مرداب دیوک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 634
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دوست دارید به جایی سفر کنید که شما را یاد لوکیشن فیلم‌های ترسناک بیندازد یا ترجیح می‌دهید به مکانی سرسبز بروید که با صدای پرندگان غرق در آرامش شوید؟ مرداب دیوک یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که گشت و گذار در آن، هم می‌تواند آرامش را به شما تزریق کند و هم از شدت ترس و هیجان، آدرنالین خونتان را بالا ببرد. اگر در شب به این تالاب بروید، بدون شک این مکان شما را یاد صحنه‌هایی از فیلم‌های ترسناک می‌‌اندازد ولی اگر قبل از غروب آفتاب به آن سر بزنید، فضای آنجا وجودتان را سرشار از حس آرامش می‌کند. مرداب دیوک یکی از محبوب‌ترین مرداب‌های شمال کشور است که در فاصله حدودا 190 کیلومتری از تهران واقع شده و می‌توانید با کمتر از 4 ساعت رانندگی خود را به آنجا برسانید و تعطیلات آخر هفته‌تان را در فضایی متفاوت بگذرانید. اگر عاشق طبیعت باشید یا کمی قوه تخیل قوی داشته باشید، می‌توانید با لوکیشن‌های مختلف آن سناریوهای جالبی در ذهن خود خلق کنید و ساعت‌ها غرق در خیال شوید و تجربه متفاوتی از تفریح در شمال را برای خود رقم بزنید. در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با هم به این مکان گردشگری مرموز برویم و تالاب دیوک را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

مرداب دیوک

معرفی مرداب دیوک؛ سفر به جایی مرموز

یکی از بکر ترین مرداب ها در دل استان مازندران، مرداب دیوک ست که در میان بعضی افراد با نام داریوک یا داروک نیز شناخته می‌شود. این تالاب فضایی بسیار مرموز دارد و همین موضوع سفر به آن را به تجربه‌ای چالش‌برانگیز برای شما تبدیل می‌کند. این تالاب در مسیر جنگلی و در میان درختان پرشاخ‌وبرگ و تنومند کلاردشت قرار گرفته است. نکته جالب در مورد رفتن به مرداب دیوک این است که تجربه شما در گردش به آن در روز و شب کاملا متفاوت است. اگر صبح را برای تفریح انتخاب کنید، قطعا با وجود صدای پرندگان، سرسبزی اطراف، نور آفتاب و هوای دل‌انگیز آنجا، خاطره پیکنیکی به یادماندنی را برای خود خلق می‌کنید ولی اگر در شب گذرتان به این محدوده بخورد، قطعا از شدت ترس به خود خواهید لرزید. شب‌های تالاب دیوک بی‌شباهت به فیلم‌های ترسناک و جنایی نیست؛ جایی که مانند قهرمان داستان تصور می‌کنید هر لحظه کسی یا چیزی وحشتناک جلوی شما ظاهر می‌شود و شما باید برای نجات جانتان از میان ریشه‌های در هم تنیده درختان بدوید. اگر دوست دارید تا هیجان واقعی را تجربه کنید، رفتن به این مکان در شب‌های مه گرفته کلاردشت فرصت خوبی است تا آدرنالین را در خونتان به جریان بیندازید ولی اگر ترجیح می‌دهید تا تعطیلاتی آرام را سپری کنید بهتر است قبل از غروب آفتاب از آن مکان خارج شوید.

گونه‌های گیاهی و جانوری مرداب دیوک؛ چه چیزهایی ممکن است ببینید؟

مرداب دیوک در یکی از جنگل‌های شمال به نام جنگل پیمبور در 15 کیلومتری کلاردشت واقع شده است. جنگل‌های شمال دارای گونه‌های جانوری و گیاهی، بسیار متنوعی هستند. جنگل بمپور در منطقه شکار ممنوع قرار دارد. این مکان بسیار وسیع است و تا خطه خزری امتداد می‌یابد و به همین خاطر محل زندگی گونه‌های متنوعی از حیوانات و پرندگان است. از گونه های گیاهی مرداب داریوک نیز می‌توان به ارس خزنده، گیاهان بالشتکی مثل کلاه میرحسن، درختان سر به فلک کشیده بلوط، چوبک و گون اشاره کرد. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید شب را در مرداب دیوک بمانید، خیلی مراقب باشید چون بعضی از گونه‌های مارهای خطرناک و سمی در این حوالی وجود دارند. همچنین چون این مکان یک جنگل وسیع است، احتمال وجود گرگ نیز در آن زیاد است پس حتما جانب احتیاط را رعایت کنید تا صدمه‌ای نبینید. گیاه گزنه یکی از گیاهان رایج در جنگل‌های شمال است پس اگر به تالاب رفتید مواظب باشید تا پوستتان بخاطر تماس با گزنه دچار خارش نشود. قارچ‌های مختلفی اطراف مرداب و در کنار ریشه درخت‌ها روییده‌اند اما هیچ‌وقت از آن‌ها نخورید چون اکثر گونه‌های قارچی برای انسان سمی و خطرناک هستند.

گونه‌های گیاهی و جانوری مرداب دیوک

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته مرداب دیوک؛ چه چیزهایی شما را متحیر می کند؟

راز و رمزهای بسیاری در مورد مرداب دیوک وجود دارد که همین امر هم جذابیت آن را برای گردشگران بیشتر کرده است. مرداب دیوک بخشی از جنگل‌های اطراف کلاردشت است که آب روی آن به صورت ایستا مانده و گیاهان علفی بر آن روییده اند. این مرداب در منطقه ای بسیار نرم که سطح آن را برگ و خزه پوشانده واقع شده است و به دلیل حس و حال مبهم و اسرارآمیزش، در میان مسافران بسیار محبوب شده است. بسیاری از ما تصورمان از مرداب جایی پر از گل و لای است که اگر در آن قدم بگذاریم، ممکن است مرداب ما را به درون خود بکشد و هرچه دست و پا بزنیم، بیشتر در آن فرو برویم ولی مرداب دیوک امکان ندارد که شما را در خود غرق کند. رنگ مرداب با محیط اطراف آن کاملاً متفاوت است و یک حالت ناهمگون را در این طبیعت می‌بینید که همین امر باعث می‌شود که در دام مرداب نیفتید. منظره درون مرداب، پر از درختانی است که تالاب آن‌ها را بلعیده و همین امر چشم‌انداز جالبی را برای گرفتن عکس به وجود آورده است. البته لازم به ذکر است که این آبگیر بزرگ در تابستان دارای سطحی پر از خزه است که اگر کسی در شب به آنجا برود و بی‌احتیاطی به خرج دهد، ممکن است  در آن غرق شود. از طرفی در بعضی از بازه‌‌های سال، مه زیبایی بالای مرداب دیوک را می‌گیرد که چشم‌انداز کم‌نظیری را به آنجا می‌دهد.

ماسال - زیباترین شهر ییلاقی شمال

تجهیزات لازم برای بازدید از مرداب دیوک؛ چه چیزهایی ببریم که مجهز تر باشیم؟

برای دیدن مرداب باید مسیری را در جاده رانندگی کنید تا به روستای نزدیک مرداب برسید و سپس یک یا دو ساعتی را باید پیاده‌روی کنید تا بتوانید مرداب را در جلوی چشمانتان ببینید. برای اینکه بتوانید این مسافت را راحت طی کنید، خیلی بهتر است که سبک سفر کنید و وسایل زیادی همراه نبرید ولی در عین حال، اگر می‌خواهید در حین گردش در اطراف تالاب با مشکلی مواجه نشوید، قبل از حرکت به سمت آن، تجهیزات ضروری زیر را کنار بگذارید.

  • کفش مناسب پیاده‌‌روی برای جنگل‌نوردی
  • یک کوله‌پشتی با تجهیزات کامل
  • دوربین عکاسی
  • یک دست لباس اضافه
  • خوراکی و آب آشامیدنی
  • چادر و کیسه خواب برای کمپ کردن
  • وسایل نظافت و بازیافت
  • لوازم ضروری و داروهای مورد نیاز

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک؛ چه زمانی به مرداب دیوک برویم؟

انتخاب بهترین زمان سفر به مرداب دیوک بیشتر بستگی به شرایط مالی و ترجیحات خود شما دارد. همانطور که گفتیم این مکان گردشگری در جنگل‌های اطراف کلاردشت واقع شده و به همین خاطر برخلاف دیگر شهرهای شمالی تعداد روزهای شرجی بسیار کمی دارد که همین موضوع یکی از مزیت‌های سفر به کلاردشت است. بهار و پاییز هوای کلاردشت مطبوع و معتدل است و شدت شرجی بودن هوا بسیار کاهش می‌یابد و حتی شب‌های آن بسیار خنک است. دمای هوا در پاییز تا حدودی کاهش می‌یابد و اغلب روزهای آن هوا بارانی است. در فصل زمستان هوای کلاردشت بسیار سرد و همراه با بارش برف است که همین امر سفر به مرداب دیوک را در این بازه از سال سخت می‌کند. با توجه به آب و هوای کلاردشت، بهترین فصل سفر به تالاب دیوک، فصل بهار و تابستان است. اما اگر می‌خواهید زیباترین حالت مرداب و جنگل‌های اطرافش را مشاهده کنید، می‌توانید ابتدای پاییز را برای سفر انتخاب کنید. در این فصل دمای هوا کاهش می‌یابد اما طبیعت در روز بسیار زیبا و دیدنی می‌شود.

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک

موقعیت مکانی؛ تالاب دیوک کجاست؟

وقتی به استان مازندران سفر کنید، طبیعت هر نقطه از آن قطعا می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. مرداب دیوک که از جاهای دیدنی استان مازندران است، در فاصله‌ ۱90 کیلومتری شهر تهران قرار دارد. این مکان گردشگری در نزدیکی روستای پیمبور کلاردشت قرار دارد و علاوه بر چهار ساعت رانندگی، مسافتی حدود چهار کیلومتر هم پیاده‌روی دارد؛ پس در حدود 6 ساعت زمان لازم است تا از تهران به این مکان بروید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، در نزدیکی روستای پیمبور، مرداب دیوک

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

مسیر دسترسی به مرداب دیوک؛ چگونه خود را به تالاب برسانیم؟

شاید بعد از آشنایی با تالاب برایتان این سوال به وجود بیاید که چطور باید مسیر تهران تا مرداب دیوک را طی کنید. برای رفتن به این مکان باید از جاده چالوس به سمت کلاردشت بروید. این مسیر به این صورت است که بعد از ۵ کیلومتر از اول جاده عباس‌آباد به یک سه راهی می‌رسید که باید از سمت راست آن بروید. بعد از روستای پیشنبور، لش‌سر و بازارسر وارد جاده روستای پیمبور می‌شوید. کمی بعد از ورودی روستا، جاده آسفالت شده به پایان می‌رسد و شما باید 4 کیلومتر پیاده‌روی کنید تا بتوانید خود را به آبگیر و منظره  زیبای آن برسانید. وقتی در حال پیاده روی از میان مسیر زیبای درختان هستید به هوای جنگل و صدای پرندگان توجه کنید و از آن لذت ببرید چون این مسیر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشتان خواهد شد.

مسیر دسترسی به مرداب دیوک

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به مرداب دیوک کلاردشت؛ کجا می توانید شب را بگذرانید؟

همانطور که گفتیم، مرداب در فاصله 15 کیلومتری از کلاردشت قرار دارد پس اگر به تالاب دیوک رفتید و از آب و هوای آن لذت بردید، می‌توانید بعد از گردش به کلاردشت بروید و شب را در یکی از هتل‌های نزدیک به مرداب سپری کنید. هتل‌های این منطقه تفریحی به شرح زیر هستند.

  • هتل باران سبز کلاردشت (دو ستاره)

آدرس: مازندران - کلاردشت -کیلومتر 3 جاده عباس آباد - ارتفاعات جنوبی طویدره

  • ویلا پارسیان کلاردشت( سه ستاره)

آدرس: مازندران - کلاردشت - نرسیده به حسن کیف - جنب شهرک نگین

  • هتل توکل کلاردشت( سه ستاره)

آدرس: مازندران - کلاردشت - خیابان امام - جنب بیمارستان کلاردشت - طبقه فوقانی فروشگاه لیوایز

  • متل پانیذ کلاردشت( دو ستاره)

آدرس: مازندران -کلاردشت - بلوار پاسداران - خیابان اجابیت

  • هتل آپارتمان تخت جمشید کلاردشت( دو ستاره)

آدرس: مازندران - کلاردشت - انتهای بلوار پاسداران - خیابان اجابیت

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک؛ بعد از مرداب به کجا سر بزنیم؟

تالاب زیبای دیوک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران است که در نزدیکی کلاردشت واقع شده است. وقتی به این مکان بروید، بازدید از آن حدود 4 ساعت زمان می‌برد. منطقه کلاردشت یکی از خوش آب و هواترین و سرسبزترین مناطق شمال کشور است بنابراین اگر دوست داشتید پس از گردش در مرداب ، می‌توانید از جاهای دیدنی دیگر طبیعت بکر کلاردشت نیز دیدن کنید.

  • دریاچه ولشت
  • جنگل ازو
  • علم کوه و تپه کلار
  • جنگل بمپور
  • رودخانه‌ سردآبرود
  • طبیعت کوه‌های علم کوه
  • تخت سلیمان در بخش غربی
  • جنگل‌های عباس‌آباد در بخش شمالی
  • جنگل‌های بخش جنوبی
  • روستای مازیچال
  • روستای هریجان
  • سیاه بیشه
  • روستای رودبارک
  • روستای ونداربن

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک

چه تفریحاتی در مرداب دیوک انتظارتان را می کشد؟

در این بخش از سایت لحظه آخر به معرفی تالاب مرموز دیوک پرداختیم و شما را با تفریحات و دیدنی‌های این جاذبه توریستی شمال کشور آشنا کردیم. وقتی به مرداب دیوک قدم بگذارید، در لحظه اول حس می‌کنید که وارد بهشت شده‌اید. این مکان به حدی زیباست که گویی تکه‌ای از بهشت از آن جدا شده و بر زمین گسترده شده است. فضای اطراف این مرداب آنقدر وسیع است که به شما امکان این را می‌دهد که تفریحات متعددی را امتحان کنید. در اوقاتی که آنجا هستید، می‌توانید یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه لذت بخش را بگذرانید. در عین حال فضای آنجا این شانس را به شما می‌دهد که در طبیعت کم‌نظیر کلاردشت، یکی از زیباترین عکس‌های عمرتان را ثبت کنید. تالاب گاهی با وجود مه، زیبایی وهم‌آلود و اسرارآمیزی پیدا می‌کند که به عکس‌های شما جلوه عجیبی می‌دهد پس حتما در حین سفر، دوربین عکاسی‌تان را هم ببرید. همچنین گروه‌های آفرود و موتورسوارها که اغلب بازدیدکنندگان مرداب هستند، در اینجا کمپ می‌زنند؛ پس اگر از علاقمندان به کمپینگ هستید، فضای اطراف مرداب، بهترین فرصت برای کمپ کردن با دوستانتان است. اگر شما هم تا به حال تجربه کمپ کردن در طبیعت یا سفر به جاهای دیدنی مازندران را داشته‌اید، می‌توانید نظرات و تجربیات جالب خود را برای ما یادداشت نمایید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر