صخره خرچنگ ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 755
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در سفر به کیش و قشم، ترجیح می‌دهید از چه جاهایی دیدن کنید؟ تا به حال اسم صخره خرچنگ‌ها قشم یا کیش به گوشتان خورده است؟ بسیاری افراد قشم را با تفریحات و اجناس مناسب برای خرید می‌شناسند؛ ولی این جزیره دارای طبیعت زیبایی است که هر کس برای یکبار هم که شده باید حس بودن در آن مکان‌ها را تجربه کند. صخره خرچنگ‌ها یکی از جاذبه‌های طبیعی کشور است که در دو جزیره قشم و کیش می‌توانید از ها دیدن کنید. این سواحل گردشگری در واقع یک ژئو سایت مهم در ایران هستند که حفظ و نگهداری آن‌ها از نظر محیط زیستی بسیار حائز اهمیت است. مطمئناً بعد از این توضیحات شما هم مشتاق شده‌اید که صخره خرچنگ‌ها کیش و قشم را بشناسید؛ پس اگر قصد دارید که در آینده در تور قشم یا تور کیش شرکت کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این جای دیدنی و توریستی در جنوب کشور بیشتر آشنا کنیم.

ساحل خرچنگ ها

معرفی ساحل خرچنگ‌ها قشم

همان‌طور که گفته شد، صخره خرچنگ‌ها در قشم یک ژئوسایت مهم برای زیست خرچنگ‌های دریایی است. ژئوسایت به مکان دارای میراث زمین‌شناسی گویند. از گذشته‌های دور، برای حفاظت از مکان‌های ارزشمند و مهم زمین‌شناسی، نقاطی را تعیین و از آن‌ها به طور خاص حفاظت می‌کرده‌اند که امروزه به نام ژئوسایت شناخته می‌شوند. این ساحل صخره‌ای قشم از طبقات سنگی نهشته‌های آهکی رسوبات دریایی، تشکیل‌یافته است و آثار خوردگی و کنده کاری حاصل از فعالیت‌های زیستی جانوران دریایی در سطوح سنگی و دیواره‌های آن به طور واضح دیده می‌شود. این مکان که جز سواحل روستای زیبای ریگو به‌حساب می‌آید، دارای تنوع بسیار بالایی از گونه‌های خرچنگ‌ها بوده به‌طوری که بهترین مکان برای مطالعه بر روی خرچنگ‌های منطقه است. به دلیل تنوع جانوری و اهمیت زیست‌محیطی این منطقه، علاوه بر کارکرد گردشگری، دانشجویان و جانورشناسان زیادی از سراسر کشور به این ساحل بکر سفر می‌کنند تا در مورد گونه‌های زیست‌محیطی آن تحقیق کنند.

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

معرفی ساحل خرچنگ‌ها قشم

صخره خرچنگ‌ها قشم کجاست؟

این ساحل در نزدیکی روستای ریگو قرار گرفته است. روستای ریگو روستایی در 20 کیلومتری غرب شهر قشم و در جنوب دره ستاره است. ساحل این روستا در جاده شهر قشم به سوزا و قبل از جزایر ناز قرار دارد. این همان جاده‌ای است که اگر ادامه دهید به شهر سوزا و سپس به شیب دراز خواهید رسید. پس اگر بخواهیم به طور دقیق به شما آدرس دهیم، شما برای رسیدن به صخره خرچنگ‌های قشم باید به سمت شرق جزیره قشم حرکت کنید، پس از رسیدن به بلوار ولیعصر می‌توانید خود را با خودرو و یا پیاده از مسیر خیابان رسالت شرقی به جزیره خرچنگ قشم برسانید.

  • آدرس: استان هرمزگان، منطقه‌ی آزاد قشم، خیابان ولیعصر. چهارراه پردیس، ساحل صخره خرچنگ‌ها قشم

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

صخره خرچنگ‌ها قشم کجاست؟

معرفی صخره خرچنگ‌ها کیش

جزیره کیش با چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا و سواحل تمیز خود همواره از جذاب‌ترین جزایر ایران برای سفر تفریحی محسوب می‌شود. سواحل علاوه بر این‌که مکانی مناسب برای تفریح و آرامش پیدا کردن در کنار دریا هستند، برای شناخت و دیدن گونه‌های مختلف جانوری نیز گزینه بسیار مناسب هستند. در ساحل صخره‌ای کیش، می‌توانید به ماهی‌ها را در حال شنا تماشا کنید، مرغ‌های دریایی در حال پرواز را ببینید و از حفاری خرچنگ‌ها را از نزدیک عکاسی کنید. اگر از موجودات آبزی نترسید، یکی از جذاب‌ترین موجوداتی که می‌توانید در ساحل پیدا کنید خرچنگ است. یکی از معروف‌ترین و کمیاب‌ترین آن‌ها خرچنگ ارواح است که در جزیره کیش به فراوانی یافت می‌شود. پس شکل این جاندار را به خوبی به‌خاطر بسپارید تا در میان انواع متعددی از خرچنگ‌های ساحل بتوانید آن را تشخیص دهید. همچنین لازم به ذکر است که این ساحل زیبا، محل مناسبی برای تحقیقات زیست شناسان روی گونه‌های متعدد خرچنگ‌ها است. این ژئوسایت کیش در لیست یونسکو قرار دارد و اگر به آن آسیبی وارد شود ممکن است در معرض حذف از لیست ژئوپارک‌های جهان قرار بگیرد و نهایتاً حمایت‌های یونسکو از آن قطع شود پس در صورت سفر به این مکان، حتماً مراقب گونه‌های جانوری آن باشید.

معرفی صخره خرچنگ‌ها کیش

خرچنگ ارواح در ساحل صخره‌ای کیش

 بالغ بر 20 گونه از این جاندار در جهان وجود دارد؛ ولی فقط بعضی از نمونه‌های آن را می‌توان در سواحل ایران مشاهده کرد. خرچنگ شبح یا ارواح با نام علمی (Ocypode quadrata) یکی از هفت گونه خرچنگ مشاهده شده در سواحل جزیره کیش است. این خرچنگ‌ها اندازه بدنی خیلی بزرگی ندارند. آن‌ها عمدتاً بین 12 تا 15 سانتی متر طول بدنی و وزنی حدوداً 200 گرمی را با خود به همراه دارند. این گونه کم‌نظیر در سواحل ماسه ای زندگی می‌کند. این جانداران ماسه‌ها را برای لانه سازی حفر می‌کنند و به همین دلیل بومیان کیش بیشتر از آن به عنوان خرچنگ حفار یاد می‌کنند. تماشای حفاری این موجودات در ساحل، یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که در طول سفر به صخره خرچنگ‌ها کیش می‌توانید مشاهد کنید. این موجودات عمدتاً شبگرد هستند پیس بهتر است برای تماشای آن‌ها بعد از غروب آفتاب به ساحل بروید.

ساحل خرچنگ‌های کیش کجاست؟

این ساحل در یکی از بهترین مکان‌های جزیره کیش قرار گرفته و دسترسی مناسبی به مراکز مهم جزیره دارد. این صخره در روبروی هتل داریوش و نزدیک به پلاژ آقایان قرار گرفته است. علاوه بر این مکان‌ها، شما با رفتن به ساحل صخره خرچنگ‌ها کیش به راحتی می‌توانید به هتل تعطیلات، هتل پالاس، رستوران عمو اکبر و مرکز خرید پردیس 1 و رستوران میرمهنا و هتل ارم نیز دسترسی پیدا کنید.

  • آدرس: جزیره زیبا کیش، شرق جزیره کیش، مقابل هتل داریوش و کنار پلاژ آقایان

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت +آدرس

ساحل خرچنگ‌های کیش کجاست؟

بهترین زمان سفر به صخره خرچنگ‌ها

جزایر کیش و قشم جز جزایری هستند که آب و هوای گرم و مرطوبی دارند پس اگر می‌خواهید سفری دل‌چسب را تجربه کنید بهتر است در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار این مناطق را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. البته خرچنگ‌ها در تمام فصول سال در صخره خرچنگ قشم و کیش قابل مشاهده‌اند پس برای تماشای این موجودات کمیاب، محدودیت زمانی خاصی برای شما وجود ندارد.

سواحل قشم - معرفی 12 تا از زیباترین سواحل جزیره قشم

بهترین زمان سفر به صخره خرچنگ‌ها

ویدیو جزیره خرچنگ‌ها

صخره خرچنگ‌ها یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای در جنوب کشور است که دیدن طبیعت بکر و کم‌نظیر آن برای تمام گردشگران جذاب است. در ادامه ویدیویی از این مکان قرار داده‌ایم تا شما را بیشتر با جنبه‌های تصویری فوق‌العاده این مکان آشنا کنیم.

چرا باید از صخره خرچنگ‌ها قشم و کیش دیدن کنیم؟

در این بخش از سایت لحظه آخر به معرفی صخره خرچنگ‌ها قشم و کیش پرداختیم و شما را با تنوع جانوری این بخش از جنوب کشو آشنا کردیم. سواحل جنوب از بهترین مکان‌ها برای پیاده روی، شنا، پیک نیک و تماشای طلوع و غروب خورشید هستند. علاوه بر این موارد، تماشای خرچنگ‌ها و امواجی که به صخره‌ها می‌خورد، می‌تواند شب‌های شما را با خاطرات دل‌چسب و ماندگار از سفر به کیش و قشم همراه کند. اگر شما هم تابه‌حال تجربه تفریح در صخره خرچنگ‌ها را داشته‌اید، می‌توانید نظرات خود را برای ما بنویسید و ما را از تجربیات خود مطلع کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر