ساحل وان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 13230
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کشور ترکیه ساحل وان است. شنا در ساحل وان می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد که با یک قایق سواری تکمیل کننده آن خواهد بود. جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر وان آنقدر دلچسب است که قطعاً خواهان تجربه سفر‌های بعدی به این شهر خواهید بود.

ساحل وان ترکیه

معرفی ساحل وان

دریاچه وان از دیدنی‌های کشور ترکیه بوده که دقیقا در مرز بین ایران و این کشور قرار دارد. به طور معمول همه ساله تعداد زیادی توریست و گردشگر جهت خوش گذرانی و دیدن مناظر زیبا به این کشور سفر می‌کنند. جاذبه‌های اطراف این منطقه و زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن به قدری چشم نوازند که به خوبی نگاه هر مسافری را به خود جذب می‌نمایند.

دریاچه وان در ترکیه قدمتی طولانی دارد که به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه کشور ترکیه به شمار می‌رود. شهر وان که این ساحل زیبا را در خود جای داده از نظر وسعت بسیار کوچک است ولی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید از تجربه سفر به شهر وان غافل نشوید.

مراکز خرید شهر وان ترکیه - بهترین مراکز خرید در وان که می‌توانید از آنها خرید کنید

تفریحات ساحل وان در ترکیه

ماهیگیری، پیاده روی در اطراف دریاچه، کمپینگ یا چادر زدن در طبیعت، شرکت در فستیوال فلامینگو‌ها در شهر ارجیش، عکاسی و ثبت مناظر بکر و زیبا و ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و شنا از دسته تفریحات معمولی بوده که در ساحل وان تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است که در دو ماه اردیبهشت و خرداد ممنوعیت صید در این منطقه وجود دارد که به دلیل تخم‌ ریزی شاه ماهی مروارید خواهد بود. شهر‌ها و روستا‌های مختلفی را در اطراف دریاچه وان مشاهده خواهید کرد. در شهر وان متأسفانه ساحلی عمومی برای شنا در دریاچه وجود ندارد. در ۲۰ کیلومتری جنوبی شهر وان و در شهر ادرمیت یک ساحل قرار دارد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

بازدید از سواحل وان

سواحل وان ترکیه

فصل تابستان بهترین زمان برای تجربه‌ی سواحل دریاچه وان ترکیه بوده که در این فصل گردشگران داخلی و خارجی اغلب به این منطقه سفر می‌کنند. افراد با حضور در این دریاچه می‌توانند ضمن شنا کردن، از حمام آفتاب نیز لذت ببرند. لازم به ذکر است که در این سواحل پلاژ قرار دارد که در بخش شهرستان ادرمیت می‌توانید از پلاژ‌های پاک و تمیز این منطقه بهره‌مند شوید.

آشنایی با شهر وان ترکیه - با شهر وان ترکیه آشنا شو

ساحل ملا قاسم

یکی از جاهای دیدنی وان، در کنار پلاژ‌های خصوصی و ساحل‌های آزاد در ساحل دریاچه وان دو پلاژ عمومی است که یکی از این پلاژ‌ها در ساحل ملا قاسم است. یکی از معروف‌ترین سواحل عمومی در بخش وان ترکیه ساحل ملا قاسم بوده که دارای فضایی مجزا جهت شنا کردن آقایان و بانوان است. در ساحل شرق دریاچه، این پلاژ قرار داده شده و از نظر مسافت با مرکز وان حدوداً ۳۴ کیلومتر فاصله دارد. این پلاژ دارای نشان پرچم آبی بوده که به معنی تمیز بودن آب است.

تفریحات وان

ساحل ادرمیت

در غرب دریاچه وان ساحل عمومی وجود دارد. ساحل ادرمیت مکانی مناسب جهت تفریح، پیاده‌ روی و دوچرخه‌ سواری است و در آن تعداد زیادی رستوران و کافه نیز قرار دارد. بامی که در این منطققه قرار دارد باعث می‌شود تا به خوبی از بلندی همه‌ی وان را مشاهده کنید و لذت ببرید.

ساحل ادرمیت

امکانات عمومی ساحل وان

در ساحل وان ضمن بودن پلاژ‌های خصوصی و ساحل‌های آزاد می‌توانید از دو پلاژ عمومی نیز لذت ببرید. این پلاژ‌ها دارای دو قسمت مجزا برای شنا بانوان و آقایان است. همه‌ی پلاژ‌ها دارای پرچم آبی هستند. از امکانات عمومی ساحل می‌توان به قایق سواری و صید ماهی اشاره داشت. همچنین می‌توانید در اطراف ساحل از پیاده روی لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ساحل وان

بهترین زمان سفر به وان و دریاچه وان اواخر بهار و تابستان خواهد بود. زمستان اغلب فصل مناسبی جهت سفر به این شهر و بازدید از دریاچه نیست. چرا که اطراف این دریاچه در فصول سرد آب و هوای بسیار سردی را تجربه خواهید کرد و نمی‌توانید از تفریحات آن لذت ببرید.

جاذبه ‌های اطراف ساحل وان در ترکیه

چشم‌انداز زیبای وان از مواردی‌ست که باعث شده گردشگران و به خصوص ایرانیان این کشور را برای بازدید انتخاب کنند. ساحل این دریاچه شنی بوده و برای شن بازی و تفریحات خانوادگی فرصت خوبی را فراهم می‌سازد. لازم به ذکر بوده که بازدید از این ساحل رایگان است. این قابلیت باعث شده تا محبوبیت این دریاچه افزایش یابد.

سرگرمی های ساحل وان

جزیره آدیر

یکی از بزرگ‌ترین جزیره‌های وان جزیره آدیر محسوب می‌شود. در گذشته در جریان نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ها این دریاچه پناهگاهی امن برای ارمنه به شمار می‌رفت. کلیسای سنت جرج از جاذبه‌های گردشگری جزیره ادیر بوده که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد. بازدید از گورستان قدیمی و خاچکار‌های ارمنی که از جاذبه‌های این منطقه است، خالی از لطف نخواهد بود. جزیره چارپاناک و جزیره کوش دو جزیره کوچک خالی از سکنه در دریاچه وان هستند.

 از وان چی بخریم؟ - وسایلی که میتونی با سفر به شهر زیبای وان ترکیه بخری!

جزیره آکدامار

دومین جزیره بزرگ در دریاچه وان آکدامار بوده که از نظر وسعت دارای ۰. ۷ کیلومتر مربع است که ۳ کیلومتر از ساحل فاصله دارد. کلیسای صلیب مقدس در این جزیره زیبا، طبیعتی دوست داشتنی و دیدنی بوده که قدمت آن به قرن ۱۰ میلادی باز می‌گردد. وجود چشمه‌ای جوشان و پر آب در بخش شرقی جزیره، زیبایی این جزیره را دو چندان نموده است.

جزیره آکدامار

کلیسای آلتینساج

کلیسای آلتینساج دیگر کلیسای تاریخی اطراف وان بوده که در قسمت غربی دریاچه قرار گرفته است. این کلیسا بر روی تپه‌ای مشرف به دریاچه قرار دارد که تا به امروز مراقبت ویژه‌ای از آن می‌شود. جهت بازدید از این کلیسا می‌بایست از جزیره آکدامار به سمت شهر تاتوان حرکت کنید. جالب است بدانید که معمار این بنا فرد ارمنی به نام مانوئل بود.

شهر احلات

احلات شهری تاریخی بوده که دارای ۲۹۰۰ سال قدمت است که در قسمت شمالی دریاچه وان قرار دارد. در حال حاضر وجود چندین گورستان باستانی و جذاب باعث شهرت این ناحیه شده است. وجود اشکال چند بعدی با طراحی‌های منحصربه‌فرد روی سنگ‌های قبر گورستان این شهر به زیبایی این گورستان می‌افزاید. قدمت این قبرستان به قرون وسطی بر می‌گردد.

اگر قصد بازدید از این شهر را دارید پیشنهاد می‌شود از موزه معروف آن که مربوط به ‌اشیای جا مانده همچون سکه‌های تاریخی، سرامیک‌هایی از دوره روم باستان و ظروف متعلق به دوره اوراتور‌ها، سلجوقیان و عثمانیان از دوره‌های پیش از میلاد مسیح است بازدید کنید. ضمن اینکه گورستان‌های قدیمی این شهر که قدمت آن به قرن ۱۲ تا ۱۵ میلادی می‌رسد، بازدید آن خالی از لطف نخواهد بود. اخلات توسط اعراب (قبیله قیس) و قرن‌ها بعد توسط ارمنیان و سلجوقیان اداره می‌گردید. دلیل نامگذاری این منطقه زبان مردم آن بوده که اغلب به زبان‌های عربی، ارمنی و فارسی صحبت می‌کردند.

شهر احلات

گورستان گواش

شهر ساحلی و کوچک گواش در جنوب دریاچه وان قرار دارد. این شهر نیز همچون احلات دارای گورستانی تاریخی بوده که متعلق به قرن‌های ۱۴ تا ۱۷ میلادی هستند. وجود قبری چند گوشه از جذاب‌ترین مقبره‌های این گورستان است که برای حلیمه خاتون، یکی از اعضای حکومت ترکمنی قراقویونلو بنا گردیده است. تا قبل از جنگ جهانی اول بیشتر جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دادند. مسیحیان ارمنی به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در این ناحیه به شمار ‌می‌روند.

قلعه اورارتو در دریاچه وان ترکیه

مورخان و باستان‌ شناسان در سال ۲۰۱۷ قلعه‌ی یک کیلومتری اورارتو یا قلعه پریان که در زیر آب مدفون شده بود را کشف کردند و با توجه به ارزیابی‌هایی که صورت گرفت، قدمت آن ۳۰۰۰ سال بوده و مربوط به دوران امپراتوری اورارتو در عصر آهن است.

سخن پایانی

در فصل تابستان بازدید از ساحل وان یکی از گزینه‌های اصلی گردشگران داخلی و خارجی در شرق کشور به شمار می‌رود. گردشگران با حضور در این سواحل ضمن لذت از شنا به حمام آفتاب نیز مشغول می‌شوند. از امکانات این منطقه می‌توان به وجود پلاژ‌های عمومی در ادرمیت اشاره کرد که دارای پرچم آبی از اتحادیه اروپا هستند.

نظرات کاربران

  1. رویا والایی رویا والایی 1402/09/16
    0 نفر پسندیدند
    ساحل وان واقعا یکی از زیبا ترین و بکر ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب میشه، توصیه میکنمک حتما برید اگر به ترکیه سفر کردین
  2. ساسان ساسان 1402/09/16
    0 نفر پسندیدند
    سلام میشه بگید فاصله ی ازمیر تا ساحل وان چقدره؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 104 کاربر