تله کابین‌ ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/30
بازدید: 2146
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ارمنستان کشوری نسبتا کهن با فرهنگ غنی، با وجود وسعت کم، جاذبه‌‌های تاریخی و گردشگری زیادی را در خود جای داده است. پارک ملی شیکاهو، دریاچه آرپی، وانادزور، کاسکاد، دریاچه سوان، منطقه تاریخی گارنی، تعداد زیادی صومعه و کلیسا و... همراه با منظره کوه آرارات در جاهای متعدد از شهر ایروان، از اماکن جذاب گردشگری در این کشور هستند. در این کشور در کنار جاذبه‌‌های طبیعی، امکانات مهیجی مانند طولانی‌‌ترین تله‌‌کابین‌‌های جهان به جهت تجربه لحظات شاد و مفرح در نظر گرفته شده است. هر ساله گردشگران زیادی به قصد بازدید از جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی ارمنستان، به این کشور کوچک سفر می‌‌کنند. اما جاذبه‌‌های ارمنستان صرفا به شهر ایروان و صومعه‌‌ها و کلیساهای تاریخی آن محدود نمی‌‌شوند. تله کابین‌‌های ارمنستان با رکورد طولانی‌‌ترین مسیر تله‌کابین در جهان، از تفریحات ارمنستان محسوب می‌‌شوند. این  تله‌کابین‌‌ها در کنار نمایش مناظر خارق‌العاده و زیبای کوهستانی، امکان تجربه هیجان پرواز در ارتفاعات ارمنستان را به ارمغان می‌‌آورند.

تله کابین بال های تاتو ارمنستان

تله کابین بال های تاتو در ارمنستان

تله کابین بال‌های تاتو با مسیر 5.7 کیلومتری (3.5 مایل)، بلندترین تله‌کابین کابلی بدون توقف جهان است که در ایروان، پایتخت ارمنستان، قرار دارد. این تله کابین در سال ۲۰۱۰ جهت تسهیل مسیر رسیدن به صومعه تاتو راه‌اندازی شد. اما به دلیل عبور از مسیری زیبا و خارق‌العاده، به یکی از جاذبه‌های معروف گردشگری ارمنستان تبدیل شد. تا پیش از سال ۲۰۱۰، طولانی‌ترین مسیر تله‌کابین در جهان مربوط به تله‌کابین "ساندیا پیک" در ایالت نیومکزیکو ایالات متحده آمریکا، با طول 4.3 کیلومتر بود که مسیر تله‌کابین تاتو حدود 1.7 کیلومتر از آن بیشتر است.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

تله کابین بال های تاتو


ساعات کار تله کابین بال های تاتو ارمنستان

در تابستان به دلیل حضور تعداد بالای گردشگران، این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب فعالیت میکند. در سایر فصول سال ساعت کار این تله‌کابین از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

سایر امکانات دهکده تاتو

تاتو دهکده‌‌ای کوچک در استان سیونیک است. مهم‌‌ترین و معروف‌‌ترین جاذبه این دهکده، صومعه تاتو، از زیباترین کلیساهای جهان است. تاتو به غیر از صومعه مشهور تاتو و تله‌‌کابین مهیج بال‌‌های تاتو، از امکانات و جاذبه‌‌های دیدنی دیگری نیز برخوردار است که برای علاقه‌‌مندان به تاریخ و باستان شناسی، جذابیت زیادی دارد. این مجموعه با داشتن صومعه قدیمی، پل شیطان و بال‌‌های تاتو، سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. گردشگران در این مجموعه می‌‌توانند ضمن لذت بردن از طبیعت زیبا، از امکانات مهیج بال‌‌های تاتو نیز استفاده کنند.

دهکده تاتو

رستوران های دهکده تاتو

رستوران Tayevatun در روستای زیبا تاتو در ایستگاه هالیدروز قرار گرفته است. این رستوران با داشتن غذاهای لذیذ و کلاسیک ارمنی با دستور پخت ۱۰۰۰ ساله معروف است. غذاهای مدیترانهای و اروپایی نیز در این رستوران سرو میشوند. 

تله کابین بال های تاتو

جاهای دیدنی در مسیر تله کابین بال های تاتو

ایستگاه شروع مسیر این تله کابین در روستای هالیدورز در نزدیکی آزادراهی در ایروان واقع شده است. در حین مسیر، تله‌کابین با عبور از دهکده‌ها، روستاهای زیبا و رودخانه خروشان وارتان، منظره فوق‌العادهای را به نمایش میگذارد. سرعت متوسط این تله کابین، ۳۷ کیلومتر در ساعت و زمان طی مسیر در حدود ۱۲ دقیقه است. ايستگاه پایانی این تله‌کابین در نزدیکی صومعه تاتو، با قدمت چند هزار ساله، قرار دارد. این تله‌کابین دو لاین رفت و برگشت دارد و تا ارتفاع ۳۲۰ متری زمین اوج میگیرد. ظرفیت هر کابین 25 نفر است. در طول مسیر راهنمای صوتی به سه زبان ارمنی، انگلیسی و روسی تاریخچه بال‌‌های تاتو و تمام نکات مهم مربوط به آن را شرح می‌‌دهد.

صومعه تاتو

صومعه زیبای تاتو در لبه دره و روبه‌‌روی رودخانه وارتان قرار گرفته است. این منطقه مرکز فعالیت‌‌های اقتصادی، سیاسی، معنوی و فرهنگی وارتان است که به همین دلیل نقش مهمی در توسعه این دهکده دارد. ساخت این صومعه به قرن نهم میلادی برمی‌‌گردد که جاذبه‌‌های تاریخی زیادی در دل خود حفظ می‌کند. از قدیمیترین و مشهورترین بناهای تاریخی ارمنستان صومعه تاتو است. طبیعت زیبای  سیونیک و گنجینه‌‌های تاریخی گوریس درون این صومعه از جذابیتهای این صومعه محسوب میشوند که یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی ارمنستان است. این مجموعه دارای ۳ کلیسا، آرامگاه، بنای یادبود و سایر بناهای تاریخی است. در سال 1995 این صومعه در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

صومعه تاتو ارمنستان

روستای خندزورسک

روستایی باستانی در دامنه شیب دار تنگه، که دارای غارهای طبیعی و دست ساز است. واحدهای مسکونی ساخته شده در این غارها توسط طناب و پله به یکدیگر متصل هستند. این روستا تا سال 1950 میلادی مسکونی بود اما اکنون خالی از سکنه است. برای رسیدن به این غارها باید از روی پل معلق در ارتفاع 160 متری زمین عبور کنید. به  دلیل لزران بودن پل، دسترسی به روستا دشوار است و برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند؛ توصیه نمی‌‌شود.

روستا در ارمنستان

پل شیطان

پلی به طول ۳۰ و عرض ۶۰ متر، منظرهای فوق‌العاده در یک دره عمیق در نزدیکی صومعه Tatev و رودخانه  Vorotan قرار دارد. این پل به صورت کاملا طبیعی و تحت تاثیر باد و آب، شکل گرفته است. این پل منظره زیباترین کوهها، عمیقترین درهها و بهترین رودخانه‌ها را در بر میگیرد. برای افراد شجاع و علاقه‌‌مند به کشف اسرار، عبور از این پل کوهی نفس گیر، جذاب است.

پل شیطان

حرف آخر

استفاده از تله‌‌کابین تاتو لذت پروازی مهیج بر فراز دهکده زیبا و تاریخی تاتو را به ارمغان می‌‌آورد. این منطقه در جنوب ایروان و با حدود سه ساعت فاصله از آن قرار دارد؛ شما می‌‌توانید یک روز کامل را در این مکان زیبا به تفریح بپردازید و شب را به ایروان بازگردید. با بازدید از این دهکده ضمن بهره‌‌مندی از مناظر طبیعی و جاذبه‌‌های بی‌‌نظیر، می‌‌توانید اسرار پنهان در تاریخ ارمنستان را کشف کنید و لحظات نابی را با بال‌‌های تاتو در دفتر زندگی خود رقم بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر