شهرستان کلیبر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/17
بازدید: 708

اکثریت مردم آشنا با نام کلیبر، این شهرستان را به‌عنوان منطقه‌ای ایده‌آل برای به دل جنگل و در طبیعت می‌دانند. اما کم‌تر کسی وجود دارد که از تاریخچه حدودا سه هزار‌ساله این شهرستان باشکوه مطلع باشد. این منطقه در زمان ساسانیان به‌عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده‌ی حکومت وقت قرار داشت. برخی از جاذبه‌های مهم و تاریخی این شهر نیز از همان زمان همچنان باقی مانده‌اند.

شهرستان کلیبر

جاذبه‌های دیدنی کلیبر؛ سفری به سرزمین افسانه‌ها

کلیبر، شهری در دامنه‌های سرسبز کوه‌های ارسباران، با طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، بهشتی برای گردشگران محسوب می‌شود. به همین دلیل هم سالانه مسافران زیادی به این شهرستان می‌روند.

جاذبه‌های دیدنی کلیبر

ارسباران، مشهورترین جاذبه‌ی طبیعی شهرستان کلیبر

جنگل ارسباران: این جنگل که به‌عنوان یکی از انبوه‌ترین جنگل‌های زاگرس به شمار می‌رود، از تنوع گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است. جنگل ارسباران زیستگاه گونه‌های نادری از گیاهان و حیوانات است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت شده آینالو: این منطقه حفاظت شده با دارا بودن گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، از جمله مهم‌ترین مناطق حفاظت شده ایران به شمار می‌رود. منطقه حفاظت شده آینالو مکانی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و حیات‌وحش است.

رود ارس: این رود که از کوه‌های آرارات سرچشمه می‌گیرد، از میان شهر کلیبر عبور می‌کند و منظره‌ای بسیار زیبا را به وجود می‌آورد. رود ارس مکانی ایده‌آل برای ماهیگیری، قایق‌سواری و لذت بردن از طبیعت است.

از یادگار بابک، اسطوره‌ی ملی، در کلیبر دیدن کنید!

باتوجه‌به سابقه‌ی چند هزار ساله‌ی این منطقه می‌توانید سازه‌هایی از دوران قبل از اسلام را هم در این محدوده ببینید. البته که بازدید از این جاذبه‌های تاریخی کار آسانی نیست!

قلعه بابک: این قلعه که به دژ بابک نیز معروف است، در دوران باستان به‌عنوان مقر بابک خرمدین، رهبر قیام خرمدینان، مورد استفاده قرار می‌گرفت. استحکام و موقعیت قلعه طوری بود که در زمان فرمانروایی بابک بر قلعه، این دژ غیر قابل نفوذ شده بود. قلعه بابک بر فراز کوهی بلند در ارتفاع 2300 متری واقع شده و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کلیبر به شمار می‌رود.

پل‌های خدا آفرین: این پل‌ها که در دوران صفویه بر روی رود ارس احداث شده‌اند، دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کنند. پل‌های خداآفرین از جمله آثار ارزشمند تاریخی و مهندسی ایران هستند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

عمارت طومانیانس: این عمارت که در دوره قاجار توسط یک فرد ارمنی به نام سرکیس طومانیانس ساخته شده است، از جمله بناهای تاریخی و زیبای کلیبر به شمار می‌رود. عمارت طومانیانس در حال حاضر به‌عنوان موزه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یادگار بابک اسطوره‌ی ملی در کلیبر

3 جاذبه‌ی زیارتی و محبوب شهرستان کلیبر

امامزاده سید محمد: این امامزاده که در شهر کلیبر واقع شده و از جمله اماکن زیارتی مورد احترام مردم منطقه است.

مسجد جامع کلیبر: این مسجد که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد و تا کنون برای عبادت مورد استفاده اهالی این شهرستان قرار می‌گیرد.

تکیه باباعلی: این تکیه که در دوران قاجار احداث شده است، از جمله اماکن مذهبی و تاریخی کلیبر به شمار می‌رود.

کلیبر با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و زیارتی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران در تمام فصول سال است.

شهر تبریز - پایتخت استان آذربایجان شرقی با بازارهای رنگارنگ و معماری سنتی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

آب و هوای کلیبر؛ سفری خنک به دل کوهستان

شهرستان کلیبر، آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد. در این شهر، شاهد تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد و پر‌برف هستیم. میانگین دمای هوا در کلیبر در گرم‌ترین ماه سال (تیر) حدود 20 درجه سانتی‌گراد و در سردترین ماه سال (دی) حدود 2 درجه سانتی‌گراد است. بارش در کلیبر به طور متوسط در حدود 500 میلی‌متر در سال است و بیشتر در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد. به‌طورکلی، آب و هوای کلیبر برای افرادی که به دنبال فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و لذت بردن از هوایی خنک و مطبوع هستند، ایده‌آل است.

آب و هوای کلیبر

چه زمانی باید به شهرستان کلیبر برویم؟

با توجه به آب و هوای کوهستانی کلیبر، بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز است. در این فصول، هوا نه به گرمی تابستان است و نه به سردی زمستان، و از زیبایی طبیعت نیز می‌توان به طور کامل لذت برد. در فصل بهار، شاهد شکوفه‌ها و سرسبزی طبیعت در کلیبر خواهیم بود. در فصل پاییز نیز، برگ‌های درختان به رنگ‌های زیبایی در می‌آیند و منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود می‌آورند. البته، سفر به کلیبر در زمستان نیز می‌تواند جذاب باشد. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید و از سرما و برف لذت می‌برید، می‌توانید در فصل زمستان به کلیبر سفر کنید. اما باید بدانید که در زمستان، احتمال مسدود مسیرهای کوهستانی کلیبر وجود دارد.

در نظر داشته باشید که باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی کلیبر این شهر در مرداد هم آنچنان گرم نیست. در نتیجه می‌توانید این فصل را هم به عنوان

دریاچه ارومیه - یکی از مهم ترین دریاچه های ایران در میان آذربایجان غربی و شرقی

این نکات را از نظر آب‌وهوایی در کلیبر در نظر بگیرید!

  • برای سفر به کلیبر، لباس مناسب فصل را به همراه داشته باشید.
  • در فصل تابستان، از کرم ضدآفتاب و کلاه استفاده کنید.
  • در زمستان، لباس گرم و ضد آب به همراه داشته باشید.

معرفی 10 روستای معروف کلیبر و دو بخش اصلی این شهرستان

شهرستان کلیبر دارای دو بخش به نام‌های آبش احمد و مرکزی است. همچنین شهرستان کلیبر 7 دهستان و 243 روستا دارد. شهرستان کلیبر روستای دولان مشهورترین ده این شهرستان است. اما به غیر از آن حداقل ده روستای مشهور و جذاب دیگر نیز در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید.

  1. روستای شجاع‌آباد
  2. روستای ونق
  3. روستای آینالو
  4. روستای پیغم
  5. روستای انجیرلو
  6. روستای ییلاق
  7. روستای دودانلو
  8. روستای مورگان
  9. روستای کرگان
  10. روستای اسب قلیان

10 روستای معروف کلیبر

سوغاتی‌های کلیبر؛ از صنایع دستی سنتی تا خوراکی‌های خوشمزه

کلیبر، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از سوغاتی‌های منحصر به فردی نیز دارد که مشهورترین آن‌ها عسل بومی این شهرستان است. در ادامه مشهورترین سوغاتی‌های این شهر را برای شما آورده‌ایم:

  1. عسل: عسل کلیبر از جمله مرغوب‌ترین عسل‌های ایران است و به دلیل طعم و خواص بی‌نظیرش، طرفداران زیادی دارد.
  2. گردو: گردوهای کلیبر به درشتی و طعم خاصشان معروف هستند و از جمله سوغاتی‌های محبوب این شهر به شمار می‌روند.
  3. فندق: فندق‌های کلیبر نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند سوغاتی مناسبی برای دوستان و خانواده باشند.
  4. آلوچه: آلوچه‌های کلیبر ترش و خوشمزه هستند و می‌توان از آنها برای تهیه لواشک، آجیل و سایر خوراکی‌ها استفاده کرد.
  5. صنایع دستی: کلیبر از جمله مراکز مهم تولید صنایع‌دستی در ایران است. در این شهر، می‌توانید انواع سبدهای حصیری، قالیچه‌ها، گلیم‌ها، جواهرات و زیورآلات سنتی را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

سوغاتی شهرستان کلیبر را از کجا خریداری کنیم؟

  • بازار سنتی کلیبر: این بازار که در مرکز شهر کلیبر واقع شده است، بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های این شهر است. در بازار سنتی کلیبر، می‌توانید انواع عسل، گردو، فندق، آلوچه، صنایع‌دستی و سایر سوغاتی‌های کلیبر را با قیمتی مناسب پیدا کنید.
  • فروشگاه‌های صنایع دستی: در شهر کلیبر، فروشگاه‌های متعددی وجود دارند که به فروش صنایع دستی این شهر می‌پردازند. این فروشگاه‌ها معمولاً در خیابان اصلی شهر و یا در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری واقع شده‌اند.
  • محصولات محلی: در برخی از مغازه‌های شهر کلیبر، می‌توانید محصولات محلی مانند نان، پنیر، ماست و سبزیجات تازه را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

لیست غذاهایی که باید در کلیبر طعم آن‌ها را امتحان کنید!

نمی‌توان به کلیبر سفر کرد و طعم غذاهای بومی این شهر را نچشید. طعم غذاهای کلیبر به غذاهای تبریزی شباهت زیادی دارد و خوردن غذا در این شهر می‌تواند یک تجربه دلنشین برای شما را رقم بزند. در ادامه به غذاهای بومی این شهر اشاره می‌کنیم:

قورما شورباسی: این غذا نوعی آبگوشت به شمار می‌رود و بسیار مفید و سالم است. قورما شورباسی با ترکیب موادی همچون دنبه، گوشت قورمه شده، پیاز، چربی گوسفند، تخم مرغ، سیب زمینی، ادویه بومی و... به دست می‌آید.

شوربای تره: این غذا از جمله غذاهایی است که با مواد اولیه ارزان و کم هزینه مثل سیب زمینی، سبزی تره، تخم مرغ، روغن و... تهیه می‌شود. شوربای تره طعمی بسیار دلچسب و خاص دارد و به‌عنوان یک وعده غذایی سبک و مقوی می‌توان از آن استفاده کرد.

دلمه کلم پیچ: دلمه کلم پیچ که در بسیاری از نقاط ایران به عنوان غذایی سنتی شناخته می‌شود، در کلیبر نیز طرفداران بسیاری دارد. این غذا از برگ‌های کلم پیچ، گوشت چرخ‌کرده، برنج، سبزی معطر و ادویه جات تهیه می‌شود و طعمی بسیار لذیذ دارد.

کوفته تبریزی: کوفته تبریزی از جمله غذاهای مشهور آذربایجان است که در کلیبر نیز با ظرافت و مهارت خاصی طبخ می‌شود. این غذا از گوشت چرخ‌کرده، نخود، لپه، برنج، سبزی معطر، پیاز داغ، رب گوجه‌فرنگی، تخم مرغ و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعمی بسیار دلچسب و سیرکننده دارد.

آش اریشته: آش اریشته از جمله غذاهای سنتی و اصیل کلیبر است که در مراسم و مناسبت‌های مختلف طبخ می‌شود. این آش از رشته‌های مخصوص به نام اریشته، گوشت چرخ‌کرده، نخود، عدس، سبزیجات، ادویه جات و کشمش تهیه می‌شود و طعمی بسیار خاص و دلچسب دارد.

این غذاها فقط نمونه‌ای از تنوع و اصالت غذاهای سنتی کلیبر هستند. در این شهرستان، غذاهای محلی خوشمزه و لذیذ دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در سفر به کلیبر از طعم بی‌نظیر آنها لذت ببرید.

شهرستان کلیبر کجاست و چگونه به آن برویم؟

شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی، در شمال غرب ایران واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان خداآفرین، از شرق به استان اردبیل، از جنوب به شهرستان اهر و از غرب به شهرستان ورزقان محدود می‌شود.

مسیر دسترسی به کلیبر با وسایل مختلف

  • با ماشین شخصی: از تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، می‌توانید با طی مسافتی حدود ۲۱۰ کیلومتر به کلیبر برسید. مسیر رانندگی از تبریز به کلیبر از طریق جاده تبریز - اهر - کلیبر انجام می‌شود.
  • با اتوبوس: از تبریز و سایر شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی، اتوبوس‌هایی به صورت روزانه به کلیبر حرکت می‌کنند. ترمینال اتوبوس‌رانی کلیبر در مرکز شهر واقع شده است.
  • با قطار: نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به کلیبر، ایستگاه راه‌آهن میانه است که در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری از کلیبر واقع شده است. از ایستگاه راه‌آهن میانه می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی به کلیبر بروید.

شهرستان کلیبر کجاست + مسیر دسترسی

نظرات کاربران

  • سیروان سیروان 1403/04/06
    0 نفر پسندیدند
    توصیه میکنم به کلیبر نرید چون هیچ جای درست و حسابی برای نشستن پیدا نمیشه. و باغ را اجاره می‌داد برای نشستن متاسفانه
  • لحظه آخر لحظه آخر 1403/04/09
    0 نفر پسندیدند
    درود بر شما دوست من. ممنونیم که تجربه ی خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر