قلعه آغشت

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/23
بازدید: 941

قلعه هاگوارتز هری پاتر را در دنیای واقعی ببینید! قلعه آغشت یکی از قلعه‌های زیبا و اسرارآمیز در نزدیکی شهرستان کردان و برغان کرج است که معماری خارق‌العاده آن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. مالک این قلعه فردی به نام اسدی لاری است. ناگفته نماند قلعه معروف روستای آغشت، قدمتی 10 ساله دارد. قبل از سفر به کردان کرج و دیدن این قلعه، اطلاعات و رازهایی را در خصوص آن به شما خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این قلعه، آدرس و مسیر دسترسی و بهترین زمان سفر به آن همراه ما باشید.

قلعه آغشت

آدرس قلعه آغشت کجاست؟ مسیر دسترسی به این قلعه معروف

قلعه آغشت نزدیک به روستای کردان و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این قلعه در شمال غرب استان البرز و رشته کوه‌های زاگرس در روستایی کوچک به اسم آغشت واقع شده و فاصله آن تا شهر کرج 26 کیلومتر و تا تهران 77 کیلومتر است. برای دسترسی به قلعه معروف کردان باید از یکی از مسیرهای زیر اقدام نمایید:

  • مسیر اول آزادراه کرج به قزوین: اولین مسیر، آزادراه کرج به قزوین است که خروجی به سمت کردان دارد. وقتی وارد این آزادراه شدید، بعد از عبور از کردان و قبل از روستای چلنگدار، به مسیر روستای آغشت بروید. با ورود به این روستا، قلعه در قسمت غربی واقع شده است.
  • مسیر دوم: یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به قلعه آغشت کردان، رفتن به شهر کرج و ورود به بلوار باغستان و جاده آتشگاه است. با رفتن به سمت این مسیر، وارد جاده برغان می‌شوید. ناگفته نماند این جاده کمی پرپیچ و خم و کوهستانی است. پس از عبور از روستای برغان، 8 کیلومتر طی کنید. روستای سیاهکران و چلنگدار را طی نمایید تا به روستای آغشت برسید.

تاریخچه قلعه آغشت؛ گول ظاهر تاریخی آن را نخورید

اگر برای بار اول نمای قلعه آغشت را ببینید، تصور می‌کنید قدمتی چند صد ساله دارد. در صورتی که اینطور نیست! از زمان ساخت این قلعه تا به امروز حدود 10 سال می‌گذرد. بر خلاف معماری عجیب و تاریخی که شبیه به دوره رنسانس است، قلعه معروف روستای آغشت چند سال پیش ساخته شده و مردم محلی به آن قلعه هاگوارتز ایران می‌گویند. این قلعه زیبا متعلق به فردی به اسم اسدی لاری است.

تاریخچه قلعه آغشت

آب و هوای روستای آغشت؛ بهترین زمان بازدید از قلعه

روستای آغشت در کل سال آب و هوای دلپذیری دارد. وجود چشمه‌های فراوان در این روستا گویای بارندگی زیاد در آن است. به طور کلی در زمستان شاهد آب و هوایی نسبتا سرد در این روستا هستیم. تابستان‌های آغشت زیاد گرم نیست و خنکی دلنشینی دارد. بارندگی‌های متداول علاوه بر ایجاد چشمه، سبب رویش درختان و گیاهان زیادی در این روستا شده است. بهترین زمان بازدید از قلعه آغشت فصل پاییز و بهار است؛ چرا که در این دو فصل زیبایی روستا دوچندان می‌شود و می‌توانید علاوه بر بازدید از قلعه از طبیعت بکر آن نیز لذت ببرید.

آب و هوای روستای آغشت

معماری قلعه آغشت؛ ترکیبی از سبک رنسانس و رومی

همان‌طور که گفتیم این قلعه متعلق به آقای اسدی لاری بوده و وی با ایده‌هایی خلاقانه، معماری زیبایی را در خصوص ساخت این قلعه بکار برده است. سبک اصلی معماری قلعه الهام گرفته از سبک‌های رنسانس اروپایی، یونان و روم باستان است. پنجره و درها با تعداد زیاد و به صورت متقارن، ستون‌های کلاسیک و چسبیده از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک از معماری است که در بخش‌های مختلف نمای این قلعه به چشم می‌خورد.

معماری قلعه آغشت

جاهای دیدنی اطراف قلعه آغشت؛ تلفیقی از طبیعت و تاریخ

لازم است بدانید داخل قلعه آغشت را نمی‌توانید ببینید؛ چرا که یک ملک شخصی است و اجازه ورود به آن را ندارید؛ بنابراین بازدید از آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. از این رو اگر به روستای آغشت رفتید، به دیدن جاذبه‌های اطراف این قلعه هم بروید. مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف قلعه آغشت به شرح زیر است:

  • آبشار شرشربند: آبشار شرشربند که به نام هزار رنگ هم شناخته می‌شود، در میان کوهستان قرار داشته و اگر به دیدن آن می‌روید باید کفش و لباس مناسب با خود ببرید. مسیر پرفرازونشیب این آبشار با گل‌های بابونه، پروانه‌های زیبا و طبیعتی بکر مزین شده است.
  • رودخانه آغشت: رودخانه این روستا از سه شاخه برغان رود، گلین رود و یک شاخه اصلی که از کوه مردنور می‌آید تشکیل شده است. این رودخانه طبیعتی بکر و زیبا دارد و برای پیک نیک انتخابی عالی است.
  • گرمابه آغشت: یکی از جاذبه‌های تاریخی و زیبای روستای آغشت، گرمابه‌ای قدیمی با قدمتی طولانی است که تا سال 1370 قابل استفاده بود؛ اما اکنون صرفا جنبه تاریخی و دیدنی دارد.
  • مکان‌های مذهبی روستای آغشت: از دیگر جاهای دیدنی اطراف قلعه آغشت، مساجد و مکان‌های مذهبی روستای آغشت است. این روستای دارای چندین مکان مذهبی به نام‌های امامزاده بی بی قزلر، تکیه بارمله یا حسینیه اعظم برغان و مسجد جامع برغان است.
  • پل برغان: پل برغان یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهم برغان و روستای آغشت است که در بهمن 1382 در فهرست ملی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • روستای چلنگدار: این روستا با قدمتی 200 ساله، یک روستای زیبا و خوش آب و هوا با رودخانه‌‎هایی پرآب است که برای پیک‌نیک انتخابی عالی است.

سد کرج - معرفی اولین سد چند منظوره کشور ایران 

جاهای دیدنی اطراف قلعه آغشت

رستوران‌های اطراف قلعه آغشت

اگر پس از بازدید از قلعه و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن گرسنه بودید، می‌توانید به رستوران‌های اطراف قلعه آغشت سر بزنید. در مسیر آغشت کافه، رستوران و سفره‌خانه‌های زیادی وجود دارد که بهترین آن‌ها رستوران رودخانه سرسبز، باغ خانوادگی و رستوران سنتی قزل اياق (قزل)، رستوران گل مریم، رستوران ارم، رستوران چمران، باغ خانوادگی سپیدار، باغ خانوادگی ساحلی، باغ خانوادگی کلبه کنار رود و باغ خانوادگی مهدی است.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

رستوران‌های اطراف قلعه آغشت

درباره روستای آغشت بیشتر بدانید

حال که با قلعه آغشت آشنا شدید و اطلاعات کلی در خصوص آن کسب کردید، بد نیست در خصوص روستای آغشت نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید تا در صورت بازدید از این روستا، سفری مفیدتر و لذت‌بخش‌تر را تجربه کنید. اگر به بازدید از قلعه آغشت رفتید، حتما در مراسم‌های روستا شرکت کنید. از جمله مهم‌ترین مراسم‌های این روستا می‌توان به مراسم ریش سپیدان، پنجشنبه آخر سال و جشن 15 شعبان اشاره کرد. با سفر به این روستا و شرکت در این مراسم‌ها می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم تا حدی آشنا شوید.

مردم این روستا به زبان‌های مختلف شمالی، گیلکی یا مازنی و حتی طالقانی سخن می‌گویند. در حال حاضر روستای آغشت حدود 8000 نفر جمعیت دارد. این روستا با قدمتی چند هزار ساله در گذشته محل سکونت زرتشتیان بود. اگر به این روستای زیبا سفر کردید، می‌توانید میوه‌هایی مانند توت، آلبالو، گوجه سبز و... و همچنین محصولات لبنی و عسل که از سوغات اصلی روستاست را خریداری کنید.

آتشگاه کرج - مقصدی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت. کوهنوردی، پیاده‌روی و کمپینگ

قلعه آغشت؛ قلعه‌ای با معماری شگفت‌آور در ایران

در مطالب فوق در خصوص قلعه آغشت صحبت کردیم. این قلعه در استان کرج نزدیک به روستای کردان و برغان واقع شده است. معماری عجیب این قلعه که متعلق به اسدی لاری است موجب محبوبیت و مشهور شدن آن در بین مردم شده و سالانه هزاران نفر به بازدید از این روستا و قلعه معروف به هاگوارتز می‌روند. شباهت این قلعه به مدرسه هاگوارتز هری پاتر موجب شده به این نام شهرت یابد. اگر تجربه بازدید از این قلعه زیبا را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه نظر خود را در خصوص آن با ما به اشتراک بگذارید.

قلعه آغشت؛ قلعه‌ای با معماری شگفت‌آور در ایران

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر