سواحل باتومی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 5871
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سواحل باتومی به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه ها در گرجستان محسوب می شود. برای عموم مردم، باتومی پایتخت گرجستان و شهری بندری است که مقصدی محبوب برای مسافران و گردشگران به شمار می رود. گردشگران باتومی را به ‌خاطر سواحل فوق‌العاده، دریای گرم، ساحلی زیبا و فضای سبز آن انتخاب می کنند. این کشور در دهه گذشته نه تنها با داشتن مناظر طبیعی شگفت انگیز خود، بلکه با غذاهای رنگارنگ و از همه مهم تر مهمان‌نوازی و صمیمیت ساکنان محلی در جذب گردشگران از سراسر دنیا عملکردی چشم‌گیر داشت.

سواحل باتومی

ویژگی‌های سواحل باتومی

نوار ساحلی در باتومی از فرودگاه تا بندر شهر امتداد دارد. تقریبا تمام سواحل باتومی پر از سنگ‌ریزه هستند و بسیاری از آن ها در یک کمربند جنگلی قرار گرفته‌اند. می توان به قدم زدن در سایه درختان در ظهرهای آفتابی و گرم، به عنوان یکی از برترین مزیت های این سواحل برای گردشگران اشاره نمود. یکی دیگر از امتیازات درخشان این سواحل رایگان بودن آن ها است. بنابراین مسافران می توانند به راحتی مناسب ترین سواحل را بدون پرداخت هزینه اضافی بیابند.
همچنین برای زوج هایی که با فرزندان خردسال خود به گرجستان سفر می کنند، گزینه های بسیار مناسبی جهت تفریح در سواحل باتومی وجود دارند. اغلب والدین ترجیح می دهند در قسمت مرکزی سواحل باتومی اقامت داشته باشند. یکی از دلایل این تصمیم، وجود داشتن ساحلی ویژه برای کودکان بوده که در آن موج شکن نیز نصب شده است. بنابراین امواج بلند در کناره دریا، دیگر مشکلی برای کودکان نخواهند داشت و نگرانی های والدین را در تفریح کودکان به حداقل می رساند.

بهترین زمان سفر به باتومیسفر به شهری رویایی در دل گرجستان!

از بهترین سواحل باتومی می توان به ساحل مرکزی اشاره کرد که مسافتی در حدود 7 کیلومتر دارد. در بیشتر موارد، عرض آن به طور متوسط 30 تا 50 متر است. در این منطقه حدود ده ها ساحل مختلف وجود داشته که در مجموع یک ساحل مرکزی را تشکیل می دهند. همه این سواحل با سنگ‌ریزه های بزرگ پوشیده شده اند. برای سهولت در مسیریابی، ساحل مرکزی اصلی را می توان به 4 منطقه تقسیم کرد:

  • ساحل منطقه حومه
  • ساحل منطقه مرکزی
  • ساحل نزدیک به بلوار جدید
  • ساحل منطقه وحشی

سفری ارزان به کشوری اروپایی

ساحل منطقه حومه 

ساحل منطقه حومه در نزدیکی خانه اپرا واقع شده است و بازدیدکنندگان اصلی آن شامل مردم محلی و مسافرانی که در اقامتگاه های نزدیک آن سکونت دارند، می شوند. تقریبا می توان گفت هیچ زیرساختی در این منطقه از ساحل وجود ندارد. علاوه بر این، کافه‌های متعددی نیز در آنجا نخواهید یافت. این ناحیه یکی از باریک ترین قسمت های ساحل مرکزی بوده که عرض آن به بیش از 20 متر نخواهد رسید.

ساحل منطقه حومه 

ساحل منطقه مرکزی

ساحل منطقه مرکزی محبوب ترین بخش ساحل بوده و تمیزی آن بسیار مشهود خواهد بود. این منطقه، شامل سواحل ایوریا، ساحل سمت راست اسکله و دریا سیاه می شود. همچنین کرانه ساحلی بسیار طولانی و گسترده ای در حدود 40 متر دارد. بنابراین حتی با وجود حجم زیاد گردشگران فضای کافی برای همه وجود خواهد داشت. از امکانات این ساحل می توان تخت آفتاب گیر با چتر، سرویس بهداشتی، دوش و اتاق¬های رختکن را نام برد. لازم به ذکر است برای استفاده از این تجهیزات باید هزینه‌های پرداخت کنید.
ساحل منطقه مرکزی برای خانواده های دارای کودک خردسال، فضایی ایده آل به حساب می آید زیرا ورودی دریا ملایم و آب شفاف است. همین‌طور در فصل تابستان عملاً هیچ موجی وجود ندارد. در امتداد ساحل، رستوران ها و کافه های زیادی دیده می شوند. اگر علاقه مند به خرید باشید، فروشگاه های متعددی نیز در آنجا فعالیت می‌کنند.

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

ساحل ایوریا، بخشی از ساحل مرکزی به شمار می رود که فضای دلپذیری دارد و در طول شبانه روز کاملاً تمیز می ماند. البته باید اشاره کرد که این ساحل تنها ساحل پولی این منطقه است. افرادی که عاشق برگزاری مهمانی هستند، در این ساحل از امکانات فوق العاده‌ای برخوردار می شوند. برای مثال، باشگاه ساحلی ایوریا، از ساعت 7 بعدازظهر تا 3 شب پذیرای این افراد خواهد بود. همچنین، در شب، باشگاه ها دیسکو هایی برگزار می کنند که دی جی ها و هنرمندان مشهوری در آن اجرا می نمایند. 
ایوریا، شامل ساحل کودکان نیز می شود. استراحت در این مکان با کودکان بسیار آرامش‌بخش و بی‌خطر است. موج شکن هایی در این‌جا ساخته شده اند که به دلیل وجود آن‌ها خبری از امواج بزرگ نیست. به دلیل عمق کم، دریا به سرعت آب را گرم میکند و کودک می تواند تجربه ای دلچسب از شنا در این ساحل را به خاطر بسپارد. علاوه ‌بر این، وجود کافه های ارزان قیمتی که وعده های غذایی و نوشیدنی های مقرون به صرفه را ارائه می دهند، به صرفه جویی در هزینه های شما کمک شایانی خواهند کرد. 

ساحل باتومی عکس

ساحل نزدیک به بلوار جدید در ساحل مرکزی

قسمتی از ساحل مرکزی در بخش جدید باتومی قرار دارد و شامل سواحل cacao, Boom Boom و Aqua park می‌شود. این ناحیه تا حدودی از ساحل مرکزی فاصله داشته، بنابراین چندان مورد علاقه مسافران نیست. ساحل نزدیک به بلوار جدید کاملا وسیع بوده و عرض آن حدود 30 متر خواهد بود. با این حال، ورودی دریا در جاهایی شیب‌دار است، از این رو باید با احتیاط در این ساحل قدم زد.
همچنین زیرساخت های این منطقه به خوبی منطقه ساحل مرکزی نیست، اما برخی از امکانات اصلی مانند صندلی آفتاب گیر و دوش هنوز ارائه می شوند. در نزدیکی این ساحل یک پارک آبی و چندین کافه وجود دارند. با این حال، یکی از قابل توجه ترین اشکالات این ساحل، جریان های رودخانه ای است که اغلب زباله ها را حمل کرده و باعث کثیف و گل آلود شدن آب دریا خواهند شد.

تفریحات باتومی - تفریحاتی که در شهر باتومی میتوانید داشته باشید

منطقه وحشی ساحل مرکزی

این ساحل در نزدیکی فرودگاه باتومی، در منطقه ای کم جمعیت واقع گردید. بنابراین در اغلب اوقات ناحیه‌ای خلوت به شمار می رود و برای گردشگرانی که به دنبال آرامش و سکوت هستند، گزینه ای محبوب محسوب می‌شود. کرانه ساحلی این ناحیه حدود 30 متر است. باید به این نکته توجه کرد که هیچ رستوران و یا کافه ای در نزدیکی این ناحیه نخواهید یافت. همین‌طور، هیچ زیرساختی در منطقه وحشی ساحل مرکزی وجود ندارد. همه این عوامل باعث شده تا این ناحیه از ساحل مرکزی به یکی از سواحل نه چندان محبوب باتومی تبدیل شود.

ساحل بهشت سبز

نامیدن این ناحیه به بهشت سبز بی‌دلیل نیست. ساحل بهشت سبز، جاذبه اصلی باغ گیاه شناسی باتومی به شمار می رود که بزرگ ترین باغ در گرجستان است و بیش از 5000 گیاه مختلف دارد. وجود فضای سبز نیمه گرمسیری و دریایی شفاف، دو ویژگی متمایز و درخشان این ساحل به حساب می آیند. ساحل بهشت سبز در ساحل دریای سیاه و یک منطقه کوهستانی قرار گرفته که توسط تعداد زیادی پوشش گیاهی احاطه گردید. گردشگران پس از بازدید از باغ گیاه شناسی به تماشای این ساحل می‌نشینند. به عبارتی می توان گفت طبیعت اطراف این ساحل، محیطی بکر و تماشایی است. 
ساحل بهشت سبز دارای تعداد زیادی صندلی و چتر بوده که می توان آن ها را اجاره کرد. اما به دلیل پوشش گیاهی متنوع، در این ساحل می‌توانید مناطقی با سایه طبیعی پیدا کنید. از این رو چتر وسیله ای ضروری در این ساحل بر خلاف سواحل دیگر تلقی نخواهد شد. علاوه ‌بر این، کافه ها و فروشگاه هایی با نوشیدنی و تنقلات دلپذیر در ساحل بهشت سبز یافت می شود. همچنین یک پل قدیمی وجود دارد که از آنجا می توان در آب شیرجه زد. به گفته بسیاری از گردشگران ساحل بهشت سبز یکی از بهترین سواحل باتومی نام دارد.

ساحل بهشت سبز

ساحل کواریاتی

ساحل کواریاتی یک استراحتگاه ساحلی کوچک بوده که بین سارپی و گونیو قرار دارد. این ساحل با آب تمیز و موقعیت آن، که ترکیبی از اتمسفر دریا و کوهستان است، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. کرانه ساحلی آن تنها یک کیلومتر طول داشته، آب شفاف و کوهستانی مملوء از درختان سر به فلک کشیده در پشت آن منظره ای دیدنی را رقم می زنند. ساحل کواریاتی در دامنه کوه هایی قرار گرفته که دامنه های آن پر از درختان اکالیپتوس بوده و این ناحیه به دلیل دنیای غنی زیر آب خود به شهرت رسید. به همین دلیل گزینهای مناسب برای غواصان نیز به شمار می رود. 

راهنمای سفر به باتومی - آشنایی با همه آن چیزی که باید در مورد باتومی بدانید!

ساحل کواریاتی زیرساخت توسعه یافته ای از جمله تعداد زیادی کافه و رستوران را ارائه می دهد. در این ساحل، امکانات لازم از جمله سرویس بهداشتی و رختکن را خواهید یافت. یکی از بارزترین ویژگی های این منطقه، تمیزی و آراستگی آن است. هیچ جریان رودخانه ای وجود ندارد، بنابراین آب دریا شفاف و بدون زباله خواهد بود. همچنین این ساحل از بزرگراه دور بوده، از این رو مکانی آرام و ساکت محسوب می شود. 

ساحل سارپی

ساحل سارپی

ساحل سارپی یکی دیگر از سواحل معروف در نزدیکی باتومی محسوب شده که در مرز ترکیه و گرجستان واقع شده است. طول خط ساحلی آن 600 متر و عرض آن در برخی بخش‌ها به 40 متر می‌رسد. تمام قلمرو ساحل با سنگ‌ریزه پوشیده شده و بخش پایینی ساحل ناهموار به حساب می آید. آب دریا در ساحل سارپی بسیار تمیز بوده و شما می توانید در این ساحل شاهد امواج بزرگ باشید. از این رو، این ساحل مکان مناسبی برای تفریح کودکان به شمار نمی رود. 
در ساحل سارپی می توان سرویس بهداشتی، دوش و رختکن را با هزینه ای مناسب پیدا کرد. در گیشه می توانید یک تخت آفتاب گیر برای یک ساعت یا برای یک روز کامل اجاره نمایید. همچنین علاقه مندان به غواصی، ساحل سارپی را مکانی مناسب جهت امور مربوط به غواصی تلقی می کنند. علاوه‌ بر این، دو صخره به ارتفاع 2 و 5 متر وجود دارند که گردشگران به عنوان سکوی پرش از آن ها بهره می برند. 

مراکز خرید باتومی - آشنایی با بهترین مراکز خرید و فروشگاه های شهر باتومی

تنها نقطه ضعف این ساحل، نزدیکی آن به گمرک است که منجر به هجوم بی‌پایان حمل و نقل در جاده نزدیک به آن می شود. بنابراین، ساحل سارپی نمی تواند مقصدی مناسب برای گردشگرانی که دنبال آرامش و سکوت هستند، به حساب آید. اما به‌طور کلی ساحل سارپی یکی از زیباترین و دیدنی ترین سواحل نه تنها در شهر باتومی، بلکه در سراسر گرجستان محسوب می‌شود.

ساحل سارپی

سخن پایانی
سواحل باتومی متنوع هستند و هر کدام از آن ها مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. اما هر گردشگری با کمی تحقیق قطعا مکان دلخواه خود را پیدا خواهد کرد. هم در ساحل مرکزی و هم در مناطق اطراف می توانید ساحلی بکر و تماشایی را جهت استراحت و تفریح خود انتخاب کنید. فقط باید نیازها و خواسته های خود را اولویت‌بندی نموده تا بتواند بهترین بهره را از سواحل باتومی ببرید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر