنند. ادویه‌های زیادی از جمله کاری و موادی همچون سیر، فلفل، لیمو و برگ‌های کفیر لایم در پخت کوا کلینگ استفاده می‌شوند. این غذا مزه بسیار تند و برنده‌ای دارد و اگر از خوردن غذاهای بسیار تند لذت می‌برید، کوا کلینگ غذایی مناسب و لذیذ برای شماست.

گائنگ ساتاو | Gaeng Sataw

ماده اصلی در تهیه گائنگ ساتاو نوعی لوبیای مخصوص است که در جنوب تایلند محبوبیت خاصی دارد و به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این لوبیا بوی بسیار نامطبوعی دارد اما اگر بوی آن را نادید بگیرید، به احتمال زیاد مزه خاص آن را خواهید پسندید. گائنگ ساتاو از این نوع لوبیا، گوشت سرخ شده و خمیر میگو اماده می‌شود. 

کائو یام | Khao Yam

کائو یام نوعی سالاد برنج است که رنگ، طعم و بوی خاص و دلپذیری دارد. این سالاد خوشمزه در بین غذاهای خیابانی تایلندی بسیار محبوب است. کائو یام از برنج معطر، میگوی خرد شده و خشک شده و همچنین نارگیل رنده شده تهیه می‌شود. سبزیجاتی نظیر لیمون و برگ‌های کفیر لایم در تهیه این سالاد استفاده می‌شوند. برای طعم‌دار کردن این سالاد نیز از زردچوبه و سس ماهی شیرین استفاده می‌گردد.

تایلند چگونه جایی است؟ اینجا بخوانید که چرا تایلند کشور بدی است؟

سخن پایانی 

تایلند کشوری زیبا با جاذبه‌های گردشگری متعدد است. این کشور علاوه‌بر طبیعت زیبا، دارای غذاهای لذیذ با عطر و طعم خاص و ویژه خواهد بود. از تفریحات توریست‌های تایلند می‌توان به شکم گردی در میان غذاهای متنوع و گوناگون لذیذ تایلندی با ادویه‌های خاص تایلند اشاره کرد. از معروف‌ترین غذاهای تایلندی که در بین گردشگران نیز محبوبیت زیادی دارند می‌توان به پد تای، سام تام، یام نوا، کائو یوم، تام یام گونگ، پد خائو، مرغ سبز، نام پریک اونق، ماه هور و کرا پائو مو اشاره کرد. بیشتر این غذاها مزه تندی دارند و غذاهای این کشور نظر افرادی که از خوردن غذاهای تند لذت می‌برند را به خود جلب می‌کند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر