جواهردشت

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/15
بازدید: 398

ییلاق‌های گیلان را انگار از دل نقاشی بیرون کشیده‌ و به آنها جان داده‌اند. جواهر دشت هم از این قاعده مستثنی نیست. صدای شرشر آب، آواز پرندگان و طبیعتی بکر و زیبا که لباس‌های رنگارنگ به تن می‌کند؛ همگی دست به دست داده‌اند تا ییلاق جواهردشت را خاص و منحصر به فرد نمایند. در این مطلب قصد داریم این جاذبه طبیعی را به خوانندگان معرفی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

جواهردشت

معرفی ییلاق جواهردشت

جواهردشت را باید یکی از روستاهای ییلاقی استان گیلان دانست که در بخش چابکسر قرار گرفته است. بلندترین نقطه این ییلاق در ارتفاع 2 هزار و 500 متری قرار دارد. این ارتفاع باعث شده تا این روستا در اغلب روزهای سال پوشیده از ابر و مه باشد. برای رسیدن به این ییلاق باید وارد جاده جواهردشت شوید که خود آن یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده زیبا محسوب می‌شود. روستای جواهردشت در نزدیکی شهرستان‌های سیاهکل و رودسر قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، آب شرب قسمت‌هایی از شهرستان رودسر توسط رودخانه رحیم‌آباد که در این روستا قرار دارد، تامین می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند جواهردشت همان روستای جواهرده است و به دلیل این تشابه اسمی، این روستا تا حد زیادی در میان علاقه‌مندان به سفر و طبیعت‌گردی ناشناخته باقی مانده است.

روستای جواهردشت را می‌توان به چند بخش مختلف مانند بخش‌های جنگلی پایین‌دست و بالادست و مراتع و کوهستان‌ها تقسیم کرد. در سال‌های اخیر به دلیل ساخت و ساز فراروان، بخش‌های زیادی از پایین دست را تخریب کرده‌اند اما هنوز هم گونه‌های باارزشی از شمشادها را می‌توان در این قسمت از ییلاق دید.

دلایل نامگذاری روستای جواهر دشت

سالخوردگان محلی این منطقه می‌گویند، در قدیم شخصی به نام جواهر در این روستا زندگی می‌کرده که حکم سرور و بزرگ‌تر مردم را داشته است و به احترام او نام این روستا را جواهردشت گذاشته‌اند. البته یک اعتقاد دیگر نیز وجود داشته است. بر اساس این اعتقاد نام جواهردشت را به دلیل چمنزارها و علفزارهای با کیفیت این منطقه که مانند جواهر باارزش بوده است، روی آن گذاشته‌اند. بر اساس گفته‌های محلی‌ها و بررسی‌های علمی، این منطقه ییلاقی بین 300 تا 400 سال عمر دارد.

دلایل نامگذاری روستای جواهر دشت

راه ها و مسیر دسترسی به جواهردشت

برای رسیدن به این جاذبه رویایی باید خود را به استان گیلان برسانید. یعنی از تهران یا کرج وارد جاده چالوس یا اتوبان کرج - قزوین شوید. همچنین می‌توانید از مسیرهای فیروزکوه و هزار را نیز دارید. در مسیر جاده چالوس، حدود 300 کیلومتر راه پیش رو دارید. به دلیل اینکه مسیر پیچ و خم زیادی دارد، حدود 6 ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید.

در صورتی که مسیر انتخابی‌تان اتوبان کرج - قزوین است، حدودا باید 400 کیلومتر را طی کنید. در دو مسیر دیگر هم باید در امتداد جاده ساحلی  شمال حرکت کنید و وارد شهرستان رودسر شوید و در جاده سیاهکل‌رود، مسیر را تا چابکسر تا کلاچای ادامه دهید. همچنین در صورتی که متمایل به سفر زمینی نیستید، می‌توانید به فرودگاه رامسر رفته و از آنجا باقی مسیر تا جواهر دشت را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید. باید بدانید جاده جواهردشت یکی از زیباترین جاه‌های شمالی است و زمانی که در حال طی کردن آن هستید، نه تنها خسته نمی‌شوید؛ بلکه گویی در مسیری زیبا به سمت بهشت می‌روید.

جاهای دیدنی گیلان - معرفی و بررسی برترین مکان های دیدنی گیلان از جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا تا روستاهای تاریخی و غذاهای محلی لذیذ

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت

برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای، همه ایام سال زمان مناسبی برای سفر به جواهردشت محسوب می‌شود اما از آنجایی که این منطقه ییلاقی در زمستان از برف پوشیده می‌شود، رسیدن به آن و تحمل سرمایش برای همه آسان نیست. اگر دوست دارید زمانی به جواهر دشت سفر کنید که دشت‌های آن پر از گل و مراتعش سرسبز باشد، باید اواسط بهار تا اوایل پاییز را برای سفر خود انتخاب نمایید. در این زمان امکان کمپ کردن در طبیعت هم وجود دارد.

بهترین زمان سفر به ییلاق جواهردشت

مختصری درباره پوشش گیاهی و جانوری

جواهردشت در هر نقطه از ارتفاع خود پوشش گیاهی متفاوتی دارد. در ارتفاعات پایین‌تر می‌توانید گونه‌های ارزشمندی از شمشاد را مشاهده کنید. از دیگر پوشش گیاهی این قسمت می‌توان به درختان توسکا، خرمندی و ممرز اشاره کرد. در مسیری که باید برای رسیدن به ارتفاعات ییلاق طی کنید، انواع درختان پهن‌برگ و میش گوش را خواهید دید. در ارتفاع میانی درختان آزاد، افرا، خرمالوی وحشی و بلوط دیده می‌شوند. در قسمت مرتفع جواهردشت نیز گیاهان و درختانی همچون بلوط، آزاد، راش، ون، زالزالک، و گلابی وحشی رشد می‌کند.

درباره پوشش جانوری منطقه نیز بارزترین چیزی که باید به آن پرداخت، اسب‌های آزادی هستند که می‌توانید در قسمت‌های مختلف ییلاق آنها را مشاهده کنید. از دیگر حیواناتی که در این منطقه دیده شده‌اند باید به موش خرما، مارال، شوکا، کل، بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی، شغال، سارگیه و قرقاول اشاره کرد.

آبشار ویسادار - بکر ترین و زیباترین آبشار گیلان کجاست؟!

جاهای دیدنی جواهردشت و اطراف آن

در جواهردشت دشت‌های بسیار سرسبز و چشمه‌هایی پر آب وجود دارد. همچنین شما می‌توانید در مراتع بسیار زیبای این منطقه پیاده‌روی کنید و به تماشای اسب‌های وحشی بپردازید. آفرود در این روستا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها باشد. اولین چشمه روستا را پس از یک ساعت پیاده‌روی خواهید دید. یک ساعت پس از دیدن اولین چشمه، می‌توانید یک دشت زیبا از بوته‌های گون را مشاهده کنید. چشمه بعدی در نزدیکی این دشت قرار دارد که می‌توانید آب آشامیدنی خود را از حوضچه‌های آن تأمین نمایید.

در اطراف جواهردشت نیز جاذبه‌های گردشگری زیادی برای بازدید وجود دارد به‌طوری که خوراک ییلاق چند روزه را در این منطقه برایتان فراهم می‌کند. برخی از این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

  • منطقه حفاظت شده سرولات
  • قله سماسوس
  • ساحل چمخاله
  • امامزاده نقره عباس

جاهای دیدنی جواهردشت و اطراف آن

لوازم ضروری که در سفر به جواهردشت باید همراه داشته باشید

برخی از ضروری‌ترین وسایلی که باید در این سفر همراه داشته باشید، به شرح زیر هستند:

  • در سفر به ییلاق جواهردشت قرار است پیاده‌روی زیادی انجام دهید. بنابراین اولین و مهم‌ترین چیزی که باید همراه خود داشته باشید، کفش مناسب پیاده‌روی است. اگر قصد دارید قله سماسوس را هم فتح کنید، باید کفش کوهنوردی نیز به همراه داشته باشید.
  • مواد خوراکی و آب آشامیدنی کافی هنگام پیاده‌روی فراموش نشود. در ارتفاعات جواهردشت هیچ‌گونه امکاناتی وجود ندارد.
  • اگر قصد کمپ کردن دارید باید وسایل کمپ، چراغ قهوه و وسایل آتش را همراه داشته باشید.  
  • اگر اهل عکاسی و ثبت خاطرات هستید، این ییلاق بهترین مکان برای عکس گرفتن است و عکس جواهردشت قطعا یکی از زیباترین قاب‌های دوربینتان خواهد شد.
  • سعی کنید وسایل خود را در یک کوله سبک و کوچک جا دهید.
  • یک کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا مجبور نشوید زباله‌های خود را در دل طبیعت رها کنید.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

از جواهردشت چه سوغاتی بخریم؟

بهترین سوغاتی که می‌توانید از سفر به جواهردشت تهیه کنید، سبزی‌های معطر و دارویی است. این سبزی‌ها را می‌توانید از همه جای مراتع و دشت‌های این منطقه پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید با خرید از محصولات تولید شده از روستاییان مانند دوغ، ‌ ماست، پنیر، رب آلوچه و گل گاوزبان هم سوغات خوبی تهیه نمایید و هم به اقتصاد مردم محلی جواهردشت کمک نمایید.

اقامت در جواهردشت

اگر قصد دارید چند روزی را در ییلاق زیبای جواهردشت، در اقیانوس ابرها بمانید، امکان کمپ کردن در ارتفاع را دارید. همچنین اگر اهل کمپینگ نیستید؛ می‌توانید در کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و همچنین خانه‌های روستایی بمانید. کلبه‌های چوبی را حتی در ارتفاعات نیز می‌توانید پیدا کنید. به جز ارتفاعات، در جنگل‌های پایین دست ییلاق هم امکان پیدا کردن خانه‌هایی برای اقامت وجود دارد. اگر ترجیح می‌دهید در هتل بمانید، باید بدانید هتل جواهردشت وجود ندارد و نزدیک‌ترین هتل به این منطقه ییلاقی، شهر رودسر است.

اقامت در جواهردشت

چرا باید به جواهردشت سفر کنیم؟

جواهردشت یک منطقه ییلاقی در استان گیلان و در نزدیکی شهرهای سیاهکل و رودسر است. این منطقه طبیعتی فوق‌العاده زیبا و بکر دارد و بخش‌های مرتفع آن پوشیده از ابر است. برای کسانی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و دیدن جاذبه‌های بکر هستند، این مکان را باید جای مناسبی برای سفر دانست. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر