آبشار هفت چشمه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/07
بازدید: 184

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جاده چالوس تمامی ندارد! در میان تمام جاهای گردشگری و محبوب این جاده، آبشاری وجود دارد که در دل طبیعت است. آبشار هفت چشمه چالوس، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری این جاده است که در کیلومتر 17 و نزدیک به روستای ارنگه کرج قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 90 متر، یکی از آبشارهای مرتفع ایران شناخته می‌شود و قامتی بلند و زیبا دارد. اگر به دنبال مکانی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با آدرس و سایر اطلاعات این آبشار بیشتر آشنا شوید.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه کجاست؟ مسیر دسترسی به این جاذبه طبیعی

آدرس آبشار هفت چشمه کرج: استان البرز، کیلومتر ۱۷ جاده کرج - چالوس، ابتدای جاده روستای ارنگه

آبشار هفت چشمه در کیلومتر 17 جاده چالوس و نزدیک به روستای ارنگه قرار دارد. این آبشار زیبا از چند آبشار بزرگ و کوچک تشکیل می‌شود که ارتفاع بلندترین آن‌ها 90 متر است. به همین دلیل در لیست مرتفع‌ترین آبشارهای ایران قرار می‌گیرد. در مسیر رسیدن به آبشار اصلی که در منطقه‌ای به اسم آدران است، هفت چشمه و آبشار کوچک مشاهده می‌شود که ارتفاع آن‌ها 5 تا 7 متر است. در حقیقت علت نام‌گذاری این آبشار همین آبشارهای کوچکی هستند که از کوه به دره سرازیر می‌شوند.

در حالت کلی با سفر به هفت چشمه جذابیت‌های بصری زیادی پیش روی شماست. غارهایی در دل طبیعت، پوشش گیاهی منحصر به فرد و درختان بید مهم‌ترین زیبایی‌های این جاذبه محسوب می‌شوند.

برای دسترسی به این آبشار زیبا لازم است وارد اتوبان تهران - کرج شوید و به جاده چالوس بروید. با طی کردن یک مسیر 17 کیلومتری در امتداد جاده، در سمت راست می‌توانید تابلوی روستای ارنگه را مشاهده کنید. برای رفتن به سمت دره دو گزینه وجود دارد؛ می‌توانید از مسیر کنار یا داخل رستوران هفت چشمه گذر کنید که در این صورت باید ورودی بپردازید. این مسیر مناسب است و شیب کمتری دارد؛ اما مسیر دوم یک مسیر نسبتا سربالایی و پر پیچ و خم است. در صورت انتخاب مسیر دوم لازم است با دیدن تابلوی ارنگه به سمت راست پیچیده و وارد جاده شوید. با رسیدن به محله، باید ماشین را پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید. اصولا از ابتدای جاده تا رسیدن به آبشار 20 دقیقه و تا رسیدن به آبشار اصلی 45 دقیقه پیاده‌روی دارید.

آبشار هفت چشمه کجاست

امکانات مسیر آبشار هفت چشمه

از آنجایی که مسیر رسیدن به هفت چشمه جاده چالوس کمی طولانی و دشوار است، در مسیر امکانات رفاهی برای گردشگران تعبیه‌ شده است. این امکانات اگرچه محدود است؛ اما در طی مسیر مفید واقع می‌شود. چند سکوی سیمانی برای استراحت، شیرآب، سطل زباله و سرویس بهداشتی امکاناتی است که در طی مسیر وجود دارد؛ البته در ابتدای مسیر چند رستوران و پارکینگ نیز وجود دارد.

تجهیزات و امکاناتی که در سفر به هفت چشمه نیاز دارید

برای سفر به هفت چشمه بهتر است مجهز بروید و لوازم ضروری را همراه خود ببرید. اگرچه در نزدیکی این آبشار رستوران‌های زیادی در جاده چالوس وجود دارد؛ اما برای پیک‌نیک یا کمپ کردن به تجهیزاتی فراتر از مواد غذایی نیاز دارید.

مواد غذایی، آب آشامیدنی، کفش مناسب، یک دست لباس اضافی، لباس گرم (اگر در فصل سرد سفر کردید)، کیسه خواب، وسایل آشپزی، زیرانداز و باتوم طبیعت‌گردی مهم‌ترین ابزاری‌ست که باید همراه خود داشته باشید و مجهز به هفت چشمه چالوس بروید.

قبل از بازدید از هفت چشمه چالوس این نکات را بدانید

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه عازم سفر به آبشار هفت چشمه چالوس شوید، نکات لازم را مطالعه کنید تا در طول سفر با مشکل خاصی مواجه نشوید. این نکات به شرح زیر است:

  • به هیچ وجه به صورت فردی نباید به این آبشار سفر کنید؛ چرا که شرایط اقلیمی و آب و هوایی این چشمه برای سفر فردی مناسب نیست و ممکن است مشکلی در مسیر رخ دهد.
  • حتما از کفش مناسب کوهنوردی برای سفر استفاده کنید تا مسیر دشوار آبشار را راحت‌تر طی نمایید.
  • طی کردن مسیر پرپیچ و خم این آبشار برای کودکان، سالمندان و افرادی با معلولیت‌های خاص مناسب نیست. در صورت همراه داشتن این عزیزان، می‌توانید در اول مسیر پیک‌نیک کنید.
  • در صورتی که قصد کمپ کردن در اطراف آبشار هفت چشمه چالوس را دارید، حتما با تجهیزات کامل، لباس‌های گرم و کیسه خواب سفر کنید.
  • همراه داشتن تجهیزاتی که پیش از این گفتیم را فراموش نکنید.
  • حتما کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا زباله‌های خود را داخل کیسه بریزید.
  • اگر قصد روشن کردن آتش دارید آن را در مکان مناسبی روشن کنید و بلافاصله پس از اتمام کار خاموش نمایید.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

قبل از بازدید از هفت چشمه چالوس این نکات را بدانید

بهار و پاییز؛ بهترین زمان سفر به هفت چشمه چالوس

آب و هوای هفت چشمه به قدری مطلوب است که در 4 فصل سال می‌توانید از اقامت در آن لذت ببرید. به طور کلی بهترین زمان سفر به این جاذبه زیبا، بهار و پاییز است. این دو فصل آب و هوای خنک و دلپذیری در دره حاکم بوده و می‌توانید از یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر لذت ببرید؛ اما اگر قصد آب تنی دارید، تابستان فصلی عالی برای سفر است؛ چرا که آبشار هفت چشمه حتی در تابستان هم خنک و مطلوب است. فصل زمستان محیط اطراف این آبشار بسیار سرد است و امکان بارش برف نیز وجود دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سه فصل پاییز، بهار و تابستان سفر کنید. ناگفته نماند در پاییز هم هوای این مکان سرد است؛ اما درختان رنگی و ریزش برگ‌ها به روی زمین، منظره‌ای رویایی را از این آبشار به نمایش می‌گذارد.

آتشگاه کرج - اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج

پوشش گیاهی و جانوری هفت چشمه

عمده پوشش گیاهی آبشار هفت چشمه چالوس را درختان بید تشکیل می‌دهند؛ اما فقط به درختان بید خلاصه نمی‌شود. بوته و درختچه‌هایی مانند زرشک، ازگیل و زالزالک از جمله دیگر پوشش گیاهی هفت چشمه محسوب می‌شود. در خصوص گونه‌های جانوری نیز باید گفت کلاغ نوک قرمز، پرستو، زیرآبروک و کبک مهم‌ترین جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری هفت چشمه

در سفر به هفت چشمه از این تفریحات غافل نشوید

در اطراف آبشار هفت چشمه، چندین غار طبیعی وجود دارد که اگرچه امکان ورود به آن‌ها را ندارید؛ اما سوژه خوبی برای عکاسی هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما در این سفر دوربین همراه خود داشته باشید. از دیگر تفریحات آبشار هفت چشمه چالوس می‌توان به آب‌تنی، شنا و آب‌بازی در آب‌های خنک به ویژه در فصل تابستان اشاره کرد.

جاهای دیدنی کرج - معرفی تمام جاذبه های کرج از روستای کردان تا کاخ مروارید

جاذبه‌های نزدیک به آبشار هفت چشمه جاده چالوس

همانطور که گفتیم این آبشار در روستای ارنگه وجود دارد. روستای ارنگه یک منطقه قدیمی است که داخل آن دو تپه تاریخی به نام‌های تپه قلعه‌ها و تپه کارنه وجود دارد. چشم‌انداز این تپه‌ها بی‌نظیر است و می‌توانید منظره‌ای زیبا از کل روستا ببینید.

از دیگر جاذبه‌های نزدیک به آبشار هفت چشمه می‌توان به قبرستان زرتشتیان که ابتدای روستا وجود دارد و مکانی دنج و پردرخت است و آبشار خور که در غرب روستاست اشاره کنیم. اگر به هفت چشمه سفر کردید در صورت تمایل می‌توانید از مکان‌های نام‌برده نیز دیدن نمایید.

جاذبه‌های نزدیک به آبشار هفت چشمه جاده چالوس

هفت چشمه؛ یک سوژه جذاب برای طبیعت‌گردی در چالوس

آبشار هفت چشمه یکی از جاذبه های دیدنی چالوس است. این آبشار فاصله زیادی با تهران و کرج ندارد؛ به همین علت گزینه‌ای محبوب برای یک گشت نیم روزی محسوب می‌شود. برای سفر به هفت چشمه فصل بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان است. پاییز سوژه‌های عکاسی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و تابستان و بهار لذت یک آب تنی جانانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر تجربه سفر به آبشار هفت چشمه چالوس را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر