آبشار شیرآباد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/23
بازدید: 128

آبشار شیرآباد گلستان که به نام آبشار خان ببین، آقا خان ببین و هفت آبشار شیرآباد شناخته می‌شود، یک طبیعت زیبا در دل جنگل‌های هیرکانی است. این آبشار یکی از زیباترین آبشار های ایران در استان گلستان شناخته می‌شود که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. آبشار شیرآباد در واقع مجموعه‌ای از 7 آبشار بلند و چند آبشار کوتاه است که با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند. بلندترین آبشار شیرآباد 30 متر ارتفاع دارد. به سبب موقعیت قرارگیری این آبشار در جنگل‌های هیرکانی، طبیعتی بکر و زیبا در اطراف آن حاکم بوده و آب و هوا حتی در وسط تابستان هم در این محدوده خنک است. برای آشنایی بیشتر با آبشار شیرآباد گلستان و زیبایی‌های چشم‌نواز آن با ما همراه باشید.

آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد کجاست؟ مسیر دسترسی به این طبیعت زیبا

آدرس آبشار شیرآباد: استان گلستان، شهرستان رامیان، هفت کیلومتری جنوب شهر خان‌ ببین، دو کیلومتر پس از روستای شیرآباد

آبشار شیرآباد یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال در استان گلستان است که در میان جنگل‌های هیرکانی و در 55 کیلومتری شرق گرگان قرار گرفته است. به طور دقیق‌تر این آبشار در بین شهرهای علی‌آباد و آزادشهر و هفت کیلومتری جنوب شهر خان ببین قرار دارد. جالب است بدانید هر یک از آبشارهای شیرآباد به سبب ویژگی که دارند با نام‌های مختلف عروس، پنهان و دوقلو شناخته می‌شوند. عمق آبشار شیرآباد در بخش‌های مختلف متفاوت بوده و بین 10 تا 80 متر (در بخش‌های پایین‌تر) تخمین زده شده است.

مسیر آبشار شیرآباد تا قسمتی آسفالت و از یک جایی به بعد خاکی می‌شود. برای رفتن به این آبشار باید از خان ببین 5 کیلومتر به سمت جنوب و روستای شیرآباد بروید. پس از طی کردن این مسیر 3 کیلومتر جاده آسفالت و یک کیلومتر جاده خاکی پیش روی شماست. ماشین را پارک کنید و باقی مسیر تا جنگل را پیاده طی نمایید. دسترسی به اولین آبشار راحت و بعد از آبشار اول مسیر سخت می‌شود. هر آبشار از دیگری حدود 15 تا 30 دقیقه فاصله دارد.

امکانات تفریحی و رفاهی آبشار شیرآباد؛ لذت یک آب‌‎تنی جانانه

زیبایی‌های این آبشار به قدری زیاد است که تا چند لحظه ممکن است مات و مبهوت این زیبایی شوید؛ اما وقتی توانستید این حجم از زیبایی طبیعی را هضم کنید، به فکر تفریح باشید. در این موقعیت مکانی بکر لذت تفریحات زیر را از دست ندهید:

  • عکاسی: پیشنهاد می‌کنیم یک دوربین عکاسی خوب با خود ببرید و عکس‌های زیبایی از این طبیعت ناب در دل جنگل‌های هیرکانی ثبت کنید.
  • شنا و آب‌تنی: آب خنک و روان این آبشار شما را صدا می‌زند تا تنی به آب بزنید. لذت پریدن از بلندای صخره‌های آن را فراموش نکنید؛ البته اگر مهارت کافی در شنا ندارید در آب تنی دقت کنید.
  • جنگل نوردی: اگر به پیاده‌روی و جنگل نوردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در سکوت از این تفریح لذت ببرید و به صدای طبیعت گوش جان بسپارید.
  • غارنوردی: در نزدیکی آبشار شیرآباد، غاری به نام غار دیو سپید وجود دارد که در آن می‌توانید لذت غارنوردی را تجربه کنید.
  • پیک‌نیک و کمپ: با تجهیزات کامل بروید و در این طبیعت بکر به کمپ یا پیک‌نیک مشغول شوید.

در نهایت باید گفت در اطراف این آبشار امکانات رفاهی محدودی وجود دارد که اقامتی راحت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. پارکینگ، آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی و بوفه از جمله امکانات رفاهی آبشار شیرآباد است.

امکانات تفریحی و رفاهی آبشار شیرآباد

بهار و تابستان؛ بهترین زمان سفر به آبشار شیرآباد

طبیعت آبشار شیرآباد به قدری بکر است که هر 4 فصل سال زیبایی‌های خود را دارد؛ اما بهترین زمانی که می‌توانید از آب و هوای فوق‌العاده این منطقه لذت ببرید، فصل بهار و تابستان است. بهار و تابستان نه تنها خبری از آب و هوای گرم در این محدوده نیست؛ بلکه هوایی خنک و دلنشین حاکم است که با آب‌تنی لذت آن دوچندان می‌شود. فصل پاییز هم منظره‌ای خارق‌العاده از طبیعت در این منطقه به چشم می‌خورد. درخت‌ها با برگ‌های زرد و نارنجی خود رقصان در میان نسیمی خنک در حرکت هستند و خبری از شلوغی تابستان هم نیست.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

بهترین زمان سفر به آبشار شیرآباد

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شیرآباد

بیشتر درختانی که در این محدوده به چشم می‌خورند ممرز، افرا، انجیل، توسکا، همیشک، خزه، گیاهان گلدار، گونه‌های پهن برگ خزری، سرخس و قارچ‌های رنگارنگ هستند. در کنار این پوشش گیاهی، پوشش جانوری خاصی را مشاهده می‌کنیم که شامل مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی، شغال، گرگ و روباه جنگلی است. این منطقه مهم‌ترین زیستگاه گونه‌های در حال انقراض از جمله سمندر غاری گرگانی است.

اگر به غارنوردی در این محدوده بروید می‌توانید گونه‌های متفاوتی از مهره‌داران و بی‌مهرگان مانند گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، خفاش و قورباغه جنگلی را ببینید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شیرآباد

به دیدن جاذبه‌های اطراف آبشار شیرآباد بروید

پس از لذت بردن از طبیعت ناب آبشار شیرآباد گلستان، سری به جاذبه‌های اطراف این آبشار هم بزنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف آبشار شیرآباد را آورده‌ایم:

  • دریاچه کبودال: در وسط جنگل‌های هیرکانی، یک دریاچه زیبا و زلال به اسم کبودال یا سد مخزنی زرین گل وجود دارد که زلال بودن آب آن انعکاسی از آسمان و جنگل را به نمایش می‌گذارد. در اطراف این دریاچه می‌توانید از صدای طبیعت لذت ببرید.
  • موزه مردم‌شناسی علی‌آباد کتول: این موزه در استان گلستان و شهر علی‌آباد کتول قرار گرفته است. در این موزه می‌توانید با آداب و رسوم مردم کتول آشنا شوید.
  • روستای چلی سفلی و آبشار چلی: این روستا، یکی از روستاهای استان گلستان است که آب و هوایی خنک و دلنشین دارد. آبشار چلی در این روستا با منظره‌ای خیره‌کننده، یکی از مناظر طبیعی معروف است که صدای پرندگان اطراف آن روح و جان گردشگران را نوازش می‌کند.

آبشار لوه - راهنمای سفر به معروف ترین آبشار استان گلستان!

قبل از سفر به آبشار شیرآباد این نکات را بدانید

در ابتدا بگوییم که برای سفر به آبشار شیرآباد بهتر است با تجهیزات کامل بروید. همراه داشتن کفش مناسب، یک دست لباس اضافی همراه با لباس مناسب فصل، عینک آفتابی چیزهایی‌ست که حتما باید همراه خود داشته باشید. اگر می‌خواهید کمپ کنید همراه داشتن چادر مناسب، تجهیزات خواب، آذوقه کافی، آب آشامیدنی و... را فراموش نکنید. در نهایت نکات زیر را قبل از سفر به خاطر داشته باشید:

  • قبل از شنا در محدوده حوضچه‌ها از عمق آن مطلع شوید و اگر تجربه و مهارت شنا کردن ندارید هرگز اقدام به این کار نکنید.
  • اگر کودک همراه شماست تمام مدت مراقب وی باشید و غافل نشوید.
  • با لباس وارد آب نشوید.
  • در مسیر پیاده‌روی به آبشار دقت کنید.
  • به گیاهان و جانوران آسیب نزنید و تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری نمایید.

در نهایت اگر تجربه سفر به آبشار شیرآباد را دارید، در قسمت ثبت دیدگاه تجربه خود را از سفر به این طبیعت رویایی با ما به اشتراک بگذارید.

قبل از سفر به آبشار شیرآباد این نکات را بدانید

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر