ساحل شب تاب چابهار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/15
بازدید: 2167
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از زیباترین مناطق سیستان و بلوچستان در نزدیکی دریای عمان در جنوب شرقی این استان قرار دارد می‌توان به ساحل شب تاب چابهار اشاره کرد. ساحل تنگ یا ساحل شب تاب چابهار به عنوان زیباترین آن‌ها به شمار می‌رود که امروزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. این بندر به راحتی می‌تواند در عجایب هفت‌گانه دنیا جای بگیرد چرا که بیش از نیمی جاذبه‌های طبیعی ایران در این بندر قرار دارد.

ساحل شب تاب چابهار

معرفی ساحل شب تاب چابهار

یکی از آرامش بخش‌ترین نوا‌های روی این کره خاکی صدای امواجی که خودشان را از فرسنگ‌ها دورتر به ساحل می‌رسانند و به صخره‌ها می‌کوبند. وجود شن‌های زیبا در ساحل شب تاب چابهار و قدم زدن بر روی آن که تابش آفتاب آن را داغ و زرین کرده از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر به ساحل شب تاب چابهار خواهد بود. این ساحل به دلیل رنگ آبی آن به عنوان ساحلی متفاوت شناخته می‌شود. وجود صدف‌ها، مرجان‌ها، ماهی‌ها، دلفین‌ها و حتی کوسه‌ها هر کدامشان بخشی از زیبایی بی‌نهایت اقیانوس و دریاهاست که می‌توانید آن را در ساحل شب تاب چابهار مشاهده کنید.

سفر به چهار بهار ایران

چرا ساحل شب تاب به رنگ آب در می‌ آید؟

فیتوپلانکتون‌ها به عنوان دسته‌ای از آغازیان تولیدکننده یا گیاه مانند به شمار ‌می‌روند که توانایی خودپروردگی دارند. اغلب این موجودات از نظر اندازه بسیار ریز بوده و با چشم غیر مسلح مشاهده نمی‌شوند ولی در صورت تجمع زیاد آن‌ها در آب ممکن است آب به رنگ سبز یا آبی در آید. این موجودات بیش از ۵۰ تا ۸۵ درصد اکسیژن دنیا را تأمین می‌نمایند. 
وجود دانه‌های شب تاب بر روی آب‌های سواحل چابهار و دریای عمان در شب‌ها باعث شده تا ساحل شب تاب چابهار همچون الماس می‌درخشد. این موجودات ریز از سال‌ها پیش برای چابهاری‌ها شناخته شده بودند. افراد برای شنا به دریا می‌رفتند و با تنی آبی و درخشان به ساحل بر می‌گشتند. زیرا فیتوپلانکتون‌های زیادی روی تن آن‌ها می‌چسبید و آن‌ها را در شب درخشان می‌کرد.

تعداد فیتوپلانکتون‌هایی که به ساحل می‌آید در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است. عمر فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم بوده و در عرض چند دقیقه از بین ‌می‌روند. برخی از مردم با باور تفریح باعث آسیب به این موجودات شده‌اند. این پدیده علمی زیبا تنها مربوط به سواحل چابهار نیست. در نقاط دریگی همچون پورتوریکو، مالدیو، هاوایی، کامبوج، سوئد و حتی جزایر برموردا هم می‌توان شاهد این منظره‌ زیبا بود.

منطقه آزاد چابهار -همه چیز در رابطه با چابهار

بهترین زمان سفر به ساحل شب تاب

اگر می‌خواهید شاهد منظره‌ زیبای ساحل باشید بهتر است در برخی از شب‌های فصل تابستان و یا پاییز و زمستان به ساحل تنگ چابهار بروید. سپس در تاریکی شب و دقیقاً وقتی که یک یا دو ساعت از تاریکی آسمان می‌گذرد بهترین زمان برای گشت و‌گذار در ساحل شب تاب خواهد بود تا شب تاب‌های آبی رنگ سوار بر روی موج‌ها را مشاهده نمایید. اگر برای دیدن این روشنایی به ساحل چابهار رفته‌اید، بهتر است به تاریک‌ترین قسمت ساحل بروید.

بهترین زمان سفر از ساحل شب تاب

جا‌های دیدنی اطراف ساحل شب تاب چابهار

سواحل چابهار یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری هستند. بنابراین بسیاری از افراد بر این باورند که این سواحل زیبا و حیرت‌آور می‌بایست در دسته‌ عجایب هفتگانه قرار بگیرند. در ادامه چندین سواحل متفاوت چابهار را معرفی می‌نماییم که عبارتند از:

  • ساحل تیس چابهار: یکی از سواحل چابهار ساحل تیس است که به ‌عنوان یک محل تفریحی برای مسافران شناخته می‌شود. این ساحل قابلیت آبتنی کردن داشته و در آن امکانات رفاهی زیادی از جمله آلاچیق، محلی برای چادر زدن، حمام، رستوران و… نیز وجود دارد. ساحل تیس چابهار تفریحاتی متنوعی همچون شترسواری، قایق‌سواری، جت اسکی و تفریحات آبی را به گردشگران ارائه می‌دهد.
  • ساحل صخره ‌ای چابهار: در ساحل صخره‌ای تجربه شنیدن برخورد امواج به صخره‌ها را خواهید داشت. کافی است تا چشم‌های خود را ببندید و در آرام‌ترین حالت ممکن به صدای صخره‌ها گوش فرا دهید. حتی می‌توانید با چشمان باز شاهد خوردن امواج به صخره‌ها باشید.
  • ساحل دریاچه لیپار:  ساحل دریاچه لیپار به عنوان پدیده‌های نادر و شگفت‌انگیز چابهار است. جوری که می‌توان تصور کرد که خداوند در این شهر نظم طبیعت را بر هم ‌زده و با هنجار شکنی طبیعتی متفاوت‌تر و زیباتر ایجاد کرده است. رنگ صورتی این ساحل از عجایب آن بوده که این منظره تنها در چند نقطه از جهان قابل مشاهده خواهد بود.
  • ساحل لاک پشت ‌ها: در سواحل چابهار و به خصوص ساحل لاک پشت‌ها شاهد متولد شدن لاک‌پشت‌های زیادی خواهید بود. البته نمی‌توان ساحل لاک پشت‌ها را به عنوان مناطق گردشگری چابهار معرفی کرد چرا که این منطقه خانه‌ این موجودات دوست داشتنی است. این ساحل در سواحل چابهار قرار دارد که از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینی قرار می‌گیرد. بنابراین گردشگران کمتر برای بازدید به این ساحل مراجعه می‌کنند.
  • ساحل درک: ساحل درک در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است. سواحل چابهار در درک به اتمام می‌رسند و دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد. در درک به طور همزمان شاهد سه نوع ساحل صخره‌ای، شنی و مرجانی خواهید بود. بنابراین بازدید از این ساحل سه تجربه‌ای متفاوت را به شما می‌دهد.

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

ساحل صخره ‌ای چابهار

آدرس ساحل شب تاب چابهار

ساحل روستای تنگ ساحل شب تاب چابهار نام دارد، به عنوان یکی از چندین جاذبه‌های تماشایی شهر چابهار به شمار می‌رود. در واقع این ساحل خارج از شهر چابهار و در نزدیکی شهر کنارک قرار دارد. با پیمودن ۱۲۰ کیلومتر در جهت غرب و گذشت حدود یک ساعت و نیم مسیر به ساحل روستای تنگ می‌رسید. بدون اغراق این ساحل یکی از عجایب هفتگانه در ایران خواهد بود. یکی از منحصربه‌فردترین سواحل در جهان سحل شب ‌تاب است. برای دیدن روشنایی ساحل بهتر است در شب از آن بازدید کنید.

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان - از شهر سوخته تا ساحل مکران


سخن پایانی
برای رفتن به ساحل چابهار می‌بایست آداب خاصی را رعایت کنید. اول اینکه فصل مناسب این سواحل زمستان تا بهار بوده و برای بازدید از ساحل شب تاب چابهار باید در تاریکی اقدام نمایید. این ساحل پدیده‌ای جذاب و رویا گونه است که تنها در چندین نقطه از جهان می‌توان مشاهده نمود. حتماً برای بازدید از این ساحل با شخصی راه بلد به سواحل بروید چرا که مسافرت در چابهار به ماشین‌های خاص نیاز دارد.

نظرات کاربران

  1. صدف صدف 1402/05/16
    0 نفر پسندیدند
    یکی از لذت های به یاد ماندنی در سفر به چابهار، قدم زدن روی ساحل شب تاب و لمس شن های داغ و درخشانشه..

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر