ساحل مکسر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 395

در سفر به هرمزگان ساحل مکسر را از دست ندهید. بدون شک یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران، ساحل مکسر است. این ساحل در کرانه ساحلی خلیج‌فارس و استان هرمزگان قرار داشته و به ساحل مکسر بندر مقام نیز شهرت دارد؛ چرا که در 10 کیلومتری این بندر واقع شده است. شکل عجیب و غریب صخره‌ها مهم‌‍‌ترین ویژگی این ساحل است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. قبل از رفتن به این ساحل پیشنهاد می‌کنیم همراه ما باشید و اطلاعات بیشتری در خصوص آب و هوا، جاذبه‌ها و مسیر دسترسی آن کسب کنید.

ساحل مکسر

ساحل مکسر کجاست؟ مسیر دسترسی به این ساحل صخره‌ای شگفت‌انگیز

ساحل مکسر هرمزگان در غربی‌‍‌ترین قسمت شهرستان بندر لنگه قرار داشته و از جمله محبوب‌‍‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی باید گفت شهرستان پارسیان در غرب این ساحل و در فاصله 40 کیلومتری و بندر مقام نیز در شرق و در فاصله 10 کیلومتری قرار دارد. ساحل مکسر بندرعباس، ساحل مکسر عسلویه، ساحل مکسر بندر مقام و ساحل مکر پارسیان از نام‌های دیگر این جاذبه است. این ساحل از فرودگاه عسلویه 113 کیلومتر فاصله داشته و به همین علت به نام ساحل عسلویه نیز شناخته می‌شود. برای رفتن به این ساحل می‌توانید از طرق مختلف اقدام نمایید:

  • بندر لنگه: اولین راه رفتن از بندر لنگه است. اگر انتخاب شما این مسیر است باید به سمت بندر مقام بروید و در جاده مقام - بستانو به مسیر خود ادامه دهید. در انتهای جاده ساحل را می‌بینید.
  • عسلویه: از فرودگاه عسلویه هم به این ساحل دسترسی دارید. کافیست وارد بلوار سیراب شوید و در میدان فناوری وارد دومین خروجی شوید تا به میدان ملل برسید. پس از رسیدن به این میدان به سمت بلوار خلیج فارس حرکت کرده و بعد از رسیدن به جاده 96 وارد میدان جمهوری اسلامی شوید. خروجی سوم را پیش بگیرید و وقتی به ورودی شهر بستانو رسیدید، در جاده ساحلی مقام - بستانو به مسیر خود ادامه دهید.
  • بندرعباس: برای دسترسی به این ساحل از غرب بندر عباس می‌توانید وارد بزرگراه شهید رجایی شده و راهی جاده 94 شوید و قبل از رسیدن به گری شیخ دور بزنید. به یک دو راهی می‌رسید که باید سمت راست بروید و وارد جاده 96 شوید و به مسیر خود ادامه دهید تا به رستاق برسید. بعد از پمپ بنزین دور بزنید و به راست بروید. وقتی وارد بندر مقام شدید وارد جاده مقام به بستانو شده و بعد از 10 کیلومتر این ساحل را ببینید.

ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر؛ ساحلی با آب و هوای گرم و شرجی

از موقعیت جغرافیایی و ساحلی بودن این منطقه انتظار می‌رود که آب و هوای حاکم بر این منطقه، آب و هوایی گرم و شرجی است. تابستان گرم‌‍‌ترین فصل ساحل مکسر است و دمای هوا تا 50 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در اواسط پاییز شاهد خنک‌شدن آب و هوای این منطقه هستیم در زمستان نیز آب و هوای ساحل مکسر به خنک‌‍‌ترین حد ممکن می‌رسد و شاهد نسیمی خنک و دلنشین نیز هستیم.

آب و هوا ساحل مکسر

پاییز تا بهار؛ بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

به طور کلی بهترین زمان سفر به جنوب کشور نیمه دوم سال است؛ بنابراین اگر می‌خواهید از ساحل مکسر دیدن کنید و در یک فصل خوب به این منطقه سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم از اواسط پاییز تا اوایل بهار اقدام نمایید. در این بازه زمانی بهترین آب و هوا در این ساحل حکم‌فرماست و می‌توانید از کمپ کردن در این ساحل از تماشای آسمان شب لذت ببرید. لازم است بدانید پدیده جز و مد در طول شبانه‌روز رخ می‌دهد و چشم‌انداز ساحل را دست‌خوش تغییراتی می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از این ساحل زمانی است که آب در پایین‌‍‌ترین حد ممکن قرار داشته و در حالت مد است.

جاهای دیدنی هرمزگان - معرفی ۱۰ جاذبه‌ گردشگری هرمزگان

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر؛ زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

در این ساحل شاهد پوشش گیاهی خاصی نیستیم و تنها مقدار محدودی خزه در روی برخی از سنگ‌ها به چشم می‌خورد. این صخره‌ها اصولا لیز و لزج هستند و بهتر است از عبور از روی آن‌ها خودداری نماید؛ اما در خصوص جانوران ساحل مکسر باید گفت در نزدیکی ساحل شاهد فیتوپلانکتون‌ های سبز رنگی هستیم که رنگ آب را هم تغییر داده‌اند.

این ساحل زیستگاهی برای لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. این لاک‌‎پشت‌ها در حال انقراض هستند و باید مراقب باشید به آن‌ها آسیبی نرسانید. اگر در فصل تخم‌ریزی به سواحل لاوان و شیدرو بروید، شاهد تخم‌ریزی شگفت‌انگیز آن‌ها هستید. از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به پرنده‌هایی مانند مرغ ماهی‌خوار اشاره کرد. در نهایت ماهی‌های ریز، عروس دریایی و سفره‌‎ماهی‌ها از دیگر گونه‌های جانوری خاص ساحل مکسر هستند. در میان شن‌های ساحل مکسر صدف و گوش‌ماهی هم پیدا می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر

در ساحل مکسر این تفریحات را از دست ندهید

ساحل مکسر تفریحات خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنیم اگر به دیدن این ساحل رفتید از این تفریحات غافل نشوید.

جاهای دیدنی جزیره هرمز - جاهای دیدنی یکی از زیباترین جزیره های موجود در خلیج فارس

  • عکاسی: یک دوربین عکاسی خوب همراه خود داشته باشید و از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و صخره‌های عجیب و غریب آن عکاسی کنید.
  • تماشای منظره ها: ساحل مکسر با صخره‌های زیبا و آبی بی‌کرانی که دارد یک قاب نقاشی به تمام معناست؛ بنابراین می‌توانید در خلوتی این ساحل به تماشای طلوع و غروب آفتاب بنشینید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. شب‌های پرستاره و بکر مکسر را از دست ندهید و در سکوت شب به تماشای آسمان بنشینید.
  • پیاده‌روی: چشمان خود را ببندید و حس قدم زدن روی شن‌های نرم و طلایی را تجسم کنید. قطعا قدم زدن در ساحل مکسر یکی از تفریحات لذت‌بخش و آرامش‌بخش است.
  • شنا و غواصی: اگر به غواصی علاقه دارید و در شنا کردن حرفه‌ای هستید، می‌توانید در ناحیه کم عمق مکسر به شنا و غواصی بپردازید و از تماشای دنیای زیر آب غرق لذت شوید. البته در این خصوص باید از آرام بودن دریا و امنیت محیط اطمینان حاصل کنید.

تفریحات ساحل مکسر

جاهای دیدنی که در اطراف ساحل مکسر قرار دارند

اگر به ساحل مکسر سفر کردید علاوه بر جاذبه‌های طبیعی این ساحل و تفریحاتی که تجربه خواهید کرد، پیشنهاد می‌کنیم سری به جاذبه‌های اطراف آن هم بزنید؛ چرا که در اطراف این ساحل جاهای دیدنی و زیبا کم نیست.

نام جاذبه

فاصله از ساحل مکسر

آدرس

ساحل گنج مانی

1.5 کیلومتر

شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر

گردنه عشاق

9 کیلومتر

شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر

شهر بندر مقام

10 کیلومتر

شهرستان بندر لنگه، بخش شبی کوه، دهستان مقام، شرق ساحل مکسر

جزیره لاوان

20 کیلومتر

خلیج فارس، جنوب ساحل مکسر

جزیره شیدور

حدود 21 کیلومتر

خلیج فارس، جنوب مکسر، شرق لاوان

شهر پارسیان

53 کیلومتر

غرب استان هرمزگان، شهرستان پارسیان، بخش مرکزی

روستای چهواز

92 کیلومتر

شهرستان پارسیان، دهستان مهرگان

فرودگاه بندرعباس - هر آنچه درباره فرودگاه بندرعباس باید بدانید

فاصله ساحل مکسر تا برخی از شهرهای مهم

به منظور پیدا کردن بهترین مسیر دسترسی برای بازدید از ساحل مکسر، بد نیست فاصله این ساحل تا برخی از مهم‌‍‌ترین شهرها را بدانید:

  • فاصله ساحل مکسر تا عسلویه: 110 کیلومتر
  • فاصله ساحل مکسر تا بوشهر: 385 کیلومتر
  • فاصله ساحل مکسر تا پارسیان: 53 کیلومتر
  • فاصله ساحل مکسر تا بندرعباس: 370 کیلومتر
  • فاصله ساحل مکسر تا شیراز: 440 کیلومتر

فاصله ساحل مکسر تا برخی از شهرهای مهم

سفر به مکسر؛ بازدید از زیباترین ساحل صخره‌ای هرمزگان

اگر به دنبال یک جاذبه بکر در اطراف هرمزگان هستید پیشنهاد می‌کنیم سری به ساحل مکسر بزنید. این ساحل با صخره‌های عجیب و غریب و فضای آرام و بکری که دارد قطعا یک انتخاب خوب و دلنشین برای اوقات فراغت است. شکل عجیب صخره‌های این ساحل همراه با فیتوپلانگتون‌هایی که آب را به رنگ سبز در آورده‌اند منظره خوبی برای تماشا و عکاسی ایجاد کرده است. با سفر به این ساحل بازدید از جاذبه‌های اطراف آن را فراموش نکنید.

بازدید از زیباترین ساحل صخره‌ای هرمزگان

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر