پل های معروف استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 1221
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر استانبول بخش زیادی از تاریخ و فرهنگ و جاهای دیدنی ترکیه را در دل خود جای داده است. این شهر تاریخی در میان دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و تنها راه ارتباطی بین بخش آسیایی و اروپاییش پل های استانبول هستند. پل‌های استانبول نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل شهر بر عهده دارند و به عنوان بخشی از جذابیت‌های استانبول شناخته می‌شوند. حتی برخی از این پل‌ها را می‌توان به عنوان نماد شهر استانبول معرفی کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را پل های معروف استانبول آشنا کنیم و بگوییم معروف‌ترین پل های استانبول کدامند؟ اسم پل های معروف استانبول چیست؟ چطور می‌توان از آن‌ها بازدید کرد؟ اگر دوست دارید در اینباره بیشتر بدانید شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

پل های معروف استانبول

پل آتاتورک؛ یکی از پل های قدیمی استانبول

یکی از پل‌های قدیمی استانبول و نمادهای اصلی و کلاسیک این شهر پل آتاتورک است. این پل محل وقوع حوادث مهم و ماجراهای تاریخی فراوانی بوده است که آن را به یکی از مهمترین پل‌های استانبول مبدل ساخته است. پل آتاتورک در قرن ۱۹ ساخته شد و نام اولیه آن پل آنکاپانی بود. در اواخر قرن ۱۹ میلادی طراحی این پل بوسیله معماران فرانسوی تغییر یافت و جای خود را به پل فلزی جدید داد. سازه فعلی و مورد استفاده این پل قدیمی و زیبا که آن را با نام آتاتورک می‌شناسیم در سال 1940 به بهره برداری رسید. این پل نیز مانند سایر پل‌های استانبول دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به یکدیگر متصل می کند و دو محله چیبالی و امک یمز را به یکدیگر متصل کرده است.

پل آتاتورک بدلیل منظره‌ زیبا و چشم‌نواز و همچنین آب و هوای مطبوع خلیج شاخ زرین، توانسته است گردشگران زیادی را به خود جذب کند. محیط کلاسیک و قدیمی این محله از استانبول فضای خاصی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند و هر کسی که از این پل و مناظر زیبای آن تاکنون دیدن کرده تحت تاثیر قرار گرفته است. اگر روزی خواستید به این پل شهر استانبول سر بزنید بد نیست بدانید که در نزدیکی پل آتاتورک کافه، رستوران و قهوه‌خانه‌های معروفی وجود دارد و می‌توانید در کنار دیدن مناظر از طعم‌های وعده‌های غذایی لذیذ آن‌ها نیز لذت ببرید. محیط کلاسیک و تاریخی و همچنین حضور در حال و هوای دریای سیاه و مدیترانه، باعث شده تا این پل به یکی از معروف‌ترین پل‌های استانبول تبدیل شود.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

جاهای دیدنی نزدیک پل آتاتورک استانبول

  • مسجد سلیمانیه استانبول
  • آرامگاه سلطان سلیمان
  • مسجد رستم پاشا استانبول
نام پل

پل آتاتورک

سال تاسیس1940
موقعیت جغرافیاییخلیج شاخ زرین
طول477 متر
عرض25 متر
آدرس پل آتاتورکTopkapı, Fatih/İstanbul, Türkiye

 

پل آتاتورک؛ یکی از پل های قدیمی استانبول

پل بسفر؛ یکی از معروف ترین پل های استانبول

یکی از دیدنی‌ترین پل‌های شهر استانبول که می‌توان از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای استانبول یاد کرد، پل بسفر یا بغاز است. این پل با عظمت و شکوه که اخیرا نامش به پل شهدای 15 جولایی تغییر کرده است یکی از معروف‌ترین پل‌های استانبول و جهان است که برخی از آن به عنوان یک شاهکار معماری نیز یاد می‌کنند. ساخت این پل که در ابتدا بغاز نام داشت در سال 1970 آغاز شد و بعد از 3 سال در سال 1973 این پل استانبولی به بهره‌برداری رسید. ارتفاع این پل از سطح زمین 105 متر و از سطح دریا 65 متر است. پل بسفر 40 متر عرض و 1200 متر طول دارد. این پل این روزها به عنوان یکی از بزرگترین گذرگاه‌های جهان شناخته می‌شود و روزانه حدود 200 هزار خودرو از طریق پل بسفر میان دو قسمت استانبول شرقی و غربی در رفت و آمد هستند.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

پل بسفر مهمترین پل ترابری شهر استانبول است که بخش‌های آسیایی و اروپایی استانبول را که بوسیله تنگه بسفر از یکدیگر جدا شده‌اند را به هم متصل می‌کند. جالب است بدانید که در هر دو طرف اروپایی و آسیایی این پل کافه‌‌ها و رستوران‌های معروف و دلنشین زیادی قرار دارند، که با حضور در این رستوران‌ها می‌توانید ساعت‌ها به تماشای پل سفر بنشینید و لحظات و خاطرات خوشی را برای خود بسازید.

جاهای دیدنی نزدیک پل بسفر استانبول

  • کاخ بیلربی استانبول
  • مسجد اورتاکوی استانبول
  • کاخ دولما باغچه استانبول
  • برج دختر استانبول
نام پل

پل بسفر

سال تاسیس1973
موقعیت جغرافیاییتنگه بسفر
طول1200 متر
عرض400 متر
آدرس پل بسفرKuzguncuk, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, 34000 Üsküdar/İstanbul, Türkiye

 

پل بسفر؛ یکی از معروف ترین پل های استانبول

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

پل یاووز سلطان سلیم؛ یکی از بلندترین پل‌های استانبول

از پل یاووز سلطان سلیم می‌توان به عنوان بلند‌ترین پل معلق استانبول یاد کرد. این پل همچنین مقام دومین پل معلق در جهان را نیز دارا است. این پل بزرگ و شگفت‌انگیز یکی از معروف‌ترین پل‌های استانبول است که در سال 2016 تاسیس شد. ارتفاع هر یک از دکل‌های این پل بیش از 300 متر است و ارتفاع آن از سطح آب چیزی در حدود 75 متر است. این پل مرتفع با 60 متر عرض به عنوان عریض‌ترین پل جهان نیز شناخته می‌شود. بر اساس آمار شهرداری استانبول روازنه حدود 140 هزار ماشین بوسیله این پل میان بخش آسیایی و اروپایی استانبول در رفت آمد هستند. یکی از شگفت‌انگیزترین مواردی که در ارتباط با این پل باید بدانید تعداد لاین‌های پل یاووز سلطان سلیم است. این پل با شکوه و عظیم ده لاین برای تردد وسایل نقلیه دارد و سومین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر است که دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند.

پل یاووز سلطان سلیم دو محله را که در بخش‌های شرقی و غربی استانبول قرار دارند به یکدیگر متصل می‌کند. محله پویرازکوی در بخش شرقی و محله گاربیچه در بخش غربی دو محله‌ای هستند که بوسیله این پل با یکدیگر ارتباط دارند. این پل به عنوان یکی از نماد‌های مهم و مدرن استانبول چشم‌اندازی دیدنی بر روی تنگه بسفر به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند و نام خود را به عنوان یکی از دیدنی‌های متفاوت شهر استانبول بر سر زبان‌ها انداخته است.

جاهای دیدنی نزدیک پل یاووز سلطان سلیم

  • مسجد اورتاکوی استانبول
  • کاخ توپکاپی استانبول
  • کاخ دولما باغچه استانبول
  • کاخ و پارک ییلدیز استانبول
نام پل

پل یاووز سلطان سلیم

سال تاسیس 2016
موقعیت جغرافیاییتنگه بسفر
طول2164 متر
عرض60 متر
ارتفاع332 متر
آدرس پل یاووز سلطان سلیمPoyraz, 34829 Beykoz/İstanbul, Türkiye

 

پل یاووز سلطان سلیم؛ یکی از بلندترین پل‌های استانبول

پل فاتح سلطان مهمت؛ یکی دیگر از پل های دیدنی استانبول

پل فاتح سلطان، یا سلطان محمد فاتح دومین پل احداث شده بر روی آبراه بسفر است که در سال 1988 ساخت و ساز آن به پایان رسید. این پل فلزی بدلیل حجم رفت و آمد کمتر نسبت به پل بسفر کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. پل سلطان محمد 1500 متر طول دارد، و با توجه به ارتفاع 65 متری آن از سطح دریا پل مرتفعی به حساب می‌آید. این پل هم مانند سایر پل‌های استانبول دو بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول را که توسط تنگه بسفر از یکدیگر جدا افتاده را به هم متصل می کند. محله آسیایی کاواچیک و محله حصاروستو در بخش اروپایی بوسیله این با همدیگر ارتباط دارند. همانطور که پیشتر گفتیم حجم ترافیک و میزان ترددها از طریق این پل به نسبت پل بغاز کمتر است اما شاید بتوان گفت با اینکه این پل چندان مورد توجه قرار نگرفته است، اما خلوتی این پل فاتح سلطان سبب گشته تا گردشگران زیادی از این که به عنوان یکی از پل‌های دیدنی استانبول شناخته می‌شود دیدن کنند. زیرا در اینجا خبری از آمد و شد و بوق ماشین‌ها مانند پل بسفر نیست.

شما با حضور در اطراف پل سلطان محمد فاتح می توانید در کمال آرامش در رستوران‌ها و بارها غذا و نوشیدنی دلخواه خود را میل کرده و از مناظر زیبای این منطقه لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک پل فاتح سلطان مهمت

  • کاخ کوچوکسو استانبول
  • قلعه آناتولی حصار استانبول
  • برج دختر استانبول
  • مسجد ایاصوفیه استانبول
نام پلپل فاتح سلطان مهمت
سال تاسیس 1988
موقعیت جغرافیاییتنگه بسفر
طول1500متر
عرض39 متر
ارتفاع64 متر
آدرس پل فاتح سلطان مهمتAnadolu Hisarı, 34000 Beykoz/İstanbul, Türkiye

 

پل فاتح سلطان مهمت؛ یکی دیگر از پل های دیدنی استانبول

پل گلدن هورن مترو؛ یکی دیگر از پل های معروف شهر استانبول

پل گلدن هورن یا پل شاخ زرین یکی از تازه‌ترین و البته پرماجرا ترین پل‌های استانبول است. این پل مدرن و جذاب در سال 2014 به بهره‌برداری رسید. پل گلدن هورن مترو مخصوص عبور قطار شهری استانبول بوده که از منطقه شاخ زرین می‌گذرد. دو محله مشهور استانبول یعنی بی‌اوغلو و فاتح بوسیله این پل به یکدیگر متصل می‌شوند. در ابتدای متن گفتیم که این پل یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر استانبول است. پایه‌های فولادی و عظیم این پل بدلیل مشکلاتی که هنگام جابجایی و نصب برای بخش قدیمی استانبول بوجود آورد؛ باعث شد تا اعتراضات و مخالفت‌های فراوانی در پی این موضوع سر بگیرد و به همین دلیل پروژه پل گلدن هورن یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های استانبول بحساب می‌آید.

بیشتر شهروندان شهر استانبول بدلیل تناقض ظاهری این پل با چشم انداز سنتی منطقه، نظر چندان مثبتی درباره آن ندارند. اما با این وجود هنگام غروب آفتاب، افراد زیادی به اطراف پل شاخ زرین آمده و به تماشای مناظر زیبا می‌نشینند. تفریحات شبانه و کافه‌ها و رستوران‌های موجود در این منطقه یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن این پل در بین معروف‌ترین پل‌های استانبول است.

جاهای دیدنی نزدیک پل گلدن هورن مترو

  • برج گالاتا استانبول
  • خیابان استقلال استانبول
  • کاخ توپکاپی استانبول
نام پلپل گلدن هورن مترو
سال تاسیس 2014
موقعیت جغرافیاییخلیج شاخ طلایی
طول936 متر
عرض12.49 متر
ارتفاع65 متر
آدرس پل گلدن هورن متروAzapkapı, Beyoğlu/İstanbul, Türkiye

 

پل گلدن هورن مترو؛ یکی دیگر از پل‌های معروف شهر استانبول

جاهای دیدنی استانبول با مترو - معرفی ایستگاه ها و جاهای دیدنی

کلام آخر

در این مقاله اسم پل های استانبول را بررسی کردیم و توضیحاتی درباره هرکدام از آن‌ها ارائه دادیم. این پل‌ها تنوع زیادی دارند. بعضی از آن‌ها صنعتی هستند و برای عبور ماشین‌ها مناسبند، اما بعضی از آن‌ها شاهکار معماری سنتی ترکیه را به تصویر می‌کشند و محلی برای قدم زدن و لذت بردن از حال و هوای این شهر اوراسیایی هستند، به خصوص در روزهای بهاری و پاییزی که باران نم‌نم و هوای خنک استانبول، هارمونی رودخانه و پل‌ها را دلپذیرتر می‌کند.
در لحظه آخر، تورهای ترکیه به مقصد شهر استانبول در ماه‌های مختلف سال وجود دارد. اگر بازدید از پل های استانبول و گردشگری در این شهر زیبا را در برنامه سفرهای خود قرار داده‌اید، لیست تورهای لحظه آخر را بررسی کنید و از خدمات ما با بهترین قیمت استفاده کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر