جاهای دیدنی ساری

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/17
بازدید: 1080

طبیعت بکر و جاذبه‌های زیبای ساری را دست کم نگیرید. ساری، همان شهر بزرگ شمال کشور است که در استان مازندران قرار داشته و راه آهن سراسری ایران از آن عبور کرده است. این شهر از گذشته‌های دور حائز اهمیت بوده و زمانی در دوره قاجار، پایتخت دولت آقا محمدخان بوده است. از آنجایی که ساری شاهراه اصلی شرق به مرکز ایران را تشکیل می‌دهد، هنوز هم جایگاه و موقعیت جغرافیایی مهمی دارد. این شهر در مجاورت با کوه، جنگل و دریا میزبان طبیعتی بکر در شمال ایران بوده و جاهای تفریحی ساری بی‌شمار است. اگر مشتاق هستید با طبیعت بکر و جاهای دیدنی ساری آشنا شوید، ما را در ادامه همراهی کنید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جاهای دیدنی ساری در بهار؛ طبیعتی با زیبایی بی حد و مرز
    1. چشمه‌های باداب سورت؛ طعم و رنگی متفاوت!
    2. پارک جنگی سی سنگان؛ طبیعتی بکر با گونه‌های خاص جانوری
    3. دشت دریاسر؛ اتصال جنگل‌های سرسبز با یخچال‌های کوه الموت
    4. آبشار شاهاندشت؛ بلندترین آبشار مازندران
    5. تالاب حمیدآباد؛ منظره‌ای ‌از نیلوفرهای آبی
  2. جاهای دیدنی ساری در پاییز؛ تجربه سفری رویایی به مازندران
    1. مجموعه تاریخی عباس آباد؛ هم فال هم تماشا
    2. پارک جنگلی فین چالوس؛ منظره‌ای ‌زرد و قرمز و نارنجی در پاییز
    3. دریاچه چورت؛ شاهکار یک زلزله
    4. مرداب هسل؛ مرداب رنگی ساری
  3. جاذبه‌های طبیعی ساری در 4 فصل سال
    1. پناهگاه حیات وحش دشت ناز؛ بازدید از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص
    2. دریاچه الندان؛ طبیعتی بکر با تفریحات آبی
    3. سد سلیمان تنگه؛ مکانی برای ماهیگیری، قایق‌‌سواری و شنا
    4. پارک ملل؛ مکانی تفریحی در نزدیکی رودخانه تجن
    5. پناهگاه حیات وحش سمسکنده؛ بازدید از گونه‌های مختلف جانوری
  4. جاذبه‌های تاریخی ساری؛ گذری به گذشته
    1. میدان ساعت ساری؛ صدای ناقوس وسط شهر
    2. عمارت فاضلی؛ عمارتی مربوط به دوران قاجار
    3. موزه کلبادی؛ عمارتی با زیبایی خیره‌کننده
    4. آب انبار نو؛ نوانبار قدیمی ساری

جاهای دیدنی ساری

جاهای دیدنی ساری در بهار؛ طبیعتی با زیبایی بی حد و مرز

بدون شک سفر به ساری در فصل بهار جایی برای پشیمانی باقی نمی‌گذارد. شهر ساری تحت تاثیر آب و هوای شمال کشور، بهاری معتدل و بارانی دارد. روزهای اول بهار شاهد آب و هوای نسبتا سرد در این شهر هستیم؛ اما در اوایل اردیبهشت تا آخر فصل بهار هر چه از آب و هوای خوب و طبیعت بکر این شهر بگوییم کم گفتیم. اگر بهار به ساری سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم دیدن جاذبه‌های زیر را از دست ندهید.

چشمه‌های باداب سورت؛ طعم و رنگی متفاوت!

چشمه باداب سورت، یکی از چشمه‌های زیبا و عجیب شمال کشور است. وقتی به بازدید از این چشمه می‌روید، شاهد ساختاری پله مانند با رنگ و مزه عجیب هستید. یکی از این چشمه‌ها آب شوری داشته و برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار موثر است و چشمه دیگر با آبی ترش مزه رنگ نارنجی داشته و بسیار زیباست.

آدرس: ساری، چهاردانگه، روستای سورت، بین روستای اورست و مال خواست

چشمه‌های باداب سورت

پارک جنگی سی سنگان؛ طبیعتی بکر با گونه‌های خاص جانوری

بدون دیدن پارک سی سنگان به هیچ وجه ساری را ترک نکنید. وقتی وارد این جنگل می‌شوید از گونه‌های خاص گیاهی و جانوری و سرسبزی بی‌کران غرق آرامش و لذت می‌شوید. این پارک در سال 1344 طراحی و ساخته شده و گونه‌های خاص جانوری و گیاهی در آن وجود دارد. از طرفی به منظور رفاه حال گردشگران، امکانات رفاهی و تفریحی نسبتا خوبی در این جنگل وجود دارد.

آدرس: 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگی سی سنگان

دشت دریاسر؛ اتصال جنگل‌های سرسبز با یخچال‌های کوه الموت

یکی از جاهای دیدنی ساری که بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است، دشت دریاسر بوده که به گفته گردشگران بهشت روی زمین ساری شناخته می‌شود. این دشت در بین دیدنی‌های ساری مازندران واقعا زیباست و ارزش دیدن دارد. بهترین زمان بازدید از این دشت فصل بهار است. دشت دریاسر نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران با یخچال‌های کوه الموت بوده و در فصل بهار پر از گل‌های زرد و بابونه با مناظر خارق‌العاده است.

آدرس: جاده دوهزار، دوراهی امام زاده قاسم و روستای عسل محله

دشت دریاسر

آبشار شاهاندشت؛ بلندترین آبشار مازندران

از دیگر جاهای دیدنی ساری مازندران می‌توان به بلندترین آبشار این استان یعنی آبشار شاهاندشت اشاره کرد. این آبشار داخل روستای شاهاندشت قرار داشته و از هشت آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار بازدید از این آبشار را از دست ندهید.

آدرس: جاده هراز، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

تالاب حمیدآباد؛ منظره‌ای ‌از نیلوفرهای آبی

تالاب حمیدآباد با منظره‌ای ‌زیبا از نیلوفرهای آبی شما را شگفت‌زده می‌کند. وقتی به دیدن این تالاب بروید می‌توانید رقص نیلوفرهای آبی روی آب را ببینید و آن‌ها را با دست لمس کنید. جدا از این منظره، صدای پرندگان با صدای آب موسیقی زیبایی ایجاد می‌کند و تمامی این‌ها باعث می‌شود غرق آرامش و زیبایی طبیعی شوید.

آدرس: استان مازندران، جاده فرح آباد، شهرستان ساری، روستای حمیدآباد

تالاب حمیدآباد

جاهای دیدنی ساری در پاییز؛ تجربه سفری رویایی به مازندران

اگر تصمیم گرفتید در فصل پاییز به ساری سفر کنید، باید بگوییم تصمیم خوبی گرفته‌اید و می‌توانید رویایی‌ترین فصل این شهر را ببینید. طبیعت ساری در فصل پاییز بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است و از دیدن برگ‌های رنگارنگ روی زمین حیرت‌زده می‌شوید. آب و هوای ساری در پاییز نسبتا سرد و بارانی بوده و در بیشتر روزها مه‌آلود است. در ادامه بهترین جاهای دیدنی ساری در پاییز را معرفی می‌کنیم.

تله کابین نمک آبرود  - یکی از محبوب ترین و مهم ترین جاذبه های موجود در شمال کشور ایران

مجموعه تاریخی عباس آباد؛ هم فال هم تماشا

وقتی به مجموعه تاریخی عباس آباد می‌روید در واقع هم به دیدن یک جاذبه تاریخی می‌روید و هم از طبیعت بکر آن لذت می‌برید. باغ تاریخی عباس آباد ساری، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری است که در سال 1020 و 1021 به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. هدف از ساخت این مجموعه ذخیره آب باران در پاییز و زمستان بود تا در تابستان بتوانند از آن استفاده کنند.

آدرس: بلوار امام رضا، ورودی جاده عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد

پارک جنگلی فین چالوس؛ منظره‌ای ‌زرد و قرمز و نارنجی در پاییز

از دیگر جاهای دیدنی ساری در پاییز، پارک جنگلی فین چالوس است که به دلیل منظره زیبایی که در این فصل دارد اصولا مملو از گردشگر می‌شود. این پارک در میان جنگل‌های پردرخت چالوس قرار داشته و امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، محل بازی کودکان، رستوران، پارکینگ و آلاچیق دارد. در امتداد این پارک می‌توانید رودخانه چالوس را با برگ‌های رنگی پاییز ببینید.

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

آدرس: کیلومتر 7 تا 8 جاده چالوس به مرزن آباد

دریاچه چورت؛ شاهکار یک زلزله

دریاچه چورت، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری است که دو و نیم هکتار مساحت داشته و یک زلزله قدیمی آن را به وجود آورده است. برای اینکه بتوانید به این دریاچه دسترسی داشته باشید، باید زمانی را در دل جنگل پیاده‌روی کنید و در نهایت به این دریاچه زیبا برسید. این دریاچه به نام میانشه نیز شناخته می‌شود و در پاییز منظره‌ای ‌بکر و زیبا دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، واقع شده در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت

دریاچه چورت

مرداب هسل؛ مرداب رنگی ساری

مرداب هسل که مردم محلی به آن مرداب مهازچال، کینچال و مشل هم می‌گویند از دیگر جاذبه‌های بکر ساری در پاییز است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید. سطح این مرداب را گیاهان و جلبک‌های مختلفی تشکیل می‌دهند که در فصل‌های مختلف آب آن را به رنگ سبز، صورتی و قرمز در می‌آورند. اگر در پاییز به دیدن این مرداب بروید آن را به رنگ قرمز یا نارنجی می‌بینید.

آدرس: 10 کیلومتری جاده چالوس، نزدیکی روستای سینوا

مرداب هسل

جاذبه‌های طبیعی ساری در 4 فصل سال

در این بخش قصد داریم آن دسته از جاهای دیدنی ساری را معرفی کنیم که در 4 فصل سال دیدنی و زیبا هستند و می‌توانید هر فصلی که خواستید از آن‌ها دیدن کنید. همراه ما باشید تا این جاذبه‌ها را بشناسید.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

پناهگاه حیات وحش دشت ناز؛ بازدید از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص

یکی از جاذبه‌های گردشگری ساری، پناهگاه حیات وحش دشت ناز است. در این منطقه حفاظت شده 55 هکتاری که در شمال شرقی ساری واقع شده است، گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی دیده می‌شود. گوزن زرد ایرانی، مارال، گربه جنگلی، شوک، قرقاول و گونه‌های گیاهی متنوع چیزهایی هستند که شما در این منطقه می‌بینید و از دیدن آن‌ها حیرت‌زده می‌شوید.

آدرس: جاده اصلی ساری به گهرباران، 29 کیلومتری شمال شرقی ساری

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

دریاچه الندان؛ طبیعتی بکر با تفریحات آبی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری ساری که حتما باید ببینید، دریاچه الندان است که آب آن فقط توسط بارش باران تامین می‌شود. این دریاچه 17 هکتاری در روزهای بارانی ممکن است 30 هکتار هم مساحت داشته باشد. اگر به بازدید از این دریاچه بروید، در کنار لذت بردن از طبیعت می‌توانید قایق‌های موتوری و پدالی سوار شوید و تفریح آبی لذت‌بخشی داشته باشید.

آدرس: چهاردانگه شهرستان ساری، منطقه جنگلی پله الندان، روستای ازنی

دریاچه الندان

سد سلیمان تنگه؛ مکانی برای ماهیگیری، قایق‌‌سواری و شنا

سد سلیمان تنگه یا سد رجایی که یکی از جاهای دیدنی ساری محسوب می‌شود در 45 کیلومتری این شهر قرار دارد. این سد با ارتفاع 138 متری، یکی از زیباترین سدها شناخته شده و در سال 1336 ساخته شده است. دریاچه قرار گرفته در پشت این سد 8500 متر مربع مساحت دارد. در زمان بازدید از این سد می‌توانید تفریحاتی مانند ماهی‌گیری، قایق‌سواری، غواصی و شنا را تجربه کنید.

آدرس: بخش دودانگه شهرستان ساری، دهکده آرامش

سد سلیمان تنگه

پارک ملل؛ مکانی تفریحی در نزدیکی رودخانه تجن

پارک ملل یکی از جاذبه‌های دیدنی ساری است که در مرکز این شهر و نزدیک به رودخانه تجن قرار دارد. این پارک با مساحت 3000 متری دارای یک جزیره مصنوعی است که همین مسئله منجر شده زیبایی بیشتری پیدا کند. برای تجربه تفریجاتی مانند ماهی‌گیری، قایق‌سواری و جت اسکی می‌توانید به این پارک بروید.

آدرس: مرکز شهر ساری

پناهگاه حیات وحش سمسکنده؛ بازدید از گونه‌های مختلف جانوری

اگر به پناهگاه حیات وحش سمسکنده بروید، می‌توانید گونه‌های جانوری و گیاهی مختلفی را ببینید. این پناهگاه به عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری در فاصله 10 کیلومتری از این شهر قرار داشته و با بازدید از آن می‌توانید گربه جنگلی، سنجاب، جغد، سمور جنگی، گراز، گرگ، شغال و عقاب جنگلی را همراه با گونه‌های مختلف گیاهی ببینید.

آدرس: استان مازندران، 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

جاذبه‌های تاریخی ساری؛ گذری به گذشته

شهر ساری یک شهر قدیمی است و قدمت آن به هزاران سال قبل از میلاد باز می‌گردد؛ پس همان‌طور که انتظار می‌رود در این شهر علاوه بر جاذبه‌های بکر و طبیعی، جاذبه‌های تاریخی هم وجود دارد که در هنگام بازدید از جاهای دیدنی ساری بهتر است از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

میدان ساعت ساری؛ صدای ناقوس وسط شهر

در میان جاهای دیدنی ساری که جنبه تاریخی دارند، میدان ساعت چیزیست که در مرکز این شهر می‌بینید. میدان ساعت در حقیقت برجی بزرگ متشکل از یک ساعت عقربه‌ای ‌با زنگ ناقوس است که با گذشت هر یک ساعت ناقوس آن به صدا در می‌آید؛ البته مدتیست که صدای آن دیگر فعال نیست. این برج در سال 1309 توسط محمدعلی حمیدی ساخته شده است.

آدرس: ساری، خیابان جمهوری، میدان ساعت

جاذبه‌های تاریخی ساری

عمارت فاضلی؛ عمارتی مربوط به دوران قاجار

عمارت فاضلی یکی از جاذبه‌های تاریخی و مشهور ساری است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. در آن زمان این عمارت متعلق به خاندان فاضلی بود و هنوز هم این نام روی آن باقی مانده است. اولین چیزی که با بازدید از این عمارت به چشم می‌خورد پنجره‌های چوبی، دیوارهای آجری و شیشه‌های رنگی آن است که زیبایی چشم‌گیری داشته و نگاه هر گردشگری را جلب می‌کند.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان 18 دی، خیابان آب انبار نو

عمارت فاضلی

موزه کلبادی؛ عمارتی با زیبایی خیره‌کننده

موزه کلبادی در حقیقت یک عمارت قدیمی مربوط به دوره قاجار است که با گشت و گذار در آن می‌توانید نشانه‌هایی از قاجار را پیدا کنید. این عمارت دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که هر دوی آن‌ها معماری بی‌نظیری دارند.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان 18 دی، خیابان آب انبار نو

موزه کلبادی

آب انبار نو؛ نوانبار قدیمی ساری

از دیگر جاهای دیدنی ساری که جنبه تاریخی دارد، آب انبار نو است نام محله‌ای ‌قدیمی با بافت تاریخی بوده و پذیرانی گردشگرانیست که به دیدن آن می‌روند. در حقیقت علت نام‌گذاری این محله از تاریخی‌ترین بنای آن یعنی آب انبار نو گرفته شده است.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان 18 دی، خیابان آب انبار نو

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

بهترین زمان سفر به ساری و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن

از آنجایی که ساری شهری شمالی بوده و آب و هوایی تحت تاثیر شمال کشور دارد؛ بنابراین تابستان‌های آن گرم و زمستان، بهار و پاییز آن معتدل و پربارش است. پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و پاییز به ساری سفر کنید؛ چرا که در این زمان آب و هوای ساری معتدل و عالی بوده و می‌توانید از جاذبه‌های زیبای آن به ویژه جاذبه‌های طبیعی نهایت لذت را ببرید. اگر شما هم یک جاذبه بکر در میان جاهای دیدنی ساری می‌شناسید، در بخش ثبت دیدگاه آن را معرفی کنید.

بهترین زمان سفر به ساری

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر