پل زمان خان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/23
بازدید: 993

اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده‌ باشید، حتما می‌دانید که پل زمان خان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و تفریحی این استان است که کمی بعد از شهر سامان و کمی قبل از شهر شهرکرد قرار گرفته است. دستور ساخت این پل در زمان صفویه صادر شد تا مردم بتوانند برای رفت و آمد و عبور و مرور ضروری خود از آن استفاده کنند و در زاینده رود غرق نشوند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره این پل تاریخی بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

پل زمان خان

معرفی پل زمان خان شهرکرد

پل زمان خان به عنوان یکی از پل‌های ساخته شده روی رودخانه زاینده رود شناخته می‌شود و قدمت آن به حکومت صفویه در ایران باز می‌گردد. این پل 30 متر طول و دو دهانه دارد. البته باید بدانید که این دهانه‌ها اندازه هم نیستند. پل زمان خان را روی سه پایه سنگی ساخته‌اند. اطراف این پل را درختان، باغ‌ها و شالیزارهای برنج فرا گرفته و بنابراین طبیعت خیره‌کننده‌ای در این منطقه خواهید دید. این جاذبه تاریخی شهرکرد، در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است. در حال حاضر پل زمان خان و طبیعت اطراف آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود که در طول سال تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر جهان برای بازدید از آن و انجام تفریحاتی همچون رفتینگ، راهی شهرکرد می‌شوند.

پل زمان خان کجاست؟

پل زمان خان در استان چهارمحال و بختیاری، در 5 کیلومتری شهرستان سامان و 27 کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. در نزدیکی این پل روستاهای چم عالی، چلوان، چمزین و ایل بیگی واقع شده‌اند. شما می‌توانید با کلیک روی تصویر زیر، لوکیشن پل زمان خان را در گوگل مپ مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به پل زمان خان

برای رفتن به پل زمان خان ابتدا باید خود را به یکی از شهرهای سامان یا شهرکرد برسانید و از آنجا راهی این جاذبه تاریخی شوید. شما باید از سامان وارد بلوار جانبازان شوید و سپس خود را به روستای ایل بگی برسانید. پل زمانخان را دقیقا در کنار این روستا می‌توانید پیدا کنید. برای رسیدن به شهرکرد می‌توان از ماشین شخصی، هواپیما، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

  • فاصله اصفهان تا پل زمان خان: 103 کیلومتر (1ساعت و 24 دقیقه)
  • فاصله تهران تا پل زمان خان: 510 کیلومتر (5 ساعت و 30 دقیقه)
  • فاصله شهرکرد تا پل زمان خان: 27 کیلومتر (حدود 20 دقیقه)

مسیر دسترسی به پل زمان خان

چه زمانی از پل زمان خان بازدید کنیم؟

شهرکرد را باید یک منطقه سردسیری دانست که زمستان‌های نسبتا سردی دارد. بنابراین شاید برای همه جالب نباشد که در فصل سرما به رودخانه زاینده‌رود بروند. بنابراین بهترین زمان بازدید از این جاذبه را باید فصل‌های بهار و تابستان دانست. در این دو فصل هم هوا در بهترین و معتدل‌ترین زمان خود قرار دارد، هم طبیعت زیباترین لباس‌هایش را به تن کرده و هم امکان انجام تفریحاتی همچون شنا و رفتینگ در رودخانه زاینده‌رود وجود دارد. البته باید بدانید که در این دو فصل پل زمان خان بسیار شلوغ و پر از گردشگر است.

سردترين چشمه ایران - معرفی چشمه سرداب رستم آباد در شهرکرد + آب و هوا و جاذبه های اطراف

مختصری از تاریخچه پل زمان خان

دستور ساخت پل زمان خان توسط شخصی به نام زمان خان صادر شد. او سردار ایل نفر و همچنین یکی از مشهورترین سرداران صفویه بود. زمان خان و ایلش در روستایی به نام ایل بیگی ساکن بودند و دامنه کوچشان تا شهرستان سامان ادامه پیدا می‌کرد. آنها برای عبور از رودخانه زاینده رود مشکل داشتند و به همین دلیل، پس از اینکه یک بار کودکی در جریان کوچ در این رودخانه غرق شد، زمان خان دستور ساخت یک پل را داد.  همه کسانی که در اطراف این پل زندگی می‌کردند، در ساخت این سازه کمک کردند.

در ابتدای ساخت پل زمان خان، این پل یک دهانه بیشتر نداشت. بعدها برای آن یک دیوار سنگی ساختند و یک دهانه دیگر نیز در زمان قاجار احداث کردند. تا امروز پل زمان خان را 3 بار مرمت کردند. بار اول در سال 1202 کارگزاران حکومت صفوی این کار را انجام دادند. بار دوم در سال 1289 خان‌های روستای ایل بیگی این کار را انجام دادند و در نهایت در سال 1321 مرمت نهایی توسط حاج عبدالحسین قزوینی صورت گرفت.

در حال حاضر پل زمان خان زیر نظر میراث فرهنگی استان چهار محال بختیاری قرار دارد که هر سال آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. این پل به دومین منبع درآمد مهم مردمی تبدیل شده که در اطراف آن زندگی می‌کنند.

مختصری از تاریخچه پل زمان خان

همه چیز درباره معماری پل زمان خان

پل زمانخان دارای 30 متر طول، 4.5 متر پهنا، و 12 متر ارتفاع دارد. عرض یکی از دهانه‌ها 5 متر و عرض دیگری 5.6 متر است. آنطور که به نظر می‌رسد قبل از احداث این سازه، پل‌های دیگری نیز در این مکان ساخته بود‌ند اما هیچ کدامشان استحکام لازم را نداشته‌اند. آنها مشکلات مهندسی زیادی داشته‌اند و با اولین خروج آب ویران می‌شده‌اند. با در نظر گرفتن ویژگی خروشان بودند رودخانه زاینده‌رود، نقطه کنونی را برای ساخت پل انتخاب کردند.

پل را روی سه پایه سنگی بنا کردند و دورش را با دیواره‌های سنگی محکم کردند. پایه مینی قوسی شکل است و با جریان آب 30 درجه زاویه دارد. پل روی یک صخره قرار گرفته است که همان صخره هم به شکستن موج‌ها کمک می‌کند. بدنه پل زمان خان را مانند بسیاری از سازه‌های آن دوران از گچ و ساروج ساخته‌اند.

آبشار زردلیمه - زیباترین آبشار در منطقه چهارمحال بختیاری

جاهای دیدنی اطراف پل زمان خان

در خود پل زمان‌ خان یک مجموعه تفریحی بزرگ وجود دارد که در آن امکانات همچون سرویس بهداشتی، محل کمپ کردن، بوفه و... برای گردشگران تعبیه شده است. اطراف این جاذبه گردشگری نیز جاذبه‌های زیادی برای بازدید وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • روستای مارکده
  • روستای هوره
  • روستای سوادجان
  • قلعه چالشتر
  • مسجد جامع سامان
  • پل معلق

جاهای دیدنی اطراف پل زمان خان

تفریحات پل زمان خان چیست؟

در پل زمان تفریحات زیادی برای انجام دادن وجود دارد و اصلا همین مسئله هم این مکان را برای گردشگران جذاب می‌کند. برخی از تفریحاتی که می‌توانید در این مکان انجام دهید به شرح زیر است:

جاهای دیدنی اصفهان - مروری بر دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نصف جهان!

شنا در زاینده رود

شنا در زاینده رود اولین تفریحی است که می‌توانید در این مکان انجام دهید. هر وقت که خواستید می‌توانید در زاینده رود شیرجه بزنید اما باید به دو نکته مهم دقت نمایید تا خطری شما را تهدید نکند. نکته اول اینکه هنگام خروشان بودن رودخانه در آن شنا نکنید. نکته دوم اینکه به هیچ عنوان در جاهایی که تابلوی شنا ممنوع وجود دارد، شنا نکنید.

شنا در زاینده رود

ماهیگیری تفریح محبوب ایرانیان

یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در کنار زاینده رود و این پل زیبا انجام دهید، ماهیگیری است. یکی از محبوب‌ترین ماهی‌هایی که در این رودخانه زندگی می‌کند، قرل‌آلای وحشی است که گوشتی صورتی رنگ دارد. اگر قصد ماهیگیری در این منطقه را دارید، حتما ابزارش را همراه با خود ببرید.

نباید طبیعت گردی را فراموش کرد

اطراف رودخانه زاینده‌رود و پل زمان خان طبیعت فوق‌العاده‌ای وجود دارد که نباید گردش و تفریح در آنها را فراموش کنید. محلی‌ها به این تفریحگاه‌ها دنبال رودخانه می‌گویند  و برای پیک نیک به این مکان‌ها می‌روند. طبیعت پل زمان خان را باید مکان مناسبی برای عکاسی نیز دانست.

سی و سه پل - همه چیز درباره سی و سه پل اصفهان به همراه نکات جالب در رابطه با معماری آن

در اوج هیجان با رفتینگ پل زمان خان

و اما هیجان‌انگیزترین تفریحی که در این منطقه می‌توان به سراغ آن رفت، رفتینگ است. رفتینگ درواقع یک ورزش آبی با قایق است که به صورت گروهی انجام می‌شود. قایق‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، بزرگ و بادی هستند و بین 4 تا 18 نفر ظرفیت دارند. اگر دوست دارید رفتینگ را در این مکان تجربه کنید، بهار بهترین فصل انجام آن است. برخی از مسیرهای رفتینگ نزدیک به پل زمان خان به شرح زیر است:

  • از پل زمان خان تا پل چلوان
  • از بابا پیراحمد تا پل زمان خان
  • از سودجان تا پل زمان خان

در اوج هیجان با رفتینگ پل زمان خان

امکانات رفاهی موجود در پل زمان خان

در اطراف پل زمان خان امکانات رفاهی کاملی برای گردشگران تعبیه شده که برخی از این امکانات به شرح زیر هستند:

  • رستوران
  • چایخانه
  • پارکینگ
  • سکوهای نشیمن
  • تجهیزات بازی برای کودکان
  • آلاچیق
  • فروشگاه‌های متنوع 

آب و هوای اصفهان - بررسی وضعیت آب و هوایی استان اصفهان

در بازدید از پل زمان خان کجا اقامت کنیم؟

در پل زمان خان مکان‌هایی برای چادر زدن در نظر گرفته شده است. اما در صورتی که علاقه‌ای به کمپینگ ندارید می‌توانید در یکی از هتل‌های شهر سامان یا شهرکرد یا بومگردی‌ پل زمان خان نزدیک به این جاذبه اقامت کنید. برخی از بهترین اقامتگاه‌های اطراف پل زمان خان به شرح زیر هستند:

  • هتل جهانگردی شهرکرد
  • هتل رفاه‌گستر
  • هتل بوم‌گردی تلفن‌خانه سامان
  • هتل آزادی شهرکرد
  • اقامتگاه بوم‌گردی گینای روستای کاهکش
  • هتل دامون شهرکرد
  • هتل دیبا شهرکرد

در بازدید از پل زمان خان کجا اقامت کنیم؟

توصیه های مهم هنگام بازدید از پل زمان خان

برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این بازدید رعایت کنید به شرح زیر است:

  • در این سفر حتما با خود لباس اضافه و لباس گرم همراه داشته باشید.
  • هنگام خروشان بودن رودخانه به هیچ عنوان شنا نکنید.
  • اگر قصد کمپ کردن دارید حتما لوازم کمپ مانند چادر، پشه‌بند، گاز پیک‌نیکی، ظرف، زیرانداز و پتو را همراه خود داشته باشید.
  • هنگام بازدید از پل، مراقب ارتفاع آن باشید.
  • زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و همراه خود یک کیسه زباله داشته باشید.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

توصیه های مهم هنگام بازدید از پل زمان خان

چرا باید از پل زمان خان بازدید کرد؟

در این مطلب درباره یکی از جاهای دیدنی شهرکرد، به نام پل زمان خان صحبت کردیم و همه چیز را از تاریخچه گرفته تا معماری و جاذبه‌های اطراف آن بررسی کردیم. اطراف این پل را طبیعتی فوق‌العاده فرا گرفته است، آب و هوای پل زمان خان در بهار و تابستان فوق‌العاده است و در این مکان می‌توان تفریحات هیجان‌انگیزی مانند رفتینگ را تجربه کرد. تمام اینها را باید دلایل کافی برای بازدید از پل زمان خان دانست. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خواندگان به اشتراک بگذارید تا بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر