پاراگلایدر

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/23
بازدید: 2219
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تجربه پرواز کردن از زمان‌های بسیار قدیم آرزوی هر بشری بوده است. حس آزادی و سبکی که پس از پرواز به آدم دست می‌دهد بسیار به تقویت هیجان و روحیه بشر کمک می‌کند امروزه با وجود پاراگلایدر شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول و ارزان حس زیبای پرواز کردن را تجربه کنید. درواقع پاراگلایدر یکی از انواع ورزش‌های هوایی است. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره‌ی پاراگلایدر به شما توضیح دهیم. بنابراین اگر شما هم قصد پرواز کردن با پاراگلایدر را دارید به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

ورزش پراگلایدر

 

پاراگلایدر چیست؟

پاراگلایدر یا چتربازی یکی از ورزش‌های تفریحی است که از یک چتر و مجموعه‌ای از تجهیزات خاص تشکیل شده است. در واقع این وسیله یکی از ارزان‌ترین و سبک‌ترین وسیله شخصی برای پرواز کردن است. این بازی یا ورزش تفریحی بسیار هیجان انگیز و جذاب است به‌طوری که بسیاری از افراد پرواز کردن را با آن تجربه می‌کنند. امروزه تفریح پاراگلایدر بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است به‌خصوص کسانی که قصد دارند یک پرواز هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

تاریخچه پاراگلایدر

پاراگلایدینگ یک ورزش بسیار هیجان‌انگیز است که در دهه 1960 میلادی توسط ناسا ایجاد شد. در این دوره بود که برای کاهش دادن آسیب‌ سفینه فضایی در زمان فرود از چتر استفاده می‌شد. در این میان فعالیت‌ها و مطالعات زیادی برای توسعه دادن و پیشرفت چترهای اتوماتیک و سقوط آزاد انجام شد. سپس در سال 1986 میلادی تعدادی از کوهنوردان سوئیسی برای پایین آمدن از کوه از پاراگلایدر استفاده کردند.

 

تاریخچه پاراگلایدر

 

این وسیله‌ای که کوهنوردان سوئیسی از آن استفاده می‌کردند چیزی شبیه به چتر سقوط آزاد بود که به مرور زمان شکل پیشرفته‌تری پیدا کرد و به شکل امروزی تغییر شکل داد و به یک ورزش مستقل تبدیل شد. امروزه آموزش پاراگلایدر توسط تیم‌های مختلفی به علاقه‌مندان در این زمینه آموزش داده می‌شود.

 

پاراسل کیش - اطلاعات دقیق + عکس + قیمت بلیط پاراسل

 

فیلم درباره پاراگلایدر

دیدن فیلم‌هایی درباره پاراگلایدر می‌تواند به کسانی که قصد یادگیری این ورزش را دارند بسیار کمک کند. دیدن این فیلم‌ها حس جذاب پرواز کردن را در شما ایجاد می‌کند. همچنین دیدن این فیلم‌ها شما را با انواع پاراگلایدر تک و دونفره آشنا می‌کند.

 

 

 

مراحل شروع پاراگلایدر

برای یادگیری پاراگلایدر نیاز است که شما ابتدا یک آموزش مقدماتی را بگذرانید. در این آموزش مقدماتی سه مرحله اصلی قبل پرواز، تیک آف و فرود را به شما آموزش می‌دهند. که در ادامه این سه مرحله را به تفضیل برای شما توضیح می‌دهیم.

قبل پرواز

در این مرحله که قبل از پرواز است کمی به صورت تئوری توضیحاتی به هنرآموز داده می‌شود و آن‌ها را با یکسری لغات تخصصی آشنا می‌کنند. همچنین در این مرحله به هنرجو نحوه‌ی باز کردن چتر، درست چک کردن چتر، شیوه اتصال چتر به صندلی، گرفتن حالت درست برای تیک آف در دست، کنترل چتر روی زمین و ... را آموزش می‌دهند به این مراحل چترکشی بر روی زمین می‌گویند که تقریبا تا 7 جلسه آموزش دادن آن طول می‌کشد.

 

قبل پرواز و در حین پرواز

 

تیک آف (پرواز)

پس از گذراندن مراحل چترکشی بر روی زمین و به دست آوردن تجربه لازم در این مرحله هنرجو را بر روی تپه‌هایی با ارتفاع کم مثلا 20 متر می‌برند و در یک محیط امن و مطمئن به پرواز کردن می‌‌پردازد. هدف اصلی این مرحله یاد دادن شیوه درست تیک آف کردن یا بلند شدن است. و اینکه به هنرجو آموزش داده می‌شود چطور به چتر فرمان دهد و چگونه بر روی پاهای خود فرود بیاید. بعد از یادگیری این مراحل هنرجو برای پرواز از ارتفاع بلند آماده می‌شود ولی برای اطمینان خاطر و امنیت بیشتر، مربی با روش تندم (پاراگلایدر دو نفره) این مرحله را همراه هنرجو است اما تمامی کارها از تیک آف کشیدن تا لندینگ برعهده خود هنرجو است.

فرود

پس از گذراندن مراحل بالا هنرجو به این آمادگی می‌رسد که تا با راهنمایی و کمک یک مربی دیگر در تیک آف اقدام به یک تیک آف امن و کنترل دقیق و درست چتر و هدایت درست آن در مسیر داده شده توسط مربی یک لندینگ یا فرود را انجام دهد. به این شکل که این فرود توسط مربی از محل لندینگ بوسیله بیسیم انجام می‌گیرد. یعنی عملیات پرواز و تیک آف و فرود را هنر جو به تنهایی به پایان می‌رساند که در اصطلاح به آن سولو پاراگلایدر می‌گویند. درواقع سولو شدن به این معنا است که اولین پرواز تک نفری هنرجو از ارتفاع بلند است.

آموزش پاراگلایدر

پرواز کردن با پاراگلایدر بسیار ساده و راحت است و تقریبا با یک آموزش درست و اصولی همه می‌توانند این ورزش را بیاموزند. برای اینکه پاراگلایدر را به صورت امن و اصولی یاد بگیریم باید با مفاهیم پرواز، آب و هوا، تجهیزات و نکات و قوانین امنیتی به طور کامل آشنا باشیم. در دوره‌ی آموزش مقدماتی همه‌ی موارد ذکر شده به طور کامل آموزش داده می‌شود.

 

آموزش پاراگلایدر

 

محل‌های آموزش‌های پاراگلایدر

یکی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین محل‌هایی که می‌توان در آن ورزش پاراگلایدینگ را آموزش دید جزیره کیش است. در این جزیره سایت‌های بسیاری برای آموزش و پرواز وجود دارد. همچنین در شهرهایی مانند تهران (شمال غرب تهران)، تبریز، مشهد، همدان و قم هم می‌شود این ورزش هیجان انگیز را آموزش دید. در گرگان نیز چندین سایت برای پرواز وجود دارد که در اطراف مینو دشت وجود دارد.

محل‌هایی معروفی که در تهران برای آموزش پاراگلایدر وجود دارد شامل سایت پاراگلایدر شهید عسگری، سایت چنار شرق، سوپا کرچ و امام زاده هاشم است.

مراحل و قیمت پاراگلایدر

پرواز با پاراگلایدر شامل مراحل مختلفی است خیلی از افراد علاقه دارند که آن را به صورت حرفه‌ای آموزش ببینند. معمولا آموزش این ورزش در چهار سطح مختلف آموزش داده می‌شود که در این مطلب این چهار مرحله را به تفضیل به شما آموزش می‌دهیم.

 

پاراگلایدر در ایران

 

دوره مقدماتی

این دوره مخصوص تازه‌کاران و مبتدیان است درواقع کسانی که می‌خواهند این به تازگی این ورزش را یاد بگیرند باید ابتدا در این دوره شرکت کنند. پس از آموزش‌هایی که در این دوره به شما داده می‌شود شما می‌توانید به تنهایی پرواز کنید اما از آنجا که تجربه کافی در این باره ندارید تحت نظر مربیان باید پرواز کنید تا امنیت شما نیز حفظ شود. هزینه دوره مقدماتی 6500000 تومان است.

دوره مستقل

این دوره مخصوص کسانی است که دوره مقدماتی را به خوبی آموخته‌اند و گواهینامه سولو پاراگلایدر را دارند. در دوره مستقل یا نوایس آموزش‌های تخصصی‌تری به شما داده می‌شود که شما پس از گذراندن این مرحله قادر خواهید بود که بدون نظارت مربی و به صورت مستقل و تنها پرواز کنید. معمولا در صورت موفق شدن در این دوره به شما گواهینامه ایرانی و بین‌المللی از سوییس اهدا می‌شود. و شما می‌توانید در مکان‌ها و محل‌های مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر نیز بدون نظارت مربی پرواز کنید. هزینه دوره مستقل 7000000 تومان است.

دوره متوسطه

این دوره مخصوص افرادی است که پرواز می‌کنند اما قصد دارند تکنیک‌های حرفه‌ای جدیدی را بیاموزند. در این دوره تکنیک‌هایی مانند آکروباسی آموزش داده می‌شود. هزینه دوره متوسطه 7000000 تومان است.

دوره پیشرفته

پس از گذراندن دوره متوسطه اگر قصد حرفه‌ای تر شدن را دارید بهتر است که در دوره پیشرفته شرکت کنید. در این دوره شما تبدیل به خلبانانی با تجربه و بسیار حرفه‌ای می‌شوید و پس از به پایان رساندن این مرحله ما تبدیل به مربی پاراگلایدر می‌شوید. هزینه دوره پیشرفته 8000000 تومان است.

انواع دوره‌ها و قیمت‌های پاراگلایدر

دوره‌های تکمیلی پرواز شامل دو دوره SIV و دوره آکروباسی است که در این قسمت از مقاله به طور کامل راجع به این دو دوره صحبت می‌کنیم.

 

دوره SIV پاراگلایدر

 

دوره SIV

دوره SIV دوره امنیت پرواز است و هدف آن آموزش و آماده سازی خلبان برای روبرو شدن با شرایط اضطراری است. در این دوره موارد زیر به شما آموزش داده می‌شود.

مواردی مثل کشیدن کمکی، بیگرز، فول استال، پیچ کنترل، کنترل جمع شدگی های متقارن و نامتقارن، اسپیرال، پرواز به عقب، اسپین، استفاده از اسپید بار، بی لاین استال، کنترل پاندول بال و هر آموزشی که موجب افزایش سرعت و بالا رفتن کیفیت عکس العمل‌های صحیح شما در هنگام شرایط ناپایدار و شرایط اضطراری پرواز با پاراگلایدر می‌شود. قیمت این دوره 6 میلیون تومان است.

دوره آکروباسی

در این دوره نوعی حرکات نمایشی به شما آموزش داده می‌شود درواقع آکروباسی پاراگلایدنگ نوعی حرکات نمایشی است که برای انجام این حرکات نیازمند مهارت بالا هستید. قبل از اینکه بتوانید دوره آکروباسی را یاد بگیرید لازم است که دوره SIV را گذرانده باشید. قیمت دوره آکروباسی بین 7 تا 9 میلیون تومان است.

قیمت تجهیزات پاراگلایدر

قیمت خرید چتر پاراگلایدر بسته به کیفیت و نوع برند و همچنین یک نفره یا دو نفره بودن این وسیله متفاوت است اما محدوده قیمت آن بین 60 تا 90 میلیون تومان است که علاوه بر این نیز نیاز است تجهیزات دیگری مانند چتر کمکی دوم، کلاه ایمنی، بی‌سیم و هارنس را خریداری کنید که هزینه شما را بالاتر می‌برد.

 

پرواز با پاراگلایدینگ

 

مدت زمان پرواز با پاراگلایدر چقدر است؟

مدت زمان پرواز با این وسیله بسیار متفاوت و بسته به میزان مهارت شما دارد. مثلا تمام مراحل پرواز شما که شامل جلسه آشنایی، آماده سازی، آموزش دستورالعمل‌ها و .. است حدود 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد و مدت پرواز شما هم بسته به میزان مهارت شما بین 10 تا 20 دقیقه متغیر است. ولی بیشترین رکورد پرواز در مدت 11 ساعت هم ثبت شده است.

تجهیزات پاراگلایدر

برای پرواز کردن با این وسیله نیازمند تجهیزات زیر هستید:

  • بال پاراگلایدر: درواقع بال یکی از اصلی‌ترین تجهیزات این وسیله است و خلبان به وسیله بال می‌تواند در آسمان پرواز کند.
  • هارنس یا صندلی: هارنس یا صندلی وسیله‌ای است که خلبان در آن می‌نشیند. هارنس‌ها مدل‌ها و انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها دارای این قابلیت می‌باشند که بیش از یک چتر کمکی به آن‌ها متصل می‌شود.
  • چتر کمکی: چتر کمک نیز از تجهیزات پاراگلایدر است که در مواقع اضطراری از این چتر استفاده می‌کنند.
  • هلمت یا کلاه ایمنی نیز یکی از تجهیزات مهمی است که خلبان هنگام پرواز برای مصون ماندن از ضربه و آسیب باید آن را به سر کند.
  • وریومتر نیز یکی دیگر از تجهیزاتی است که باید همراه خلبان باشد این وسیله به خلبان کمک می‌کند تا از میزان کاهش یا افزایش ارتفاع خود با پاراگلایدر مطلع شود.
  • دستکش ایمنی از دیگر تجهیزات پاراگلایدر است و باید متناسب با فصل انتخاب شود مثلا در فصل‌های گرم سال از دستکش‌های ضد تعریق استفاده می‌شود همچنین استفاده از دستکش‌های ایمنی از زخم شدن دست‌ها به هنگام تیک آف یا فرود جلوگیری می‌کند.
  • بیسیم نیز یکی دیگر از تجهیزات مهم این وسیله است و این وسیله بین خلبان و سایر افراد بر روی زمین ارتباط برقرار می‌کند. و در صورت بروز شرایط سخت یا اتفاق‌های ناگوار بتوانند از افراد دیگر بر روی زمین کمک بخواهند.
  • کفش مناسب از دیگر وسایل و تجهیزاتی است که باید خلبان در پرواز با پاراگلایدر داشته باشد. چراکه به هنگام تیک آف و لند خلبان بتواند به راحتی بدود.

 

تجهیزات پاراگلادینگ

 

موارد مهم در حین تفریح پاراگلایدر

زمانی‌که شما قصد دارید به تفریح با پاراگلایدر بپردازید و یک پرواز عالی را تجربه کنید باید موارد مهم زیر را نیز در نظر بگیرید تا یک تجربه جذاب و هیجان انگیز داشته باشید:

فوبیا و ترس از ارتفاع

معمولا اکثرا افراد از ارتفاع می‌ترسند و ممکن است این ترس حال آن‌ها را بد و دگرگون کند. اما این ترس با کسب علم و آگاهی و همچنین مهارت به مرور از بین می‌رود. و سپس شما می‌توانید به راحتی و با خیالی آرام با این وسیله پرواز کنید.

ایمنی

سوال بسیاری از افراد این است که آیا ورزش پاراگلایدر امن است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با رعایت موارد ایمنی و آموزش تحت نظارت یک مربی و مجموعه خوب می‌تواند ایمنی لازم برای یک پرواز عالی را برای شما فراهم کند.

محدودیت سن

اگر شما در محدوده وزنی مجاز یعنی بین 15 تا 100 کیلوگرم باشید محدودیت سنی خاصی برای تفریح با پاراگلایدر وجود ندارد.

آمادگی جسمانی

برای تفریح با این وسیله نیاز به آمادگی جسمانی خاصی وجود ندارد چرا که فقط کافی است شما بر روی صندلی مخصوص نشسته و از پرواز کردن لذت ببرید. البته هنگاه تیک آف و لند نیاز به انجام یکسری دستورالعمل‌ها است که باز هم نیازمند آمادگی جسمانی نمی‌باشد.

تفاوت پاراگلایدر و پاراموتور

یکی از تفاوت‌های بین پاراگلایدر و پاراموتور این است که پاراموتور از یک چتر موتوردار تشکیل شده است که می‌توانید تا ارتفاع معین پرواز کنید. از دیگر تفاوت‌های بین این دو وسیله این است که پاراگلایدر برای شروع پرواز نیازمند یک سطح مرتفع است اما برای پرواز با پاراموتور می‌توانید از سطح زمین شروع به پرواز کنید.

 

پاراگلایدر و پاراموتور

 

پاراگلایدر دو نفره

پرواز تندم یا دو نفره مخصوص افرادی است که هیچ مهارت و تجربه‌ای در زمینه پرواز با پاراگلایدر ندارند و صرفا می‌خواند به صورت تفریحی پرواز واقعی را تجربه کنند. در این نوع پرواز صندلی شما به صندلی مربی وصل است و اوست که تمامی مراحل پرواز را انجام می‌دهد و شما تنها از پرواز کردن لذت می‌برید.

در طول تاریخ پرواز کردن یکی از آرزوهای بشر بوده است امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی این امکان برای انسان‌ها فراهم شده است یکی از وسایلی که انسان به کمک آن می‌تواند حس شیرین پرواز و رهایی را تجربه کند استفاده از پاراگلایدر است که در این مقاله به راجع به این موضوع با شما صحبت کردیم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر