میدان تجریش

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/12
بازدید: 264
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تجریش را باید یکی از محله‌های شمال شهر تهران دانست که به‌خاطر وجود آستان مقدس امامزاده صالح و بازارش نه تنها در میان شهروندان تهرانی بلکه در میان همه مردم ایران شهرت و محبوبیت یافته است. این محله قدیمی و زیبا، یکی از مناطق تجاری پر رفت و آمد تهران نیز محسوب می‌شود که بسیاری از مراکز خرید مطرح پایتخت مانند ارگ و قائم را در خود جای داده است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را که باید درباره محله تجریش بدانید بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

میدان تجریش

آشنایی با میدان تجریش، معروف ترین نقطه در تهران

میدان تجریش که در شمال شهر تهران قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین نقاط ایران است. این منطقه هم از نظر موقعیت مکانی و هم از نظر وجود مراکز تجاری اهمیت زیادی دارد. وجود یک بازار قدیمی بزرگ و امامزاده صالح باعث شده برخلاف بسیاری از مناطق بالا شهر، از همه جای تهران به محله تجریش رفت و آمد وجود داشته باشد. میدان تجریش در منطقه یک قرار دارد. از یک سمت به خیابان ولیعصر و از طرف دیگر هم به خیابان شریعتی می‌خورد و به نوعی نقاط مختلف شهر را به هم وصل می‌کند. اگر مسیر شمالی این میدان را پیش بگیرید هم به دربند و درکه خواهید رسید.

راه های دسترسی به میدان تجریش

هم با تاکسی و خودروی شخصی، هم با مترو و هم با اتوبوس معمولی و بی آر تی می‌توانید خود را به میدان تجریش برسانید. در ادامه هر کدام از این راه‌ها را جداگانه بررسی خواهیم کرد:

دسترسی به میدان تجریش با مترو

اگر تصمیم دارید با مترو خود را به میدان تجریش برسانید، باید به خط یک یا قرمز (کهریزک - تجریش) بروید و تا انتهای خط یعنی تجریش به مسیر خود ادامه دهید. اگر بخواهید از هر جای تهران خود را به میدان تجریش برسانید، این بهترین انتخاب است زیرا زمان کمتری را در مسیر خواهید بود.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + نقشه (ویژه افراد دارای معلولیت و نابینا)

دسترسی به میدان تجریش با اتوبوس

برای رسیدن به تجریش، هم اتوبوس معمولی و هم اتوبوس بی آرتی وجود دارد. اتوبوس‌های بی آر تی از خیابان ولیعصر می‌گذرد. شما باید BRTهای پایانه معین به تجریش را سوار شوید. همچنین می‌توانید از پایانه ترمینال جنوب که از نواب و بزرگراه چمران می‌گذرد نیز خود را به تجریش برسانید. از این مسیر باید در پایانه افشار پیاده شده و بی آرتی خیابان ولیعصر به سمت تجریش را سوار شوید. اگر تصمیم دارید از طریق خیابان شریعتی به میدان تجریش بروید؛ با اتوبوس‌های معمولی این مسیر را سوار شوید.

نقشه بی آر تی تهران 1403 - نقشه خطوط brt و مترو ترکیبی + اطلاعات خطوط بی آر تی +ساعت کاری

دسترسی به میدان تجریش با ماشین شخصی و تاکسی

با خودروی شخصی و تاکسی هم می‌توانید خود را به تجریش برسانید. از خیابان‌های ولیعصر یا شریعتی خود را از نقاط مختلف تهران به میدان تجریش برسانید و اما از آنجایی که معمولا این مسیر شلوغ و پر ترافیک است، پیشنهاد می‌شود مترو را برای رفت و آمد انتخاب کنید.

دسترسی به میدان تجریش با ماشین شخصی و تاکسی

مختصری از تاریخچه میدان تجریش

به منطقه تجریش در گذشته «طجرشت» می‌گفتند. تاریخ‌شناسان اعتقاد دارند قدمت این منطقه به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. این منطقه در آن زمان روستایی روی یک تپه باغ بزرگ بوده است. اولین ساکنین تجریش، در بالا دست پل رومی امروزی زندگی می‌کرده‌اند. از آنجایی که تجریش یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف تهران به حساب می‌آمده است، معمولا پادشاهان به‌عنوان منطقه ییلاقی از آن استفاده می‌کرده‌اند.

تاریخ‌دان معاصری به نام مرتضی راندی در کتاب خود به این مسئله اشاره کرده که طغرل سلجوقی در روستای طجرشت دار فانی را وداع گفته است. نزدیک روستای طجرشت دو روستای دیگر به نام‌های جنت گلشن و دزاشیب وجود داشته است که مردم این سه روستا برای رفت و آمد راحت‌تر و دور شدن از حیوانات درنده‌ای همچون گرگ همگی با هم به محل کنونی امامزاده صالح در تجریش مهاجرت می‌کنند و به این صورت هسته اولیه محله تجریش کنونی شکل گرفت.

پادشاهان سلسله قاجار و پهلوی، این منطقه را برای سکونت در نیمی از سال انتخاب کرده بودند و این مساله باعث شد تا محله تجریش روز به روز رونق بیشتری بگیرد. تجریش در گذشته به سه محله بالا، پایین و قلعه نو و حومه تقسیم می‌شد. باغ فردوس، چهارراه حسابی، زعفرانیه و الهیه در جای تجریش بالای قدیم، محله‌های ظهیرالدوله، سه راه دزاشیب، سه راه قیطریه، اسدی و فردوسی در تجریش پایین و فرمانیه، محمودیه، ناودانک و جعفرآباد به‌جای محله قلعه‌نو و حومه قرار گرفته‌اند.

تاریخچه میدان تجریش

در میدان تجریش از کدام دیدنی ها بازدید کنیم؟

در میدان تجریش جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را در لیست بازدیدهایتان بگذارید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

امامزاده صالح

  • زمان بازدید: هر روز از ساعت 8 تا ۲۴
  • آدرس: جنوب شرقی میدان تجریش
  • تلفن: ۲۲۷۴۸۰۱۰-۰۲۱

امامزاده صالح را باید مهم‌ترین جاذبه گردشگری در میدان تجریش دانست که در کنار بازار تجریش قرار دارد. این امامزاده از قدیم در میان مردم تهران محبوبیت بسیار بالایی داشته است. بنای اصلی امامزاده را در قرن پنجم هجری ساخته‌اند. اما زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند، بنای اصلی امامزاده از بین رفت و دوباره آن را در دوره ایلخانیان بازسازی کردند. یک بار دیگر در سال 1374 طرح بازسازی و توسعه امامزاده صالح کلید خورد و تغییراتی را در این مجموعه به وجود آوردند.

بازار تجریش

  • زمان بازدید: روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲ 
  • آدرس: ضلع شمالی میدان تجریش، ابتدای خیابان جعفری
  • تلفن: ۲۲۷۴۴۶۹۵-۰۲۱ و ۲۲۷۳۱۰۱۰-۰۲۱

بازار تجریش را باید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این محله دانست که در آن 400 فروشگاه و بازار تجاری فعالیت می‌کنند. در بازار تجریش هر کالایی که جای دیگری پیدا نمی‌شود را می‌توانید پیدا کنید. قدمت دقیق این بازار را کسی نمی‌داند اما ساکنین قدیمی آن را 150 تا 200 سال تخمین زده‌اند. در این بازار یک تکیه بسیار معروف به نام «تکیه تجریش» نیز وجود دارد که از قدیم محل برگزاری مراسم مذهبی بوده است.

بازار تجریش

باغ فردوس

  • زمان بازدید: تالارهای موزه سینما از ساعت ۹ تا ۱۹ و سایر بخش‌های باغ از ساعت ۹ تا ۲۴
  • آدرس: خیابان ولیعصر، بین سه‌راه زعفرانیه و میدان تجریش، خیابان باغ فردوس
  • تلفن: ۴-۲۲۷۲۵۸۸۲-۰۲۱ و ۲۲۷۴۰۴۵۴-۰۲۱

باغ فردوس را باید یک باغ بسیار زیبا در محله تجریش دانست که یک موزه سینما در آن وجود دارد. این موزه را در سال 1381 تاسیس کرده‌اند. قدمت خود باغ هم به دوره محمد شاه قاجار باز می‌گردد. این جاذبه را در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسانده‌اند. ناصرالدین شاه این باغ را به دختر و دامادش داد اما بعدها این مکان بارها و بارها دست به دست شد. در زمان پهلوی آن را به دبیرستان شاپور تغییر کاربری دادند. بعد از انقلاب این باغ را در اختیار صدا و سیما گذاشتند و موزه سینما در آن ساخته شد.

کاخ موزه سعدآباد

  • زمان بازدید: ۶ ماه نخست سال هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ (بلیط فروشی تا ۱۷) و ۶ ماه دوم سال هر روز از ساعت هشت تا ۱۷ (بلیط فروشی تا ۱۵:۳۰)
  • آدرس درب دربند: میدان تجریش، خیابان شهید غلام جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند
  • آدرس درب زعفرانیه: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
  • تلفن: ۲۷۹۴۰۰۰۰

کاخ سعدآباد را باید یک مجموعه تاریخی و فرهنگی دانست که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این کاخ درواقع یکی از سکونتگاه‌های پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است. درحال حاضر موزه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف این قصر وجود دارد که از میان این موزه‌‍‌ها می‌توان به موزه برادران امیدوار (کالسکه خانه سلطنتی سابق)، موزه آب، موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی و موزه اتومبیل‌های سلطنتی اشاره کرد. کاخ سعدآباد دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن‌های سینما، زمین‌های تنیس و ساختمان‌های اداری و تاریخی است. همچنین در این مجموعه کتابخانه مرکزی و گلخانه‌های متعدد نیز وجود دارد در مجموعه سعدآباد تعداد زیادی کاخ به شرح زیر وجود دارد:

  • کاخ احمد شاهی
  • کاخ شهوند یا کاخ سبز
  • کاخ سفید
  • کاخ اختصاصی یا موزه تاریخ طبیعی سابق
  • کاخ سیاه یا اسود (موزه هنرهای زیبا)
  • کاخ شمس (موزه پوشاک سلطنتی)
  • کاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی)
  • کاخ ملکه مادر (ساختمان جمهور)
  • کاخ بهمن (ساختمان مدیریت)
  • کاخ شهرام (موزه نظامی)
  • کاخ ملکه عصمت دولتشاهی (موزه استاد فرشچیان)
  • کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه مینیاتور استاد بهزاد)
  • کاخ فرحناز و علیرضا (موزه خط و کتابت میرعماد)
  • کاخ فرح پهلوی (موزه نگارستان)
  • کاخ ملکه توران امیرسلیمانی (موزه چهره‌های ماندگار)
  • کاخ لیلا پهلوی (موزه مینیاتور استاد آبکار)

کاخ موزه سعدآباد

دربند و درکه

  • آدرس دربند: میدان تجریش، انتهای خیابان دربند
  • آدرس درکه: بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان

دربند و درکه دو منطقه کوهستانی در نزدیکی تجریش هستند که به‌عنوان دو تفریحگاه جذاب برای تهرانی‌ها شناخته می‌شوند. این دو محله قدیمی که در دامنه کوه‌های شمال تهران قرار گرفته‌اند، فقط مسیرهایی برای پیاده‌روی نیستند بلکه در آنها تعداد زیادی رستوران و کافه و همچنین تفریحاتی همچنین تله سیژ برای خوش‌گذرانی وجود دارد. اگر تصمیم دارید از درکه یا دربند تهران بازدید کنید، بهتر است ساعتی از صبح را انتخاب نمایید.

از دیگر جاذبه‌هایی که در محله تجریش و اطراف آن وجود دارد می‌توان به موزه زمان، موزه دکتر حسابی، آرامستان ظهیرالدوله، موزه موسیقی تهران، باغ موزه هنر ایرانی و... اشاره کرد.

درکه - مکانی برای تفریح و کوهنوردی از ییلاق های خوش آب و هوا در پای کوه های البرز تهران

دربند و درکه

کافه ها و رستوران های تجریش

در تجریش کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که چه هنگام گشت و گذار در محله و چه به صورت جداگانه، می‌توانید برای نوش جان کردن یک وعده غذای خوشمزه یا نوشیدنی خوش طعم در آنها برنامه‌ریزی کنید. در ادامه برخی از محبوب‌ترین این کلافه‌ها و رستوران‌ها را به شما معرفی کنیم.

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

کافه و رستوران روحی

  • آدرس: خیابان غلام جعفری، بالاتر از مرکز خرید تندیس، پلاک ۱۲ 
  • ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا

روحی را باید یک کافه رستوران زنجیره‌ای در تهران دانست که منوی آن شامل غذاهای سنتی ایرانی و بین‌المللی می‌شود. در منوی رستوران روحی چند غذای گیاهی هم برای گیاه‌خواران وجود دارد که این را باید مزیت بزرگ این رستوران دانست. کارکنان این رستوران شعار «با عشق بخورید» را برای خود انتخاب کرده‌اند. توصیه می‌شود هر کدام از غذاهای رستوران روحی را که انتخاب کردید؛ در کنار آن یکی از انواع شربت‌های اصیل ایرانی را هم سفارش دهید.

کافه و رستوران روحی

چلوکبابی اطمینان

  • آدرس: بازار تجریش، روبه‌روی پاساژ سامعی
  • ساعت کار: هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳
  • رده قیمت: متوسط رو به پایین

پس از یک گشت و گذار جانانه در بازار تجریش، میل کردن یک کباب خوشمزه و فوق‌العاده بسیار هیجان‌انگیز است. پیشنهاد می‌شود سری به چلوکبابی اطمینان با 100 سال سابقه بزنید. این رستوران دارای یک فضای سنتی و خاطره‌انگیز است و از منوی آن می‌توانید غذاهایی همچون جوجه‌کباب، کباب لقمه، کباب برگ، باقالی پلو با گوشت و زرشک پلو با مرغ را سفارش دهید. همچنین امکان سفارش انواع خورشت‌های ایرانی نیز از چلوکبابی اطمینان وجود دارد.

رستوران گردان برج میلاد - اطلاعات کامل رستوران برج میلاد

کافه رستوران فلورین

  • آدرس: روف گاردن مجتمع تجاری ارگ
  • ساعت کار: شنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۲۴ و یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ تا ۲۴
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا

اگر علاقه‌مند به رستوران‌های مدرن و جدید هستید، رستوران فلورین در روف گاردن مجتمع تجاری ارگ می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این رستوران محیطی بسیار زیبا دارد و منوی آن انواع غذاهای ایتالیایی را شامل می‌شود. جالب است بدانید پاستاهای این رستوران با خمیر دست‌ساز درست می‌شوند. پیشنهاد می‌شود حتما منوی صبحانه رستوران فلورین را امتحان کنید. زیرا تنوع صبحانه‌های فلورین بسیار بالاست و شامل انواع خاچاپوری تا صبحانه‌های انگلیسی، فرانسوی، لبنانی، ترکی و ایرانی می‌شود.

کافه رستوران فلورین

کافه لمیز

  • آدرس شعبه یک: ابتدای خیابان ملکی، پلاک ۶
  • آدرس شعبه دو: ابتدای خیابان ملکی، پلاک چهار
  • آدرس شعبه 14:   ابتدای خیابان ولیعصر، جنب بانک اقتصاد نوین
  • ساعت کار: هر روز از ساعت هفت تا ۲۳:۳۰
  • رده قیمت: متوسط

اگر دوست دارید لذت گشت و گذار در تجریش را با یک نوشیدنی گوارا تکمیل کنید، سری به کافه لمیز بزنید. این کافه زنجیره‌‌ای سه شعبه در تجریش دارد و انواع نوشیدنی‌های گرم را عرضه می‌کند. شما می‌توانید نوشیدنی خود را هم به صورت  بیرون‌بر و هم داخل کافه نوش جان کنید.

کافه لمیز

مراکز خرید مهم میدان تجریش

در میدان تجریش چندین مرکز خرید بسیار مهم هم وجود دارد که می‌توان در آنها لباس‌، کفش، طلا و... خریداری کرد. در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مراکز خرید تهران - معرفی 27 تا از بهترین مراکز خرید در پایتخت + آدرس 

مرکزی تجاری ارگ

  • زمان بازدید: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: شمال غربی میدان تجریش، ابتدای خیابان ملکی
  • تلفن: ۲۲۳۹۶۱۲۱-۰۲۱

ارگ را باید یکی از مراکز خرید لوکس تهران دانست که در شمال غرب میدان تجریش قرار دارد. این پاساژ که از سال 1393 به بهره‌برداری رسید، دارای 10 طبقه تجاری و پارکینگ است. پاساژ ارگ دارای نورپردازی بسیار زیبایی است و توجه عابران را در شب به خود جلب می‌کند. در مجتمع تجاری ارگ می‌توان انواع پوشاک کودکان، بانوان و آقایان، اکسسوری، بدلیجات و لوازم آرایشی و بهداشتی، کفش، طلا، لوازم دیجیتال، موبایل و ... را خریداری کرد. وجود یک شهربازی فان تایم و چندین رستوران و کافه را باید از دیگر امکانات این مرکز تجاری دانست.

مرکزی تجاری ارگ

مرکز تجاری قائم

  • زمان بازدید: هر روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۲
  • آدرس: جنوب شرقی میدان تجریش، جنب بازار تجریش
  • تلفن:  ۲۸۰۳-۰۲۱

پاساژ قائم را در قلب بازار تجریش می‌توانید پیدا کنید. البته ورود به این مجتمع تجاری هم از داخل بازار و هم از بیرون آن امکان‌پذیر است. این بازار 6 طبقه پارکینگ اختصاصی ندارد و بنابراین یا باید با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آن برسانید و یا باید خودروی خود را در یکی از پارکینگ‌های عمومی اطراف پارک کنید. در طبقات مختلف این پاساژ کالاهای مختلفی را می‌توانید پیدا کنید. برای مثال طبقه اول و دوم پاساژ قائم به فروشگاه‌های طلا، جواهر، ساعت و نقره اختصاص دارد. طبقه سوم محل عرضه لوازم منزل و کیف و کفش، طبقه چهارم محل فروش پوشاک خانواده و طبقه پنجم محل عرضه لوازم دیجیتال و محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد. در طبقات پنجم و ششم می‌توانید فود کورت و کافه نیز پیدا کنید.

مرکز خرید تندیس

  • زمان بازدید: روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: ضلع شمالی میدان تجریش، ابتدای خیابان جعفری
  • تلفن: ۲۲۷۴۴۶۹۵ و ۲۲۷۳۱۰۱۰

تندیس سنتر را باید یکی دیگر از مراکز خرید مهم تجریش دانست که دارای پارکینگ اختصاصی نیز هست. این پاساژ در سال 1383 افتتاح شد و به سرعت هم در میان پایتخت‌نشینان محبوبیت یافت. پاساژ تندیس 14 طبقه دارد که پنج طبقه آن اداری، چهار طبقه تجاری و پنج طبقه دیگر پارکینگ است. بیشتر فروشگاه‌های این مجتمع را بوتیک‌های پوشاک زنانه و مردانه تشکیل داده‌اند.

مرکز خرید تندیس

میدان تجریش؛ قلب تپنده پایتخت

در این مطلب همه چیز را درباره میدان تجریش بررسی نمودیم و درباره جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرد و رستوران‌های این منطقه صحبت کردیم. هم تهرانی‌ها و هم کسانی که این شهر را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند باید حداقل یک بار سری به این میدان بزنند و از جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید آن بازدید کنند تا با معنا  مفهوم تهران واقعی آشنا شوند. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.  

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر