اسکی

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/30
بازدید: 2804
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از تفریحاتی که می‌تواند اوقات خوشی را برایتان رقم بزند، ورزش و تفریح اسکی است که حس سر خوردن روی برف‌ها را برای افرادی تدایی می‌کند. ورزش اسکی روی برف انواع مختلفی دارد که در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم درباره این ورزش اطلاعاتی را شرح دهیم.

 

اسکی روی برف

 

اسکی روی برف چیست؟

همانطور که اشاره داشتیم، این ورزش مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و هرساله تعداد زیادی طرفداران این ورزش افزایش پیدا می‌کند. فرد در حین ورزش با استفاده از چوب‌های صاف و بلند و همچنین کفش‌های متصل به چوب این تفریح را انجام می‌دهد.

اسکی یا Skiing به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول آن به کشور اسکاندیناوی اشاره دارد، این دسته که نوع قدیمی این ورزش هم به حساب می‌آید که تخته زیری اسکی به پاشه کف متصل است و همین امر نشان می‌دهد که ورزشکار می‌تواند بر روی پنجه، زانو خود را خم کند و حرکات نمایشی بیشتری را به بینندگان هدیه دهد. اسکی اسکاندیوناوی انواع مختلفی دارد که آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اسکی پرش
  • اسکی صحرایی (Cross-Country)
  • اسکی تلمارک

 

اسکی اسکاندیوناوی

 

تاریخچه اسکی روی برف

اگر بخواهیم به تاریخچه و قدمت این ورزش اشاره‌ای داشته باشیم باید به 8000 سال پیش نگاهی بی‌اندازیم؛ اما نمونه‌های اولیه‌ای که در این ورزش ثبت شده به 6000 هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد که در روسیه هم می‌باشد. همچنین از دیگر تصاویری که برای این ورزش به ثبت رسیده، حدود 5000 هزار سال پیش است که به ایالتXinjiang  چین اشاره دارد.

اسکاندیناویا از اولین کشوری به حساب می‌آید که ورزش اسکی را به صورت مدرن امروزی شروع کرد و سپس از سال 1800 به بعد مورد توجه بسیاری از ورزشکاران و دیگر افراد که علاقمند به تفریح و سرگرمی هستند، قرار گرفت است. این ورزش در کوه‌ها و کوهستان‌هایی انجام می‌شود که از نظر جفرافیایی، در قسمت بارش برف قرار دارند و بیشتر اوقات این کوه‌ها از برف پوشیده شده‌اند.

اسکی سراشیبی (اسکی آلپاین) تا سال 1800 ابدا و اختراع نشده بود. همچنین این ورزش مورد توجه ارتش نروژ و سوئد قرار گرفت و اسکی را در اولویت تمرینات سربازان قرار داد تا بتوانند استقامت سربازان را افزایش دهد. در سال 1850 فردی به نام سوندره نورهیم اولین اسکی‌هایی که دارای سایدکات و قوس هستند را طراحی کرد؛ همچنین سوندره نورهیم یک اسکی‌باز نروژی به حساب می‌آید.

 

تاریخچه اسکی

 

تاریخچه اسکی در ایران

بسیاری از روایت‌ها و تاریخدانان بر این باورند که اسکی زمانی در ایران به وجود آمد که دو گروه از خارجی‌ها به ایران آمدند و سپس اسکی مدرن در ایران رواج پیدا کرد. اولین گروهی که در ایران باعث به وجود آمدن اسکی شد، آلمان‌ها بودند که هدفشان از ورود به کشورمان برای بنا کردن راه‌آهن ملی بود.

هنگامی که وقت رسیدن فصل زمستان می‌شد، تورهای زمستانی اسکی در دامنه‌های البرز باعث جلب توجه بسیاری از مردمان و محلی‌ها می‌شد. در این تور، اسکی‌بازها حرکات نمایشی متعدد و گوناگونی را انجام می‌دادند.

گروه دوم محصلین و تحصیل کننده‌های خارج کشور ایرانی بودند که عمدتا کشور سوئیس و فرانسه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده بودند. افراد تحصیل کرده سعی داشتند تا به دیگر افرادی که علاقه به یادگیری اسکی دارند، آموزش‌هایی را تعلیم بدهد؛ اما این امر در سال 1293 تا 1300 به علت جنگ جهانی، هیچ وسیله اسکی وارد ایران نشد. اما در سال 1325 به علت باز شدن روابط بازرگانی ایران و اروپا، دوباره ورزش اسکی در ایران رونق پیدا کرد.

 

اسکی در ایران

 

انواع اسکی

اسکی سرازیری و آلپاین پرطرفدارترین نوع اسکی به حساب می‌آید و همچنین بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فقط همین دو نوع اسکی وجود دارد؛ اما انواع دیگری از اسکی هم وجود دارد که عبارت‌اند از:

اسکی آلپاین

همانطور که اشاره داشتیم، اسکی آلپاین یا سرازیری یکی از پرطرفدارترین انواع اسکی محسوب می‌شود که بر روی تپه‌های پر از برف صورت می‌گیرد. همچنین این نوع از اسکی سال 1936 در مسابقات المپیک زمستانی شروع به برگزاری شد. از انواع اسکی آلپاین می‌توان به:

  • مارپیچ کوچک
  • مارپیچ بزرگ
  • اسکی سرعت
  • سوپر جی
  • اسکی ترکیبی

 

اسکی آلپاین و فضای باز

 

اسکی در فضای باز

از دیگر انواعی که در اسکی می‌توان نام برد، اسکی در فضای باز است؛ اما سرعتی که این نوع اسکی دارد به آلپاین یا سرازیری نمی‌رسد و همچنین هزینه کمتری را تفریح کنندگان باید بپردازند. از دیگر مواردی که باعث کاهش قیمت این نوع از اسکی را می‌توان مجبور نبودن به پرداخت هزینه لیفت دانست. این نوع سبک اسکی‌ها سبک هستند و همین امر باعث شده تا خودشان به صورت خودکار به سمت جلو حرکت کنند.

اسکی فری استایل

اسکی فری استاینل به اسکی گفته می‌شود که در دارای حرکات چرخشی و هوازی است که اسکی‌باز آن‌ها را انجام می‌دهد. اسکی فری استایل از نام و عنوانی که دارد می‌توان متوجه شد که ورزشکاران از جنبه‌های مختلفی به این اسکی نگاه می‌کنند. در این نوع اسکی ورزشکاران حرکاتی نظیر:

  • پرش
  • حرکات اکروباتی
  • حرکت مغولی  (ورزشکار در این حرکت، عطا را در زمین فرو می‌کند و سپس پرشی انجام می‌دهد.)
  • هوای بزرگ (چرخش به دور خود)
  • مغولی دوتایی

 

اسکی فری استایل و اسنوبرد

 

اسنوبرد

اسنوبرد از دیگر اسکی‌هایی است که بر روی برف انجام می‌شود و شخص به‌جای دوتخته، یک تخته را انتخاب می‌کند و هر دو پای خود را بر روی برد قرار می‌دهد. بسیاری از افراد بر این باورند که اسنوبرد بسیار ساده‌تر و مهیج‌تر از اسکی معمولی است.

اسکی بدون پیست

برخی از افراد و اسکی‌بازان بر این باورند که اسکی بدون پیست خواهان مهارت‌های پیشرفته است تا افراد بتوانند از این نوع اسکی لذت ببرند. همچنین اسکی بدون پیست دارای خطرهایی است که بر روی پیست‌های دست نخورده انجام می‌شود.

 

اسکی بدون پیست و تلمارک

 

اسکی رو به جلو یا تلمارک

اگر در حین لذت به دنبال ورزش و انعطاف بدن هستید، اسکی رو به جلو بهترین گزینه محسوب می‌شود و همچنین قهرمانان و مدال‌آوران این نوع از اسکی، معمولا روی پاشنه پا نمی‌ایستند و همین امر نشان می‌دهد که افراد باید درباره آن اطلاع و مهارت‌هایی داشته باشند.

اسکی انطباقی

اسکی انطباقی مناسب افرادی است که دارای ناتوانی‌های فیزیکی هستند، اما دوست دارند تا این نوع تفریح را تجربه کنند. در مسابقات پاراالمپیک از وسایل و تچهیزات اسکی انطباقی استفاده می‌شود.

تجهیزات وسایل اسکی

در اوایل که ورزش اسکی مدرن برگزار شد، معمولا چوب برد و چوب دستی اسکی از درخت گردو تهیه می‌شد؛ اما در سال 1930 ورزش و تفریح اسکی گام بزرگی برداشت و ساختار وسایل اسکی پیشرفته‌تر شدند. سپس در سال 1990، چوبی وارد اسکی شد که معمولا از فوم پوشیده شده بود و پس از آن دولایه از فایبرگلاس وجود داشت که با ترکیب تیتانیوم، آلومینیوم و کولار استفاده شده بود؛ اما به طور کلی وسایل اسکی عبارت‌اند از:

کاپشن و شلوار اسکی

سرما شدید در دل کوه یک امر طبیعی است که شاید بسیاری از افراد را آزاد دهد. همچنین برای اینکه بتوانید این سرما شدید را تحمل کنید، باید کاپشن مناسب اسکی را تهیه کنید که دمای بدن را در حالت مطلوبی نگهداری می‌کند. شلوار اسکی معمولا در حین تهیه کاپشن به صورت ست وجود دارد. (شلوار در سبک اسکی اسنوبال، فاق پایین‌تر است.)

 

کاپشن و شلوار و عینک اسکی

 

عینک اسکی

چشم‌ها در بدن یکی از ضروری‌ترین مورد محسوب می‌شود که باید افراد در حین ورزش اسکی مراقب آن باشند تا بتوانند لذت این ورزش را تجربه کنند. اسکی‌بازها برای اینکه بتوانند از چشمانشان در برابر سرما و نور آفتاب محافظت کنند، عینک مخصوصی را خریداری و تهیه می‌کند.

فیکس

شاید برخی افراد فیکس را یک لوازم جانبی به حساب آورند؛ اما وجود فیکس در ورزش اسکی می‌تواند بروز خطر را کاهش دهد و پای افرادی را سالم نگه دارد. فیکس وسیله‌ای است که چوب اسکی (برد) به کفش‌ها قفل می‌شود و همین امر می‌تواند مانع شکستن، دررفتگی و پیچ‌خوردگی پا شود.

 

کفش و فیکس اسکی

 

کفش اسکی

کفش در حین ورزش اسکی یکی از مهمترین وسیله محسوب می‌شود که افراد علاقه‌مند و حرفه‌ای باید در آن احساس راحتی بکنند. همچنین در این ورزش باید به طریقه بسته بودن بندهای کفش هم دقت داشته باشید که برای افراد مبتدی سه بند و حرفه‌ای چهار بند وجود دارد.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی یکی از ضروری‌ترین وسیله در ورزش اسکی به حساب می‌آید که باعث گرم ماندن سر در هوای سرد زمستانی کوهستان می‌شود.

پیست اسکی

ماشین‌هایی مخصوص، پیست‌های اسکی را آماده می‌کنند. ماشین‌هایی که برای پیست استفاده می‌شوند، برف‌ها را صاف و فشرده می‌کنند تا همه افراد بتوانند از این مسیر لذت ببرند. همچنین در برخی قسمت‌ها می‌توانید پیست‌هایی را مشاهده کنید که رنگی بودن آن هرکدام معنایی به دنبال دارد:

  • سیاه (شیب پیشرفته و افراد حرفه‌ای)
  • قرمز (شیب سطح متوسط)
  • آبی (شیب راحت و بدون عمقی)
  • سبز (شیب ملایم و راحت)

 

پیست اسکی

 

خطرهای اسکی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اسکی‌ها انواعی دارند که افراد باید به آن دقت داشته باشند تا بتوانند لذت این ورزش را تجربه کنند؛ اما در این حین هر یک از انواع اسکی می‌تواند خطراتی داشته باشد.

اسکی بدون پیست یکی از خطرناک‌ترین انواع اسکی محسوب می‌شود که خطرناک بودن آن به علت پنهان شدن تخته سنگ‌ها و کلوخ کوه است که هیچ فرد اسکی‌باز حرفه‌ای تاحالا این مسیر را طی نکرده تا خطر را برای دیگر افراد کاهش دهد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر