دشت سوسن ایذه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/13
بازدید: 350

اگر قرار باشد یک نقطه از استان خوزستان را به‌عنوان تنها جایی از این استان که می‌توانید از آن دیدن کنید، انتخاب نمایید، حتما این نقطه دشت سوسن خواهد بود. این دشت در 37 کیلومتری شهر ایذه قرار گرفته است و پر از گل‌های شقایق، نرگس و یاسی است که با علف‌های سبز اطرافشان تزیین شده‌اند. از آنجایی که این دشت فقط چند سالی است توجه عموم را به خود جلب کرده هنوز بکر محسوب می‌شود و حس و حال بسیار خوبی به گردشگران می‌دهد. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این جاذبه طبیعی استان خوزستان بررسی کنیم. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

دشت سوسن ایذه

معرفی دشت سوسن ایذه

دشت سوسن را باید به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرد. سوسن غربی به خاطر گل‌های نرگس زیبایی که در آنجا می‌روید معروف شده است. این بخش دارای روستاهای جذاب پلکانی مانند مهرنان، روستای لولو، ده شیخ و ده ثریا است که وجودشان گردشگران بیشتری را جذب منطقه می‌کند. سوسن شرقی که مرکز آن روستای جنگه است را باید یک جاذبه طبیعی پر از جنگل‌های بلوط دانست. در این قسمت همچنین شالیزارهای بسیار زیبایی وجود دارد. دشت سوسن را باید یکی از جاهای دیدنی خوزستان دانست که در شهر ایذه، در نزدیکی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این شهر به سه بخش مرکزی، سوسن و دهدز تقسیم می‌شود. که دشت سوسن در بخش سوسن قرار گرفته است.

چرا باید از دشت سوسن بازدید کنیم؟

دشت سوسن را باید یک طبیعت منحصر به فرد در استان خوزستان دانست که بازدید از آن در فصل بهار روح شما را تازه می‌کند. بازدید از این دشت با یک پیمایش بی‌نظیر در دل طبیعت همراه است و این یک مزیت بزرگ برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. در این دشت جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند آبشارهای مختلف وجود دارد. همچنین شما می‌توانید تفریحات جذابی مانند ماهی‌گیری و قایق‌سواری را در رودخانه‌های این منطقه امتحان کنید. از دیگر دلایل محبوبیت دشت سوسن، نزدیکی آن به برخی از جاذبه‌های طبیعی دیگر مانند تالاب‌های چغاخور و میانگران است. شما همچنین می‌توانید در طول سفرتان با قایق از کارون 3 نیز دیدن کنید.

چرا باید از دشت سوسن بازدید کنیم؟

دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن ایذه بخشی از خاک استان خوزستان است اما در نزدیکی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. گردشگران می‌توانند از طریق دو مسیر خود را به این دشت برسانند. در مسیر اول باید از روستاهای پیان و تاکتور عبور کنند و زمانی که به یک دو راهی رسیدند، به سمت راست حرکت نمایند تا به دشت برسند. در مسیر دوم گردشگران باید تا همان دو راهی مسیر قبلی پیش بروند و آنجا به سمت چپ بپیچند. سپس وارد مسیر سد کارون 3 و امامزاده ابراهیم شوند. اینجا می‌توان خودروی را در پارکینگ پارک کرد و ادامه مسیر را از کارون با قایق طی نمود. طبیعتا این مسیر بسیار زیباتر از گزینه اول است. شما می‌توانید موقعیت مکانی دشت سوسن را در نقشه زیر مشاهده کنید.

تفریحاتی که در دشت سوسن انتظارتان را می کشد

دشت سوسن ایذه علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی فوق‌العاده زیبا و جذاب است، تفریحات زیادی هم دارد. یعنی گردشگران علاوه‌بر اینکه به دلیل بکر بودن و زیبایی این منطقه آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، جذب تفریحات این طبیعت نیز می‌شوند. برخی از این تفریحات به شرح زیر است:

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

قایق سواری در کارون

یکی از تفریحاتی که امکان انجام آن در سفر به دشت سوسن خوزستان وجود دارد، قایق‌سواری در کارون است. همانطورکه بالاتر هم به این مسئله اشاره شد، قایق‌سواری یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با کمک آن خود را به دشت سوسن برسانید.

قایق سواری در کارون

پیمایش در دل طبیعت

بازدید از دشت سوسن همراه با پیمایش در دل طبیعت است. اگر در فصل بهار راهی این سفر شوید، می‌توانید این پیاده‌روی را در دل یک طبیعت زیبا انجام دهید. در این پیمایش اطراف خود را پر از گل‌های شقایق، یاس خواهید دید و همچنین چشم‌اندازی به کارون خواهید داشت.

ماهی گیری در کارون

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در دشت سوسن انجام دهید، ماهی‌گیری در کارون است. اگر قصد انجام چنین تفریحی را دارید، حتما وسایل ماهیگیری را با خود بردارید.

ماهی گیری در کارون

روستاگردی در ایذه

تفریح دیگری که باید در لیست خود هنگام بازدید از دشت سوسن قرار دهید، روستاگردی است. در اطراف این دشت روستاهای زیادی وجود دارد که برخی از آنها به‌خاطر پلکانی بودنشان و برخی دیگر به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعت زیبایشان برای گردشگران جذابیت دارند. در طول سفر به دشت سوسن، اگر فرصت کافی داشتید، حتما زمانی را هم برای بازدید از این روستاها کنار بگذارید.

خوزستان - هر آنچه باید درباره ی خوزستان بدانیم

جاذبه های گردشگری اطراف دشت سوسن ایذه

در اطراف دشت سوسن جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که اگر زمانی را هم برای بازدید از این جاذبه‌ها کنار بگذارید، سفرتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد. از میان این جاذبه‌ها می‌توان به غار اشکف سلمان به‌عنوان یک بنای مربوط به 2800 سال قبل، رود کارون، آبشار توف اسپید، آبشار شیوند، مسیر باستانی دز به پارت، تپه‌ها، تالای چغار، تالاب میانگران و سنگ مزارهای باستانی و... اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری اطراف دشت سوسن ایذه

بهترین زمان سفر به دشت سوسن

آب و هوای دشت سوسن در هر فصل از سال متفاوت است. بنابراین انتخاب بهترین زمان سفر به این منطقه بستگی به سلیقه شما دارد. اما از نظر بیشتر گردشگران فصل بهار را باید بهترین زمان سفر به این منطقه دانست زیرا هم بهترین آب و هوای موجود در منطقه حاکم است و هم طبیعت زیبا و گل‌های لاله، یاس و نرگس این منطقه را فراگرفته است. آب و هوای دشت سوسن ایذه در بهار هنوز خنک است. البته باید بدانید در این زمان امکان بارش پشت سر هم و سیلاب هم وجود دارد و بنابراین قبل از سفر باید حتما وضعیت هواشناسی را چک کنید. در فصل تابستان اگرچه به تدریج بارش‌ها کاهش می‌شود و گل و گیاه‌ها نیز کم کم خشک می‌شوند. دشت سوسن در تابستان شب‌های بسیار زیبا و پر ستاره‌‌ای دارد. آب و هوای ایذه در فصل پاییز معتدل است. درختان لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و دست سوسن بسیار زیبا خواهد شد. در پاییز شاهد باران‌های پراکنده خواهید بود. ایذه در فصل زمستان آب و هوای سرد و مرطوبی دارد. معمولا این شهر برف را در زمستان نخواهد دید و بارش باران هم هنوز پراکنده است.

سوغات اهواز _ معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی اهواز!!!

در سفر به دشت سوسن کجا اقامت کنیم؟

در سفر به دست سوسن ایذه هم می‌توانید در هتل‌های اطراف این شهر اقامت کنید و هم امکان اجاره یک اتاق در بوم‌گردی را خواهید داشت. بومگردی دشت سوسن می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به هتل باشد زیرا علاوه بر اقامت در یک مکان استاندارد، با بافت و فرهنگ این منطقه نیز آشنا خواهید شد. در زیر می‌توانید تعدادی بومگردی و اقامتگاه دشت سوسن را مشاهده کنید:

  • اقامتگاه بومگردی دشت سوسن
  • اقامتگاه بومگردی تاریشا
  • هتل آپارتمان بهاران مالمیر
  • هتل آنزان
  • مجتمع اقامتی وارگه سلمان

در سفر به دشت سوسن کجا اقامت کنیم؟

تجهیزات لازم برای سفر به دشت سوسن ایذه

از آنجایی که سفر به دشت سوسن با پیمایش همراه است و در بیشتر روزهای بهار شاهد باران در این منطقه خواهید بود؛ باید بدانید که در این سفر چه تجهیزاتی با خود ببرید. برخی از تجهیزاتی که باید در جریان این طبیعت‌گردی همراه خود داشته باشید به شرح زیر هستند:

  • کفش مناسب طبیعت‌گردی
  • داروهای ضروری
  • آب
  • خوراکی
  • کرم دفع حشرات
  • چادر و کیسه خواب (در صورتی که تصمیم به کمپ کردن دارید.)
  • وسایل ماهی‌گیری در صورتی که می‌خواهید ماهی‌گیری کنید.

نکاتی که باید قبل از سفر به دشت سوسن بدانید

نکاتی وجود دارد که قبل از مسافرت به دشت سوسن ایذه باید بدانید تا سفر بهتری داشته باشید. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • به هیچ عنوان اجازه نخواهید داشت زباله‌های خود را در دشت رها کنید. پس بهتر است همراه خود یک کیسه زباله داشته باشید.
  • در خود دشت سوسن خوزستان هیچ رستوران و غذاخوری‌ای وجود ندارد و نزدیک‌ترین رستوران به این جاذبه طبیعی در 5 کیلومتری این منطقه است. بنابراین برای اینکه هنگام پیاده‌روی ضعف نکنید، حتما باید در کوله پشتی خود خوراکی قرار دهید.
  • اجازه ندارید گل و گیاه موجود در دشت سوسن را بچینید زیرا به اکوسیستم منطقه آسیب خواهید رسانید.
  • حتما همراه خود آب و آشامیدنی مورد نیازتان را ببرید تا در طول سفر دچار مشکل کمبود آب نشوید.

نکاتی که باید قبل از سفر به دشت سوسن بدانید

چرا باید از دشت سوسن ایذه بازدید کنیم؟

در این مطلب درباره یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان صحبت کردیم، تفریحات و دیدنی‌های اطراف آن را به شما معرفی کردیم و همچنین به نکاتی که باید قبل از این سفر بدانید اشاره کردیم. دشت سوسن یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر ایذه و استان خوزستان است. اگر در بهار راهی این منطقه شوید هم می‌توانید دشت‌هایی پر از گل‌های لاله، یاس را ببینید و هم در جوار کارون تفریح کنید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر