شهرهای دیدنی مالزی

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/02
بازدید: 1664
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مالزی کشوری است که از موقعیت جغرافیایی و سابقه تاریخی خاصی برخوردار بوده و به همین علت نیز محل وجود چندین نژاد و فرهنگ مختلف و متفاوت است. بومیان این کشور مالایی بوده و نژادهای هندی و چینی نیز بخش زیادی از ساکنین مالزی را تشکیل می‌دهند. این امر سبب شده تا مالزی تبدیل به کشوری با تنوع بسیار زیاد مذهبی و قومی باشد. همچنین این کشور به ‌علت قرارگیری در جنوب شرق آسیا، سواحل فوق‌العاده‌ای دارد. شهرهای مختلف مالزی دارای معابد هندها، معابد بودایی، مساجد زیبا و باشکوه، بازارهای شلوغ و آسمان‌خراش‌های متعدد هستند. 

شهر کوتا بارو

شهر کوتا بارو (Kota Bharu) در شمال شرقی شبه جزیره مالزی و در نزدیکی تایلند قرار دارد. کوتا بارو مقصدی محبوب در بین کسانی است که می‌خواهند وارد کشور تایلند شوند. این شهر نماد واقعی تمدن و فرهنگ مالایی اصیل است. بیشترین توجه این شهر، بر روی بازارها و مراکز شلوغ بوده و اهمیت زیادی برای این بخش قائل هستند. یکی از بزرگترین بازارهای شهر کوتا بارو، بازار مرکزی است که زنان پرتکاپویی روزانه در این بازار اقلامی مثل میوه، سبزیجات و... را به فروش می‌رسانند.

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

شهر میری مالزی

میری نام یکی از شهرهای کشور مالزی که در جزیره بورنئو و شمال ایالت ساراواک واقع شده است. این شهر از نظر جمعیت دومین شهر شلوغ ایالت ساراواک محسوب می‌شود. شهر میری مرکز اداری بخش میری است و این شهر به عنوان دومین شهر ایالت ساراواک و دهمین شهر مالزی شناخته می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2005، جمعیت شهر میری برابر با 279600 نفر بوده. شهر میری ترکیب نژادی بسیار متنوعی داشته و شامل هندی‌ها، مالایی‌ها، چینی‌ها و اقوام دایاک، کایان، ملانائو، پنان، بیدایوه، ایبان، کلابیت، کنیاه و دیگر گروه‌های نژادی بومی می‌شود. این شهر مدرن و ثروتمند بر پایه صنعت نفت خود ساخته شده است. همچنین شهر میری دارای امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی بوده و رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی متعددی در این شهر ساخته شده‌اند. در رستوران‌های این شهر می‌توانید انواع غذاهای مالزیایی را سفارش دهید. 

شهر میری

کوچینگ، شهری جنگلی

کوچینگ (Kuching) بزرگ‌ترین شهر بورنئو است. این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد اما متاسفانه هنوز در بین گردشگران بسیاری ناشناخته مانده است. شهر کوچینگ موزه‌های فراوان و یک تفرجگاه ساحلی بسیار زیبا دارد. این شهر در ساحل رودخانه‌ای به نام ساراواک (The Sarawak River) واقع شده است. در شهر کوچینگ کافه‌ها، رستوران‌ها ومکان‌های فراوانی برای امتحان کردن غذاهای خیابانی و محلی مالزی وجود دارد که اگر به شکم گردی علاقه دارید می‌توانید از امتحان کردن آن‌ها لذت ببرید.

کشور مالزی - با کشور زیبای مالزی آشنا شوید

کوچینگ

شهر کوتا کینابالو مالزی

شهر کوتا کینابالو (Kota Kinabalu) مرکز ایالت صباح در مالزی است. این شهر، بزرگ‌ترین شهر ایالت صباح بوده و در ساحل شمال غربی جزیره بورنئو واقع است. این شهر مساحتی در حدود 816 کیلومتر مربع دارد و 630 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. دین مردم این شهر اسلام، تائویسم، مسیحیت، هندو، بودیسم و برخی ادیان دیگر تشکیل می‌دهند. زبان رسمی این شهر مالزیایی بوده اما زبان‌های انگلیسی و چینی نیز در کوتا کینابالو رواج دارند. کوتا کینابالو آب و هوایی استوایی دارد و در تمامی فصول سال رطوبت و دمای هوا زیاد است. میزان بارندگی سالانه در این شهر چشمگیر بوده و میانگین سالانه بارش 2547 هزار میلی متر برآورد می‌شود. متوسط دمای هوای این شهر در طول سال بین 23.6 تا 314 درجه سانتی گراد متغیر است. از سوغاتی‌های شهر کوتا کینابالو می‌توان به خوراکی مشهور لانه پرنده، سس چیلی صباح، روغن بکر نارگیل، ظروف مسی، سفالیجات، صنایع دستی بومی، صنایع برنزی، نقاشی و شکلات‌های دستساز اشاره کرد. از مراکز خرید کوتا کینابالو که می‌توانید این سوغاتی‌ها را از آنجا تهیه کنید می‌توان این موارد را نام برد: یکشنبه بازار خیابان گایا (Gaya Street Sunday Market)، مرکز خرید سوریا صباح (Suria Sabah)، مرکز خرید ایماجو کوتا کینابالو تایمز اسکوئر (Imago KK Times Square) و وان بورنئو هایپر مال (One Borneo Hyper Mall). کوتا کینابالو جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله مسجد کوتا کینابالو، روستای فرهنگی ماری ماری، برج ساعت اتکینسون، آکواریوم و موزه دریایی، معبد پو تو سی، دهکده فرهنگی مونسوپیاد، چشمه‌های آب گرم پورینگ، مرکز باتلاقی کوتا کینابالو، مسجد ایالت صباح، موزه صباح، پارک ملی تونکو عبدالرحمان، پارک پردانا و ساحل تانجونگ آرو دارد.

جمعیت مالزی - جمعیت کشور مالزی چقدر است؟

شهر ایپوه در مالزی

ایپوه نام مرکز استان پراک در کشور مالزی است که مساحتی در حدود 642 کیلومتر مربع داشته و جمعیتی در حدود 758 هزار نفر را در خود جای داده است. فاصله این شهر تا کوالالامپور 200 کیلومتر بوده و شهر ایپوه چهارمین شهر بزرگ مالزی محسوب می‌شود. در 85 کیلومتری این شهر ارتفاعات کامرون قرار دارند که مزارع چای وسیعی را در خود جای داده‌اند. 
شهر ایپوه به دلیل بهره‌مندی از معادن قلع در اواخر قرن 19 به یکی از ثروتمندترین شهرهای جنوب شرق آسیا تبدیل شد. رودخانه‌ای به نام کینتا (Kinta) در این شهر قرار دارد که ایپوه را به دو قسمت شهر جدید و شهر قدیم تقسیم می‌کند. شهر قدیمی در سمت غرب این رودخانه واقع شده و یک منطقه تجاری معروف و شلوغ با مغازه‌های تاریخی است که حول خیابان Leech واقع شده‌اند.
از جاذبه‌های گردشگری شهر ایپوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معبد Kek Lok Tong: این معبد چینی در دل غار ساخته شده و در نزدیکی تپه‌ای آهکی قرار دارد.
  • برج ساعت Birch: این برج ساعت به یادبود جیمر بیرچ و در سال 1909 میلادی ساخته شد. جیمز بیرچ نخستین شهروند بریتانیایی بود که بدست محلی‌های پراک به قتل رسید.
  • غار Perak: این غار به بودایی‌ها تعلق دارد و یادبودها و مجسمه‌های زیادی در آن قرار داده‌اند. مجسمه بودا واقع در این غار بزرگ‌ترین و بلندترین مجسمه در مالزی به‌ شمار می‌رود. 
  • تالار و دادگستری شهر: این دو ساختمان روبروی ایستگاه قطار قرار داشته و معماری آن‌ها نئوکلاسیک است.
  • ایستگاه قطار شهر: این ایستگاه یکی از سه ایستگاهی است که انگلیسی‌ها آن را در مسیر خطوط ریلی قدیمی مالزی ساخته‌اند. 

برخی دیگر از تفریحات قابل انجام در ایپوه عبارتند از: جنگل‌های اطراف شهر، گردش در دهکده‌ها، غارنوردی، شنا در رودخانه و قایق سواری.

شهر لنکاوی از زیباترین شهرهای مالزی

از توریستی‌ترین شهرهای مالزی می‌توان به لنکاوی اشاره کرد که مجموعه‌ای از 99 جزیره است. جزایر لنکاوی در دریای اندمان و در سواحل غربی کشور مالزی قرار دارند و اقامتگاه‌ها و هتل‌های ساحلی فراوانی در آن‌ها ساخته شده است. این شهر برای تفریحات تابستانی بسیار مناسب بوده و همچنین سواحل سفید، مزارع شالیزاری و تپه‌های پوشیده از جنگل دارد. 
از جاذبه‌های گردشگری فراوان لنکاوی می‌توان به این موارد اشاره کرد: آرامگاه بانو محصوری (Mahsuri)، دایانگ بونتینگ (Dayang Bunting) برای جزیره گردی، مزارع برنج لامان پادی (Laman Padi)، مزرعه کروکودیل (Crocodile Farm)، کروز رودخانه مانگرو (Mangrove River)، تله کابین کوهستان و پارک ملی گونوگ (Gunung) و پارک دریایی پولائو پایار برای غواصی (Palau Payar Marine Park).

جاهای دیدنی مالزی - آشنایی با برترین جاذبه های گردشگری مالزی

شهر لنکاوی

جورج تاون و جزیره پنانگ مالزی

جورج تاون شهری در جزیره پنانگ است که پایتخت بوده و امروزه نیز در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پنانگ به بهشت غذا معروف گردیده زیرا در این جزیره می‌توانید انواع غذاهای مالزیایی مانند ناسی کاندار، آسام لاکسا، چار کوای تاوی، پاسمبور و پنانگ روجاک را پیدا کنید. برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از: جاده ساحلی گورنی (Gurney Drive)، دهانیکارما بورمسی (Dhammikarma Burmese)، تپه بنانگ و بناهای مذهبی نظیر اسنیک و کک لوک سی.

ایالت و تنگه مالاکا مالزی

شهر مالاکا به‌طورکلی به عنوان یکی از سایت‌های میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همین موضوع خود مهر تاییدی بر جذابیت و زیبایی شهر مالاکا خواهد بود. این شهر در فصولی از سال مملو از گردشگر بوده و بسیار شلوغ می‌شود و اگر از شلوغی خوشتان نمی‌آید این فصول را برای سفر به مالاکا انتخاب نکنید. ایالت مالاکا در عین کوچک بودن، جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان شهرک پرتغالی‌ها، قلعه هلندی، تپه سنت پاول، سالن شهر مالاکا و کلیسای مسیح را نام برد. 

تنگه مالاکا

شهر پوتراجایا مالزی

شهر پوتراجایا مرکز اداری فدرال مالزی است. این شهر محل زندگی افراد سیاسی زیادی از جمله رئیس جمهور مالزی است. این شهر در سال 1999 ساخته شد و به‌ علت توجه ویژه‌ای که به انرژی پایدار دارد، سبزترین شهر مالزی نام گرفت. پوتراجایا از کوالالامپور پایتخت کشور مالزی 38 کیلومتر فاصله دارد. محصولات معروف این شهر که برای سوغاتی خریده می‌شوند عبارتند از: انواع گیاهان دارویی، کاکائو، میوه‌های گرمسیری و انواع روغن‌های گیاهی. از دیدنی‌های شهر پوتراجا می‌توان دریاچه مصنوعی 650 هکتاری این شهر را نام برد که کروز و قایق سواری در آن بسیار محبوب و پرطرفدار است و نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. به ‌علاوه این شهر دارای پارک میراث کشاورزی و باغ‌های بوتانیکال است که گیاهان عجیب و غریب استوایی را می‌توان در آن‌ها تماشا کرد. 

شهر پوتراجایا

کوالالامپور پایتخت مالزی

کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی اولین مقصد هر گردشگری است که به مالزی سفر می‌کند. فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور به همه شهرهای مهم جهان راه داشته و تا مرکز این شهر نیز تنها 40 دقیقه فاصله دارد. کوالالامپور را قلب کشور مالزی می‌نامند و این شهر امکانات خوبی برای گردشگران و مسافران خود تدارک دیده است. برای اقامت، انواع هتل‌ها از 5 ستاره تا 1 ستاره، خوابگاه‌ها و هاستل‌های ارزان قیمت وجود دارند. وسایل نقلیه عمومی برای سفر از کوالالامپور تا توریستی‌ترین شهرهای مالزی در دسترس است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کوالالامپور مالزی می‌توان به این موارد اشاره داشت: خیابان پتالینگ، پارک ماجراجویی ای تی وی، مرکز تفریحی بریک اوت، جنگ لیزر کوالالامپور، غار باتو، برج منارا کوالالامپور، پارک پرندگان کوالالامپور، پارک پروانه‌های کوالالامپور، موزه هنرهای اسلامی مالزی، مرکز خرید استار هیل گالری، بازار مرکزی کوالالامپور، بازار شبانه غذاهای خیابان الور، خانه وارونه کوالالامپور، موزه توهمات کوالالالمپور، باغ دریاچه کوالالامپور، موزه ملی مالزی (موزه نگارا)، میدان مردکا کوالالامپور، مرکز خرید برجایا تایمز اسکوئر، مرکز خرید سوریا کی ال سی سی، مرکز خرید فارنهایت 88، بازار شبانه تامان کانوت، برج‌های دوقلوی پتروناس، محله چینی‌های کوالالامپور، آکواریوم کوالالامپور، معبد تیان هو، منطقه بوکیت بینتانگ و مسجد جامع کوالالامپور. 

کوالالامپور

شهر جوهور بهرو شهری دانشگاهی در مالزی

شهر جوهور بهرو شهری رو به پیشرفت و مدرن است. دانشگاه تکنولوژی مالزی در این شهر واقع شده و دانشجویان زیادی در جوهور بهرو سکونت دارند. این شهر دارای تعداد زیادی موزه و جاذبه فرهنگی است که می‌توانید با هزینه کم از آن‌ها بازدید کنید و نهایت لذت را ببرید. 

شهر جوهور

سانداکان مالزی

سانداکان شهری در کشور مالزی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در جنگ جهانی دوم بشدت بمباران شد. با این وجود، این شهر همچنان چشم انداز زیبایی داشته و برخی از ساختمان‌های دوران استعمار نیز به‌ جا مانده‌اند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. از دیگر جذابیت‌های این شهر می‌توان حیات وحش سانداکان را نام برد. به‌علاوه در این امکان شرایطی وجود دارد که گردشگران قایقی اجاره نموده و از مناظر زیبا در میان رودخانه کیناباتانگان بازدید نمایند. شهر سانداکان مالزی به غذاهای دریایی خود مشهور است. از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر می‌توان به غذاهای دریایی نمک سود یا خشک شده، سازهای سنتی موسیقی و تابلوهای نقاشی اشاره کرد. این شهر مراکز خرید متعددی دارد که دو مورد از آن‌ها گنتینگ ماس مال و هاربر مال سانداکان هستند. از جاذبه‌های گردشگری فراوان این شهر نیز می‌توان معبد بودایی پو جیه شیه، پارک یادبود سانداکان، پناهگاه اورانگوتان، مرکز توانبخشی اورانگوتان، غارهای گومانتونگ، خانه اگنس کیت، موزه میراث سانداکان، مزرعه کروکودیل سانداکان، مرکز اکتشاف جنگل‌های بارانی، پناهگاه میمون دماغ دراز لابوک بای، پارک جزیره لاکپشت و مرکز حفاظت از خرس آفتاب بورنئو را نام برد. 

شهر سمپورنا مالزی

سواحل زیبا و آب‌های زلال تنها دلیل قرارگیری شهر سمپورنا در لیست شهرهای دیدنی کشور مالزی است. این شهر بهترین مکان برای تجربه تفریحات متنوع آبی با کمترین هزینه خواهد بود. در اطراف این شهر آبشارهای دیدنی و زیادی وجود دارند که اگر انرژی و حوصله داشته باشید، می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. 

شهر سمپورنا

شهر آلور ستار مالزی

شهر الور ستار (Alor Setar) مرکز ایالت کداح در کشور مالزی است. این شهر فاصله‌ای 400 کیلومتری تا کوالالامپور، پایتخت مالزی داشته و از جرج تاون در ایالت پنانگ نیز 79 کیلومتر فاصله دارد. این شهر پس از سونگای پتانی دومین شهر بزرگ ایالت کداح بوده و از مهم‌ترین شهرهای ساحل غربی مالزی محسوب می‌شود. شهر الور ستار جمعیتی بالغ بر 5/405 هزار نفر و مساحتی در حدود 666 کیلومتر مربع دارد. مسلمانان، بیشترین ساکنین این شهر را تشکیل می‌دهند و پس از آن‌ها، بیشترین درصد جمعیتی مربوط به بودایی‌ها و هندویی‌ها است. بیشتر مردم این شهر به زبان مالایی صحبت می‌کنند اما زبان‌های چینی، هندی و اورنگ اصلی نیز در میان اقلیت‌های این شهر نیز هستند. شهر الور ستار آب و هوایی گرمسیری و موسمی دارد و در بیشتر ماه‌های سال در این شهر بارندگی رخ می‌دهد. میانگین بارش سالانه این شهر به 1990 میلی متر می‌رسد و دمای متوسط هوا در طول سال بین 4/23 تا 4/32 درجه سانتی گراد متغیر خواهد بود. سوغاتی‌های آلور ستار شامل صنایع دستی، زیورآلات، شیرینی‌های بومی، روسری‌های تودونگ و شکلات‌های دودل می‌شود. برای خرید، مراکز خرید متعددی نظیر مرکز خرید پکان رابو کمپلکس (Pekan Rabu Complex) و مرکز خرید امان سنترال (Aman Central) وجود دارند. از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز می‌توان خانه موزه ماهاتیر (Rumah Kelahiran Mahatir)، موزه سلطنتی کداح (Kedah Royal Museum)، برج الور ستار (Alor Setar Tower)، معبد نیکرودارام (Wat Nikrodharam)، موزه کداح پادی (Kedah Paddy Museum)، برج بالای نوبت و مسجد ظهیر را نام برد. 

سخن پایانی

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیاست و به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخچه خاص خود، دارای تنوع نژادی، قومیتی، فرهنگی و مذهبی بی‌نظیری است. این میزان تنوع و نیز بهره‌مندی از سواحل فوق‌العاده، سبب شده تا مالزی تبدیل به کشوری توریستی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان شود. برخی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای مالزی عبارتند از: الور ستار، کوتا بارو، کوچینگ، پوترا جایا، سانداکان، لنکاوی و کوالالامپور. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر