آشنایی با شهر وان ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/31
بازدید: 21920

با ارزان‌ترین و محبوب‌ترین شهر ترکیه آشنا شوید. شهر وان ترکیه، همان شهری‌ست که نزد ایرانی‌ها محبوب بوده و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این شهر در شرق ترکیه در منطقه‌ای به نام آناتولی واقع شده و بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه را درون خود جای داده است. جالب است بدانید موقعیت جغرافیایی شهر وان، تاثیر زیادی در توسعه تاریخ و تمدن آن داشته است. این شهر در چهار راه استراتژیک بین خاورمیانه، قفقاز و مدیترانه قرار داشته و در طول قرن‌ها تمدن‌های مختلفی آن را دست گرفته‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شهر ترکیه همراه ما باشید تا اطلاعات کاربردی در خصوص آن را بدانید و عکسهای شهر وان ترکیه را مشاهده کنید.

معرفی شهر وان ترکیه

شهر وان ترکیه کجاست؟

شهر وان ترکیه در شرق این کشور واقع بوده و مرکز استان وان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر به موقعیت قرارگیری این شهر بپردازیم باید بگوییم این شهر در ساحل شرقی دریاچه وان قرار دارد. دریاچه وان بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اندورهیک (حوضه بسته) است. جالب است بدانید این شهر توسط چند کوه احاطه شده که یکی از باشکوه‌ترین آن‌ها کوه آرارات است.

تور وان - تور لحظه آخری وان ( لیست قیمت‌ها + رزرو اینترنتی تور)

تاریخچه شهر وان؛ شهری با قدمت 3400 ساله

کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی که در چند دهه اخیر در راستای شناخت بیشتر و معرفی شهر وان ترکیه صورت گرفته، نشان داده که تاریخ سکونت انسان‌ها در این منطقه به چند هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. کتیبه‌های پیدا شده از این شهر و همچنین قلعه‌های متعدد، بیانگر گره خوردن تاریخ این شهر با پادشاهان ایرانی است.

شهر وان با قدمت 3500 ساله، در گذشته محل زندگی ارامنه بوده است و بیشتر جمعیت آن را ارمنی‌ها تشکیل می‌دادند. شهر وان در زمان‌های دور توشپا نام داشت و پایتخت پادشاهی اورارتو بوده است. پس از آن مرکز پادشاهی شخصی ارمنی به نام واسپوراکان بود. اگر می‌پرسید چرا در حال حاضر ترک‌ها در این منطقه سکونت دارند و بخشی از کشور ترکیه محسوب می‌شود، باید گفت پس از پیروزی سلجوقیان در نبرد ملازگرد علیه امپراتوری بیزانس، این شهر دست ترک‌ها افتاد. این شهر در زمان‌های قدیم، میدان جنکی مهم بین عثمانی و روس‌ها بود که در نتیجه آن جمعیت زیادی از ارامنه در نسل‌کشی قتل عام شدند. بعد از جنگ جهانی اول، وان بخشی از ترکیه شناخته شد.

تاریخچه شهر وان؛ شهری با قدمت 3400 ساله

اطلاعات کاربردی که در خصوص شهر وان باید بدانید

جدول زیر شامل اطلاعات شهر وان ترکیه و دانستی‌هایی‌ست که به شما کمک می‌کند با این شهر بیشتر آشنا شوید.

واحد پول

لیر ترکیه

زبان شهر وان ترکیه

ترکی استانبولی

زمان محلی و اختلاف ساعت با ایران

یک ساعت و نیم عقب‌تر از تهران

دین

مسلمان سنی و مسیحی

شماره تلفن‌های ضروری

کد تلفن ترکیه: ۹۰ +

کد شهر وان: ۴۳۲

آتش‌نشانی: ۱۱۰

آمبولانس: ۱۱۲

پلیس: ۱۵۵

شماره فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+

بیمارستان و مراکز درمانی:

بیمارستان دولتی ایپک یولو: ۷۸ ۱۹ ۲۱۷(۴۳۲)

بیمارستان لقمان حکیم: ۱۱ ۹۹ ۴۴۴(۴۳۲)

بیمارستان خصوصی آک دامار: ۰ ۵۹ ۲۱۷(۴۳۲)

مساحت شهر وان ترکیه

1938.14 کیلومتر مربع

جمعیت شهر وان ترکیه

600.000 نفر

فرهنگ مردم وان؛ ترکیبی از سنت و مدرنیته

در بین مردم وان و به طور کلی مردم ترکیه وعده صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو مهم‌ترین بخش فرهنگ مردم وان، صبحانه‌هایی مفصل در کنار اعضای خانواده است که اصولا تایم زیادی برای آن صرف می‌کنند. اگر می‌خواهید صبحانه‌های معروف وان را امتحان کنید می‌توانید به خیابان  Kahvaltıcılar Çarşısı که رستوران‌های معروفی دارد بروید.

مردم شهر وان از پنیرهای خوش طعم این شهر، نقره‌کاری و گربه‌هایی که در اطراف دریاچه وان حضور دارند با افتخار صبحت می‌کنند. گربه‌های وان، یک نماد کوچک از این شهر محسوب می‌شود.

فرهنگ مردم وان؛ ترکیبی از سنت و مدرنیته

وان ترکیه؛ شهری که آب و هوای کوهستانی دارد

شهر وان به آب وهوای نسبتا کوهستانی خود معروف است. در اواخر بهار تا اوایل پاییز شاهل آب و هوای نسبتا مساعد با بارش کم در این شهر هستیم؛ اما زمستان‌های شهر وان ترکیه سرد و برفی است. میانگین دمای سالانه این شهر 4- تا 29 درجه سانتی‌گراد است. جدول زیر یک دید کلی از آب و هوای شهر وان ترکیه در اختیار شما قرار می‌دهد.

فصل

میانگین دما (درجه سانتیگراد)

میانگین بارندگی (میلی متر)

توضیحات

بهار (مارچ تا می)

10 تا 20

50 تا 100

به طور کلی بهار در وان با آب و هوای خنک و مرطوب و با بارش‌های متناوب همراه است

تابستان (ژوئن تا آگوست)

25 تا 30

20 تا 50

تابستان‌های وان گرم و خشک با آسمان صاف و آفتابی است

پاییز (سپتامبر تا نوامبر)

15 تا 25

50 تا 100

پاییز شاهد هوایی خنک و مرطوب با بارش‌های متناوب هستیم

زمستان (دسامبر تا فوریه)

0 تا 5

100 تا 200

زمستان‌های وان سرد و برفی با بارش‌های سنگین است

بهترین زمان سفر به وان - چه زمانی برای سفر به شهر وان بهتر است؟

هدف شما تعیین‌کننده بهترین زمان سفر به وان است

هدف شما و آنچه از سفر به وان به دنبال آن هستید، تعیین‌کننده بهترین فصل سفر به وان است. اگر قیمت برای شما مهم است و ترجیح می‌دهید در یک فصل ارزان سفر کنید، می‌توانید زمستان را انتخاب نمایید. در این بازه تعداد مسافران کم است و قیمت تور وان کاهش پیدا می‌کند.

اگر هدف شما خرید از بازارهای وان است پیشنهاد می‌کنیم بهار و پاییز را برای سفر انتخاب نمایید. فصل زمستان بهترین زمان برای تفریحات زمستانی مانند اسکی، اسنوبرد و سایر فعالیت‌های زمستانی در کوه‌های اطراف وان است.

آب و هوا نیز فاکتور مهم دیگر در انتخاب زمان سفر به وان است. بهترین زمان برای بهره‌مندی از آب و هوای گرم و دلنشین فصل تابستان است؛ اما اگر به دنبال آب و هوایی خنک و مطلوب هستید می‌توانید بهار یا پاییز را برای سفر انتخاب کنید. در نهایت باید گفت فصل زمستان، فصل لو سیزن (Low Season)  و فصل تابستان فصل‌های سیزن (High Season) شهر وان است؛ پس اگر می‌خواهید در زمانی خلوت سفر کنید زمستان و اگر می‌خواهید در فصلی شلوغ با آب و هوای خوب سفر کنید فصل تابستان یا بهار را انتخاب نمایید.

هدف شما تعیین‌کننده بهترین زمان سفر به وان است

جاهای دیدنی شهر وان؛ معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

شهر وان ترکیه هم یک شهر تاریخی است هم یک شهر با جاذبه‌های طبیعی و زیبا. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهر وان ترکیه آشنا شوید.

  • قلعه وان: این قلعه عظیم که بر فراز شهر واقع شده، قدمتی مربوط به دوران اورارتو دارد و در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. گشت و گذار در این قلعه و تماشای مناظر پانوراما از شهر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.
  • جزیره آکدامار: این جزیره کوچک در میان آب‌های فیروزه‌ای دریاچه وان قرار گرفته و محل کلیسای صومعه سنت هریپسیمه است. این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی ارمنیان بوده و معماری و نقاشی‌های دیواری آن از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است.
  • موزه وان: این موزه با مجموعه غنی از آثار باستانی، از دوران اورارتو تا عثمانی، اطلاعات جامعی از تاریخ و فرهنگ این منطقه ارائه می‌دهد. بازدید از این موزه برای درک عمیق‌تر از گذشته وان ضروری است.
  • آبشار مرادیه: این آبشار خروشان در نزدیکی شهر وان واقع شده و مکانی ایده‌آل برای پیک نیک، پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت بکر است؛ بنابراین اگر به دنبال تفریحات شهر وان ترکیه هستید، به این آبشار بروید و لذت ببرید.
  • دریاچه وان: بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، با مناظر چشم‌نواز و جزایر متعدد، فرصتی عالی برای قایقرانی، شنا و ماهیگیری فراهم می‌کند.
  • جزیره و کلیسای آختامار: از دیگر جاذبه‌های این شهر که در فاصله 41 کیلومتری جنوب غربی واقع شده، جزیره آختامار است که با معماری کشیش مانوئل و به دستور گاگیک اول ساخته شد.
  • ساحل ادرمیت: این ساحل یکی از محبوب‌ترین ساحل وان ترکیه است که در غرب دریاچه واقع شده است.

موارد فوق، محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر وان ترکیه بود. به طور کلی با سفر به این شهر باید بدانید جاهای تفریحی شهر وان ترکیه، گشت و گذار در مکان‌های تاریخی و دریاچه وان است. همچنین بازارگردی و خرید از دیگر تفریحات معروف این شهر محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی شهر وان؛ معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

حمل و نقل عمومی در وان ترکیه؛ خبری از مترو نیست

از آنجایی که شهر وان، شهری کوچک است مترو ندارد. برای تردد در این شهر می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی که اصل‌ترین سیستم حمل و نقل شهر وان محسوب می‌شوند استفاده کنید. برای رفت و آمد بین شهری نیز می‌توانید از قطار، هواپیما و کشتی استفاده نمایید. البته دلموش نیز وسیله محبوب دیگر برای تردد در شهر وان بوده که مانند مینی‌بوس کوچک و جمع و جور است. برای تردد از تاکسی هم می‌توانید استفاده کنید؛ اما انتخاب مقرون به صرفه‌ای نیست و کرایه تاکسی در این شهر گران است.

برای ترددی مقرون به صرفه می‌توانید از دلموش، اتوبوس و مینی‌بوس استفاده کنید. همچنین پیاده‌روی نیز گزینه محبوب دیگریست که اغلب گردشگران برای تردد در مسافت‌های کوتاه از این راه استفاده می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در وان ترکیه؛ خبری از مترو نیست

هتل‌های شهر وان؛ اقامتی مقرون به صرفه در هتل‌های معمولی

شهر وان بر خلاف ازمیر و استانبول، هتل‌های لوکس و 5 ستاره زیادی ندارد. اغلب هتل‌های این شهر معمولی هستند و به همین علت از قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز برخوردار هستند؛ بنابراین در سفر به وان از نظر اقامت، می‌توانید اقامتی مقرون به صرفه در هتل‌های سراسر شهر داشته باشید. معروف‌ترین هتل‌های شهر وان ترکیه به شرح زیر هستند:

  • هتل ساردور: 3 ستاره
  • هتل توپراک: 3 ستاره
  • هتل رامادا: 3 ستاره
  • هتل شاهماران ریزورت: 4 ستاره
  • هتل رنسانس لایف: 4 ستاره
  • هتل دابل تری بای هیلتون: 5 ستاره
  • وان الیت ورلد: 5 ستاره

اگر به دنبال اقامتی ارزان هستید، می‌توانید هتل‌های 3 ستاره وان را انتخاب کنید. کیفیت هتل‌های 3 ستاره این شهر مطلوب است و می‌توانید اقامتی راحت را در آن‌ها تجربه نمایید؛ اما هتل‌های 5 ستاره‌ای که نام بردیم، اقامتی لوکس و عالی را برای مسافران فراهم می‌کنند و از خدمات فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

هتل‌های شهر وان؛ اقامتی مقرون به صرفه در هتل‌های معمولی

تجربه غذاهای محلی وان در محبوب‌ترین رستوران‌های شهر

شهر وان به نوبه خود در کشور ترکیه، غذاهای محلی و محبوب خود را دارد. در صورتی که مقصد شما در سفر به کشور ترکیه شهر وان است، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای محلی آن را حتما امتحان کنید. کباب مولانا، کباب آدانا اسکندر کباب، پاتلیجان کباب، لاهماجون، پیده، کوفته، چوپ شیش و دونر از جمله محبوب‌ترین غذاهای شهر وان ترکیه است؛ اما غذاهای سنتی وان را در کدام رستوران‌ها امتحان کنیم؟ بهترین رستوران‌های شهر وان ترکیه به شرح زیر است:

  • Van Et Restaurant: این رستوران که در مرکز شهر وان واقع شده، غذاهای سنتی ترکی را با استفاده از مواد اولیه تازه و محلی سرو می‌کند. رستوران Van Et Restaurant به خاطر کباب‌ها و کوفته‌هایش مشهور است.
  • 1915 Kahvesi: این کافه دنج مکانی عالی برای لذت بردن از یک فنجان قهوه و یک تکه شیرینی است. در این کافه رستوران طیف وسیعی از غذاهای سبک مانند ساندویچ و سالاد را سرو می‌کنند.
  • Van Balık Evi: اگر به دنبال منظره‌ای خیره‌کننده هستید، سری به رستوران Van Balık Evi  بزنید. این رستوران در کنار دریاچه وان واقع شده و غذاهای دریایی تازه سرو می‌کند.
  • Asitane Restaurant: این رستوران غذاهای عثمانی اصیل را در فضایی شیک و مدرن سرو می‌کند.
  • Van Sofrası: این رستوران مکانی عالی برای امتحان کردن غذاهای مختلف ترکی است.

تجربه غذاهای محلی وان در محبوب‌ترین رستوران‌های شهر

مراکز خرید شهر وان ترکیه؛ انتخابی عالی برای خرید از این شهر

مسلما یکی از اهداف اصلی بیشتر ایرانی‌ها از سفر به وان، خرید است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر با بهترین مراکز خرید وان آشنا شوید.

نام مرکز خرید

ساعت کاری

آدرس

مرکز خرید AVM

10 صبح تا 10 شب

خیابان جمهوریت. مرکز خرید وان آلیشوریش مرکزی

آیدین پریهان

7 صبح تا 10 شب

محله باهچیوان، کوچه اوزون

مرکز خرید ترکوآز

8 صبح تا 8 شب

محله باهچیوان، خیابان کاظم کارابکر

بازار شهر وان

24 ساعته

خیابان جمهوریت

سوغات شهر وان؛ از قهوه ترک تا ابزارآلات سنتی موسیقی

شهر وان نیز مانند دیگر شهرهای ترکیه دارای سوغات مخصوص و منحصر به فرد خود است. از جمله سوغاتی‌های معروف این شهر زیبای توریستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قهوه ترک
  • باقلوای ترکی
  • راحت الحلقوم
  • فنجان‌های چای‌خوری ترکی 
  • اجناس سرامیکی ترکی
  • لوسترهای رنگی
  • فرش‌های دستباف ترکیه
  • پوشاک ترکیه
  • لوازم آنتیک عثمانی
  • ابزار آلات سنتی موسیقی ترکی

سوغات شهر وان؛ از قهوه ترک تا ابزارآلات سنتی موسیقی

جشنواره خرید در وان

شهر وان با وجود وسعت کم اما توسعه یافتگی بالایی دارد و مرکز بسیاری از جشنواره‌هایی است که در ترکیه برپا می‌شود. جشنواره خرید وان در روزهای ۱۵ تا ۲۹ مارس برگزار، که همزمان با دو هفته تعطیلی رسمی سال نو در ایران است. موضوع مهمی که حتما گردشگران عازم ترکیه را شگفت‌زده می‌کند، وجود تابلوهای فارسی متعددی‌ است که در مغازه‌ها به‌چشم می‌خورد و همچنین فروشندگانی‌ که با زبان فارسی به‌طور کامل آشنایی دارند. موارد ذکر شده موجب تجربه سفری لذت‌ بخش برای گردشگران می‌شود. تخفیفات ویژه و برنامه‌‌های تفریحی مختلفی در این جشنواره برگزار، که تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای شرکت در این جشنواره است. برگزاری فستیوال خرید وان «Van shopping fest » با چراغانی کردن خیابان‌های وان موجب تغییر چهره و حال و هوای شهر می‌شود. همچنین موجب تغییر روحیه مردم محلی و گردشگران این شهر می‌گردد.

تور وان لحظه آخر؛ ارزانترین راه برای سفر به این شهر

در مطالب فوق تمامی اطلاعات لازم در خصوص شهر وان ترکیه را مطرح کردیم. این اطلاعات مانند اطلاعات هزینه سفر به وان، قبل از سفر می‌تواند کمک زیادی به شما کند. برای سفری ارزان و مقرون به صرفه به وان ترکیه می‌توانید تورهای زمینی و هوایی به مقصد وان را از لحظه آخر رزرو نمایید. در صورتی که در خصوص این شهر سوالی دارید در بخش ثبت دیدگاه سوال خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • میترا میترا 1402/10/12
    1 نفر پسندیدند
    خیلی جالبه که ترکیه هم مدرنه و هم تاریخی و قشنگه
  • زهرا ابوطالبی زهرا ابوطالبی 1402/10/11
    1 نفر پسندیدند
    وان واقعا هیچی نداره ولی برای خرید کردن بد نیست کلا به نظرم پولی که میخواین بدین برین وان برای سفر به یکی از شهرهای ایران هزینه کنید
  • کیارش کیارش 1402/09/11
    2 نفر پسندیدند
    من برای یک بار سفر رفتن وان رو دوست داشتم ولی واقعا چالشای سفرش زیاد بود و مجدد قصد سفر بهش رو ندارم.
  • نگین نگین 1402/10/11
    0 نفر پسندیدند
    ارزش همون یه بارو داشت؟
  • bahar bahar 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    اگر قصد سفربه خارج از ایران رودارین و نمیخواین که هزینه زیادی رو پرداخت کنین، سفر به وان رو بهتون پیشنهاد می کنم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4 از 5 | از 110 کاربر