آشنایی با شهر وان ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 20377
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر وان یکی از محبوب‌ترین و البته ارزان‌ترین مقاصد گردشگری برای سفرهای خارجی ایرانیان است. در سال‌‌های اخیر به دلیل گرانی‌های ایجاد شده در کشور، شهر وان در میان گردشگران، محبوبیت زیادی پیدا کرد تا حدی که هر قسمتی از این شهر قدم بگذارید با صدای آشنایی روبه‌رو خواهید شد. برای شهرهای نزدیک به مرز این کشور، سفر به وان مانند سفر داخلی به حساب می‌آید. بسیاری از ایرانیان هر ساله جهت خرید ملزومات خود اعم ‌از پوشاک تا وسایل زندگی را، از این شهر خریداری می‌کنند. این شهر مقصد ایده‌آلی برای مسافرت ۳ الی ۴ روزه است که بلیط آن را می‌توان از طریق اینترنتی به صورت بلیط هواپیما یا سفر زمینی تامین کرد.

شهر وان ترکیه در طول تاریخ

کاوش‌ها و بررسی‌های باستان شناسی که در چند دهه اخیر در راستای شناخت بیشتر و معرفی شهر وان ترکیه صورت گرفته، نشان داده که تاریخ سکونت انسان‌ها در این منطقه به چند هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. کتیبه‌های پیدا شده از این شهر و همچنین قلعه‌های متعدد، بیانگر گره خوردن تاریخ این شهر با پادشاهان ایرانی است. وان، یکی از شهرهای ترکیه و مرکز استان وان بوده که در شرق این کشور قرار دارد. به دلیل زیبایی خیره کننده مناظر این شهر و همچنین نزدیکی به ایران و سهولت در رفت‌وآمد به ترکیه، این شهر به عنوان مقصدی محبوب برای ایرانیان محسوب می‌شود. رفت و آمد به این شهر از طریق مرزهای زمینی قابل دسترس است.

سفر به وان ، پرطرفدارترین مقصد سفر ایرانیان!

شهر وان دارای قدمتی ۳۴۰۰ ساله و همچنین دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی بوده؛ البته در سال‌های اول این شهر توشپا نام داشت. شهر وان در سده نهم پیش از میلاد پایتخت و مرکز امپراتوری اورارتو و بعدها به‌ عنوان مرکز امپراتوری ارمنی‌ها بوده است. دیگر  دلایل انتخاب این شهر برای مقاصد گردشگری، ارزان بودن و همچنین پایین بودن هزینه اقامت و گردشگری و امنیت بالای آن محسوب می‌شود. اکثر جمعیت این شهر را کُردها تشکیل می‌دهند و یکی از دلایل محبوبیت شهر وان، به خاطر گربه‌‌های سفید پشمالو با چشم‌های دو رنگ آبی و زرد است که البته بسیار تماشایی هستند.

شهر پوتراجایا

اطلاعات و دانستنی های کاربردی درباره وان

برای سفر به خارج از کشور و ورود به دیگر کشورها، افراد ملزم‌‌اند مدارک مربوط به این امر را اخذ کنند. ویزا و پاسپورت از این قبیل هستند که خوش ‌بختانه براساس توافق نامه‌های صورت گرفته میان ایران و ترکیه، شهروندان ایرانی می‌توانند تا ۹۰ روز بدون ویزا به شهر وان ترکیه سفر کنند و تنها در زمان ورود به ترکیه به پاسپورت آن‌‌ها مهر زده می‌شود. گردشگران حتما توجه کنند که در زمان سفر به این شهر باید پاسپورت آن‌ها حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. 

اخذ ویزا دردسرهای زیادی دارد و به همین دلیل سفر به ترکیه بدون نیاز به اخذ ویزا یکی دیگر از دلایل محبوبیت سفر به وان به‌شمار می‌آید. واحد پول ترکیه و به طبع وان، لیر تعیین شده است. موقعیت جغرافیایی این منطقه موجب شده از نظر زمانی یک ساعت و نیم از تهران عقب باشد. زبان رسمی مردم این کشور ترکی استانبولی و دین اکثریت مردم آن‌ها اسلام است و مسلمان ترکیه سنی هستند. بهترین زمان سفر به این کشور بهار و تابستان است البته دیگر فصول نیز آب‌و‌هوای مناسبی برای تفریح گردشگران دارد. افراد با مقاصد مختلفی به این شهر سفر می‌کنند که البته سفر به این شهر بسته به نوع دلیل افراد می‌تواند در زمان‌ها و فصول مختلفی صورت گیرد.

شماره تلفن های ضروری که ممکن است لازم شود

بهتر است قبل از ورود به شهر یا در ابتدای آغاز سفر خود، مهم‌ترین شماره‌ تلفن‌های مربوط به این شهر را یادداشت کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانید کنترل اوضاع را به دست گیرید زیرا همیشه امکان وقوع حوادث غیر مترقبه وجود دارد. مهم‌ترین شماره تلفن‌های وان عبارتند از: 

  • کد تلفن ترکیه: ۹۰+
  • کد مربوط به شهر وان: ۴۳۲
  • کد آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • کد مربوط به آمبولانس: ۱۱۲
  • کد پلیس: ۱۵۵
  • کد فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+
  • بیمارستان و مراکز درمانی:
  • بیمارستان دولتی ایپک یولو: ۷۸ ۱۹ ۲۱۷(۴۳۲)
  • بیمارستان لقمان حکیم: ۱۱ ۹۹ ۴۴۴(۴۳۲)
  • بیمارستان خصوصی آک دامار: ۰ ۵۹ ۲۱۷(۴۳۲)

شهر وان

عبارات ضروری در وان

زبان مرسوم در وان، ترکی و کردی کرمانجی بوده و به همین جهت ممکن است گردشگران گمان کنند سفر به این شهر مناسب نیست اما لازم نیست حتما برای سفر به این شهر زبان مردم محلی را بیاموزید، تنها کافی‌ست مهم‌ترین عبارات مربوط به مکالمات روزمره را اموخته تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. مردم محلی به دلیل تعداد بالای گردشگران ایرانی که همه ساله به این شهر سفر می‌کنند تا حد زیادی با زبان فارسی آشنایی دارند. مهم‌ترین عبارات ضروری در وان عبارتند از:

ساحل وان - زیباترین ساحل شهر وان

شهر وان

بهترین فصل سفر به وان

آب‌وهوای وان به دلیل کوهستانی بودن این شهر بسیار مناسب است، به این صورت که در اواخر بهار تا اوایل فصل پاییز آب‌وهوای این منطقه مساعد و با بارش کم باران همراه بوده و موجب شادابی محیط می‌شود. فصل زمستان، آب‌وهوای این شهر رو به سردی می رود و با بارش برف همراه است. تابستان‌های این شهر دارای آب‌وهوای گرم و خشک بوده به‌طوری که بازه درجه دما از ۴- تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد متغیر اعلام می‌شود. توجه کنید که بهترین زمان سفر به شهر وان، به هدف افراد بستگی دارد. چنانچه افراد قصد تفریح و سفر دارند باید زمانی اقدام به خرید بلیط کنند که آب‌وهوای متعادلی در شهر جریان داشته باشد. البته این فصول که به های سیزن شهره هستند با هزینه بالای هتل و بلیط هواپیما همراه خواهندبود. چنانچه قصد افراد از سفر به این شهر، خرید باشد بهتر است با اطلاع از تخفیف‌های زمستانی و تابستانی به شهر وان سفر کنند. وان شهر مناسبی برای گذراندن تعطیلات زمستانی چون اسکی و برف بازی است.

وان

جاهای دیدنی و گردشگری شهر وان

وان شهری با تاریخ غنی و سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که مکان فوق‌العاده‌ای برای سفر و تفریح مردم معمولی و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای تاریخی خواهدبود؛ هر ساله تعداد بالایی از گردشگران صرفا برای بازدید از این شهر وارد ترکیه می‌شوند. ورود گردشگران به این کشور موجب ارزآوری به کشور شده و به همین دلیل ترکیه در حفظ آثار و منابع خود حساسیت بالایی به خرج می‌دهد. تعدادی از جاذبه‌های دیدنی وان که در دهه‌های اخیر بیشترین آمار بازدید از آن‌ها صورت گرفته عبارتند از:

سفر به سواحل زیبای شهرهای توریستی ترکیه

دریاچه وان

دریاچه وان یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری وان است و به عنوان بزرگ‌ ترین دریاچه طبیعی کشور ترکیه و همچنین دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه شناخته می‌شود که البته این شهرت به دلیل زیبایی‌های بی‌نظیری آن است. ناگفته نماند به دلیل شهرت بالای این دریاچه، نماد شهر وان نیز نامیده می‌شود. شکل ظاهری این دریاچه به صورت مثلثی است و آب آن به دلیل شوری برای آشامیدن و مصارف کشاورزی به هیچ وجه مناسب نیست. البته یک نوع ماهی خاص توانایی زیستن در این آب را دارد و غذای مناسب و مطبوعی برای گردشگران است. 
شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری تفریحات مربوط به این دریاچه هستند که مسافران را برای مدت طولانی سرگرم می‌کنند. فاصله این دریاچه تا مرکز شهر بسیار کم و حدود ۱۰ کیلومتر است. حیات‌وحش، مملو از پرندگان زیبای دریایی و گربه‌هایی با رنگ چشم‌های متفاوت نیز از دیگر جاذبه‌های دریاچه وان عنوان می‌شود.

دریاچه وان

جزیره اکدامار

یکی دیگر از جاهای دیدنی وان، جزیره بزرگ اکدامار (اختامار) دومین جزیره از نظر وسعت بالا در وان است. وسعت این جزیره ۰.۷ کیلومتر مربع محاسبه شده‌است. جزیره مذکور در دریاچه وان واقع شده و در فاصله سه کیلومتری ساحل قرار دارد. جزیره اکدامار دارای طبیعتی چشم‌نواز و همچنین یک کلیسای ارمنی و چشمه‌ای جوشان در اطراف خود است. معمولا از این کلیسای تاریخی به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اماکن دیدنی وان یاد می‌شود. معماری کلیسای این جزیره یکی از اصیل‌ترین نوع معماری ارمنی است. گردشگران جهت دسترسی به این جزیره، می‌توانند از طریق کشتی اقدام کنند. جزیره اکدامار می‌تواند مکانی خاطره‌انگیز برای گردشگران مخصوصا کودکان باشد. شعرای ترکیه در مورد این جزیره شعرهای بسیاری سروده‌اند که براساس آن‌ها فیلمی نیز ساخته شده است.

جزریه

کلیسای اکدامار یا کلیسای ارمنی صلیب مقدس

بنا باستانی کلیسای آکدامار "Akdamar Church" یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی ترکیه است که ۴۱ کیلومتر تا شهر وان فاصله دارد. کلیسای اکدامار در جزیره آکدامار بنا شده و ساخت آن را مربوط به قرن ۱۰ هجری می‌دانند. کلیسا وان دارای ارزش فرهنگی و باستان‌‌شناسی بالایی است و اهمیت زیادی برای مردم محلی دارد زیرا یادآور یک عشق افسانه‌ای میان تاجر و دختری از این جزیره است که باعث نیستی هر دوی آن‌ها شده‌است. فضای این کلیسا آرامش عجیبی در گردشگران ایجاد می‌کند. نمای بیرونی و درونی کلیسا به حدی زیبا است که برای هر گردشگری جذاب به‌نظر می‌رسد. دیوارهای این کلیسا پوشیده از نقوشی هستند که با وجود حمله مغول‌‌ها و رخدادهای طبیعی باز هم سالم و تماشایی مانده‌اند. سال ۲۰۰۵ برای چندمین بار این کلیسا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌است که این نشانه اهمیت مردم ترکیه به بنا و نقش بالای کلیسا در جذب گردشگران دارد. کلیسای اکدامار در لیست میراث فرهنگی ترکیه به ثبت رسیده‌است. 

شهر احلات وان

استان وان دارای مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است، شهر تاریخی احلات "Ahlat" نیز یکی از این مکان ها بوده که در بخش شمالی دریاچه وان قرار دارد. احلات شهری نسبتاً کوچک و خرم است که در میان دریاچه کراتر نمرود و دامنه کوه مرتفع سبحان قرار دارد. شهر احلات به‌ دلیل گورستان باستانی و تاریخی خود مکان گردشگری بسیاری از محققین از سراسر دنیا است. 
گورستان شهر احلات دارای هشت هزار قبر بوده که هر سنگ قبر دو تا سه متر ارتفاع دارد؛ همچنین باستان‌شناسان قدمت این گورستان را به دوره سلجوقیان نسبت داده‌اند. سنگ نوشته بالای هر گور حاوی نوشته‌‌هایی عربی و فارسی در مورد شخصیت درگذشته است. اطلاعات شهرداری این شهر، این گورستان‌ها را به دوره‌هایی از حکومت پادشاهان ارمنی، ایوبیان، فرمانروایی مغول‌ و در نهایت دوره حکومت صفویان نسبت می‌دهد. طبق شواهد موجود، احتمالا این گورها مربوط به قرن‌های ۱۲ تا ۱۵ میلادی هستند.

شهر احلات وان

موزه وان

یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر وان ترکیه، موزه وان است. شهر وان به عنوان شهری تاریخی دارای قدمتی نزدیک به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده که در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود. موزه شهر وان در میان ایرانیان محبوبیت بالایی دارد زیرا این موزه میزبان مجموعه‌ای جهانی از اشیای به‌جا مانده از دوره اوراتورها بوده که شامل زیورآلات، کمربندهای برنزی، کلاهخود‌ها، زره‌‌های حیواناتی چون اسب و قطعات سفالی است. آثاری از دوران ماقبل‌ تاریخ که در تپه تیلکی کشف شده‌اند و اشیایی از دوره عثمانی‌ها در این موزه در معرض عموم قرار گرفته‌اند. بخش اعظمی از گردشگران این موزه را محققین، باستان‌شناسان و تاریخ دوستان تشکیل می‌دهند. شهر وان در طول تاریخ، پادشاهان و تمدن‌های زیادی از قبیل اورارتویی‌ها، ارمنیان، تمدن روم شرقی، سلجوقیان و عثمانیان را به خود دیده‌است. به همین منظور هم، آثار به جای مانده از آن‌ها این شهر را به یک اثر تاریخی تبدیل کرده‌است. بازدید از موزه وان به همراه مطالعه راهنمای سفر به همه گردشگران توصیه می‌شود.

کتیبه خشایار شاه در وان

شهر وان دارای یک کتیبه‌ از زمان هخامنشیان است که بر روی آن به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی جملاتی نگاشته‌اند. جملات ابتدایی به ستایش خدای یگانه اختصاص دارد. کتیبه مذکور بر روی صخره‌ای در ارتفاع ۲۰ متری واقع شده و ساخت این کتیبه به دستور داریوش پاداش بزرگ ایرانی بوده که در انتها با تلاش‌های خشایار شاه تکمیل گردید. کتیبه خشایار شاه یکی از آثار کم نظیر ایرانی با قدمت ۲۵۰۰ ساله است که در خارج از مرزهای ایران نگهداری می‌شود. این سنگ نوشته در سال ۶۸۲۱ توسط یک زوج ایرانی به نام خانم و آقای قیدی در ترکیه کشف شد. این کتیبه در سطح صاف کوه با ۲۰  مترارتفاع از زمین کنده شده‌است. متن کتیبه خشایار شاه شباهت زیادی با کتیبه‌های کشف شده در همدان دارد. یکتاپرستی خشایار شاه به وضوح از متن کتیبه پیدا‌ است و چیز دیگری که از متن کتیبه می‌توان برداشت کرد شادی مردم است که عدم وجود آن دغدغه خشایار شاه به نظر می‌آید. با توجه به شیوه حکومت او می‌توان گفت تا چه حد پادشاهی خیرخواه بوده و کتیبه مذکور می‌تواند نشانه خوبی از دادخواهی ایرانیان در درخشان‌ترین دوران حکومت پادشاهان ایرانی باشد.

کتیبه خشایار شاه

پارک کورتولوش وان 

پارک کورتولوش که نام آن به معنی رستگاری است اگرچه تنها پارک شهر وان نیست اما می‌توان گفت محبوب‌‌ترین آن‌ها معرفی می‌شود‌. محل قرارگیری این پارک در شهر وان در نواحی مرکزی شهر است. پارک رستگاری یک مکان مناسب جهت گذراندن اوقات فراغت و کسب آرامش برای گردشگران محسوب می‌شود. در پارک کورتولوش امکانات ویژه‌ای به چشم نمی‌خورد و تفریحات خاصی در اختیار بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد اما با این وجود، گشت‌وگذار در آن خالی از لطف نیست. یک زمین بازی برای کودکان، کافه و تعدادی نیمکت‌ جهت استراحت گردشگران در این پارک وجود دارد. ناگفته نماند پارک کورتولوش به دلیل نورپردازی مناسب خود، فضای مناسبی برای شبگردی نیز است.
از جمله کارهایی که گردشگران می‌توانند در پارک کورتولوش انجام دهند عبارتند از :

  • پیاده‌روی در سراسر پارک کورتولوش
  • بازی در مکان‌های بازی مخصوص کودکان
  • نرمش و ورزش صبحگاهی همراه با گروه‌های فعال در پارک
  • لذت بردن از طبیعت زیبای پارک و انجام بازی شطرنج روی میزهای مخصوص
  • لذت بردن از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف پارک
  • اسکیت روی یخ نیز تفریح دیگری بوده که در بعضی ماه‌های سال امکان پذیر است.

قلعه وان

قلعه‌ای در وان واقع شده که می‌توان گفت به بزرگ‌‌ترین بنای تاریخی و به یادگار مانده از پادشاهی اورارتویی در ترکیه شهرت دارد. قلعه وان، دژی مستحکم بر فراز کوه‌های کرانه خاوری دریاچه وان در ترکیه بوده که البته امروزه به دلیل سال‌های زیادی که از ساخت آن گذشته، به مخروبه‌ای با ستون‌های بزرگ و دیوارهای سربه فلک کشیده تبدیل گشته‌است. موقعیت قله را می‌توان واقع در قسمت شرقی دریاچه‌ وان توصیف کرد. قدمت قلعه سنگی وان به قرن ۷ تا ۹ میلادی نسبت داده‌ شده‌ است. اما امروزه تنها بقایایی از ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده قلعه به چشم می‌خورد. 
جنس قلعه وان با توجه به بقایای آن، از سنگ بازالت و آجرهای گلی تشخیص داده شده‌است. قلعه وان همه ساله میزبان تعداد بالایی از محققان و علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی بوده که در نتیجه، توریستان این قلعه را موجب شهرت جهانی وان می‌دانند. مسیر دسترسی به قلعه وان از میان کوهستانی می‌گذرد و بهتر است که گردشگران هنگام بازدید از این قلعه، کفش مناسب به پا کنند. 
گردشگران برای بازدید از این قلعه ابتدا باید به خیابان کاظم کارابکیر "Kazim karabekir" رفته و تا هتل آکدامار "Akdamar" پیاده‌روی کنند. ادامه مسیر با گذشتن از مقابل هتل باید سوار دولموش‌ها شد. البته اگر با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به وان سفر کنند رسیدن به قلعه وان کار سختی نخواهد بود. هتل‌های نزدیک به قلعه وان برای اقامت گردشگران عازم این قله عبارتند از:

  • هتل بلو توآنا: ۵٫۸ کیلومتر (۱۴ دقیقه پیاده‌روی)
  • هتل توپراک: ۵٫۹ کیلومتر (۱۴ دقیقه از طریق ماشین و وسایل نقلیه)
  • هتل دیمت پارک: ۶٫۴ کیلومتر (۱۷ دقیقه از طریق ماشین و وسایل نقلیه)

 آبشار مرادیه وان

شهر وان به ‌دلیل این که نزدیک‌ترین شهر مرزی ایران و کشور ترکیه بوده و طبیعت بکر و زیبایی دارد که مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان است. مجموعه آبشارهای مرادیه بخش دیگری از مکان‌های تفریحی وان هستند که در ۸۸ کیلومتری شهر وان، در مسیر دوبایزید واقع شده‌اند و از نقاط گردشگری و پربازدید شهر وان محسوب می‌شوند. گردشگران می‌توانند به‌ دلیل آب‌وهوای خوب این منطقه، در چهار فصل سال به این آبشار سفر ‌کرده و از جاذبه طبیعی و زیبا که از چشم‌اندازهای کم نظیر آن، دیدن کنند. 
آبشار مرادیه از چند آبشار ایجاد شده که مجموعه آن‌ها در کنار هم موجب زیبایی و معروف شدن این آبشار شده‌است. عرض این آبشار زیبا چیزی در حدود 80 متر و ارتفاع آن 6 متر اندازه‌گیری گردید. گردشگران می‌توانند جهت دیدن این آبشار از روی یک پل معلق کابلی عبور کنند تا روبه‌روی آبشار قرار گیرید. صدایی که از برخورد آب با سنگ‌های پایین آبشار ایجاد می‌شود به قدری بالا است که شنیدن صدای گردشگران در محدوده 50 متری آبشار غیر ممکن به ‌نظر می‌رسد. 
اطراف این دریاچه رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی به شکل کلبه‌های چوبی برای استراحت گردشگران ساخته شده که منظره خوبی برای عکاسی نیز ایجاد کرده ‌است. گردشگران در این محل‌ها، لحظاتی را دور از تجملات شهری به تماشای منظره زیبای دریاچه سپری می‌کنند. آبشار مرادیه در فصول سرد سال به‌طورکلی یخ می‌زند و بهتر است برای لذت بردن از تمامی جنبه‌های آن در فصل تابستان به شهر وان سفر کرد. گردشگران چنانچه از طریق سفر زمینی قصد سفر به وان دارند و از مسیر بازرگان چالدران گذر می‌کنند به‌راحتی می‌توانند پیش از ورود به شهر از این مجموعه ابشار دیدن کنند.

پارک آبی چاقداش وان 

پارک آبی چاقداش "Çağdaş Aqua Park" در دریاچه وان قرار گرفته‌است. پارک آبی چاقداش این امکان را برای گردشگران به وجود آورده که به صورت دسته جمعی به تفریح بپردازند. آب موجود در استخرهای این پارک به‌دلیل نظافت هر روزه این استخرها، بسیار تمیز است. طراحی پارک چاقداش به گونه‌ای بوده که دارای دو استخر بزرگ، یکی مختص بزرگسالان و یکی برای کودکان باشد. پارک وان به‌عنوان مجهزترین مجموعه سرپوشیده شهر وان از سال ۲۰۱۱ تاکنون یعنی بیش از یک دهه فعالیت دارد و شامل بخش‌‌های مختلفی چون سرسره‌‌های آبی، استخر، سونا و جکوزی است. 
گردشگران می‌توانند در این پارک به ورزش‌‌هایی چون یوگا و باله، ژیمناستیک برای کودکان و خدماتی چون پیلاتس (مخصوص خانم‌‌ها) بهره ببرند. اطراف پارک مکان‌هایی جهت سرو غذا و نوشیدنی برای گردشگران تعبیه شده‌است. تنها مشکل پارک آبی چاقداش عدم وجود آب گرم بوده که باعث کاهش استفاده و تقاضا برای این پارک در فصل زمستان می‌شود. 
جاذبه‌های شهر وان تنها محدود به عناوین فوق نیست، بلکه مراکز خرید متعدد، طبیعت زیبا و بکر، غذاهای متنوع، فرهنگ غنی مردم وان، جشن‌ها و فستیوال‌های سالانه، رسم و رسوم مردم منطقه، آب‌وهوای مناسب و... همگی بخشی از دیگر دلایل گردشگران برای سفر به شهر وان ترکیه هستند.

چگونه به شهر وان ترکیه برویم؟

به دلیل جاذبه‌های مسحورکننده و همچنین جشن‌ها و مراسم‌های مختلفی که در شهر وان صورت می‌گیرد، همه ساله افراد زیادی برای گردش و گذراندن تعطلات به این کشور سفر می‌کنند. گردشگران می‌توانند از سه مرز زمینی برای مسافرت به وان استفاده کنند: مرز رازی (کاپیکوی)، مرز سرو (اسندره) و مرز بازرگان (گورباغ). مرز زمینی رازی، دارای کوتاه‌ترین مسیر برای ورود به وان است. با توجه به کم بودن فاصله وان تا خوی ترکیه، گردشگران داخلی جهت استفاده از این راه باید ابتدا به شهر تبریز و سپس به خوی سفر کنند، البته این مرز تنها در بازه‌های زمانی ۹ صبح تا ۵ عصر فعالیت می‌کند. 
مرز زمینی سرو مسیر دیگری برای ورود به وان است که البته محدودیت زمانی خاصی ندارد و جهت ورود به آن باید وارد شهر ارومیه شد. مرز بازرگان به‌دلیل مرز ترانزیتی در تمام ساعات شبانه روز فعال بوده اما متاسفانه از دیگر مرزها فاصله بیشتری تا وان دارد. مدت سفر هوایی از تهران تا این شهر با پرواز مستقیم حدوداً یک ساعت و مدت سفر ریلی از تهران تا وان حدود ۳۱ ساعت است.

حمل و نقل عمومی در وان چگونه است؟

وان شهر نسبتاً کوچکی در ترکیه است که در آن سیستم حمل‌ونقل مترو وجود ندارد، و درحقیقت اتوبوس‌، مینی‌بوس‌ و تاکسی بخش اصلی سیستم حمل‌ونقل را در این شهر تشکیل می‌دهند. البته برای رفت‌وآمد به شهرهای اطراف مردم از قطار، هواپیما و کشتی استفاده می‌نمایند. اتوبوس‌ها، ارزان‌ترین وسیله نقلیه در سیستم حمل‌ونقل شهر وان هستند.
بلیط مربوط به اتوبوس‌ به راحتی در کل سطح شهر قابل خریداری است. گردشگران این شهر می‌توانند علاوه‌بر اتوبوس‌‌ها، از وسیله دیگری به نام دولموش (Dolmus) نیز برای تردد در شهر و اطراف آن و همچنین سفر به شهر‌های دیگر استفاده کنند که البته شباهت زیادی به مینی‌‌بوس دارند و هزینه استفاده از آن‌ها بسیار ناچیز است. هزینه بنزین در این شهر بسیار بالا بوده و همین امر مردم را مجبور به استفاده از اتوبوس می‌کند. 
توصیه می‌شود برای راحتی بیشتر از تاکسی‌ها استفاده کنید. جهت استفاده از پایانه اتوبوس در شهر وان، در بخش «آک کورپو» واقع شده که گردشگردان می‌توانند از آن جهت عبور و مرور ارزان استفاده کنند. چنانچه هدف گردشگران لذت بردن از مسیر و پرداخت هزینه پایین است و محدودیت زمانی ندارند، پایانه‌های اتوبوس انتخاب خوبی برای آن‌ها هستند.

سیم کارت های شهر وان 

ترکیه یک کشور بزرگ است که دارای سه اپراتور اصلی از قبیل ترکسل (Turkcell)، ودافون (Vodafone) و ترک تلکام (Türk Telecom) بوده که البته هر سه اپراتور دارای امنیت بالا و معتبر هستند. سه اوپراتور ذکر شده مجهز به اینترنت پرسرعت بوده و میزان رضایت مندی از آن‌ها در ترکیه بسیار بالا است. بین سه اوپراتور رایج در ترکیه، ترکسل به عنوان قوی‌ترین و معروف‌ترین اپراتور شناخته می‌شود. آنتن‌دهی و زیر ساخت این اپراتور در سراسر کشور ترکیه قابل قبول بوده و این سیم‌کارت‌ها را می‌توان از مغازه‌های رسمی با هزینه ناچیزی حدود ۵۰ لیر تهیه کرد. 

ودافون اپراتور معمولی کشور ترکیه بوده که می‌تواند تا حدودی انتخاب مناسبی برای گردشگران باشد زیرا به راحتی می توانید این سیم‌کارت‌ها را از فروشگاه‌های سطح شهر تهیه کرد و همچنین دارای ۱۲۰ روز اعتبار در ترکیه است. البته پس از اتمام فرصت تعیین شده استفاده از این سیم کارت‌ها مشمول مالیات می‌شود. استفاده از سیم‌کارت متعلق به ایران برای ارتباط با ایرانیان داخل کشور موجب بالا رفتن هزینه‌های گردشگران خواهد شد.

سوغات شهر وان چیست؟

شهر وان نیز مانند دیگر شهرهای ترکیه دارای سوغات مخصوص و منحصر به فرد خود است. از جمله سوغاتی های معروف این شهر زیبای توریستی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قهوه ترک
  • باقلوای ترکی
  • راحت الحلقوم
  • فنجان های چای‌خوری ترکی 
  • اجناس سرامیکی ترکی
  • لوسترهای رنگی
  • فرش های دستباف ترکیه
  • پوشاک ترکیه
  • لوازم آنتیک عثمانی
  • ابزار آلات سنتی موسیقی ترکی

سوغات شهر وان چیست؟

هتل ها و محل های اقامت در شهر وان 

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای خوب و فرهنگ غنی که دارد همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. شهر وان یکی از توریستی‌ترین مناطق این کشور بوده که همانند همه شهرهای ترکیه دارای هتل‌های زیبایی برای گردشگران است. هتل‌های این شهر به دلیل مجهز بودن به انواع امکانات مورد نیاز برای گذراندن یک سفر ایده‌آل، بخش مهمی در جذب گردشگران را به عهده دارند. علاوه ‌بر هتل‌های لوکس در این شهر، گردشگران می‌توانند از مکان‌های ارزان قیمتی چون هاستل‌ها نیز استفاده کنند. قطعا از اقامت در آن‌ها پشیمان نخواهند شد و لحظات خوشی را تجربه خواهند کرد؛ مهم‌ترین هتل‌های این شهر عبارتند از:

هتل ساردور

این هتل ۳ ستاره دارد و یکی از بهترین هتل‌های شهر وان محسوب می‌شود که در مرکز شهر وان واقع شده‌است.

هتل توپراک

هتل توپراک نیز از هتل‌های ۳ ستاره شهر وان است که گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود. هتل توپراک تا مراکز خرید فاصله چندانی ندارد و گردشگران می‌توانند حتی با چند لحظه پیاده روی نیز به آن‌جا برسند. همین امر موجب محبوبیت این هتل شده‌است.

هتل توپراک

هتل رامادا

هتل رامادا، هتلی ۳ ستاره‌ای که اقامتگاهی دنج و آسوده و با کیفیت مطلوب و هزینه اندک، برای گردشگران است معرفی می‌شود.

هتل شاهماران ریزورت

هتل شاهماران ریزورت هتلی با ۴ ستاره که در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است. هتل شاهماران بیشتر به گردشگرانی توصیه می‌شود که تمایل دارند از طبیعت بی‌نظیر و تمیز شهر وان لذت ببرند. ارائه خدمات در سطح عالی، موجب گذراندن اقامتی درجه یک و ساعاتی مفرح در این شهر برای گردشگران است.

هتل شاهماران ریزورت

هتل رنسانس لایف

هتل رنسانس لایف، هتل دابل تری بای هیلتون، هتل الیت ورلد و تعدادی سوئیت و هاستل در شهر وان آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.

غذاها و رستوران های معروف شهر وان

ترک‌ها به دلیل ذوق و سلیقه خاصی که دارند طعم و رنگ غذاهای آن‌ها از گذشته مورد توجه همگان مخصوصا گردشگران بوده‌است. موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه باعث آب‌وهوای مناسب برای رشد انواع گیاهان و درختان شده که در نهایت باعث تولید میزان بالایی از انواع مواد غذایی طبیعی و فوق‌العاده و انواع پرندگان و حیوانات برای تولید غذاهای لذیذ در این کشور گردیده‌است. 
کباب‌ را می‌توان یکی از غذاهای بی‌نظیر در ترکیه دانست که طرفداران آن تنها مربوط به ترکیه نیستند و البته این غذا دارای انواع مختلفی از قبیل آدانا کباب که شباهت زیادی به کباب کوبیده ایرانی دارد و ترکیبی از گوشت و ادویه‌های مخصوص ترکیه است. کوفته نوعی غذای محبوب در ترکیه به شمار می‌آید که در وان، گردشگران می‌توانند حدودا ۲۰۰ نوع از این غذا را میل کنند که ترکیبات و طعم‌ متفاوتی دارند. دلمه غذای دیگری است که در ترکیه طرفداران زیادی دارد، البته این غذا نیز به شکل‌های متعدد و با مواد اصلی گوناگونی تهیه می‌شود. 

رستوران های معروف شهر وان

سوپ نیز یک غذای معروف در ترکیه است که از ترکیب پوره عدس و سبزیجات تهیه می‌شود و در اکثر رستوران‌های لوکس و بین راهی قابل سفارش است. پیده نوعی نان نازک با مخلفات که برای پختن آن از تنورهای زغالی استفاده می‌کنند. علاوه‌بر غذاهای معروف در ترکیه، دسر و شیرینی‌های مختلفی از قبیل: کونفه، باقلوا، بورک و... نیز وجود دارد که در سطح جهان دارای شهرت هستند. در حقیقت شهر وان دارای رستوران‌های مشهوری است که انواع غذاهای بین‌المللی و بومی را سرو می‌کنند،

  • رستوران Sütçü Fevzi
  • رستوران Kervansaray
  • رستوران Kebabistan

و بسیاری دیگر در نقاط مختلف شهر وان واقع شده‌اند.

شهر وان

هزینه های سفر به شهر وان ترکیه 

شهر وان جزو ارزان‌ترین شهرهای ترکیه بوده و همین امر موجب شده این شهر یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری باشد. گردشگران برای سفر به هر قسمت از این شهر هزینه خاصی باید بپردازند؛ هزینه غذا و خورد و خوراک در شهر وان متغیر و وابسته به سلیقه گردشگران است که بخواهند در یک هتل بین راهی یا یک هتل لوکس غذا سرو کنند. هزینه غذا در شهر وان نسبت به دیگر شهرهای ترکیه قیمت مناسب‌تری دارد. حدودا ۱۰ لیر برای یک وعده غذای سالم و مناسب در وان کافی است. 

قیمت فروش اقلام اصلی در وان برای خورد و خوراک  از ۱ تا ۲۰ لیر متفاوت خواهدبود. هزینه حمل و نقل در وان به صورتی است که برای رفت‌وآمد درون شهری هزینه ناچیزی باید پرداخت کرد، زیرا وان شهر کوچکی بوده و بیشتر مکان‌های دیدنی نزدیک به هم و با فاصله کمی قرار گرفته‌اند. هزینه اقامت در شهر نیز به هتلی که گردشگران انتخاب می‌کنند و براساس امکانات آن‌ها متفاوت است. وان دارای ۱۱ هتل‌ ستاره‌‌دار با خدمات متناسب برای گردشگران و هتل‌‌هایی شامل ۲ ستاره تا ۵ ستاره هستند. چنانچه به دنبال اقامتی ارزان در این شهر هستید و صرفا جهت دیدن مکان‌های گردشگری به وان رفته‌اید، می‌توانید در هاستل‌ها اقامت کنید. اقامت در هاستل‌ها نیازمند آشپزی کردن و نظافت کردن افراد بوده و از این رو هزینه آن‌ها پایین‌تر از هتل‌ها است.

مراکز خرید و بازارهای شهر وان 

بسیاری از مسافران جهت خرید کالاهای لوکس و اقلام ضروری خود به وان سفر کرده که دلیل این امر را قیمت مناسب اجناس در این شهر مرزی عنوان می‌کنند. سال گذشته بالغ بر ۳۵۰.۰۰۰ ایرانی به شهر وان سفر کردند که هدف اکثر آن‌ها خرید از این شهر بوده‌است. شهر وان ترکیه دارای بازار‌های سنتی و تاریخی است که مملو از اجناس رنگارنگ ترکیه بوده و سوغاتی‌های معروفی را شامل می‌شوند. همچنین در این شهر می‌توان شاهد پاساژهای لوکس و مدرن برای دوست‌داران مد و برند نیز بود. فرش و قالی‌های ترک، زیور‌آلات، ظرف‌های مسی و برنجی، قوری، قلیان و انواع خوراکی‌ها از دیگر اقلامی است که در این شهر به چشم می‌خورند. مهم‌ترین مرکز خرید پوشاک در وان شامل فروشگاه‌های معتبر و معروف برشکا هستند که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده‌اند. برندهای معروف لباس از قبیل

  • زارا
  • زارا هوم
  • پول اند بیر
  • برند ماسیمو دوتی
  • اویشو
  • برند استرادیواریوس

حتی برند اوترکه در فروشگاه‌های این شهر به فروش می‌رسند.

جشنواره خرید در وان

شهر وان با وجود وسعت کم اما توسعه یافتگی بالایی دارد و مرکز بسیاری از جشنواره‌هایی است که در ترکیه برپا می‌شود. جشنواره خرید وان در روزهای ۱۵ تا ۲۹ مارس برگزار، که همزمان با دو هفته تعطیلی رسمی سال نو در ایران است. موضوع مهمی که حتما گردشگران عازم ترکیه را شگفت‌زده می‌کند، وجود تابلوهای فارسی متعددی‌ است که در مغازه‌ها به‌چشم می‌خورد و همچنین فروشندگانی‌ که با زبان فارسی به‌طور کامل آشنایی دارند. موارد ذکر شده موجب تجربه سفری لذت‌ بخش برای گردشگران می‌شود. تخفیفات ویژه و برنامه‌‌های تفریحی مختلفی در این جشنواره برگزار، که تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای شرکت در این جشنواره است. برگزاری فستیوال خرید وان «Van shopping fest » با چراغانی کردن خیابان‌های وان موجب تغییر چهره و حال و هوای شهر می‌شود. همچنین موجب تغییر روحیه مردم محلی و گردشگران این شهر می‌گردد.

امنیت در شهر وان ترکیه چگونه است؟

همه ساله مسافران و گردشگران زیادی به ترکیه سفر می‌کنند که تعداد آن‌ها در تعطیلات سال نو و بهار بیش از هر زمان دیگری است. روزبه‌روز بر تعداد این گردشگران نیز افزوده می‌شود. همین امر موجب شده مقامات ترکیه بر امنیت این منطقه حساس شوند و امنیت در شهرهای مختلف ترکیه در سطح مناسبی برقرار شود. اهالی شهرهای مختلف ترکیه با مسافران بیگانه نبوده و امکانات بسیار خوبی برای جذب آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. 

مردم این شهر جوی امن و صمیمی ایجاد کرده‌اند و پای مسافران زیادی را به این کشور باز کرده‌اند. همچنین به دلیل بهبود روابط ترکیه با همسایگان خود، این کشور مکان مناسبی برای سفر و اقامت طولانی مدت و به دور از حاشیه جنگ است. هتل‌های ستاره‌دار وان تحت حمایت استانداری و نیروهای پلیس وان هستند و تاکنون هیچ‌گونه موضوع مهم و جدی که مربوط به امنیت این هتل‌ها باشد وجود نداشته‌است. البته علاوه‌بر هتل‌های ستاره‌دار، هاستل‌ها و سوئیت‌های این شهر نیز با امنیت خوبی پذیرای گردشگران از سراسر دنیا هستند.

امنیت در شهر وان ترکیه چگونه است؟

کلام آخر

وان شهری مهم در ترکیه بوده که بیشترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ترکیه مربوط به آن است و از این‌رو گردشگران زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند. امنیت وان این امکان را برای گردشگران فراهم کرده که از نقاط مختلف دنیا برای دیدن جاذبه‌های آن به ترکیه سفر کنند. علاوه ‌بر مناطق گردشگری، هتل‌های چند ستاره، رستوران‌های لوکس، پایین بودن هزینه‌های مربوط به تردد در وان، جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف، آف‌های پاییزه و... از دیگر مزایای سفر به وان هستند که این شهر را برای کسانی که قصد گذراندن اوقات خوشی دارند، تبدیل به شهر مناسبی کرده ‌‌است. 

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. میترا میترا 1402/10/12
    0 نفر پسندیدند
    خیلی جالبه که ترکیه هم مدرنه و هم تاریخی و قشنگه
  2. زهرا ابوطالبی زهرا ابوطالبی 1402/10/11
    0 نفر پسندیدند
    وان واقعا هیچی نداره ولی برای خرید کردن بد نیست کلا به نظرم پولی که میخواین بدین برین وان برای سفر به یکی از شهرهای ایران هزینه کنید
  3. کیارش کیارش 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    من برای یک بار سفر رفتن وان رو دوست داشتم ولی واقعا چالشای سفرش زیاد بود و مجدد قصد سفر بهش رو ندارم.
  4. کیارش نگین 1402/10/11
    0 نفر پسندیدند
    ارزش همون یه بارو داشت؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 108 کاربر