روستای پلور

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/17
بازدید: 363
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خنک‌ترین روستای ایران در تابستان با فاصله‌ای کم‌تر از دو ساعته تا تهران قرار دارد. روستای پلور، که به "بهاری‌ترین روستای ایران" در تابستان شهرت یافته، در استان مازندران و در دامنه کوه دماوند واقع شده است. این روستا هرساله تعداد زیادی از مسافران را از شهرهای اطراف از جمله پایتخت به این شهر می‌کشاند. اما چه راهی برای دسترسی به این روستا وجود دارد؟

روستای پلور

مسیر دسترسی به روستای پلور چگونه است؟

روستای پلور در استان مازندران، بخش لاریجان و دهستان بالا لاریجان واقع شده است. برای رسیدن به این روستا از طریق جاده هراز می‌توانید از دو مسیر زیر استفاده کنید:

مسیر اول:

از سمت تهران: از شرق پایتخت وارد جاده هراز شوید. در هراز از بومهن، رودهن، آبعلی و مشا عبور کنید تا به گردنه امامزاده هاشم برسید. از گردنه امامزاده هاشم حدود ۱۲ کیلومتر (۱۵ دقیقه)به سمت پلور برانید.

از سمت ساری:

از ساری به سمت جاده هراز حرکت کنید. از پل سفید و آزادمهر عبور کنید تا به پلور برسید.

مسیر دوم:

از سمت تهران:  از شرق پایتخت وارد اتوبان بابایی شوید. از انتهای اتوبان بابایی وارد جاده قدیم هراز شوید. از بومهن، رودهن، آبعلی و مشا عبور کنید تا به گردنه امامزاده هاشم برسید. از گردنه امامزاده هاشم حدود ۱۲ کیلومتر (۱۵ دقیقه) به سمت پلور برانید.

از سمت ساری: از ساری به سمت جاده فرح‌آباد حرکت کنید. از انتهای جاده فرح آباد وارد جاده هراز شوید. از پل سفید و آزادمهر عبور کنید تا به پلور برسید.

روستای پلور بجا مانده از دوران ساسانی

قدمت این روستای ییلاقی به هزاران سال قبل می‌رسد و شواهد تاریخی از سکونت انسان در این منطقه در دوران باستان حکایت دارد.  تعدادی از آثار باستانی در این روستا یافت شده است.

  • در محوطه قلعه دختر پلور، سفالینه‌ها و آبگینه‌هایی کشف شده‌اند که قدمت آنها به دوران پارت، ساسانی و اوایل اسلام می‌رسد.
  • این آثار نشان‌دهنده رونق و آبادانی این منطقه در دوران گذشته است.

روستای پلور بجا مانده از دوران ساسانی

چرا نام پلور برای این روستا انتخاب شد؟

در مورد وجه تسمیه "پلور" نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این نام از "پل" و "ور" به معنای "گذرگاه پل" گرفته شده است، چرا که در گذشته پلی بر روی رودخانه جاری در روستا وجود داشته است. عده‌ای دیگر بر این باورند که نام پلور از "پل" و "او" به معنای "بالای پل" گرفته شده است، زیرا این روستا در ارتفاعی بالاتر از رودخانه قرار دارد.

رشت - اطلاعات کامل و ضروری شهر رشت + هزینه ها و جاذبه ها

کارهایی که مردم پلور به انجام آن مشغول هستند

مردم روستای پلور در دامنه‌ی دماوند، با تکیه بر طبیعت بکر و مواهب آن، به کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و گردشگری مشغول هستند. آب و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز، زمینه را برای کشت محصولات متنوع و رونق دامداری فراهم کرده است. ذوق و هنر اهالی در قالی‌بافی، گلیم‌بافی، سبدبافی و چرم‌کاری، آثار زیبایی خلق می‌کند که علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند. در سال‌های اخیر، پلور به دلیل طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده است و مردم این روستا با روی گشاده از گردشگران استقبال می‌کنند و خدمات مختلفی به آنها ارائه می‌کنند. به همین دلیل هم ارائه خدمات اقامتی به مسافران تبدیل به یکی از جدیدترین شغل‌های مردم روستای پلور شده است.

نکته: فعالیت در کارخانه‌های معدنی و پروژه‌های عمرانی نیز از جمله دیگر شغل‌های موجود در این روستا به شمار می‌رود.

کارهایی که مردم پلور به انجام آن مشغول هستند

اجاره اقامتگاه و کلبه در روستای پلور متداول است!

برخی از مردم در این روستا اقدام به اجاره خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آن می‌کنند. در واقع سکونت در این دسته اقامتگاه‌ها می‌تواند یکی از راه‌های پیش رو برای مسافران باشد. البته می‌توانید راه ارزان‌تر دیگری را هم انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید در محیط‌های بکر اطراف روستا اقدام به کمپینگ (چادر زدن) کنید.‌

بهترین مکان ماهیگیری در مازندران - پیدا کردن مکان مناسب و عالی برای ماهیگیری یکی از دغدغه های دوستداران ماهیگیری است. در این مقاله لیستی از مکانهای ماهیگیری در مازندران را معرفی کرده ایم.

آب و هوای پلور؛ خنکای دل‌انگیز در دامنه دماوند

روستای پلور، که در دامنه‌ی باشکوه دماوند و در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده و چشمه‌های جوشان واقع شده است، از آب و هوایی خنک و مطبوع در تمام سال برخوردار است.

آب‌وهوای روستای پلور چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. معتدل: آب و هوای پلور معتدل و کوهستانی است. زمستان‌های این روستا سرد و برفی و تابستان‌ها خنک و دل‌انگیز است.
  2. خنکای مطبوع: حتی در گرم‌ترین روزهای سال، هوای پلور خنک و پُرطراوت است و از گرمای طاقت‌فرسای شهرها دور است.
  3. بارش: میزان بارش در پلور نسبتاً زیاد است و بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار رخ می‌دهد.
  4. مه: در برخی از روزهای سال، پلور پوشیده از مه می‌شود که منظره‌ای بسیار زیبا و رویایی ایجاد می‌کند.

استان مازندران - همه چیز درباره بهشت ایران زمین!

بهار و تابستان بهترین زمان ممکن برای سفر به پلور

روستای پلور، در دامنه‌ی دماوند و در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده و چشمه‌های جوشان، در فصل بهار و تابستان بهشتی از خنکای دل‌انگیز و طبیعت بکر را به شما هدیه می‌دهد. از فروردین تا اردیبهشت که شکوفه‌ها بر شاخه‌ها می‌نشینند، می‌توانید در میان انبوهی از گل‌های رنگارنگ به گشت و گذار بپردازید و از هوای خنک و مطبوع بهاری لذت ببرید. تیر و مرداد گرم‌ترین ماه‌های سال در پلور هستند، اما گرمای طاقت‌فرسای سایر شهرهای ایران در این روستا جایی ندارد و می‌توانید از خنکای دل‌انگیز و نسیم پُرطراوت کوهستان لذت ببرید.

در این فصل‌ها، فعالیت‌های متنوعی مانند کوهپیمایی، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و شنا در رودخانه منتظر شما هستند. جشنواره‌های محلی و آداب و رسوم منحصر به فرد مردم پلور نیز در این فصل‌ها شما را با فرهنگ غنی این منطقه آشنا خواهد کرد. پلور در بهار و تابستان مقصدی ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال فرار از گرمای شهر و لذت بردن از طبیعت بکر و هوای خنک هستند. سفر به این روستا در این فصل‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

جاذبه‌های دیدنی روستای پلور؛ سفری به سرزمین طبیعت و تاریخ

روستای پلورعلاوه بر آب و هوای خنک، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی نیز برخوردار است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در ادامه به توضیح برخی از جاذبه‌های دیدنی پلور که به دو دسته‌ی تارخی و طبیعی تقسیم شده است، اشاره می‌کنیم:

باداب سورت - آشنایی با چشمه‌هایی در استان مازندران ایران!

طبیعت روستای پلور زبانزد خاص و عام

  • دشت لار: این دشت در فاصله حدود 10 کیلومتری شمال روستای پلور واقع شده است. مسیر دسترسی به این دشت آسفالت است و به راحتی می‌توان با خودرو به آن رفت.
  • آبشار شاهاندشت: این آبشار در فاصله حدود 15 کیلومتری جنوب غربی روستای پلور و در روستای شاهاندشت واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار خاکی است و برای رسیدن به آن باید کمی پیاده‌روی کرد.
  • غار گل زرد: این غار در فاصله حدود 7 کیلومتری جنوب روستای پلور و در روستای منظریه واقع شده است. مسیر دسترسی به این غار خاکی است و برای رسیدن به آن باید کمی پیاده‌روی کرد.
  • چشمه‌های آب معدنی: در خود روستای پلور و در اطراف آن چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد. می‌توانید به راحتی با پیاده‌روی کوتاه به این چشمه‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • دره زمان: دره زمان، که در نزدیکی روستای پلور در استان مازندران واقع شده است، یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر و کمتر شناخته شده‌ی ایران است که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این دره زیبا با صخره‌های بلند، رودخانه خروشان و پوشش گیاهی انبوه، مکانی ایده آل برای طبیعت‌گردی، کوهپیمایی و یا آرامش در طبیعت است

جاذبه‌های دیدنی روستای پلور؛ سفری به سرزمین طبیعت و تاریخ

قدم در مسیر تاریخی روستای پلور بگذارید!

  • قلعه ملک بهمن: این قلعه در ارتفاعی 220 متری در بالای روستا و در جنوب آن واقع شده است. برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر کوهستانی پیاده‌روی کرد.
  • آرامگاه امامزاده هاشم: این آرامگاه در فاصله حدود 5 کیلومتری شرق روستای پلور و در محل امامزاده هاشم واقع شده است. مسیر دسترسی به این آرامگاه آسفالت است و به راحتی می‌توان با خودرو به آن رفت.

سوغات پلور؛ طعم دلنشین طبیعت و فرهنگ

روستای پلور، در دامنه‌ی دماوند و در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده و چشمه‌های جوشان، علاوه بر آب و هوای خنک و دل‌انگیز و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از سوغات خوشمزه و منحصر به فردی نیز برخوردار است که می‌تواند یادگاری دلچسب از سفر به این سرزمین زیبا باشد. شیر، ماست، پنیر و عسل از جمله بهترین سوغاتی‌های خوراکی این روستا هستند. همچنین اگر قصد خرید یک سوغاتی ماندگار را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید صنایع دستی این شهر از جمله جاجیم است.

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

نکته‌ای مهم در مورد سفر به روستای پلور

در نظر داشته باشید که پلور به دلیل شرایط آب‌وهوایی فوق‌العاده در تابستان میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این روستا را دارید، بایستی روزهای غیر تعطیل را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است ترافیک آنقدر زیاد باشد که مسیر حدودا دو ساعته از تهران برای شما 5 ساعت طول بکشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر