دریاچه نئور

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/30
بازدید: 601

در نزدیکی شهرهای اردبیل و خلخال یک دریاچه طبیعی زیبا وجود دارد که نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری این دو شهر کمتر شناخته شده است. این دریاچه در دامنه کوه‌های تالش قرار گرفته و برای کسانی که قصد اتراق و کمپ کردن در طبیعت شمال غرب ایران را دارند، بهترین انتخاب محسوب می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید بکرترین نقاط ایران را از نزدیک ببینید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

دریاچه نئور اردبیل

آشنایی با دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که در دره‌ای میان رشته کوه‌های اردبیل و تالش قرار گرفته و از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این دو دریاچه به‌طورکلی از هم جدا هستند؛ اما در فصل بهار، زمانی که برف کوهستان‌ها آب می‌شود، به هم می‌پیوندند و دریاچه‌ای یک پارچه را تشکیل می‌دهند. عمق این دریاچه در بخش‌های مختلفش بین 5 تا 13 متر متغیر است.

اطراف دریاچه نئور، مهم‌ترین سکونتگاه‌های ییلاقی عشایر این منطقه محسوب می‌شود. اگرچه نئور نسبت به بسیاری دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان‌های اردبیل و گیلان کمتر شناخته شده است؛ اما در سال‌های اخیر طبیعت‌گردان زیادی این منطقه را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند و نام آن را به گوش اکثر مردم رسانده‌اند.

آشنایی با دریاچه نئور اردبیل

دلیل نام ‌گذاری دریاچه نئور چیست؟

نئور در زبان آذری به یک دریاچه کوچک گفته می‌شود که آب هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد. از آنجایی که دریاچه نئور دقیقا همین شرایط را دارد؛ این نام را برایش انتخاب کرده‌اند.

اردبیل - معرفی مکان های دیدنی، سوغات و آداب و فرهنگ 

دریاچه نئور؛ گنجینه ‌ای پنهان در کوه ‌های تالش

نئور را دقیقا در مرز استان‌های اردبیل و گیلان، در دامنه کوه‌های تالش می‌توانید پیدا کنید. از هر دو استان امکان دسترسی به این دریاچه را دارید؛ اما از آنجایی که از سمت اردبیل یک جاده آسفالت و هموار پیش رویتان قرار دارد؛ تردد گردشگران از سمت اردبیل و خلخال نسبت به گیلان بیشتر است. مسیر رسیدن به این دریاچه از سمت کوه‌های تالش پر پیچ و خم است و برای رسیدن به آن باید از این کوه‌ها بالا بروید. پیمودن این مسیر حدودا 30 دقیقه طول می‌کشد. اگر هم بخواهید این مسیر را پیاده طی کنید باید بدانید که دورتادور دریاچه یک جاده خاکی مناسب برای پیاده‌روی وجود دارد.

دریاچه نئور

چگونه به دریاچه نئور دسترسی پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، هم از طرف گیلان و هم از طرف اردبیل می‌توانید به این جاذبه طبیعی دسترسی پیدا کنید؛ اما محبوب‌ترین مسیر جاده اردبیل به خلخال است. نئور در میانه این جاده قرار دارد. اگر از تهران یا سایر شهرهای مرکز ایران راهی این دریاچه هستید؛ ابتدا باید خود را به زنجان برسانید و از آنجا وارد جاده خلخال - اردبیل شوید. در 40 کیلومتری اردبیل، رو به روی روستای «بودالالو» به یک جاده پر پیج و خم خواهید رسید که شما را به دریاچه نئور خواهد رساند. این جاده را باید 12 کیلومتر طی کنید تا به یک خروجی در سمت راست جاده برسید. این خروجی به سمت روستای «داش بلاغ» و دریاچه نئور است.

در صورتی که بخواهید از استان گیلان به این دریاچه بروید؛ باید خود را به اطراف جنگل‌های لیسار و ییلاق سوباتان برسانید، زمانی که از یک مسیر پر پیچ و خم در غرب این جاذبه عبور کردید؛ به دریاچه نئور خواهید رسید.

آدرس دریاچه نئور و مشاهده آن روی نقشه: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل - معرفی بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل

بهترین فصل بازدید از دریاچه نئور

دریاچه نئور در یک منطقه سردسیری و کوهستانی قرار گرفته و بنابراین اکثر اوقات بارش باران در آن وجود دارد و معمولا آن را کم آب نخواهید دید. در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کوهستانی بودن منطقه، هوای سرد بر آن حاکم می‌شود و معمولا گردشگران این زمان را برای بازدید انتخاب نمی‌کنند. در صورتی که تصمیم گرفتید در فصول سرد سال به دریاچه نئور سفر کنید، پوشیدن و همراه داشتن لباس گرم و کفش مناسب را فراموش نکنید. طبیعت پاییزی اطراف دریاچه بسیار زیباست و زمستان‌ها هم سطح نئور یخ می‌زند و جلوه‌ای متفاوت و زیبا پیدا می‌کند.

تابستان و بهار را باید بهترین زمان بازدید از این دریاچه دانست زیرا طبیعت اطراف دریاچه در این ایام زیباترین لباس‌های خود را می‌پوشد. همچنین این روزها، خصوصا روزهای تابستانی بلندتر هستند و شما فرصت بیشتری دارید که در طول روز به گشت و گذار در اطراف دریاچه بپردازید. بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان هم لباس گرم همراه با خود ببرید زیرا هوای این منطقه کوهستانی امکان دارد به صورت ناگهانی سرد شود.

بهترین فصل بازدید از دریاچه نئور

در دریاچه نئور چه امکاناتی وجود دارد؟

دریاچه نئور درواقع یک جاذبه طبیعی بکر محسوب می‌شود و بنابراین اطراف آن امکانات رفاهی خاصی برای گردشگران وجود ندارد. در اطراف این دریاچه فقط یک سرویس بهداشتی، چند سکو برای اتراق و یک بوفه کوچک می‌توانید پیدا کنید. بیشتر کسانی که این جاذبه را برای دیدن انتخاب می‌کنند؛ کسانی هستند که به بازدید از طبیعت‌های بکر علاقه دارند.

پل معلق مشگین شهریکی از طولانی ترین پل های معلق خاورمیانه در استان اردبیل

اطراف دریاچه نئور چه تفریحاتی وجود دارد؟

اگر به دنبال تفریحات لاکچری هستید، نئور انتخاب خوبی برای مقصد سفر شما نیست؛ زیرا آنقدر امکانات تفریحی خاصی در اطراف آن وجود ندارد. برخی از تفریحاتی که می‌توانید هنگام بازدید از دریاچه نئور تجربه کنید به شرح زیر است:

  • پیاده‌روی
  • عکاسی
  • اسکیت روی یخ در زمستان
  • کوهنوردی
  • دوچرخه‌سواری
  • قایق‌رانی
  • ماهیگیری در تابستان

پیاده روی و دوچرخه‌ سواری در اطراف دریاچه نئور

شما می‌توانید در جاده خاکی دور تا دور دریاچه قدم بزنید و غرق در طبیعت زیبا شوید. این جاده هموار است و پیاده‌روی در آن کار دشواری محسوب نمی‌شود. فضای اطراف دریاچه برای دوچرخه‌سواری هم بسیار مناسب است و حتی آن را یکی از بهترین مکان‌ها برای تمرین این ورزش می‌دانند.

پیاده روی و دوچرخه‌ سواری در اطراف دریاچه نئور

عکاسی از دریاچه نئور و مناظر اطراف آن

عکاسی یکی دیگر از فعالیت‌های رایج در این منطقه است زیرا طبیعت اطراف دریاچه در هر فصل آنقدر زیباست که می‌توان از آن هزاران قاب به یاد ماندنی خلق کرد.

آب و هوای اردبیل - بررسی وضعیت آب و هوای اردبیل و بهترین زمان سفر به این استان

اسکیت روی یخ در زمستان های نئور

تفریح دیگری که در دریاچه نئور می‌توانید به سراغش بروید؛ اسکیت روی یخ است. زمستان‌ها که این دریاچه به عمق 80 سانتیمتر یخ می‌زند؛ این مکان به یک پیست اسکی بسیار بزرگ تبدیل خواهد شد.

اسکیت روی یخ در زمستان های نئور

کوهنوردی

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توان در این جاذبه طبیعی انجام داد، کوهنوردی است زیرا اطراف نئور را کوهستان‌های تالش احاطه کرد. مسیرهای کوهنوردی و گردشگری رودخانه نئور به شرح زیر است:

  • اردبیل، هیر، بودالالو، عباس‌آباد، دریاچه نئور
  • اردبیل، هیر، بودالالو عباس‌آباد
  • هشتپر (تالش)، ریک، کیشون بن، شیله وشت، مریان، قلعه جوق، حفظ آباد و عباس‌آباد
  • خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ‌آباد، بودالالو عباس‌آباد
  • هشتپر (تالش)- ریک، کیشون بن، رزه، بسک، سوباتان، آبشار ورزان، گزنه هونی، ضلع شرقی دریاچه

دریاچه سوها - کمپ و طبیعت گردی + راه های دسترسی به دریاچه سوها

قایق‌رانی، اسب‌سواری و ماهیگیری

از دیگر تفریحاتی که می‌توان در اطراف دریاچه نئور تجربه کرد، می‌توان به قایق‌رانی، اسب‌سواری و ماهیگیری اشاره کرد. البته کسانی که می‌خواهند قایق‌سواری را تجربه کنند، باید با خود قایق بادی ببرند. برای تجربه ماهیگیری در این منطقه هم باید سفرتان را برای تابستان، به خصوص شهریور ماه، برنامه‌ریزی کنید.

قایق‌رانی، اسب‌سواری و ماهیگیری

آیا می‌ توان کنار دریاچه نئور چادر زد؟

امکان کمپ کردن در اطراف دریاچه نئور وجود دارد. از آنجایی که امکانات زیادی در اطراف دریاچه وجود ندارد، اگر چنین تصمیمی دارید، باید تمام تجهیزات لازم را همراه با خود ببرید. این منطقه کوهستانی است و بنابراین حتی در تابستان هم شب‌های سردی دارد. بنابراین همراه داشتن لباس‌های گرم و کیسه خواب را فراموش کنید. همچنین باید آب نوشیدنی و غذای کافی هم همراه خود داشته باشید زیرا همان‌طور که گفته شد در اطراف دریاچه فقط یک بوفه کوچک وجود دارد که ممکن است شب‌ها بسته باشد. اگرچه امنیت اطراف دریاچه برای چادر زدن بالاست اما، اگر دوست دارید نزدیک این جاذبه اقامت کنید و علاقه‌ای هم به کمپ کردن ندارید می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های سنتی روستای نئور و هتل‌های تالش اقامت کنید. همچنین اقامتگاه بوم‌گردی میر فضلی در روستای بسک نیز گزینه مناسبی برای این است که شب را آنجا بگذرانید.

آیا می‌ توان کنار دریاچه نئور چادر زد؟

مختصری درباره زیست جانوری و گیاهی دریاچه نئور

دریاچه نئور از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع است. این دریاچه زیستگاه 70 گونه گیاهی معطر که اکثرشان خاصیت دارویی دارند و همچنین 90 گونه جانوری مختلف است و به همین دلیل تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. برای محافظت از حیوانات این منطقه، شکار در اطراف دریاچه اکیدا ممنوع شده است.

از میان گیاهانی که در کنار این جاذبه طبیعی می‌رویند می‌توان به گندم، جو، عدس، نخود، شبدر، بابونه، بومادران، پنج انگشت، آلاله، نعناع، کنگر و خاکشیر اشاره کرد. همچنین از میان جانورانی که این منطقه را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند می‌توان به خرس، راسو، اسب، انواع خفاش و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند اشاره کرد.

عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل -راز سنگ‌های عجیب و غریب در قدیمی‌ترین گورستان ایران را کشف کنید.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه نئور

در نزدیکی دریاچه نئور، جاذبه‌های گردشگری زیادی برای بازدید وجود دارد اگر تصمیم دارید یکی دو روز در اطراف دریاچه بمانید، حتما زمانی را هم برای بازدید از این جاذبه‌ها کنار بگذارید. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه نئور را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • ییلاق سوباتان: 20 کیلومتری جنوب شرقی این دریاچه
  • آبشار ورزان: 27 کیلومتری دریاچه قرار دارد.
  • جنگل‌های لیسار: 184 در کیلومتری دریاچه قرار دارد.
  • جاده اسالم به خلخال: اسالم نزدیک به 170 کیلومتر و خلخال حدود 99 کیلومتر با دریاچه نئور فاصله دارد.
  • گردنه الماس: حدود 123 کیلومتری دریاچه قرار دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه نئور

نکات مهمی که باید هنگام بازدید از دریاچه نئور بدانید

دانستن نکات زیر می‌تواند سفر شما به دریاچه نئور اردبیل را جذاب‌تر کند.

  • دریاچه نئور در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و حتی در فصل‌ تابستان هم ممکن است، هوای آن سرد شود. بنابراین در هر فصل که به این دریاچه سفر کنید باید لباس گرم همراه خود داشته باشید.
  • از آنجایی که بخشی از این بازدید شامل پیاده‌روی می‌شود، حتما باید کفش مناسب، راحت و سبک به پا کنید.
  • نزدیک دریاچه یک بوفه کوچک بیشتر وجود ندارد که اجناس محدودی را به فروش می‌رساند. بنابراین بهتر است آب آشامیدنی و تنقلاتی که لازم دارید را با خود ببرید.
  • در این دریاچه شنا کردن اکیدا ممنوع است.
  • در این منطقه محافظت شده به هیچ عنوان نباید شکار کنید.

آیا دریاچه نئور ارزش بازدید دارد؟

دریاچه نئور را باید یکی از بکرترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل دانست که در مرز بین این استان و گیلان قرار دارد. این دریاچه اگرچه امکانات رفاهی و تفریحی زیادی اطرافش ندارد اما، آنقدر زیباست که طبیعت‌گردان زیادی ترجیح می‌دهند این مکان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا دریاچه نئور ارزش بازدید دارد یا نه باید پاسخ مثبت دارد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه بازدید از این جاذبه را دارید؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر