آبشار گزو

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/25
بازدید: 98

اگر سفر را از نوع ماجراجویانه‌اش دوست دارید، باید طبیعت‌گردی در جنگل‌های لفور را امتحان کنید. در دل این جنگل‌ها یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد که نامش گزو است و برای رسیدن به آن باید یک جاده خاکی پر پیچ و خم و پر از درخت را پشت سر بگذارید. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره آبشار گزو مازندران بررسی کنیم. اگر به دنبال یک مکان بکر و متفاوت برای طبیعت‌گردی هستید، تا انتهای این مطلب با وبلاگ لحظه آخر همراه باشید.

آبشار گزو

معرفی آبشار گزو

گزو را باید یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی در استان مازندران دانست که هنوز هم با وجود تصاویر و ویدئوهایی که به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شوند، در میان بسیاری از طبیعت‌گردان ناشناخته باقی مانده است. این جاذبه طبیعی که درواقع ترکیبی از دو آبشار مجزا 43 و 45 متری است، 48 متر ارتفاع دارد و در تمام طول سال جریان آب دائمی دارد. دیوار پشتی آبشار گزو سوادکوه قوس‌دار است و به همین دلیل آب آن در حوضچه جمع می‌شود و امکان آب تنی را فراهم می‌کند.

آبشار گزو آلاشت، استان مازندران مسیر دسترسی دشواری دارد و برای رسیدن به آن باید از جنگل و کوهستان عبور کنید. این مسیر اگر چه سخت است اما طبیعتی زیبا و وصف ناشدنی دارد و به همین دلیل بسیاری از طبیعت‌گردان معتقدند تخت این دشواری ارزشش را دارد.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

آبشار گزو در جنگل‌های لفور در استان مازندران قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر زیر آب سوادکوه 40 کیلومتر است. اطراف این آبشار را کوهستان فراگرفته و به همین دلیل حتی در تابستان‌ها آب و هوای خنکی دارد. همانطور که گفته شد مسیر آبشار گزو از جنگل و کوهستان می‌گذرد و درجه سختی آن کمی بالاست. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی آلاشت می‌توانید یکی از دو مسیر زیر را دنبال کنید.

در مسیر اول باید وارد جاده فیروزکوه شوید و خود را به سوادکوه برسانید. پس از اینکه از شهر زیر آب گذشتید، مسیرتان را به سمت شیرگاه و جاده لفور ادامه دهید. بعد از گذشتن از روستای کارسنگ، هنگامی که تابلوی امامزاده گزو را دیدید، به سمت آن بروید. تا امامزاده مسیر آسفالت است اما زمانی که از آن گذشتید، وارد جاده خاکی خواهید شد. بهتر است ادامه مسیر را پیاده طی کنید.

در مسیر دوم؛ پس از اینکه به شهر زیر آب رسیدید، باید به سمت جمشیدآباد بروید و از آنجا وارد جاده لفور شوید. سپس مانند دیدن تابلوی امامزاده مانند مسیر اول به سمت آن بروید و تا پایان جاده آسفالت به راهتان ادامه دهید. شما می‌توانید موقعیت آبشار گزو را در نقشه زیر مشاهده کنید.

  • فاصله سوادکوه تا آبشار گزو: 40 کیلومتر (تقریبا 1 ساعت)
  • فاصله تهران تا آبشار گزو: 450 کیلومتر (5 ساعت)
  • فاصله بابل تا آبشار گزو: 76 کیلومتر (تقریبا 45 دقیقه)
  • فاصله مشهد تا آبشار گزو: 800 کیلومتر (حدود 8 ساعت)

بهترین زمان بازدید از آبشار گزو

از بهار تا اواسط پاییز، زمان مناسبی برای سفر به بشار گزو آلاشت، استان مازندران است. در تمام این مدت آب و هوای منطقه خنک و مطبوع است اما از اواسط پاییز تا آخر زمستان هوای اطراف آبشار بسیار سرد می‌شود و به همین دلیل شاید رفتن به آن برای همه مناسب نباشد. کسانی که تصور می‌کنند تابستان هوای آبشار شرجی است باید بدانند اگر گرمای مسیر را تحمل کنید خود آبشار در این فصل هوای فوق‌‌العاده خنکی دارد و باید آن را یکی از گزینه‌های مناسب ایرانگردی در تابستان دانست.

جاهای دیدنی شمال - معرفی 63 تا از زیباترین دیدنی های شمال ایران در لحظه آخر

پوشش گیاهی و جانوری آبشار گزو

اطراف آبشار گزو از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است زیرا این آبشار در دل جنگل های هیرکانی قرار گرفته است. از میان پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به درختان پهن‌برگ و سوزنی‌ همچون راش، انجیلی، ممرز، توس، افرا و بلوط، زبان گنجشک و انواع گیاهان علفی، بوته‌ها و گل‌های وحشی و... اشاره کرد. از میان حیواناتی هم که در این منطقه زندگی می‌کنند باید از وزن، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان نام برد.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار گزو

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار گزو

در منطقه‌ای که آبشار گزو در آن قرار گرفته است، جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بتوانید چند روز را بدون اینکه حوصله‌تان سر برود، در این نقطه از استان مازندران بمانید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی اطراف آبشار را به شما معرفی خواهیم کرد.

جنگل لفور

جنگل لفور را باید یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های اطراف آبشار گزو دانست. از آنجایی که برای رسیدن به این آبشار باید خواسته و ناخواسته از میان این جنگل بگذرید، پس در طول این سفر حتما لفور را هم خواهید دید. دوربین‌تان را آماده کنید که جنگل لفور قاب‌های فوق‌العاده زیادی برای عکاسی دارد.

جنگل لفور

امامزاده برادران گزو

کسانی که به جاذبه‌های مذهبی علاقه دارند، می‌توانند در طول این سفر از امامزاده برادران گزو نیز دیدن کنند. بنای این امامزاده قدمت زیادی دارد و همچنین از نظر امنیتی نیز یکی از امن‌ترین قسمت‌های این منطقه برای کمپ کردن را باید محیط این امامزاده دانست.

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

سد البرز

جاذبه بعدی که حتما باید در طول این سفر از آن بازدید کنید، سد البرز است. این سد هم در دل جنگل‌های لفور قرار دارد و آب آشامیدنی و کشاورزی این منطقه از سد البرز تأمین می‌شود. از تفریحات جذابی که می‌توانید در این منطقه انجام دهید باید به پیاده‌روی در اطراف سد و ماهیگیری اشاره کرد.

سد البرز

آبشار گزو چه تفریحاتی دارد؟

هنگام بازدید از آبشار گزو تفریحات زیادی برای انجام دادن وجود دارد که اگر به سراغ هر کدام از آنها بروید، سفرتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد. برخی از این تفریحات به شرح زیر هستند:

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

کمپ کردن

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید در طبیعت آبشار گزو به سراغ آن بروید، کمپینگ است. زمانی که در اطراف آبشار چادر زده‌اید، می‌توانید صدای برخورد آب با صخره‌ها را بشنوید و شب‌ها با شمردن ستاره‌های آسمان پر ستاره به خواب بروید. همچنین دیدن طلوع و غروب خورشید در این مکان می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کمپ کردن

عکاسی

یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه انجام دهید، عکاسی است. در این مکان طبیعی سوژه‌های عکاسی زیادی پیدا خواهید کرد. فقط بهتر است اوایل صبح یا نزدیک غروب آفتاب را برای این کار انتخاب کنید زیر نور خیلی زیبایی در جنگل و اطراف آبشار گزو وجود دارد.

صخره نوردی

یکی از کارهایی که می‌توانید در طول این سفر انجام دهید، صخره‌نوردی است زیرا ارتفاع آبشار برای این مناسب است. اگر صخره‌نوردی را انجام دارید می‌توانید فرود هیجان‌انگیزی از ارتفاع داشته باشید. البته اگر آمادگی جسمانی و تجهیزات کافی ندارید به هیچ عنوان به سراغ این تفریح نروید.

صخره نوردی

شنا

تفریح دیگری که می‌توانید هنگام بازدید از آبشار گزو انجام دهید، شنا کردن است. همان‌طور که گفته شد. آبی که از آبشار فرو می‌ریزد، در حوضچه پایین آن جمع می‌شود و مکان مناسبی برای شنا کردن فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که نباید به کودکان اجازه شنای تنهایی در حوضچه را بدهید چون ممکن است برایشان خطرناک باشد. همچنین از صخره‌ها به درون حوضچه نپرید.

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

جنگل ‌نوردی

اما اصل کار هنگام بازدید از آبشار گزو جنگل‌نوردی است. به‌طور کلی گردش کار هیجان‌انگیز است حالا تصور کنید این طبیعت بخشی از جنگل‌های هیرکانی باشد که قدمتش به میلیون‌ها سال می‌رسد. باید به این نکته توجه داشته باشید که امکان گم شدن در جنگل‌های لفور وجود دارد پس بهتر است با یک لیدر محلی یا همراه با یک تیم این جنگل نوردی را انجام دهید. اگر تنها به لفور می‌رید، از مسیر خارج نشوید و جنگل نوردی را در روز انجام دهید.

جنگل ‌نوردی

آبشار گزو چه امکاناتی دارد؟

از آنجایی که آبشار گزو یک مکان بکر و کمتر شناخته شده است، امکانات خاصی در آن برای گردشگران تعبیه نشده است. بنابراین هنگام بازدید از این مکان، باید همراه خود آب آشامیدنی کافی و غذای سبک ببرید. البته در نزدیکی این منطقه پارکینگ و سرویس بهداشتی (در امامزاده برادران گزو) وجود دارد. همچنین اگر در ایام شلوغ به این جاذبه طبیعی بروید ممکن است بتوانید نیازهای خود را از بوفه‌هایی که محلی‌ها برپا کرده‌اند، تهیه کنید.

بهترین مکان ماهیگیری در مازندران - پیدا کردن مکان مناسب و عالی برای ماهیگیری استان مازندران

اقامت در آبشار گزو

اگر قصد دارید در نزدیکی آبشار گزو اقامت کنید باید بدانید که گزینه‌های زیادی روی میز برای انتخاب دارید. شما یا می‌توانید در نزدیکی آبشار چادر بزنید و شب را در این مکان کمپ کنید و یا در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به آبشار اقامت کنید. همچنین در امامزاده برادران گزو نیز اتاق‌هایی برای اسکان وجود دارد. یک گزینه دیگر این است که در اطراف آبشار یک کلبه جنگلی رزرو نمایید. از آنجایی که شهرهای سوادکوه، قائم شهر و شیرگاه هم فاصله کمی از این مورد از جاهای دیدنی مازندران دارد، می‌توانید در هتل‌های یکی از این شهرها نیز جایی برای ماندن بگیرید.

اقامت در آبشار گزو

نکات مهمی که باید قبل از بازدید از آبشار گزو بدانید

نکات مهمی که باید قبل و هنگام بازدید از آبشار گزو به آنها توجه کنید، به شرح زیر هستند:

  • قبل از اینکه راهی بازدید از آبشار گزو در سوادکوه شوید، وضعیت آب و هوایی را چک کنید تا در تمام طول سفر به دلیل هوای نامناسب مجبور به ماندن در اقامتگاه خود نشوید.
  • اگر تجربه و مهارت کافی در طبیعت‌گردی ندارید حتما با یک گروه حرفه‌ای همراه شوید.
  • تا رسیدن به این آبشار باید 40 دقیقه پیاده‌روی کنید. به همین دلیل در کوله‌پشتی خود فقط وسایل ضروری را قرار دهید و کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.
  • همراه خود آب آشامیدنی و غذای سبک داشته باشید.
  • از کلاه و عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • همراه خود یک کیسه زباله داشته باشید تا مجبور نشوید زباله‌هایتان را در طبیعت رها کنید.

چرا باید از آبشار گزو بازدید کرد؟

در این مطلب درباره یکی از زیباترین جاذبه‌های بکر و طبیعی استان مازندران یعنی آبشار گزو صحبت کردیم، جاذبه‌های اطراف و تفریحاتش را بررسی نمودیم و درباره مسیرهای دسترسی به این آبشار اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. این جاذبه بسیار بکر است، در دل جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی قرار دارد و دارای آب و هوای فوق‌العاده‌ای است. همه این موارد را باید دلایل کافی برای بازدید از این آبشار دانست. اگر تجربه بازدید از آبشار گزو را دارید، حتما درباره تجربه خود با ما و دیگر خوانندگان صحبت کنید تا دیگران هم بتوانند استفاده کنند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر