گورستان جن تیس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/06
بازدید: 467
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غیر ممکن است که کسی اسم جن را شنیده باشد و در مورد آن کنجکاو نشده باشد. همه‌ی ما بار‌ها پای داستانم‌های مربوط به جن‌ها نشسته‌ایم و حتی اگر از ترس بی‌خواب نشده باشیم، در مورد آن دقایقی فکر کرده‌ایم. اگر به جن‌ها و داستان‌های آن علاقه دارید قطعاً بازدید از گورستان جن تیس یک تجربه‌ی جالب است تا بیشتر درباره‌ی آن‌ها بدانیم و داستان‌های جن‌ها برایمان ملموس‌تر شوند. گورستان جن تیس یک قبرستان قدیمی و مرموز در سیستان بلوچستان است که راز‌های آن ذهن‌های زیادی را به خود مشغول کرده است. در این مقاله با لحظه آخر همراه باشید تا بیشتر با این مکان شگفت‌انگیز و عجیب آشنا شویم.  

گورستان جن ها

گورستان جن تیس کجاست؟

 گورستان قدیمی تیس، یک گورستان عجیب در جنوب شرقی کشور در استان پهناور و کمتر دیده شده سیستان بلوچستان واقع شده است. اگر این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، حتماً در کنار دیدن شهر سوخته، تالاب سرخ لیپار و قلعه‌های تاریخی آن، سری هم به قبرستان جن مرموز تیس بزنید. این گورستان در ۳۰۰ متری غرب روستای ۲۵۰۰ تیس واقع در شهرستان چابهار قرار دارد. این روستا  که در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است، بر روی یک تپه کم ارتفاع که به روستا و کوه فیلبند مشرف است و گردشگران می‌توانند گورستان جن تیس را در آن پیدا کنید. هرچند در حاضر گورستان تا ۱۰۰ متری روستا پیش روی کرده است، بدون شک وقتی وارد قبرستان شوید تفاوت و سؤال برانگیز بودن قسمت‌های قدیمی‌تر را حس خواهید کرد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس،  ۳۰۰ متری غرب روستا.

 

 نحوه ی دسترسی به گورستان جن تیس 

برای رفتن به روستای تیس راه‌های مختلفی برای گردشگران وجود دارد. شما برای رفتن به روستای تیس  می‌توانید از وسیله‌های نقلیه شخصی یا عمومی استفاده نمایید. اگر شما از خودروی شخصی استفاده می‌کنید بهتر است که در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار به دنبال اعلانات روستای تیس باشید تا بتونید مسیر خود را پیدا کنید ولی اگر وسیله نقلیه شخصی در اختیار ندارید هم اصلاً نگران نباشید. شما می‌توانید از شهر چابهار با استفاده از تاکسی‌های مسیری آن جا خود را به روستای تیس برسانید و از گورستان جن تیس بازدید کنید.

 هزینه ی بازدید از گورستان جن تیس

 این گورستان که در سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است، درحال حاضر به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار گرفته تا از آن دیدن کنند. پس اگر دلتان می‌خواهد از این مکان متحیرکننده بازدید کنید اصلاً نگران هزینه‌ی آن نباشید.

گردش در گورستان جن ها

اسرار گورستان جن تیس و واقعیت آنها

 شما چقدر به وجود جن اعتقاد دارید؟ اگر به روستایی سر بزنید که مردمش باور دارند که شب‌ها از گورستان صدا‌هایی عجیب به گوش می‌رسد هم هنوز حس می‌کنید که جن‌ها جز خرافی فرهنگ ما هستند یا شما هم مثل ساکنان آن روستا شب‌ها را در خانه می‌مانید تا تسخیر نشوید؟ روستای قدیمی تیس که قدمت قبرستان ترسناک آن به سده ۴ هجری برمیگردد  حتی در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر با آن با عنوان روستای تیز از آن یاد شده است، یک مکان پر از داستان‌هایی است که نمی‌توان به آن‌ها شک نکرد. ساکنان این روستا که همگی از اهالی قدیمی آنجا هستند، باور دارند که این گورستان متعلق به جن‌هایی است که سال‌ها پیش در این قبر‌های عجیب دفن شده‌اند و اگر شما شب را در آن گورستان بگذرانید، قطعاً به خاطر برهم زدن آرامش اجنه نفرین خواهید شد و پس از چند روز با درد فراوان خواهید مرد.

آن‌ها برای اثبات داستان‌های خود ادعا می‌کنند که شب‌ها صدای عزاداری و گریه‌های جن‌ها را از خانه‌هایشان می‌توانند بشنود و به همین خاطر هیچ وقت شب‌ها از خانه‌هایشان خارج نمی‌شود تا دچار تسخیر جن‌های سرگردان قبرستان نشوند. درست است که جهان علمی امروزه هنوز نتوانسته دلایل موثق برای وجود اجنه ارائه دهد ولی ما این را هم می‌دانیم که علم گاهی در اثبات بعضی موارد چقدر هنوز ناتوان است، پس اگر هنوز کمی هم به وجود جن‌ها شک دارید به باور مردم محلی اطمینان کنید و شب را برای بازدید خود انتخاب نکنید.

گردش در تاریخ  چابهار گورستان جن

 قبرهای گورستان جن تیس به چه شکل است؟

 روستای تیس دارای دو قبرستان است که یکی از آن‌ها قبرستان شماره یک تیس یا همان قبرستان تیس است که بخاطر داستان‌ها و قبر‌های خاص آن بسیار مور استقبال بازدید‌کنندگان قرار گرفته است. شکل متفاوت قبر‌های گورستان تیس باعث شده که مردم بیش از پیش به این موضوع شک کنند که شاید جن‌ها در زیر خاک این روستا خوابیده باشند. این قبر‌ها که روی صخره‌های سنگی متعلق به بیش از هزار سال پیش قرار دارند، در نظر گردشگران این منطقه بسیار شک برانگیز جلوه می‌کنند زیرا بسیار سؤال برانگیز است که چطور انسان قرن چهارم بدون امکانات کافی، این چنین قبر‌هایی را در صخره‌های سنگی در دامنه کوه حفر کرده است. در میان قبر‌های گورستان جن تیس، قبری کاملاً سالم و قدیمی مشابه با قبور شهرستان شهباز استان مرکزی نیز دیده می‌شود که ۲۲۵ سانتی‌متر طول و ۱۱۰ سانتی‌متر عرض دارد و ذهن هر بازدید‌کننده‌ای را برای ثانیه‌ای به خود مشغول می‌کند.
به علت این شگفتی‌های قبرستان، عده‌ای از ساکنان این منطقه و گردشگران اعتقاد دارند که این گور‌ها به جن‌هایی تعلق دارند که خانواده‌هایشان آن‌ها را در این سنگ‌ها محصور کرده‌اند و هنگام شب و تاریکی برای عزاداری به سراغ آن‌ها خواهند آمد. هرچند این سنگ قبر‌ها ظاهر بسیار بزرگ و عجیبی دارند، به این ویژگی‌ها می‌شود  از این زاویه نگاه کرد که با توجه به اینکه مردم در گذشته بسیار برای در آرامش بودن مردگان خود ارزش قائل بوده‌اند، آن‌ها در این حفرات سنگی دفن کرده‌اند تا از گزند جانوران و برف و باران در‌امان نگه دارند.

بهترین‌های تور‌های چابهار

 جاهای دیدنی اطراف گورستان جن تیس

اگر از قبرستان جن تیس دیدن کرده‌اید و بعد از آن قصد دارید تا فضای ذهنی خود را کمی تغییر دهید، ما در لحظه آخر پیشنهاد می‌کنیم که از دیدن این مکان‌های دیدنی هم غافل نشوید.

  • قلعه پرتغالی‌ها: این قلعه قدیمی که تلفیقی از سبک سلجوقی و صفوی است، در روستای تیس قرار دارد و به قلعه تیس نیز معروف است. قلعه تیس یکی از مشهور‌ترین قلعه‌های پرتغالی است  که آن‌ها زمانی که در قرن ۱۶ به جزایر و سواحل جنوبی ایران آمدند، برای دفاع از خود در برابر شورش‌ها آن را ساختند.
  • غار‌های سه‌گانه‌بان مسیتی: این غار‌ها که گویا پرستشگاه گذشتگان بوده‌اند، در میان بومیان منطقه با اسم‌بان مسیتی یاد می‌شوند. علت این نامگذاری این است که در زبان بلوچی‌بان به معنای مرد خداپرست و صالح است و مسیتی به معنی پرستشگاه است. غار‌های سه‌گانه تیس شامل یک غار طبیعی و دو غار دست ساز و مصنوعی هستند که در ارتفاع ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته‌اند و اگر به روستای تیس بروید، به راحتی آن‌ها را خواهید دید.
  • کوه‌های مریخی: این کوه‌های خاص که از بقایای موجودات دریایی در طی سالیان طولانی به وجود آمده‌اند، به خاطر شکل متفاوتی که دارند بی‌شباهت به تصاویر کوه‌های مریخی نیستند. کوه‌های مینیاتوری چابهار در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری شهر چابهار قرار دارند و اطراف تالاب لیپار را احاطه کرده لند پس اگر به دیدن تالاب لیپار رفتید، حتماً نگاهی به اطرأفتان بیاندازید تا این کوه‌های زیبا را هم ببینید.
  • تالاب لیپار: لیپار از دو کلمه لیپ به معنی خار و خاشاک و آر به معنای آب رودخانه تشکیل شده است. چون آب رودخانه با خار و خاشاکی که همراهش وجود دارد به آب دریا میریزد، بلوچ‌ها محل تلاقی این دو را لیپار مینامند. این دریاچه‌ی صورتی در ۱۵ کیلومتری چابهار است و با  با رنگ خاص خود هرسال محل بازدید بسیاری افراد است و شک نکنید که از دیدن آن ضرر نخواهید کرد. اگر اسم دریاچه ی  صورتی گیبسون استرالیا را شنیده باشید و مشتاق به دیدن آن هستید پس از دیدن تالاب لیپار غافل نشوید.مسجد جامع تیس: این مسجد که در سال‌های اولیه ورود اسلام به ایران ساخته شده است به دومین مسجد ایران معروف است. مردم آن منطقه آن را به عنوان مسجد تک مناره هم می‌شناسند زیرا مانند مسجد‌های اهل سنت تنها دارای یک مناره است. چیز جذاب دیگری که در مورد این مسجد وجود دارد این است که معماری آن بی‌شباهت ب مسجد‌های هند و پاکستان نیست و این جذابیت آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند.

کشف گردشی هیجان انگیز در چابهار

استان سیستان بلوچستان با وجود مکان‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای که دارد، استان‌های کمتر دیده شدهی کشورمان محسوب می‌شود ولی اگر این استان زیبا را برای سفر خود انتخاب کردید، فراموش نکنید که سری هم به چابهار و مناطق گردشگری اطراف آن از جمله گورستان تیس بزنید.   گورستان جن تیس نه تنها دارای قدمت تاریخی بالایی است و از نظر یک اثر تاریخی بسیار مهم است بلکه اگر به دنبال قدری هیجان و آدرنالین هستید و به دنبال مکانی می‌گردید که در سفرتان برای لحظاتی ذهن شما را کاملاً به خود مشغول کند، گورستان جن تیس را از دست ندهید تا سفری هیجان‌انگیز و جالب داشته باشید.  

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
تفریحات مقالات مرتبط
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر