جاهای دیدنی صومعه سرا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/11
بازدید: 49
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در استان سرسبز گیلان شهری به نام صومعه‌سرا وجود دارد که سالانه عده زیادی از گردشگران آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. جاهای دیدنی صومعه سرا آنقدر زیاد است که بتواند شما را برای چند روزی سرگرم کند و سفر خوبی را برایتان رقم بزند. در این مقاله قصد داریم این جاذبه‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

جاهای دیدنی صومعه سرا

معرفی شهر صومعه سرا

صومعه سرا یکی از شهرهای استان گیلان است که از شمال با بندر انزلی، از جنوب با فومن، از غرب با ماسال و از شرق با رشت همسایه است. صومعه سرا را باید یک شهر جلگه‌ای دانست که از سه بخش ولمات، میرزا کوچک خان و مرکزی تشکیل شده است. مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و آداب و رسوم و فرهنگشان درست شبیه نقاط دیگر استان گیلان است.

مختصری از تاریخچه شهر صومعه سرا

نام صومعه سرا درواقع از روی اسم یکی از عارفان معروف این منطقه به نام «شیخ عبدالقادر صومعی» برداشته شده است. این شخص که در قرن چهارم و پنجم تلاش‌های زیادی برای گسترش مکتب عرفان انجام داد و صومعه‌های متعددی را بنا نمود، پدربزرگ شیخ عبدالقادر گلانی است. قدیمی‌ترین نوشته‌ای که در این شهر پیدا شده، مربوط به قرن هفتم هجری است. این نوشته مربوط به رباعیات شاعری به نام سید شرف شاه است. در میان سفرنامه‌ها هم نام صومعه سرا برای اولین با در یکی از نوشته‌های میرزا ابراهیم که در قرن سیزدهم به استر آباد و مازندران و گيلان سفر کرده بود، آمده است. اما به طور کلی اطلاعات دقیقی درباره تاریخ این شهر زیبا در دست نیست و فقط می‌توان به همین موارد محدود اکتفا کرد.

تاریخچه شهر صومعه سرا

آشنایی با جاهای دیدنی صومعه سرا

در صومعه سرا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد که در طول سفرتان به این شهر می‌توانید زمانی هم برای بازدید از آنها اختصاص دهید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تالاب های صومعه سرا

در صومعه‌سرا تعداد زیادی تالاب وجود دارد و به همین دلیل می‌توان نام شهر تالاب‌ها را روی این منطقه گذاشت. برخی از تالاب‌های موجود در این شهر به شرح زیر هستند:

رشت - اطلاعات کامل و ضروری شهر رشت + هزینه ها و جاذبه ها

تالاب هند خاله یا هند خانه؟

تالاب هند خاله یا برخی آن را با نام هند خانه نیز می‌شناسند را باید یکی از جاذبه‌های صومعه سرا دانست که در قدیم تنها راه ارتباطی با تالاب انزلی بوده است. اگر در فصل پاییز از این تالاب دیدن کنید، می‌توانید تعداد زیادی پرنده مهاجر را مشاهده کنید که این مکان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند و یک منظره به یاد ماندنی را ببینید. تالاب هند خانه در روستایی به نام هند خاله قرار دارد و فاصله آن تا شهر رشت 15 کیلومتر است.

تالاب هند خاله

تالاب سیاه کشیم

تالاب سیاه کشیم را باید یکی از بهترین نقاط ایران برای زندگی جانوران دانست زیرا در این منطقه انواع مختلف گیاهان را می‌توانید مشاهده نمایید که همین امر جانوران مختلف را به تالار جذب می‌کند. شما با بازدید از تالاب سیاه کشیم می‌توانید پرستوهای دریایی را نیز از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی گیلان - بررسی برترین مکان های دیدنی گیلان

تالاب سیاه درویشان

این تالاب در روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از مناطق حفاظت شده شهر صومعه سرا محسوب می‌شود. سیاه درویشان را باید یکی از مناطق مهم شمال ایران از نظر پوشش گیاهی و جانوری دانست. در این منطقه می‌توانید گونه‌های جانوری مختلفی همچون پرندگان بومی و مهاجر مثل فیلوش، خوتکای، لک‌لک و انواع آبزیان را مشاهده کنید. این تالاب سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تالاب سیاه درویشان

تالاب نرگستان

این تالاب جذاب که در روستای نرگستان قرار دارد، در گذشته یکی از مناطق داد و ستد میان محلی‌ها بوده است. در اطراف این تالار بازار هفتگی بسیار مهمی تشکیل شده که دارای اهمیت زیادی در منطقه بوده است. نرگستان را باید نزدیک‌ترین روستا به تالاب انزلی دانست. شما حتی پیاده هم می‌توانید خود را از این روستا به تالاب برسانید.

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

روستاها و مناطق گردشگری صومعه سرا

برخی از روستاهای صومعه سرا که برای بازدید گردشگران گزینه مناسبی محسوب می‌شوند، به شرح زیر هستند:

روستای کسما

کسما یکی از زیباترین روستاهای صومعه سرا است که به خودی خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. در کسما چندین بقعه و یک حمام تاریخی برای بازدید وجود دارد که روی سقف این حمام می‌توانید حدود 9 گنبد را مشاهده کنید. این گنبدها برای آن بوده است که نور آسمان به داخل حمام نفوذ کند.

روستای کسما

روستای گسلر

یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا، روستای گسلر است. این روستا با قدمت 1200 ساله، در 20 دقیقه‌ای صومعه سرا، در دل جنگل‌های هفت دغان قرار دارد. به نظر می‌رسد این روستا یکی از بزرگ‌ترین روستاهای باقی مانده از دوره اسلام در شمال ایران است. در گسلر می‌توانید از یک مناره به ارتفاع 20 متر که مربوط به دوره سلجوقیان است دیدن کنید. از این مناره در قدیم برای تعیین طلوع و غروب خورشید استفاده می‌شده است.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

منطقه تنیان

منطقه تنیان در 20 کیلومتری روستای صومعه سرا، در بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ قرار دارد و دارای طبیعت و آب و هوای فوق‌العاده‌ای است. سه طرف این منطقه را کوهستان‌ها فراگرفته‌اند و به همین دلیل باید آن را یک تفریحگاه ییلاقی دانست که رودخانه‌های و چشمه‌های زیبایی در آن قرار دارد. در این منطقه روستاهای زیادی همچون  قرق محله، نارنج پره، لیلکه پشته، سیاه خانی، شانده، لاربسر و خون آبکش، تازه آباد، رشته پلنگان و گیل محله قرار گرفته‌اند. تنیان همچنین از نظر پوشش گیاهی نیز بسیار حائز اهمیت است و در آن می‌توانید درختان صنوبر و توسکای زیادی را پیدا کنید. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به  خونابکش، دشت پلنگان و تالاب تنیان اشاره کرد.

منطقه تنیان

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور را باید یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا دانست. این رودخانه از رشته کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و آب مورد نیاز مزارع کشاورزی روستای سه سار را تأمین می‌کند. اگر در سفر به صومعه سرا می‌خواهید از یک جاذبه طبیعی زیبا دیدن کنید سری به رودخانه پلنگ ور بزنید.

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

پارک جنگلی سیاه کوه

پارک جنگلی سیاه کوه در نزدیکی روستایی به همین نام از توابع گوراب زرمیخ قرار گرفته و به خاطر درختان افرا، کوه‌ها و جلگه‌ها، طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای فوق‌العاده‌اش شهرت یافته است. در طول سفر به صومعه سرا حیف است اگر این پارک جنگلی زیبا را در لیست بازدیدهای خود قرار ندهید.

پارک جنگلی سیاه کوه

پناهگاه حیات وحش سلکه

یکی دیگر از جاهای دیدنی صومعه سرا، پناهگاه حیات وحش سلکه است که با 360 هکتار وسعت در بخش جنوبی تالاب انزلی قرار دارد. این پناهگاه از دو بخش تالاب و مراتع تشکیل شده است. در فصل زمستان پرندگان مهاجر به این پناهگاه می‌آید و چهره آن را بسیار زیباتر می‌کنند. از میان این پرندگان می‌توان به غاز، مرغابی‌ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی اشاره کرد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به صومعه سرا

صومعه سرا در بیشتر زمان‌های سال رطوبت بالایی دارد. بنابراین اگر نمی‌خواهید در چنین شرایط آب و هوایی به این شهر سفر کنید، بهتر است اوایل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز را برای این سفر انتخاب کنید. تابستان‌ها در این شهر بیش از حد تحمل رطوبت وجود دارد. زمستان‌ها هم با بارش مکرر برف و باران و سرمای زیاد مواج خواهید شد. البته اگر دوست دارید پرندگان مهاجر که از سیبری به این شهر می‌آیند را از نزدیک ببینید باید در فصل سرد راهی صومعه سرا شوید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به صومعه سرا

راه ها و مسیر دسترسی به صومعه سرا

شما با سه وسیله هواپیما، قطار و اتومبیل شخصی می‌توانید خود را به صومعه سرا برسانید. در سفر با هواپیما باید در فرودگاه سردار جنگل رشت پیاده شوید و از آنها با تاکسی راهی صومعه سرا شوید. اگر تصمیم دارید با قطار این مسافرت را انجام دهید، باید در ایستگاه قطار رشت پیاده شوید و از آنجا با قطار راهی صومعه‌سرا شوید. اگر می‌خواهید با اتومبیل شخصی خود به این شهر سفر کنید، ابتدا باید به رشت بروید و از آنجا از پس از عبور از  کوهین، لواشان، منجیل و رسیدن به امام زاده هاشم، به سمت جاده فومن - سراوان بروید و پس از اینکه از کمربندی فومن عبور کردید، به صومعه سرا خواهید رسید.

جاهای دیدنی رشت -  لیست محبوب ترین مکان های دیدنی رشت  + عکس و آدرس

چرا باید از صومعه سرا دیدن کرد؟

در این مطلب درباره یکی از شهرهای زیبایی استان گیلان که از جاهای دیدنی شمال نیز محسوب می‌شود، یعنی شهر صومعه سرا صحبت کردیم و جاذبه‌های گردشگری این شهر را به شما معرفی کردیم. در این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد. خصوصا تالاب‌های آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین بازدید از آن را در سفر به گیلان به همه توصیه می‌کنیم. اگر نکته دیگری درباره جاهای دیدنی صومعه سرا وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن دیدن کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر