غذاهای اصفهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/12
بازدید: 3020
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

انواع شهرهای ایران غذاهای مختص به خودشان را دارند که با آن‌ها شناخته می‌شوند. برای مثال غذاهایی که مردم شمال کشور با آن شناخته می‌شوند کشک بادمجان است و غذایی که مردم تبریز با آن شناخته می‌شوند کوفته تبریزی است. اصفهان نیز شهری است که غذاهای محلی مختص به خود را دارد و با آن‌ها شناخته می‌شود که در ادامه تعدادی از این دسرها و غذاها را معرفی می‌کنیم.

معروف ترین غذاهای اصفهان

 

دسرهای معروف اصفهان

اصفهان از شهرهای سنتی ایران است که بناهای با معماری فوق العاده و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. گوش‌فیل یا باقلوا با دوغ، شله بریان زیره، خورش ماست و کاچی هفت دخترون یا همان بی بی حور از دسرهای معروف اصفهان هستند.

 

دسرهای معروف اصفهان

 

دسر گوش فیل یا باقلوا با دوغ

گوش فیل از شیرینی جات‌های استان اصفهان است که طرفداران زیادی دارد و در کنار زولبیا و بامیه در ماه رمضان فروخته می‌شود. برای تهیه گوش فیل باید تخم مرغ، ماست، آرد و زعفران را با یکدیگر مخلوط کنید و زمانی که روغن داغ شد گوش فیل ها را داخل آن بیاندازید و سپس داخل شربت غلیظی بریزید تا به خورد گوش فیل ها برود و شیرین شوند. جالب است بدانید مردم اصفهان گوش فیل ها را با دوغ می‌خورند و سرو می‌کنند زیرا بر این باورند که طبع گرم گوش فیل ها باید با دوغ که طبعی سرد دارد مکمل یکدیگر شوند. مردم شهر اصفهان باقلوا را نیز با دوغ میل می‌کنند.

 

جاذبه های گردشگری اصفهان - اگر میخوای جاهای دیدنی اصفهان رو بشناسی روی این لینک کلیک کن.

 

 

دسر گوش فیل

 

شله بریان زیره

شله بریان که اصلی ترین ماده تشکیل دهنده آن زیره است دسری حلیم مانند است که طعم آن شبیه به کاچی است. زیره در تمام نقاط ایران از محبوب‌ترین ادویه‌های ایران است که در اصفهان نیز نقش اصلی در طبخ غذاها و دسر شله بریان زیره دارد. شله بریان زیره در رستوران‌های جدید پیدا نمی‌شود اما در سفره خانه‌ها می‌توانید آن را پیدا کنید. برای تهیه شله بریان زیره نیاز به گوشت گوسفندی، زیره، برنج نیم دانه، نمک، پیاز و ادویه دارید.

 

شله بریان زیره

 

دسر خورش ماست

خورش ماست از دسرهای سنتی و اشرافی است که از پرطرفدارترین دسرهای اصفهان است. برای تهیه خورش ماست باید از تخم مرغ، ماست چکیده، خلال پوست پرتقال، زرشک، زردچوبه، زعفران و شکر استفاده کنید. طعم این دسر خوشمزه ترکیبی از شیرینی و ترشی دارد و زرد رنگ است که شبیه به شله زرد است.

 

دسر خورش ماست

 

کاچی دختران یا بی بی حور

کاچی دختران یا بی بی حور دسر بسیار خوشمزه‌ای است که از پسته، آرد گندم، مغز بادام و گلاب تهیه می‌شود. دسر بی بی حور بافتی بسیار نرم و لطیف مانند فرنی دارد که از تمام شهرهای ایران طرفداران خودش را دارد. نام گذاری این دسر از یک داستان قدیمی که در شهر وجود دارد گرفته شده است. طبق این داستان دختری که هر روز از ترس نامادری‌اش برای چرای گاوها و ریسیدن پنبه می‌رفت دل پسر پادشاه را درگیر عشق خود می‌کند؛ اما پسر پادشاه به وصلت با این دختر رضایت نمی‌دهد و دختر برای حل کردن مشکلش نذر کاچی می‌کند. نکته جالب این دسر این است که مردم اصفهان معتقدند نباید چشم آسمان به این کاچی بخورد به همین دلیل این کاچی باید دور از چشم مردها باید پخته شود و نباید بین افراد خارج از خانه و افراد غریبه پخش شود.

 

کاچی دختران

 

لیست غذاهای محلی استان اصفهان

اصفهان شهری سنتی است که قدمتی طولانی دارد. معماری‌های آثار باستانی و مساجد آن نشان‌دهنده زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر است؛ علاوه‌بر زیبایی‌های معماری این شهر زیبا غذاهای سنتی و مخصوص این شهر نیز بی‌نظیر است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

شهر اصفهان - اصفهان = نصف جهان

 

پلو ماش و قمری استان اصفهان

 پلو ماش و قمری از غذاهای بسیار معروف اصفهان است که مردم اصیل اصفهان آن را می‌پزند به همین دلیل پیدا کردن آن در رستوران‌ها بسیار سخت است. برای تهیه‌ی غذای پلو ماش و قمری استان اصفهان می‌توانید از کترینگ‌هایی که آن را سرو می‌کنند تهیه کنید یا مهمان مردم اصفهان شوید. در تهیه پلو ماش و قمری باید از گوشت گوسفندی، ماش، سبزی پلویی، پیاز و ادویه‎‌های متنوع استفاده کنید.

 

پلو ماش و قمری

 

بریانی

بریانی هم که از لذیذترین غذاهای اصفهان است در لیست پرطرفدارترین غذاهای اصفهان قرار می‌گیرد. بریانی‌های اصفهان نه تنها در شهر اصفهان بلکه در تمام ایران شهرت خود را پیدا کرده است و اکثر مردم ایران با آن آشنایی دارند و از غذاهای مورد علاقه‌شان است. بریانی را با موادی مانند گوشت، پیاز، نعنا خشک، کشک، دارچین، روغن و زعفران سرو می‌شود. همچنین به همراه کمی جگر سفید چرخ شده و آبگوشت و نان سنگک به همراه دوغی خنک و ریحان سرو می‌کنند که این غذا را لذیذتر می‌کند.

 

بریانی

 

کله جوش

کله جوش که غذایی بسیار ساده اما پرطرفدار است در تمام شهرت دارد و مردم در فصل‌های گرم سال برای اینکه دمای بدنشان پایین‌تر بیاید این غذای لذیذ را درست می‌کنند و به همراه خانواده میل می‌کنند. تهیه کله جوش 3 نوع مختلف دارد که دو نوع آن اصفهانی و یک نوع آن کرمانی است. کله جوش بدون گوشت و با گوشت مخصوص استان اصفهان است و کله جوش کرمانی که طرز تهیه آن بسیار متفاوت‌تر است. کشک، پیاز، مغز گردو، نعناع خشک شده، نمک و سایر ادویه‌ها موادی هستند که در هر سه نوع کله جوش استفاده می‌شوند.

 

کله جوش

 

تاس کباب

تاس کباب نیز از غذاهایی است که در تمام استان‌های تهران پخته می‌شود اما اصالتا غذای اصفهان است. برای تهیه تاس کباب از پیاز، گوشت گوسفندی، هویج، روغن، سیب زمینی، به، نمک و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. برای پخت تاس کباب دستورهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر بخواهید تاس کباب اصیل اصفهانی درست کنید باید از موادی که در بالا گفته شد، استفاده کنید. در شهر اصفهان نیز تاس کباب را به راحتی می‌توانید در سفره خانه‌های آن پیدا کنید.

 

تاس کباب

 

یخمه ترش

تا بحال اسم یخمه ترش را شنیده بودید؟ یخمه ترش یکی از غذاهای معروف اصفهان است که در حال انقراض است. برای تهیه یخمه ترش باید از برنج، آلو، گوشت گوسفندی، شکر یا شیره خرما، برگه زردآلو، زردچوبه، به و آبلیمو استفاده کنید.

به پلو اصفهانی

از دیگر غذاهای عجیب و غریب اصفهان که با ذائقه افراد کمی سازگار است به پلو اصفهانی است. در به پلو اصفهانی از گوشت، آلو، برنج آماده و زعفران استفاده می‌شود که دستور پخت سختی ندارد و ارزش امتحان کردن را دارد.

 

به پلو اصفهانی

 

کوکو قندی اصفهان

کوکو قندی غذایی شیرین است که در گذشته در اصفهان بسیار طبخ می‌شد اما امروزه این غذا طرفداران زیادی ندارد و کمتر از گذشته طبخ می‌شود. کوکو قندی غذایی بسیار شیرین است که در تهیه آن از موادی همچون تخم مرغ، گلاب، سیب زمینی، زعفران، شکر و جوهر لیمو استفاده می‌شود.

 

کو کو قندی اصفهان

 

کباب مشتی یا کباب زردک اصفهان

کباب زردک از غذاهای معروف و اصیل اصفهان است که برعکس بقیه کباب‌هایی که تابحال خورده‌اید شیرین است و ظاهری شبیه به کتلت دارد. طعم کباب مشتی یا کباب زردک اصفهان بسیار شیرین است و در تهیه آن از هویج استفاده می‌شود. کباب زردک همان هویج معروفی است که در فصل زمستان از زمین‌های کشت آن برداشت می‌شود. البته می‌توانید به جای زردک از هویج خام نیز استفاده کنید.

 

کباب زردک اصفهان

 

نخود آب

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان نخود آب است که بدلیل داشتن نخود طبعی گرم و خشک دارد. در فصل‌های سرد سال در اکثر رستوران‌ها غذاهایی گرم مثل نخود آب یا سایر غذاهایی که با حبوبات تهیه می‌شود، سرو می‌شود. برای تهیه نخود آب از پیاز، نخود، روغن، نمک و فلفل و آرد گندم سبوس‌دار استفاده می‌شود. نخود آب غذایی مقوی و لذیذ است که در سفره خانه‌های سنتی اصفهان می‌توانید آن را پیدا کنید. خوردن نخود آب در فصل‌های سرد سال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی نیز از غذاهای معروف اصفهان است که طرز تهیه آن مانند بقیه کوفته‌ها است و اگر بلدید کوفته‌های معروف را طبخ کنید این نوع کوفته را نیز می‌توانید به راحتی تهیه و میل کنید.

 

کوفته شوید باقالی

 

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

برای تهیه یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا از گوشت گوسفند، لوبیا سفید، پیاز، جعفری، برنج، شنبلیله،تره و انواع ادویه استفاده می‌شود که معمولا در ظرف‌های مسی طبخ می‌شود. مردم اصفهان یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا را با نان صرف می‌کنند.

حلیم بادمجان 

حلیم بادمجان گل سر سبد غذاهای اصفهان است که در گذشته به عنوان غذایی مجلسی سرو می‌شده است و روش‌های مختلفی برای طبخ آن وجود دارد. برای پخت حلیم بادمجان از گوشت، برنج، لوبیا سفید، بادمجان، کشک، نعنا داغ، نمک و فلفل استفاده می‌شود. اگر دوست حلیم بادمجانتان کش بیاید می‌توانید به آن گوشت گردن اضافه کنید. اگر نمی‌توانید حلیم بادمجان را خودتان درست کنید می‌توانید آن را در سفره خانه‌های سنتی معروف اصفهان پیدا کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

حلیم بادمجان

 

آش‌های معروف و سنتی شهر اصفهان

شهر اصفهان ایران علاوه‌بر غذاها و دسرهای معروف، آش‌های معروف بسیاری نیز دارد. که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آش اوماج چغندر

آش اوماج چغندر از آش‌های قدیمی و معروف استان اصفهان است. برای تهیه آش اوماج چغندر از نمک، آرد، چغندر، سرکه و آب استفاده می‌شود؛ و اصلی‌ترین ماده‌ای که در این آش استفاده می‌شود چغندر است.

 

آش اوماج چغندر

 

آش شوربای سبزی

از دیگر آش‌های سنتی اصفهان آش شوربای سبزی است که در تمام استان‌های ایران یافت می‌شود. در آش شوربای سنتی برخلاف بقیه شورباها کوفته‌های کوچکی از گوشت چرخ‌کرده وجود دارد و باعث تمایز آن از بقیه شورباها شده است. آش شوربا از غذاهایی است که می‌توانید آن را به راحتی در سفره خانه‌ها پیدا کنید.

سخن آخر

اصفهان شهری است که تاریخچه سیاسی، فرهنگی، تاریخی و هنری پر باری دارد؛ و به همین دلیل غذاهای سنتی و معروف بسیاری دارد که در تمام ایران شهرت پیدا کرده است؛ و در این مقاله تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر