شهر باستانی حریره کیش

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/26
بازدید: 222
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر باستانی حریره کیش، یکی از شهرهای زیبا و قدیمی در جزیره کیش است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید. این شهر باستانی، از جاذبه‌های دیدنی و زیبایی برخوردار است که از ارزش بالایی برخوردار هستند. با قدم زدن در این شهر، گویی در ایران کهن قدم می‌زنید؛ از این رو توصیه می‌کنیم در صورت شرکت در تور کیش و یا سفر شخصی به این جزیره، بازدید از حریره را فراموش نکنید. در ادامه قصد داریم در خصوص تاریخچه، جاهای دیدنی و زیبای شهر باستانی حریره و آدرس دقیق آن صحبت کنیم. همراه ما در لحظه آخر باشید تا اطلاعات مفیدی در خصوص این شهر زیبا در اختیار شما قرار دهیم.

شهر باستانی حریره کیش

تاریخچه شهر حریره

قطعا با شنیدن نام این شهر منتظرید که بدانید چه تاریخچه و داستانی در این شهر نهفته است و روند پیدایش آن چگونه بوده است؟ جالب است بدانید ساخت و پیدایش این شهر مربوط به دوره فرمانروایی ساسانی و سده‌های اولیه اسلامی است. پس از آن تا چندین قرن این شهر همچنان پابرجا بود و رونق زیادی داشت. جالب است بدانید شهر حریره تا دوران سلجوقیان و اتابکان فارس، شهری مهم از نظر بازرگانی در خلیج فارس بود. وسعت شهر باستانی حریره چندان زیاد نیست و مساحتی کیلومتر مربعی دارد.

از طرفی دیگر این شهر به سبب قرار گرفتن در ساحل شمالی کیش، نزدیک‌ترین منطقه به خاک اصلی ایران یعنی استان هرمزگان شناخته می‌شد که همین مسئله باعث شد تا نقش کاربردی و مهمی داشته باشد. جالب است بدانید نظریه‌ای در خصوص پیدایش این شهر مطرح شده است که بسیار جالب است. بر اساس این نظریه این شهر پس از ویرانی و آسیب جزیره سیراف، به عنوان شهری جایگزین توسط ساکنان سیراف ساخته شد. شهر سیراف در استان بوشهر و بخشی از توابع شهرستان بندر کنگان بود که در آن زمان قطب بازرگانی دریایی جنوب ایران شناخته میشد.

علت نامگذاری شهر باستانی حریره چیست؟

روایت‌های مختلف در خصوص نامگذاری شهر باستانی حریره کیش وجود دارد. به گفته مورخان، این شهر از زیبایی چشم‌گیری برخوردار بوده است که همین مسئله موجب شده تا به نام حریره شناخته شود. علت دیگر نامگذاری این شهر به این اسم، وجود ساحل‌های صخره‌ای با ارتفاع زیاد و خلیج و دماغه بود. تمام این ویژگی‌ها موجب شد تا شهر حریره به یک منطقه خوب برای ساخت و ساز تبدیل شود. همچنین روایت شده است که نام این شهر، از نام بانویی گرفته شده که زمانی بر این شهر حکومت می‌کرد.

علت نامگذاری شهر باستانی حریره چیست؟

جاذبه و بخش‌های دیدنی شهر حریره

اگرچه وسعت شهر باستانی حریره خیلی زیاد نیست، اما جاذبه‌های زیادی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. شهر باستانی حریره از قسمت‌های دیدنی مختلفی تشکیل شده است. بیشتر این قسمت‌ها توسط کاوش‌های باستان‌شناسی شناخته شده است. در ادامه این بخش‌ها را معرفی می‌کنیم.

سفر به کیش -  صفر تا صد راهنمای سفر به کیش | هزینه ها+ نکات سفر

مسجد شهر حریره

از آن‌جایی که این شهر در اوایل اسلام ساخته شده، شاهد مسجدی بزرگ با وسعت 2 هزار متر در آن هستیم. این مسجد با معماری سلجوقی که دارد، نشان‌‎دهنده وجود مسلمانان در کیش در آن دوران بوده است. این مسجد دارای بخش‌های مختلفی مثل شبستان، محراب، مناره، آب انبار و... است.

مسجد شهر حریره

بندرگاه شهر باستانی حریره کیش

در نزدیکی ساحل شهر بندری حریره، اسکله و لنگرگاه‌های بسیار قدیمی وجود دارد که تنها آثاری از آن باقی مانده است. ناگفته نماند کانال‌های ورودی و خروجی آن هنوز پابرجا است. جالب است بدانید ساختمان‌های این بندرگاه از جنس سنگ آهکی و مرجانی است که با گذشت زمان فرسوده شده‌اند. در این قسمت می‌توانید چند راهرو، دهانه سنگی و پلکان منتهی به دریا را مشاهده کنید.

حمام شهر حریره

از جمله قدیمی‌ترین حمام‌های ایرانی در شهر باستانی حریره ساخته شده است. این حمام با وسعت 500 متری، در دوران ایلخانی و تیموری بازسازی شده است. بخش‌های مختلف این حمام شامل حصار، صحن‌های مختلف، انبار، اتاق کارگران، سربینه، گرمخانه و... است. بر اساس تحقیقاتی که در خصوص این حمام صورت گرفته است، مشخص شده حمامی شخصی بوده و مربوط به یکی از بزرگان شهر حریره است.

حمام شهر حریره

خانه اعیانی شهر حریره

از دیگر قسمت‌های دیدنی و تاریخی حریره، خانه اعیانی است که به شکل عمارتی خاص ساخته شده است. این عمارت با وسعت 300 متری، شبیه به خانه‌های تاریخی اصفهان، کاشان و یزد ساخته شده است. خانه اعیانی حریره شامل بخش‌های مختلفی مثل ورودی، شاه نشین، اتاق‌های مختلف و... است که هر یک با گچ‌بری زیبا، کاشی لعاب‌دار و.. ساخته شده است.

تفریحات کیش - هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی و غیر آبی کیش که نباید از دستشان بدهید.

کارگاه‌های صنعتی شهر حریره

از دیگر جاهای دیدنی و زیبای شهر باستانی حریره، بخش کارگاهی و صنعتی است که در کنار ساحل قرار دارد. جالب است بدانید اتاق‌هایی در این کارگاه وجود داشت که مخصوص گرفتن شیره خرما بوده و قسمت‌های دیگر مخصوص تولید شیشه بوده است. بر اساس تحقیقاتی صورت گرفته این کارگاه در دوران ایلخانی رونق زیادی داشت.

خانه اعیانی شهر حریره

قصر شهر حریره

درست در کنار بندرگاه شهر باستانی حریره، عمارتی قدیمی را مشاهده می‌کنیم. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است این قصر، عمارتی مرتفع است که به نام قصر ملک جمشید شناخته می‌شود. اگرچه اطلاعات زیادی در خصوص این قصر در دسترس نیست اما گفته شده که این عمارت محل زندگی و حکومت حاکمان وقت شهر حریره بوده است.

تور کیش - لیستی از به روز ترین تورهای کیش با قیمت های باور نکردنی که روزانه توسط آژانس های معتبر لحظه آخر ارائه می شوند.

تاسیسات آبی شهر حریره

در بخش شرقی شهر حریره، آب انبارهای زیادی وجود دارد که آب مورد نیاز ساکنین را تهیه می‌کرده است. در این بخش شاهد چاه‌هایی زنجیروار هستیم که شبیه به قنات هستند. این قنات‌ها مخصوص هدایت آب‌های زیرزمینی به آب‌انبارها بوده‌اند.

شهر باستانی حریره کجاست؟

شهر باستانی حریره در استان هرمزگان قرار گرفته است. این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیبای کیش است. این شهر در بخش شمال جزیره کیش و در کنار مجموعه ورزشی المپیک قرار گرفته است. جالب است بدانید قدمت آن به قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد که تا قرن دهم از رونق زیادی برخوردار بوده است.

آدرس شهر باستانی حریره: کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

شهر باستانی حریره کیش کجاست؟

دیدنی‌های اطراف شهر حریره

در اطراف شهر باستانی حریره، دیدنی‌های زیادی قرار گرفته است که می‌توانید علاوه بر بازدید از این شهر از آن‌ها هم دیدن کنید. در ادامه معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف شهر حریره را معرفی می‌کنیم.

شهر زیرزمینی کاریز

یکی از دیدنی‌های زیبا و جالب در اطراف این شهر، شهر زیرزمینی کاریز است. این شهر قدمتی طولانی در حدود 2500 سال دارد. این شهر شبکه‌ای از آب‌های زیرزمینی است که به نام قنات کیش شناخته می‌شود. جالب است بدانید این شهر در عمق 16 متری قرار گرفته و 10 هزار متر وسعت دارد.

آدرس: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بعد از میدان المپیک، نرسیده به میدان فارور

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت + آدرس

آب انبار سنتی کیش

دومین جاذبه دیگر که در نزدیکی شهر حریره قرار گرفته است، آب انبار کیش است. این آب انبار در فاصله 1.5 کیلومتری از شهر حریره قرار گرفته است. هدف از احداث این منطقه، جمع کردن آب‌های سطحی بوده است. این آب انبار در سال 1372 احداث شده است و شامل دو گنبد و 5 بادگیر است.

آدرس: بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، خیابان درخت سبز

آب انبار سنتی کیش

مرکز خرید دامون

مرکز خرید دامون که به عنوان مرکز خریدی مدرن و مجهز در کیش شناخته می‌شود، نزدیک به حریره و ساحل دامون قرار دارد. در این مرکز امکانات مختلفی از جمله 2 طبقه تجاری، انواع فروشگاه، پیست اسکی روی یخ و... را می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس: جزیره کیش، کنار مجتمع دامون کیش ایر و دامون ساحلی کیش

مراکز خرید کیش - بهترین بازارها و مراکز خرید کیش از ارزان ترین تا لوکس ترین

کلوپ دریایی آکواریوس

کلوپ دریایی آکواریوس از جمله مکان‌های تفریحی در اطراف شهر حریره است که می‌توانید  اوقات خوشی را با وجود امکاناتی مثل غواصی، قایق تندرو، شاتل، بنانا و پاراسل در آنجا داشته باشید.

آدرس: انتهای خیابان هرمز پشت برج‌های ساحلی پرشین

مرکز خرید دامون کیش

چگونه به شهر حریره برویم؟ مسیر دسترسی به شهر حریره کیش

شهر باستانی حریره، در شمال جزیره کیش و نزدیک مجموعه المپیک قرار گرفته است. برای اینکه به شهر حریره بروید، لازم است وارد جاده کرانه شده و از بلوار میرمهنا وارد بلوار المپیک شوید. بعد از اینکه از مجموعه المپیک عبور می‌کنید، دیوارهای شهر حریره را می‌توانید مشاهده کنید.

ساعت بازدید شهر باستانی حریره: 10 صبح تا 10 شب

مدت زمان بازدید: 3 الی 4 ساعت

بهترین هتل های کیش - بهترین هتل‌ های کیش از نظر گردشگران لحظه آخر کدامند؟

هتل‌های نزدیک به شهر حریره کیش

  • هتل خاتم کیش
  • هتل گلدیس کیش
  • هتل فانوس کیش

چگونه به شهر حریره برویم؟

شهر حریره؛ شهری باستانی و زیبا در جزیره کیش

در مطالب فوق به معرفی کامل شهر باستانی حریره کیش پرداختیم و در خصوص تاریخچه، جاهای دیدنی درون شهر و اطراف شهر، مسیر دسترسی به این شهر زیبا و... صحبت کردیم. در صورتی که با تور کیش و یا با ماشین شخصی به جزیره کیش سفر کردید، توصیه می‌کنیم بازدید از این شهر زیبا را از دست ندهید. اگر تجربه سفر به شهر حریره را داشته‌اید، در قسمت ثبت دیدگاه، نظر و تجریبات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر