روز جهانی زن

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/14
بازدید: 1368
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روز جهانی زن یکی از مهم‌ترین روز‌ها در سراسر جهان بوده که هر ساله افراد آن‌ را در کشور‌های مختلف گرامی می‌دارند. افراد در تاریخ ۸ مارس به سبب دستاورد‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زنان در این روز از زنان و دختران تجلیل و قدردانی می‌کنند. به علاوه این روز نقطه عطف مهمی برای زنان در خصوص حقوقشان است. روز جهانی به صورت کلی فرصتی برای ایجاد تغییر و آگاهی در سطح جهان است؛ روز هشتم مارس که امروزه آن را به عنوان روز جهانی زن می‌شناسیم در واقع روزی است برای یادبود انقلاب و جنبش قدرتمند زنان بر علیه ظلم، نابرابری و خشونتی که علیه آن‌ها صورت می‌گرفت.

روز جهانی زن

تاریخچه روز جهانی زن

دانستن تاریخچه روز جهانی زن خالی از لطف نخواهد بود. بزرگداشت این روز از سال ۱۹۸۰ آغاز شد. زمانی که کارگران زن کارخانه نساجی کتان در شهر نیویورک به دلایل مختلفی همچون تبعیض میان زنان و مردان، محرومیت، حقوق بسیار کم زنان و فشار کار بالا دست به اعتصاب زدند. نگهبانان و صاحبان کارخانه به دلیل ترس از فراگیری اعتصابات و اعتراضات، زنان را در قسمتی از کارخانه محبوس نمودند تا از همبستگی آن‌ها با یک دیگر جلوگیری نمایند. پس از گذشت مدتی کارخانه دچار آتش سوزی شد که دلیل آن هنوز هم مشخص نیست. به دلیل این رخداد، تعداد بسیار زیادی از کارگران زن کشته شدند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها توانستند از آتش بگریزند و نجات یابند. تعداد کشته شدگان افراد در این کارخانه به ۱۲۹ نفر می‌رسد.
پس از رخ دادن این رویداد هشتم مارس به طور رسمی به عنوان روز جهانی زن نام گذاری شد و افراد از این روز به عنوان زمانی برای ایستادگی بر علیه فشار علیه زنان و بی‌عدالتی بر علیه آن‌ها یاد می‌کنند. پس از گذشت سال ۱۹۸۰ اعتراضات زنان علیه بی‌عدالتی و فشار کاری بالا در کشورهای مختلف نیز رواج یافت و زنانی که در محل کار یا زندگی بر علیه آن‌ها ظلم می‌شد، دست به اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی زدند. یکی از مهمترین اعتراضات، اعتراض خانم کلارا زتکین بود. او سعی داشت از حقوق زنان در مواردی همچون ساعات کاری بالا، عدم وجود تعطیلات ویژه ایام زایمان و... دفاع کند. همچنین او از قانون درخواست کرد تصمیماتی را در این موارد اتخاذ نماید.

روز جهانی زن

تاریخ دقیق روز جهانی زن 

به طور کلی به سبب روی دادن اعتراضات کارگران شرکت نساجی در نیویورک در سال ۱۹۸۰ هر ساله در جهان روز هشتم مارس را به عنوان روز جهانی زن گرامی می‌دارند. عدد این تاریخ در کشور‌های مختلف بسته به تقویم متفاوت آن‌ها، متفاوت خواهد بود. در کشور ایران نیز تاریخ هشتم مارس مصادف با هجدهم اسفند است. بنابراین مردم ایران نیز این روز‌ را به عنوان روز جهانی زن گرامی می‌دارند. این روز با شکوه به سبب دستاورد‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان و همچنین ایستادگی آن‌ها در مقابل ظلم و نا برابری جشن گرفته می‌شود. روز جهانی مرد در روز 19 نوامبر است که میتوانید اطلاعات بیشتری درباره آن بدست بیاورید.

روز جهانی زن

پوستر روز جهانی زن

پوستر‌ها و عکس نوشته‌های مختلفی برای روز جهانی زن طراحی و منتشر شده‌اند که هر کدام معنا و مفهوم‌های ژرف و عمیقی دارند. شاید در ابتدا که به هر کدام از این پوستر‌ها نگاهی بیاندازید تصور کنید طرح‌های ساده با نوشته‌های ساده‌ای هستند. اگر در معنا و مفهوم آن‌ها دقیق‌تر شوید، متوجه خواهید شد که نکات بسیار زیادی درون آن‌ها نهفته شده است. 

روز جهانی کودک - تاریخ روز جهانی کودک به میلادی و قمری همراه با توضیحات کامل + عکس

روز جهانی زن در سازمان ملل

در روز 22 دسامبر سال ۲۰۱۵، قطعنامه‌ای توسط سازمان ملل برای به رسمیت شناختن نقش زنان و دختران در جوامع علمی تصویب شد. این تصمیم‌گیری به منظور رسمیت شناختن نقش حیاتی زنان، با تلاش‌های بسیار سازمان‌های متعددی همچون سازمان‌های آموزشی، علمی و فرهنگی به منظور برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان صورت گرفت. به علاوه حمایت سازمان ملل متحد، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و سایر سازمان‌ها از دسترسی زنان و مشارکت فعال آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، پژوهش‌های علمی، فناوری‌های گوناگون، مهندسی و ریاضیات، آموزش و فعالیت‌های تحقیقاتی در تمام سطوح نیز در این راستا بی‌اهمیت نبوده و بسیار تاثیرگذار بود. با انجام این اعمال در نهایت این سازمان تصمیم به نام گذاری ۱۱ فوریه به عنوان روز جهانی زن گرفت.

روز جهانی زن

روز جهانی زن در ایران

در کشور ایران روز جهانی زن در روز‌های ۱۷ یا ۱۸ اسفند گرامی داشته می‌شود و مردم ما از این روز به عنوان روزی برای ایستادگی زنان بر علیه ظلم، تبعیض و ستم یاد می‌کنند. البته این روز در ایران به طور رسمی مورد قبول واقع نشده و در ایران روز تولد حضرت فاطمه را به عنوان روز زن و مادر گرامی می‌دارند. جالب است بدانید در روز تولد این حضرت، در کشور ایران مراسم‌‌های بسیار متنوعی و شادی برگزار خواهد شد. در این روز در خانواده‌ها جشن‌هایی گرفته می‌شود و از زنان و مادران تجلیل می‌شود. نسبت به ۸ مارس، تولد حضرت فاطمه (س) بین مردم ایران شناخته شده‌تر است و به واسطه اعتقادات مذهبی ایرانیان، این روز برای آن‌ها اهمیت بسیار بیشتری دارد.

روز جهانی زن

روز جهانی زن در ایران باستان

جالب است بدانید که در ایران باستان نیز روز جهانی زن را گرامی می داشتند. این روز مصادف با پنجم اسفند ماه در زبان باستانی ایران بوده که آن را سپندارمذگان یا روز زن می‌نامیدند. برخی از ادبا و تاریخ شناسان از این روز به عنوان روز زنان نیکی که در پناه امشاسپندان، دنیا را به خوبی اداره می‌نمایند، یاد می‌کنند‌. روز زن در ایران باستان یکی از جشن‌های نام روزی است. جشن‌های نام روزی جشن‌هایی هستند که در آن‌ها نام روز و نام ماه‌ها با یک دیگر انطباق پیدا می‌کنند. بنابراین در ایران باستان در دوازده ماه سال هر ماه یکی از این جشن‌ها وجود داشتند. جشن سپندارمذگان یا روز زن در واقع آخرین جشن سال به حساب می‌آید. با این که در ایران باستان در پنجم اسفند ماه این روز جشن گرفته می‌شد اما به این علت که در تقویم شمسی روز پنجم اسفند با ماه اسفند تطابق ندارد روز جهانی جهانی زن در ایران باستان را می‌توان با تاریخ ۲۹ بهمن سال شمسی مطابقت داد.
در خصوص این که این روز در ایران باستان چگونه برگزار می‌شد، نظرات گوناگونی وجود دارد؛ اما به طور کلی در روز جهانی زن در ایران باستان به زنان هدیه‌هایی داده می‌شد. به همین سبب برخی از افراد این روز را با عنوان روز مزد گیران یا مردگیران می‌شناسند. در این روز جشن‌های متعددی برگزار می‌شد و در این جشن‌ها افراد به مادر همسر و زن‌ها هدیه‌هایی را می‌دادند. از آنجایی که در ایران باستان دین اغلب مردم زرتشتی بوده، در این روز مراسم‌های مذهبی گوناگون و نیایش‌های خاصی خوانده می‌شد که برخی از افراد از این مراسم‌ها به عنوان جشند نام می‌برند.

روز جهانی زن

روز جهانی زن در زمان پهلوی

روز جهانی زن در زمان پهلوی همانند تمامی کشور‌های جهان در همان تاریخ هشتم مارس گرامی داشته می‌شد. در این تاریخ مراسم‌های فرهنگی و اجتماعی خاصی در کشور ایران برگزار شده و از زنان شاغل و دختران به طریق گوناگونی تجلیل و قدردانی می‌شد. البته عام مردم به سبب اعتقادات دینی خود روز زن را در روز تولد حضرت فاطمه جشن می‌گرفتند و اغلب افراد با روز جهانی زن آشنایی نداشتند. در روز ۸ مارس در کشور ایران از زنانی که در مقابل ظلم ایستادگی نموده و تلاش کردند حقوق خود را زنده کنند، یاد می‌شد.

روز جهانی زن

روز جهانی زن در جمهوری اسلامی

پس از پیروزی جمهوری اسلامی ایران به سبب ماهیت اسلامی این حکومت تلاش بر این بود که روز جهانی زن مطابق اعتقادات مذهبی مردم کشور ایران برگزار و گرامی داشته شود.  رسانه‌ها و حکومت جمهوری اسلامی سعی بر این دارند که در روز تولد حضرت فاطمه سلام الله علیها، مراسم‌ها و جشن‌های بسیار باشکوهی را برگزار نموده و از زنان و دختران در کشور ایران تجلیل و قدردانی کنند. البته با اینکه در کشور ایران روز هشتم مارس به عنوان روز زن به رسمیت شناخته نشده است؛ اما بسیاری از افراد این روز را گرامی می‌دارند. به طور کلی در روز زن در ایران به زن‌ها و مادر‌ها هدیه‌هایی داده شده و این روز در برخی از خانواده‌ها جشن گرفته می‌شود. همچنین در برخی مواقع دولت از زنان در محل کارشان تجلیل و قدردانی می‌کند و به آنان هدیه‌ها و پاداش‌هایی می‌دهد.

روز جهانی زن

عکس نوشته روز جهانی زن

 عکس نوشته‌ها و پیام‌های تبریک بسیار زیادی برای روز جهانی زن وجود دارند که افراد می‌توانند به منظور تبریک روز جهانی زن به عزیزان خود از این عکس نوشته‌های زیبا استفاده نمایند. همچنین این امکان وجود دارد که افراد بتوانند بسته به سلیقه خود و با استفاده از متن و عکس مدنظر، عکس نوشته‌های زیبایی را طراحی نمایند‌. به طور کلی در اغلب عکس نوشته‌هایی که برای روز زن طراحی می‌شوند، مفهوم و معنای ژرف و عمیق‌تری از آن چه که قابل مشاهده بوده دیده می‌شود. افراد می‌توانند به جای هدیه و به منظور یادبود، از این عکس نوشته‌ها استفاده نمایند.

روز جهانی زن

شعارهای روز جهانی زن در سال های مختلف

به طور کلی از آنجایی که روز جهانی زن به سبب یک اعتصاب و اعتراض به وجود آمد، بدیهی و واضح است که شعار‌های بسیاری نیز در این زمینه وجود خواهند داشت. مردم سراسر دنیا هر ساله علاوه بر این که این روز‌ را گرامی می‌دارند، از این شعار‌ها نیز استفاده می‌نمایند‌. برخی از شعار‌های معروفی که برای روز زن وجود دارند به شرح زیر هستند:

  • کار زنان را باور کنید‌.
  • برای تغییر قوی باشید.

شعرهایی برای روز جهانی زن

شعر‌های بسیار زیبایی برای گرامی داشت روز جهانی زن سروده شده‌اند که افراد می‌توانند برای پیام‌های تبریک و.‌‌.. از آن‌ها استفاده نمایند. برخی از زیباترین شعر‌‌ها به شرح زیر هستند:
ای زن، ای الطاف دستِ حضرتِ پروردگار
ای تو بهتر از همه هستی، به صد ره آشکار
خنده ات چون روشنایِ صبحِ هستی، پر ضیا
خنده ات چون دامنِ عرش خدا، مهدِ صفا

تمامِ خلق عالم زاد ه اوست
به نوعی این جهان پرورده اوست
بیا تا شاد و خرسندش نماییم
که یک دنیا صفا در خنده اوست

زن بمثابه نمادی از اجتماعیت ، انس ، محبت و ظرافت که سراپای
وجودش جز شور و رقت و عواطف ملکوتی نیست
روز جهانی زن مبارک

آنچه باید لازم داری انجام بدهی، لبخند است و سپس همه دنیا تغیر خواهد کرد به راستی که مخلوق بی نظیری هستی
روز جهانی زن مبارک

روز جهانی زن

سخن پایانی
هر ساله در تمام نقاط جهان افراد روز هشتم مارس را به سبب فعالیت‌های اثر بخش زنان تاریخ در این روز گرامی می‌دارند. این روز نشانگر و بیان‌گر قدرت و ایستادگی زنان بر علیه ظلم و ستم، نابرابری، تبعیض و خشونت بسیار علیه آن‌ها است. در این روز بسیار مهم از زنان و دختران قدردانی و تجلیل می‌شود. در ایران باستان نیز 5 اسفند که مصادف با 29 بهمن سال شمسی است، به عنوان روز زن یا سپندارمذگان شناخته می‌شد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر