پیست های پاتیناژ

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 21411
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پاتیناژ یا یخ ماله یک نوع ورزش شاد و هیجان‌انگیز در میان رشته‌های ورزشی بوده که این ورزش توسط یک اسکیت مخصوص به ‌طور تک نفره یا گروهی در سالن‌های مخصوص انجام می‌شود. این ورزش در دنیا جزء زیباترین ورزش‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا در آن حرکات نمایشی بدن به ‌همراه حفظ تعادل در سریع‌ترین زمان صورت می‌پذیرد و این موضوع سبب می‌گردد تا بیننده به وجد آید. در ادامه به تاریخچه این رشته ورزشی محبوب و شاد خواهیم پرداخت.

 پاتیناژ

چگونگی حرکت با اسکیت

اکنون این ورزش در دنیا به عنوان یک ورزش هیجان‌انگیز شناخته می‌شود و طی تحقیقات انجام شده یخ پیست پاتیناژ باید در دمای ۷- درجه سانتی‌گراد باشد؛ زیرا در این دما، کمترین اصطکاک میان اسکیت و یخ برقرار خواهد بود. به همین جهت تمام پیست‌های پاتیناژ دمای خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند. سرتیغه اسکیت‌هایی که امروزه در ورزش پاتیناژ برای شتاب بیشتر در حرکت استفاده می‌شوند، در جلوی کفش قرار دارند و جهت حرکت آن را به سمت پایین خم کرده که این حرکت سبب می‌گردد تا اسکیت باز بتواند حرکتی زیبا را به نمایش درآورد.

پیست اسکی آبعلی - معرفی یکی از قدیمی ‌ترین پیست های اسکی ایران

نکات مهم در رابطه با ورزش پاتیناژ

اگر ورزش پاتیناژ در پیست مناسب و استاندارد صورت گیرد احتمال خطر برای اسکیت بازان بسیار کاهش می‌یابد؛ اما اگر در دریاچه‌ها و فضاهای باز ورزش پاتیناژ انجام شود احتمال وقوع خطر بسیار خواهد بود. احتمال سقوط اسکیت باز روی یخ به کیفیت یخ و سرعت اسکیت باز بستگی دارد و ممکن است خطرات سطحی برای اسکیت باز در پی این سقوط رخ دهد.

سقوط از روی یخ درون آب سرد اتقافی فوق خطرناک در این ورزش است و در پی این حادثه امکان پیش آمدن مشکلات جدی وجود دارد؛ حتی در بعضی از افراد این حادثه منجر به مرگ خواهد شد که در اثر شوک سقوط و فرورفتگی در آب سرد برای بدن ایجاد می‌شود. در هنگام سقوط در آب سرد امکان بیرون آمدن از آب کاری غیرممکن بوده، زیرا لبه‌های یخ به‌ طور مداوم در حال شکستن هستند و کفش‌ها با توجه به آبی که به درون آن‌ها نفوذ می‌یابد، سنگین شده و امکان انجام هر گونه فعالیتی را از اسکیت بازمی‌دارد.

 پاتیناژ

خطرات ورزش پاتیناژ

اگر ورزش پاتیناژ در سالن مناسب و استاندارد صورت گیرد احتمال خطر بسیار برای اسکیت باران کاهش می‌یابد اما اگر در دریاچه‌ها و فضاهای باز ورزش پاتیناژ انجام شود احتمال وقوع خطر بسیار خواهد بود. احتمال سقوط اسکیت باز برروی یخ که به کیفیت یخ و سرعت اسکیت باز وابسته بوده و ممکن است خطرات سطحی برای اسکیت باز در پی این سقوط پیش آید.

سقوط از روی یخ درون آب سرد که اتقافی فوق خطرناک در این ورزش بوده و در پی این حادثه امکان پیش آمدن مشکلات جدی وجود داشته حتی در بعضی از افراد این حادثه به مرگ که در اثر شوک سقوط و فرورفتگی در آب سرد ایجاد می‌شود‌ ختم شده است. در هنگام سقوط به درون آب سرد امکان بیرون آمدن از آبرکاری غیر ممکن بوده، زیرا لبه‌های یخ به‌طور مداوم در حال شکستن بوده و کفش‌ها باتوجه به آبی که داخلشان می‌رود سنگین می‌شود و امکان انجام هرگونه کار را از اسکیت باز می‌گیرد.

پیست های اسکی تهران - معرفی پیست های اسکی در تهران برای تفریح در سردترین ماه‌های سال!

زیر شاخه ‌های ورزش پاتیناژ

  • هاکی روی یخ: در این ورزش تیمی، دو تیم در مقابل یکدیگر به همراه یک توپ میدانی توسط چوب‌های مخصوص سعی در گل زدن به دروازه تیم مقابل دارند. این ورزش با لباس و کلاه‌های مخصوص برای افراد تیم صورت می‌گیرد.
  • پاتیناژ نمایشی: در این ورزش افراد به ‌صورت تک نفره، دو نفره یا گروهی اقدام به اجرای حرکات نمایشی کرده که این حرکات بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند و با قطعه آهنگ پخش شده هماهنگی خاصی دارد.
  • پاتیناژ نوردیک: رشته‌ای بسیار سرگرم‌کننده بوده که افراد کار خاصی را در این ورزش انجام نمی‌دهند و تنها باید مسافتی طولانی را در سالن پاتیناژ یا اسکیت طی کنند.
  • پاتیناژ سرعتی: در این رشته افراد باید با تمام سرعت خود با یکدیگر یا به صورت انفرادی در زمان بسیار کم مسافتی را طی کنند.

 اسکی روی یخ

ورزش پاتیناژ در ایران

تاریخچه این ورزش در ایران به پنجاه سال پیش بازمی‌گردد. در چهل سال قبل به بهانه برگزاری بازی‌های آسیایی در ایران عمل ساخت یک سالن پاتیناژ با ظرفیت ۱۲ هزار نفری در مجموعه ورزشی آزادی آغاز گردید؛ اما با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و تجهیزات سالن پاتیناژ، بعد از چند سال این سالن استاندارد تغییر کاربری دهد.

جت اسکی کیش - لذت سواری بر روی آبهای نیلگون خلیج فارس + شرایط استفاده + قیمت

اما به دلیل پرطرفدار بودن این رشته در ایران، مجددا یک سالن پاتیناژ زیر نظر مسئولان وزارت ورزش و اداره کل ورزش جوانان تهران، فدراسیون اسکی در مجموعه‌ای به ‌نام مجموعه تندرستی آرامیس برای طرفداران ورزش پاتیناژ بنا شد. در حدود شش سال پیش طرح این سالن استاندارد بیان گردید؛ اما با توجه به تحریم‌ها ساخت این پیست به تاخیر افتاد. برای ساخت این سالن مبلغی در حدود یک میلیون و ششصد هزار یورو هزینه صرف شده و بنا نهادن این سالن شروعی برای رشد و توسعه ورزش‌های یخی در ایران به شمار می‌رود.

لیست پیست های پاتیناژ تهران

سالن پاتیناژ مجموعه آرامیس در تهران

آدرس: میرداماد، خیابان امیر سهیل تبریزیان، خیابان  نهم

پیست پاتیناژ بام لند تهران

تهران، انتهای اتوبان همت، خروجی دریاچه چیتگر، میدان برج، بلوار برج

پاتیناژ ایران مال

بزرگراه شهید خرازی، خروجی ایران مال، طبقه G1، انتهای ضلع شرقی، روبه‌روی ورودی الماس G1 

هزینه اسکیت روی یخ 

قیمت بلیط پاتیناژ ایران مال 

قیمت بلیط پاتیناژ در پیست یخ ایران مال (آیس باکس) برای یک ساعت حدود 170 تا 200 هزارتومان است که این قیمت در آخر هفته ها افزایش می یابد.

 پاتیناژ

تاریخچه پاتیناژ

تاریخچه این ورزش به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد؛ به طوری که روند شکل‌گیری آن نامعلوم بوده است.  بنابر تحقیقات صورت گرفته توسط باستان شناسان براساس برخی از اسکیت‌های ساخته شده بدون استفاده از استخوان‌های حیوانات در مناطق سردسیر مانند هلند، بریتانیا، آلمان، روسیه، سوئیس و اسکاندیناوی، این نتیجه حاصل گردیده که انسان‌ها در سالیان گذشته برای گذر سریع و آسان از قسمت‌های بزرگ یخ‌ زده از این نوع اسکیت استفاده می‌کردند.

در قرن گذشته رشته ورزشی پاتیناژ در کشورهایی همچون انگلستان و هلند مورد استقبال و محبوبیت بسیاری قرار گرفت، به ‌گونه‌ای که در فصل زمستان به عنوان ورزش مورد علاقه مردم این دو کشور شناخته می‌شد. قدیمی‌ترین سندی که نشان دهنده وجود ورزش پاتیناژ است می‌توان به یک راهب کانتربوی به‌نام ویلیام فیتز استفن که در سال‌های ۱۱۷۵ تا ۱۱۱۸ در لندن اقامت داشته، اشاره نمود.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

لیدونیا در حومه لندن در یکی از روز‌های سال ۱۹۰۱ برای اسکی روی یخ به سمت دریاچه می‌رود؛ در هنگام بازی و برخورد با یخ دنده‌ او می‌شکند و متاسفانه به علت این بیماری جان خود را از دست داد. در پی این اتفاق یوهاس بروگمن تصمیم گرفت که این موضوع را برای عموم به تصویر بکشد.

ویلیام فیتز استفن در سال ۱۸۹۰ و در کشور کانادا در کتاب زندگینامه خود برخی از وقایع ورزش پاتیناژ را بیان نمود. وی در این کتاب این‌گونه بیان کرده که اگر قسمت‌هایی از زمین باتلاقی شکل فینزبوری در زمستان درگیر یخبندان شود، کودکان لندن به بازی در این منطقه می‌پردازند. بعضی از این کودکان تکه‌ای استخوان به پ ی خود بسته و به کمک یک چوب کارکرده حرکت می‌کنند.

پیست های اسکی تهران - معرفی پیست های اسکی در تهران برای تفریح در سردترین ماه‌های سال!

آن‌ها گویی مثل پرندگان یا تیرهای از چله کمان در رفته و روی یخ به پرواز ‌در می‌آیند. ناگهان دو کودک به یکدیگر می‌رسند و چوب‌های دست خود را بالا می‌برند؛ یکی بر زمین می‌افتد و دیگری می‌تازد. در همین حین بچه‌ها دچار حادثه می‌شوند و دست یا پایشان می‌شکند.

کلام آخر 
به دلیل جذابیت و پرطرفدار بودن ورزش پاتیناژ یک پیست و سالنی نیز در ایران بنا گردید. این سالن این امکان را برای اسکیت بازان فراهم می‌کند تا بتوانند با کفش‌های مخصوص روی این یخ‌ها راه بروند و به اجرای حرکات نمایشی بپردازند. حتی با توجه به علاقه‌ خود می‌توانید ورزش هاکی روی یخ را نیز آغاز کنید و در این رشته ورزشی در جایگاه خوبی قرار بگیری و در مسابقه‌های جهانی شرکت نمایید. 

نظرات کاربران

  1. شهداد رهبر شهداد رهبر 1402/04/30
    81 نفر پسندیدند
    سلام نمی‌دونم این کامنت را چکسی دریافت و مشاهده خواهد کرد ، بنده از پاتیناژیست های قبل از انقلاب هستم و در پیست قصریخ طهرون اسکی میکردم تا اینکه پیست 12هزار نفری ورزشگاه آزادی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت ولی بعداز چند بار بازی انقلاب شد و بعد از انقلاب هم بدلایلی سالن اسکی رویخ استادیوم آزادی به سالن کشتی تبدیل شد و پیست قصر یخ طهرون هم به دلایلی تعطیل و بطور کل برچیده شد ، چندبار با شهردار منطقه یک تهران جهت همکاری برای بازسازی سالن قصریخ ارتباط برقرار کردم ولی فرمودند اسب سواری در الویت ورزشگاه های درون شهری می‌باشد لذا شرمنده ، تا اینکه بعداز سالیان متوجه شدم که چندتا پیست اسکی روی یخ ساخته و درحال کار میباشد ، خیلی خوشحال شدم و خواستم از این طریق خسته نباشید به همه دست اندرکاران احداث همچین پیست‌های نموده‌اند و در آخر خودمان هم که تخصص کاری م سرمایشی می‌باشد در حال بررسی جهت طراحی و ساخت یک پیست 700 متری هستیم و لذا خواهشمندم هر شخصیتی که این کامنت را ملاحظه نمودند
  2. شهداد رهبر مریم حیدری 1402/09/11
    3 نفر پسندیدند
    منم خیلی این ورزشو دوست دارم
  3. شهداد رهبر لالالوپسی 1402/10/15
    6 نفر پسندیدند
    منم خیلی دوست دارم ولی وسایلش گرونه و متاسفانه فکر نکنم پدرم اجازه بده چون آموزش گیتار هم اجازه نداد امید وارم پیست هاشون بیشتر بشه شاید اگر نزدیک باشه خودمم بتونم برم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 101 کاربر